Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kterak Microsoft zamával počítačovým hráčům a odešel

aktualizováno 
Microsoft se věnuje Xboxu 360 a počítačové hráče stále víc ignoruje. Čtěte poutavý příběh o krocích softwarového gigantu v herním byznysu.

Softwarový gigant Microsoft je jedním z nejdůležitějších hráčů v herním byznysu. Ve své podstatě stojí hned za dvěma herními platformami. Tou první je konzole Xbox 360, do níž společnost v posledních letech nalila miliardy dolarů, které se začínají vracet.

Druhou platformou je počítač. Můžete namítnout, že PC nespadají pod přímou kontrolu pánů z Redmondu, nicméně Microsoft je stále firmou, která má na počítačový průmysl obrovský vliv. Ne nadarmo čekali výrobci jako Dell či Hewlett-Packard na příchod Windows 7 jako na smilování. Jejich očekávání byla naplněna: zájem o Windows 7 významně podpořil prodeje počítačů.

Nadějné začátky

Poněkud se na to zapomíná, ale Microsoft má obrovskou zásluhu také na tom, že počítače byly v druhé polovině 90. let a v prvních letech nového tisíciletí dominantní herní platformou.

Alan Wake

Byl to právě Microsoft, který si před lety usmyslel, že operačním systémem Windows 95 osloví také hráče, do té doby hrající pod MS-DOS. A byl to Microsoft, který pro to něco udělal: vytvořil grafické rozhraní DirectX jakožto jednotnou grafickou, zvukovou a ovládací bázi pro vývojáře i uživatele.

Úspěch se nedostavil ihned. Microsoft však nepolevil. Nejpozději s Windows 98 bylo jasné, jakou cestou se bude ubírat herní průmysl na počítačích. Microsoft určil směr a vykročil jako první. Dosud se své vůdčí role nevzdal, byť některé jeho kroky mohou vyvolávat opačný dojem.

DirectX-Box. Tak se měla jmenovat první herní konzole Microsoftu, o níž začal uvažovat koncem 90. let. Ještě předtím vytvořil operační systém pro neúspěšný, i když odborníky oceňovaný Dreamcast od společnosti SEGA. V roce 2001 pak přišlo veřejné oznámení, že vstoupí na konzolový trh ovládaný v tomto ohledu zkušenými giganty Sony a Nintendo. Především konzole Playstation tehdy slavila úspěchy a stávala se součástí životního stylu.

Lákavé konzole

Taková představa Billu Gatesovi bažícím po multifunkčním domácím mediálním centru vyhovovala. Neváhal proto navzdory tvrzením odborníků, že takový projekt nemá šanci na úspěch, uvolnit nemalé finanční prostředky. Xbox byl z dnešního pohledu úspěšnou konzolí. Microsoft na něm sice prodělal kolem čtyř miliard dolarů a dominanci Playstation 2 neohrozil. Jak se ukázalo později, etabloval se na trhu silněji, než se především jeho konkurentům zdálo.

Viva Piňata: Party Animals

Do další etapy konzolové války už vstupoval Microsoft jako silný hráč a navíc se mu podařil mistrovský kousek. Xbox 360 uvedl již v roce 2005, s ročním náskokem před Playstation 3. Vyplatilo se. Dodnes se konzole prodalo přes 30 milionů kusů, Playstation 3 má o nějaké tři miliony méně a Sony musí její výrobu kvůli slevám daným konkurenčním bojem mohutně dotovat, a jestli na ní rovnou neprodělává, tak přinejmenším moc nevydělává.

Microsoft v první polovině tohoto desetiletí stále výrazně podporoval herní počítačovou scénu, například vydáváním silných značek na PC, jako například Age of Empires, Flight Simulator, Dungeon Siege nebo Mechwarrior. Zároveň už si ale začal vytvářet rezervoár tvůrců určený především pro vývoj her na Xbox. Za nemalé peníze koupil studia Bungie, Ensemble či Rare.

Microsoft je velká korporace, která zvládá spoustu činností najednou. Ale nemá cenu si nic nalhávat, herní byznys stále netvoří podstatný bod na ose jejích finančních zisků. Xbox je stále především sázkou do budoucna, do níž je třeba investovat s vidinou velkého potenciálu. Na počítačové hraní pak už nezbývá mnoho prostředků ani sil. Microsoft logicky vykročil cestou omezené podpory. Pro tvůrce počítačových her jsou Windows stále jedinou alternativou a Microsoftu v podstatě stačí vyvíjet DirectX, což také činí, když nedávno vypustil už jeho jedenáctou verzi.

S hrami na PC od Microsoftu to ale po uvedení Xboxu 360 na trh bylo a je o poznání horší. Zpočátku této etapy ještě vycházely odbyté a na počítačích neúspěšné konverze vysokorozpočtových titulů. Že však na PC neuspěly takové hity jako Halo 2 nebo Viva Piňata, jasně dokresluje způsob, jakým byly uvedeny a prezentovány. Microsoft snad ani nechtěl, aby majitelé počítačů měli o tyto hry zájem.

Debakl jménem Games for Windows

Přesto se jakoby blýsklo na lepší časy. Microsoft s velkou parádou představil značku Games for Windows. Byl to pokus institucionalizovat počítač jako jednotnou herní platformu s jednotnými standardy a ulehčit tak život především hráčům.

Fable III

Vzorem byly konzole a bezproblémové hraní na nich. Člověk nepotřebuje víc než vložit zakoupenou hru do mechaniky a hrát. To u počítačových her často neplatí. Hráči si stěžují na problémy s kompatibilitou, instalací, spolehlivostí či chybovostí her.

Plány Microsoftu byly proto velké: s Games for Windows se měly problémy s hraním na počítačích stát minulostí. Kromě toho mělo být už při koupi zcela jasné, kdo si hru na svém hardware zahraje. U všech her měla být zajištěna podpora homologovaného Xbox 360 ovladače a integrace ochrany mladistvých před nevhodnými obsahy či přílišným hraním, jež měla být kontrolovatelná přímo z Windows Vista či Windows 7.

A pak tu byla ještě ambice přivést všechny hráče využívajících produkty Microsoft dohromady. Hráči s počítači se měli běžně v multiplayerových hrách střetávat s majiteli XBoxů. První hra, která tento model představila, Shadowrun, byla zároveň tou poslední. Nejenže se ukázalo, že si spolu hráči z obou táborů moc nezahrají, ale málokdo byl navíc ochotný Microsoftu na počítači platit za jinak běžné onlinové služby.

Dejme tomu, to mohl být ojedinělý a příliš vizionářský výstřelek. Ostatní nápady představené v programu Games for Windows nebyly špatné. Kdo by se do něj chtěl zapojit a získat výhodu vůči těm, kdo se z nějakého důvodu zapojit nechtěli, musel by podle původní myšlenky podléhat kontrole kvality Microsoftu.

Navíc tu byl potenciál do budoucna. Digitální platforma Games for Windows Live mohla sloužit coby kanál pro distribuci her či přídavných obsahů. V podstatě by mohla kopírovat úspěšnou službu Xbox Live, akorát na počítači.

Jenže! Nedosti na tom, že se nepovedlo synchronizovat vývoj Games for Windows Live s Xbox Live. On de facto zkrachoval i základní stupeň platformy, tedy zmíněný certifikační program.

Těžko říct, jak Microsoft produkty testoval, když mu mezi prsty proklouzly a nálepku Games for Windows obdržely technologické trapasy Grand Theft Auto 4, které nefungovalo na grafických kartách Radeon či Empire: Total War, jenž měl problémy s vícejádrovými procesory.

Namísto toho, aby Microsoft kontroly zpřísnil, udělal přesný opak: rozhodl, že kontroly si nadále budou dělat sami tvůrci interně, a přesto dostanou nálepku Games for Windows. Jak to dopadá, si lze dobře domyslet. Kdo byl poctivý a své hry před vydáním náležitě testoval, bude to dělat dále s nálepkou i bez nálepky. Kdo však vývoj uspěchal, může na centrále Microsoftu ohlásit, že provedl interní kontrolu, obdrží label a může jít do regálu s technologickým paskvilem.

Hry jen na Xbox 360

Možná kdyby Microsoft mlčel a nepouštěl se do velkohubých projektů typu Games for Windows nebo třeba PC Gaming Alliance na podporu počítačového hraní, o níž po jejím založení už nikdo nikdy neslyšel, nebyla by jeho současná ignorance počítačů tak očividná.

Halo 3: ODST

To je jedna stránka věci. Tou druhou je, že z Microsoftu se stává stále větší překážka v příchodu zajímavých her na počítače. A to paradoxně v době, kdy se téměř všichni výrobci snaží uvádět své tituly nejen na konzolích, ale také na počítačích. Příkladem může být třeba Capcom, tedy japonská a tradičně konzolová společnost, která však dnes vydává hry pro PC jako na běžícím pásu.

Naopak na počítačích silně zainteresovaný Microsoft hráče-majitele PC omezuje. Nejnovějším příkladem je Alan Wake. Hra, s níž se při ohlášení v roce 2006 počítalo na počítače takřka se samozřejmostí. Ostatně, na veletrzích sloužila k prezentaci moderních technologií, jako byly tenkrát vícejádrové procesory. Pak bylo ohledně platforem nějakou dobu ticho, aby nyní, pár měsíců před vydáním, Microsoft prohlásil, že Alan Wake vyjde jen pro Xbox 360. Proč? Prostě proto, že se na PC nehodí!

Podobně se to má s dalšími zajímavými tituly. Zcela jistě na počítačích neuvidíme Halo 3 (na rozdíl od prvních dvou dílů, jakkoliv špatně portovaných), Halo Wars, Fable 2 ani 3 a dost možná ani datadisky ke GTA IV, na které si Microsoft koupil exkluzivitu (pro Xbox 360). Dá se očekávat, že podobně nemilých zpráv bude přibývat.

Řeč peněz

Co vede Microsoft k tomu, aby ignoroval Windows jako herní platformu a na rozdíl od jiných na ni nevydával své hity? Odpověď se celkem logicky jmenuje Xbox 360.

Zatímco před několika lety ještě nemuselo být jasné, zda Microsoft na trhu s konzolemi pochodí a mohl si tak udržovat zadní vrátka na PC, dnes je předním konzolovým výrobcem a do budoucna to s ním v tomto ohledu vypadá velmi dobře.

Na řadu tak přicházejí počty. Špičkové hry prodávají na Xboxu 360 miliony kopií. Každá z nich přinese do firemní kasy zhruba 200 Kč jen jako licenční poplatek. Na takových hrách přitom Microsoft nemá prakticky žádný vklad, jen jim umožní vyjít na své konzoli.

Shadowrun

Z exkluzivních hitů, které navíc obvykle sám produkuje (případ Alan Wake), mu jde z prodejní ceny většina.

Na počítačích by Microsoft z "third-party" her neviděl ani korunu a v případě exkluzivních hitů typu Alan Wake by nevydělal zdaleka tolik. Má totiž spočítáno, že kvůli takové hře si natěšený majitel počítače koupí i konzoli, na níž si očekávanou hru může zahrát. Tak vznikne v podstatě další zákazník, který si pravděpodobně koupí i jiné konzolové hry.

A pak je tu pochopitelně častokrát skloňované pirátství. Microsoft má jako softwarový gigant s piráty nepříjemné zkušenosti a bojuje proti nim všemi prostředky (např. aktivace Windows). Proto ho těší pohled na konzolový trh, kde je pirátství z několika důvodů dosti omezené. Abyste si totiž na Xboxu 360 mohli zahrát pirátskou hru, museli byste si ho takzvaně očipovat.

To už je riskantní zásah do hardware provázený přinejmenším ztrátou záruky. Dalším faktorem je skutečnost, že majitelé konzolí se mnohem více rekrutují z příležitostných hráčů, kteří nejsou zakořenění v pirátském prostředí a berou hry jako kvalitní, nikoliv však jedinou zábavu. Nehrají jich několik měsíčně, ale třeba jednu do měsíce si rádi koupí. Na Západě, kde cena her tvoří v poměru k platům zanedbatelnou položku, si jich koupí klidně více.

Zkrátka a dobře, za současného stavu věcí se Microsoft vyplatí vydávat své hry jen na Xbox 360, nehledě na posilování prestiže dané exkluzivitou. Zároveň má Microsoft větší šanci prodat majitelům Xboxů přídavný obsah či menší hříčky v rámci služby Xbox Live, která je rovněž sama o sobě zpoplatněná.

Prostor pro konkurenci

To je jistě legitimní podnikatelský záměr, se kterým lze jen těžko něco dělat. Spíše se lze divit Microsoftu, že tak zbabral nadějnými plány nastartovaný projekt Games for Windows. Kdyby se ho totiž chopili chytří a schopní lidé, nebo kdyby dostal ve vedení větší podporu, mohl dnes generovat rovněž slušné příjmy a být zároveň pro hráče přínosem.

Microsoft však neunikne bez trestu. Do poskytování služeb, které mohl Microsoft svou silou vcelku jednoduše rozjet, se pustila malá společnost Valve s projektem Steam. Pravda, ten už běží mnoho let, ovšem ústup Microsoftu mu významně ulehčil pozici na trhu.

Úvodní stránka online obchodu Steam

Steam je dnes hlavní platformou pro digitální distribuci her, jejíž provoz Valve jistě něco stojí, ovšem vzhledem k mizivé konkurenci si může dovolit na něm prodávat nové hry za ceny stejné nebo dokonce vyšší než v kamenných obchodech. To vyhovuje jak Valve, které kasíruje zhruba 30% provizi z každé prodané položky, tak tvůrcům, ale i vydavatelům her, kteří se u takto prodaných kopií nemusí starat o fyzickou výrobu a distribuci.

Ve výsledku pak nejenže na Steamu vychází takové hity jako Modern Warfare 2, ale jsou s ním ke všemu úzce propojeny. Je to právě Steam, který tak pro špičkové hry začíná poskytovat tolik potřebnou standardizaci, jakkoliv je zejména hardcore hráči zatím odmítána (třeba proto, že tak přijdou o dedikované servery).

Podle mého názoru se Microsoft až příliš koncentroval na Xbox 360, který navíc svádí tuhé souboje s Playstation 3 a Nintendo Wii, že přehlédl potenciál počítačových her, který mu ještě před pár lety ležel doslova u nohou. Stačilo ho zvednout. Microsoft se však jen sehnul, ale někde v půli tohoto pohybu se zastavil. A odešel.

Autor:


Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

ANKETA: Hráli jste jako malí nepřístupné hry?

Duke Nukem

Nedávný průzkum mezi britskými rodiči ukázal, že více než polovina jich dovolí hrát dětem hry pro dospělé. Vypadá to...

KOMENTÁŘ: Filmy podle her jsou stále v kurzu. Mají však cenu?

Film Tomb Raider

Filmové adaptace slavných videoher skončily v drtivé většině neúspěchem. Bohužel i těch pár výjimek patří do kategorie...

Nejlepší v sérii? Kritizovaná Call of Duty: Black Ops 4 v betě překvapila

Call of Duty: Black Ops 4

Na letošní díl Call of Duty se od jejího oznámení hrne celkem oprávněná kritika. Vydavatelství nadále dojí ty...



Najdete na iDNES.cz