Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kyro II – konkurence pro GeForce2 MX

  12:00aktualizováno  9:03
Zanedlouho si budeme moci koupit první grafické karty s čipsetem Kyro II – čipsetem, který by mohl vnést svěží vítr konkurence do ustálených vod levných 3D akcelerátorů. Testy ukazují, že potenciál na to, aby pořádně prohnal (a předehnal) oblíbené GeForce2 MX, rozhodně má! Může se dnes vůbec prosadit grafické řešení bez hardwarové akcelerace T&L?

Exotické technologie nemusí být špatné...
Monopoly, ať už přirozené či nepřirozené, koncového uživatele nikdy nepotěší. NVIDIA je ve světě 3D akcelerace nyní velmi silná a rozjetá k dalším výšinám – pořádná konkurence by jí rozhodně prospěla. Většina z vás již snad zaslechla něco o grafickém čipsetu Kyro, který se (zatím nepříliš úspěšně) pokoušel prosadit na trhu herních akcelerátorů; pokud ne, zde jsou základní informace.

U zrodu čipsetů Kyro a Kyro II stála jednak firma PowerVR Technologies která vyvíjí a licencuje dalším subjektům 2D a 3D technologie pro použití v nejrůznějších produktech – počítačích, hracích automatech, konzolích nebo například automobilech, a jednak firma STMicroelectronics, velký výrobce a prodejce nejrůznějších integrovaných obvodů pro širokou škálu průmyslových odvětví. Po pěti létech výzkumu a vývoje firma PowerVR prezentovala unikátní metodu 3D renderingu zvanou dlaždicový rendering (tile-based rendering), která oproti klasickým metodám eliminuje nadbytečné výpočty (čímž kromě času šetří i paměť a kapacity pro přenos dat) a přináší vysokou kvalitu obrazu (technologie Internal True Color). Na těchto základech stojí právě Kyro a Kyro II, které vyrábí a prodává STM. Podotýkám, že Kyro nemá zabudovány funkce T&L.

Dlaždicový rendering (DR) je tím, o čem se v souvislosti s Kyrem nejčastěji mluví. 3D scéna se v něm rozdělí do dlaždic, na nichž se zpracují pouze ty povrchy, které budou viditelné. Protože dlaždice je v porovnání s celou obrazovkou (která se zpracovává u klasických metod najednou) podstatně menší, lze při jejím zpracovávání provést většinu nutných operací přímo s daty, které jsou v čipu (v interním z-bufferu a „dlaždicovém frame bufferu“), a není nutné přistupovat k externí paměti. Podle údajů PowerVR se touto patentovanou technologií dosahuje při stejném taktu čipsetu a počtu pixelových potrubí třikrát vyšší plnicí rychlosti (fill rate) než u konkurenčních technologií. Aréna, v níž DR nejlépe vynikne, je generování scén s velkým množstvím textur, protože narozdíl od konkurenčních algoritmů velmi brzy vyřazuje z výpočtů povrchy, které nebudou vidět, a dále se jimi nezabývá.

Mezi zajímavosti čipsetů Kyro patří to, že umí pracovat paralelně – může jich být na jedné kartě více (stejně jako je tomu třeba na některých kartách Voodoo). Ještě však není jisté, zda se takovýchto „vícekyrových“ karet skutečně dočkáme.

Kyra II se ujímá Hercules
Minulý pátek ohlásily firmy Hercules a STM, že čipset Kyro II se ocitne v grafické kartě 3D PROPHET 4500. Umístění nového Kyra do karty od tak renomované společnosti, jakou Hercules bezpochyby je, by mohlo cosi napovídat o jeho kvalitách.

Hercules 3D Prophet 4500

Ve své tiskové zprávě mluví Hercules o této kartě jako o prvním špičkovém 3D akcelerátoru, který bude hráčům skutečně cenově dostupný (měl by stát cca 150 dolarů, tj. necelých 7000 Kč). Kromě dlaždicového renderování a ITC nabídne například celoobrazovkový antialiasing (FSAA) 2x a 4x, 8vrstvé multitexturování a skutečné mapování nerovností prostředí (environmental bump mapping). Paměti bude mít 3D PROPHET 4500 celých 64 MB, ovšem za tu cenu samozřejmě pouze SDRAM. Některé další parametry:

– 0.18mikronová technologie
– Frekvence jádra 175 MHz, paměti 175 MHz
– 128bitové paměťové rozhraní
– 270MHz RAMDAC

První benchmarky
Exkluzivní možnost provést testy grafické karty Hercules 3D PROPHET 4500 měl německý CHIP Online. Použil k tomu počítač s procesorem Pentium III 1 GHz, základní deskou s čipsetem i815, 128 MB SDRAM PC133 a ovladači DirectX 8.0a.

Hercules 3D Prophet 4500

Výsledky byly vskutku zajímavé: ve hře Quake 3 Arena bylo (v 16bitových barvách) Kyro II o 10 % rychlejší a v Expendable dokonce o 50 % rychlejší než GeForce2 MX! Je nutné vzít v úvahu, že ovladače ještě nejsou ve finální podobě – ta se očekává až na výstavě CeBIT. Dalšími přednostmi, které Kyro prokázalo, byl jen malý pokles výkonu v 32bitových barvách a vynikající kvalita obrazu.

Závěrem
Získají-li grafické karty s čipsetem Kyro II ve světě popularitu, jistě se jich dočkáme v dostatečném množství i na našem trhu. První Kyro mělo potíže s ovladači; zatím to však nevypadá, že by se u Kyra II měla tato situace opakovat. Nezbývá než konstatovat, že se zrodil evidentně zajímavý produkt, který v oblasti levnějších 3D akcelerátorů aspiruje na čelnou pozici.

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...



Najdete na iDNES.cz