Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krize v herním průmyslu potrvá ještě tři roky. Nadějí je PC

aktualizováno 
Herní firmy se mohou těšit na nové prodejní rekordy díky PC. Nejdřív ale v roce 2013.

Strach z pavouků není výjimkou | foto: shutterstock.com

Rok 2009 nebyl tak růžový, jak si lidé mysleli. Ukázalo se, že v době, kdy je hluboko do kapsy, se zákazníci nedokáží vzdát cigaret nebo alkoholu, ale videoher ano. Smutek z aktuálních prodejních čísel rozhánějí dlouhodobé předpovědi finančních analytiků a dalších odborníků.

Jedna aktuální tvrdí, že se obrat herního průmyslu vyšvihne ze 60,4 miliardy dolarů v roce 2009 na 70,1 miliardy dolarů. Bohužel až v roce 2015. Zato následujících třicet měsíců ještě bude krušných.

Pod bodem mrazu

Náladu herních firem naposledy zmrazily výsledky prodejů za duben. Podle nich poklesl prodej her o 22 procent a prodej herních zařízení dokonce o 37 procent. Nejprodávanější herní zařízení, Nintendo DS, dokonce zaznamenalo propad víc než poloviční. Propadlo se i Wii, zatímco PlayStation3 a Xbox 360 se před měsícem prodávaly o něco lépe než v dubnu 2009.

Ale to na zvrácení negativního trendu nestačilo. Naopak, je to čtvrtý nejhorší meziroční pokles vůbec. Horší propad zažil herní svět jen v září 2000, červnu 2009 a červenci 2009.

iPhone, PSP go, PSP, Nintendo DS

Negativní vývoj prodejů her a herních konzolí přitom nelze přičíst na vrub jen tomu, že duben bývá nejhorším měsícem roku. V dubnu vychází tradičně málo her. Hodně herních firem končí svůj účetní rok v březnu, a tak se snaží co nejvíc her vydat tak, aby se ještě započítaly do finančních výsledků za uplynulý rok. Tedy do konce března.

Ale to se opakuje každý rok a počítají s tím i analytici. Očekávali meziroční propad o 5 procent. Skutečnost je ale čtyřikrát horší. Co vězí za tak dramatickou změnou? Částečně za to prý mohou Velikonoce, které byly letos už v březnu.

Největší vliv mohla mít zpráva, že Nintendo chystá kapesní hračku s trojrozměrným obrazem. I když se na trh nedostane dřív než před Vánoci, pokud vůbec, mezi zájemci o Nintendo DS to způsobilo šok.

PC hraní to zachrání

V takové chvíli se hodí každá dobrá zpráva. Přišla od analytiků společnosti DFC Intelligence, kteří do svých kalkulací vývoje herního trhu započítali nejen prodeje her a herních zařízení v kamenných obchodech, ale také on-line služby nebo zisky z reklamy u webových her.

Podle předpovědi DFC Intelligence stoupne do roku 2015 obrat herního průmyslu na 70,1 miliardy dolarů. Kromě předpokládaného nárůstu obratu o 10 miliard za 6 let je ale zajímavé spíše to, že podle DFC dojde k výraznému odklonu hráčů od nákupů v kamenných obchodech, nárůstu popularity digitální distribuce her a objemu předplatného u on-line her na hrdiny a webových her.

PC

Velkou roli v tomto přerodu má paradoxně hrát dostupnost bezplatného hraní, které hráče bude motivovat k utrácení za výhody oproti neplatícím spoluhráčům.

Podle DFC platforma PC potvrdí, že spíše než mrtvola to je Šípková Růženka, která se probrala ze spánku. Jen on-line hraní na osobních počítačích (včetně her na Facebooku) má z hráčů v roce 2015 vytáhnout přes 20 miliard dolarů.

Porostou i příjmy výrobců herních konzolí z on-line hraní a digitální distribuce. Xbox Live Arcade, PlayStation Network a WiiWare mají v následujících pěti letech vzrůst na čtyřnásobek a vynahradit tak pokles prodejů v kamenných obchodech.

Než ale dojde k závratnému růstu ročního obratu, chvíli to potrvá. Podle FFC bude pokračovat loňský pokles prodeje her a herního hardwaru. Jen se v následujících dvou až třech letech pokles zpomalí. K nárůstu by mělo dojít, až se uklidní světová ekonomika a přijdou nové impulsy pro nákup herního vybavení. Rokem změny k lepšímu je podle DFC rok 2013. A do něj nám už zbývá méně než tisíc dní. Nastal čas začít stříhat kilometr.

Spousta herních firem za poslední dva roky zaznamenala ztráty ve výši desítek i stovek milionů dolarů a špatné zprávy analytiků je mohou dohnat i ke krachu. Stačí, aby banky chtěly vrátit peníze nebo odmítly pokračovat v úvěrování ztrátového podnikání.
Autor:


Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Osm a jedna exkluzivní klasika, které by si zasloužily remake na PS4

Killzone 2

Po fenomenálním Shadow of the Colossus vývojáři z Bluepoint Games oznámili, že se chystají na další remake. Půjde opět...

Nejlepší v sérii? Kritizovaná Call of Duty: Black Ops 4 v betě překvapila

Call of Duty: Black Ops 4

Na letošní díl Call of Duty se od jejího oznámení hrne celkem oprávněná kritika. Vydavatelství nadále dojí ty...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Najdete na iDNES.cz