Kult: Heretic Kingdoms - nové slovenské RPG
Téměř ve všech fantasy RPGčkách je cítit jistá příměs náboženské tématiky. Nejinak je tomu i u Kult: Heretic Kingdoms, což angličtinou postižení hráči jistě poznali. v Kacířských Královstvích se vcítíte do role ženy,
která dostala od svého učednického mistra za úkol zničit Godslayer - meč, kterým byl podle legendy zabit poslední z Bohů, a pomocí kterého by se právě tento Bůh mohl vrátit. Když zjistíte, že vám někdo vyfoukl meč přímo před nosem, vydáváte se na velmi dlouhou a dobrodružnou cestu. A zde začíná Kult...
Protože to máme do Košic jako by hodil kamenem a zbytek dojel autem, již dříve jsme vám zprostředkovali rozhovor s tvůrci. Ti nám také před necelým rokem a půl dali k dispozici hratelnou betaverzi tohoto počinu, z které jsme vyvodili první dojmy. Všechny detaily hratelnostní stránky se vymýšleli, jak je patrné nejen z již avizovaného rozhovoru, za pochodu, a do poslední chvíle se nevědělo o několika důležitých aspektech hry. A jak to nakonec dopadlo? Vezměme to hezky popořadě...
První krůčky
Při extrémně dlouhé instalaci z jednoho CD probíhá rozbalování neuvěřitelného množství několika desítek tisíc souborů o celkové velikosti téměř dvou gigabajtů, které na CD dokázali vývojáři nacpat, vám doporučuji dát si nějaké to malé občerstvení - až s prázdným žaludkem po několika hodinách zjistíte, že se od hry nemůžete odtrhnout, dáte mi za pravdu. Ale to není nic překvapivého. Všechna lepší RPG jsou návyková a zkušení hráči tohoto žánru mají vždy někde poblíž malou svačinku. Ale to jsme trochu odbočili.
Ke Kultu vás upoutá vcelku originální způsob vývoje postavy. Podobně jako v Diablu, i zde máte čtyři základní vlastnosti postavy, od kterých se odvíjí její úspěšnost ve hře.
Strength, nebo-li síla - tvrdost a úroveň poškození, které budou rozdávat vaše fyzické útoky.
Ranged, nebo-li rozsah - vzdálenost, kam až vaše fyzické (ať už na blízko, nebo střelné) útoky mohou dosáhnout.
Magic - překvapivě kvalita a účinnost všech magických úkonů, které pro vás tato hra připravila.
Speed, česky rychlost - a konečně poslední vlastnost, ta určuje rychlost vašeho pohybu po Královstvích.
Rozvinutost těch aspektů se určuje pouze stupnice od F do A, podobně jako ve škole. Můžete mít třeba Sílu E-, nebo Magii C+, lepší nejspíš bude, když vám předvedu celou stupnici:
F; F+; E-; E; E+; D-; D; D+; C-; C; C+; B-; B; B+; A-; A; A+.
Každý posun ve kvalitě dovednosti, který si můžete samozřejmě vybírat, pro vás znamená odečtení 100 bodů, které jste získali při postupu na vyšší level.
Ale to není, co se týče postavy,
vše. Máme tu ještě takzvané Attunements. Hráči série Fallout znají tyto speciální dovednosti postavy pod názvem Perks. Je to prakticky úplně to samé. Po dosažené určitého počtu zkušenostních bodů, které získáváte za zabíjení nepřátel, máte na výběr z několika nových perků, ale můžete si samozřejmě i vylepšit rozšiřitelný attunement, který už vlastníte. Perky zde tedy hrají větší roli, než v legendárním Falloutu. Je to jen dobře, že myšlenka zaniklých Black Isle Studios našla své uplatnění i v současných herních vodách.
Hratelnost
Jak jistě poznáte, tvůrci do Kultu zakomponovali poněkud netradiční ovládání, kde levým tlačítkem je zajištěna interaktivita s prostředím (sbíráte předměty, mluvíte s NPC a chodíte po krásně navrhnutých lokacích) a pravé tlačítko je vyhrazeno pro boj s nestvůrami. Opravdu nechápu, proč tomu tak je, protože při boji je levé tlačítko myši zkrátka nevyužito. Navíc, pokud máte nějakou zbraň na útok zblízka a nepřátelská potvora je několik kroků od vás,
a vy na ni použijete pravé tlačítko, ženská hrdinka k monstru nepřijde, jak jsme zvyklí, ale začne zběsile mávat mečem, nebo jiným zneškodňovadlem ve vzduchu :-). Dá se očekávat, že tuto nepříjemnost opraví nějaký patch.
Ve hře máte na výběr podle tiskových materiálů z více jak sto druhů zbraní. Je samozřejmě nemožné, abyste během prvního
dohrání narazili na všechny, ale není důvod tvůrcům nevěřit. Setkáte se s nejrůznějšími druhy mečů, sekyr, palcátů, luků, kuší, magických hůlek a spousty dalších. Tento fakt ale bohužel znepříjemňuje skutečnost, že všechny kusy od jednoho druhu zbraně mají naprosto stejné vlastnosti (u meče např. úroveň poškození, kterou způsobuje). Geniální myšlenka (dvě zbraně se stejným názvem mohou mít mírně rozkolísané vlastnosti), jaká byla k vidění například v Diablu II sem tedy zakomponována nebyla. Někomu to může vyhovovat, ale já byl zvyklý vždy porovnat kus, který jsem právě sebral s tím, co mám na sobě. Nevadí, někdo, kdo třeba nehrál Diablo, by si toho vůbec nevšiml. Ještě se pozastavím nad drobností, jakou je vypadávání a sbírání předmětů. Z každého zabitého soka vypadne právě to, co měl na sobě. Pokud jste tedy ověšeni tím nejlepším, co potvory v dané úrovni nabízejí, nezbývá vám nic jiného, než čekat, co vám cinkne od zadavatele právě splněného questu... Odměn za
správně dokončený úkol je velice široké spektrum. Od těch nejlepších kousků výbavy, přes naučení nového kouzla nebo perku až po odhalení nového města k prozkoumání.
Dreamworld...
...je kapitola sama pro sebe. V paralelním světě, který je možné aktivovat ve všech lokacích po naučení toho správného kouzla (ke kterému dojde hned při prvním úkolu, protože už je jeho součástí :-)) se odehrává spousta questů. Je těžké popsat, co si pod tím Dreamworldem máte představit. Mezi prvními questy jste měli najít dozorce, který dohlížel na Godslayer, a pokud byl už mrtvý, měli jste ho hledat na jeho obvyklém místě, akorát že v Dreamworldu. Šel jsem tedy do kláštera, dozorce nikde. Tak jsem stiskl klávesu D a kromě zmodrání obrazu, nalezení několika útočných poloprůhledných monster jsem narazil i na mlčícího chlapíka, co měl nad sebou nápis Overseer :-). Jako hrubé naznačení, co to ten Dreamworld vlastně je, to snad stačilo.
Ozvučení
Vybraný soundtrack se ke Kultu docela hodí, ale absence dabingu ve hře (nepočítám úseky, kde britský herec Tom Baker vypráví pozadí příběhu) způsobuje jistou neslanost - nemastnost všech herních levelů. Povedená hudba by měla atmosféru pouze dokreslovat, ne tvořit její hlavní část. Chybí mi jakékoli okolní zvuky a absence jakéhokoli dabingu při rozhovorech to ještě umocňuje. Může to působit trochu infantilně.
|
Grafika
Kapitola sama pro sebe. Ještě jsem v životě nenarazil na RPG, co by mělo takhle zvláštní zpracování grafiky. Jak se můžete dočíst v tabulce nalevo, prostředí je v mírně rozpohybovaném 2D, podobně jako v Diablu, nebo Sacred. Jako pěst na oko ale působí zasazení 3D vymodelovaných postav, na kterých jsou animace daleko rychlejší a méně roztomilé.
Závěrečný verdikt
Kult: Heretic Kingdoms od slovenských 3DPeople má spoustu kladů (např. vývoj postavy nebo spousta questů), ale i nějaké ty zápory (dabing, rozporuplná grafika). Přesto, že se nejedná o nástupce legendárního Diabla II nebo Baldur's Gate, naše kladné hodnocení si zaslouží.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 128 čtenářů
Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa
Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...
Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos
Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu
Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...
KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?
Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu
Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...
Škoda představila závodní elektroauto, objeví se ve hře Gran Turismo
Poprvé ve víc než čtvrt století dlouhé historii závodní série Gran Turismo dostanou její hráči...
Autoři prvních The Elder Scrolls chystají novou hru. Má být zase obrovská
Dvojice herních vývojářů, která stála u zrodu dodnes oblíbené série The Elder Scrolls, představila...
Fallout 76 přivítal během jediného dne milion hráčů, vděčí za to seriálu
O tom, jak velký vliv může mít úspěšný seriál na již vydané hry, se přesvědčilo studio Bethesda,...