Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lair – druhé dojmy z hraní

  12:00
Jak jsme létali s draky, zapalovali vojáky a potápěli lodě. O tom všem si můžete přečíst v našem článku shrnujícím naše dojmy z dlouho očekávaného Lairu pro PS3.

Lair Tvůrci Lairu, legendární tým Factor 5, mi lezou na nervy. Na své dračí sáze pracují už od E3 roku 2005, kdy předvedli fenomenální ukázku ve vzduchu bojujících draků. Problém je v tom, že chlapci neradi uvolňují informace. Naposledy jsme zkoušeli ranou alfa verzi, teď šlo pozdní alfu. Nebo ranou betaverzi? Vyberte si.

Lair jednoznačně touží po tom, stát se pojmem, fenoménem na PS3, legendou. Má k tomu pochopitelně ty nejlepší předpoklady. Jako PS3 only titul není limitován úvahami o konverzi, tým pracuje tak, aby vyždímal z nového HW co nejvíce a jak všichni dobře víme, Factor 5 jsou hoši, kteří umí. Takže tu máme solidní rozpočet, velký zájem Sony, aby předvedla hru, kterou jinde neuvidíte, a špičkový vývojářský tým. Jelikož ale Factor 5 nelze počítat mezi mistry příběhů, o děj se jim postaral profesionál, stejně jako o filmovou hudbu. Tu nekomponoval nikdo jiný, než John Debney, autor hudby k Umučení Krista a zvláště ke geniálnímu Sin City.

Lair

Zpočátku proti sobě nemáte protivníky v podobě draků.

Takže tolik slibná fakta, teď k našim dojmům. Bohužel verze, kterou jsme dostali do rukou, nepředstavuje celou hru. Oproti první alfa verzi, kde jsme mohli vidět jen jedinou oblast, tentokráte jich bylo k dispozici kolem desítky. Každá s cílem ukázat jednotlivé možnosti Lairu.

Když jsem poprvé Lair hrál, trochu jsem nadával na ovládání Sixaxisem. Byl to docela šok, směrovat draka nakláněním ovladače. Tentokráte byl problém od prvního okamžiku pryč. Se Sixaxisem snadno srostete a drak vám bude ochotně plnit příkazy. Mise byly naštěstí různorodé, bylo vidět, že autoři chtěli prezentovat hodně možností, které nabídne plná hra. Překvapením pro mě byly CGI animace uvádějící děj. Podle mě nepříliš šťastný nápad, protože každý ihned bude srovnávat jejich Lair kvalitu s kvalitou enginu, a ta zatím srovnatelná není. Ale nepředbíhejme, do finální verze něco vody uplyne.

Jedna z misí začíná rozhovorem o nepřátelích jménem Mokai. Ti se vzápětí objeví na scéně a to v podobě dopadajícího projektilu z katapultu. Sezení je přerušeno a podobně jako piloti u hangáru letadla, ocitáte se u dračích stájí. Monstra vylézají, vy si stisknutím trojúhelníku osedláte to své a pak už jen naklánět ovladač, křížkem zrychlovat, čtverečkem zastavovat ve vzduchu a (tuším) kolečkem chrlit oheň.

Zpočátku proti sobě nemáte protivníky v podobě draků, kteří dominovali levelu z pre-alfa verze. Vaše obří město se rozkládá na úpatí hor u mořského pobřeží, ke kterému právě dorazila nepřátelská flotila. Nutno říct, že na unikátních plavidlech. V roce 1857 spustila Velká Británie na vodu loď Great Eastern. Dvěstě metrů dlouhý kolos byl poháněný dvěma gigantickými lodními kolesy, několika šrouby, ale měl i plachty. Nevědět to, tak mi plavidla Mokai vyrazila dech.

Lair

Jestliže v letu je drak animován naprosto fantasticky, pak pohyb na zemi za ním ani trochu nezaostává.

Jak vyplývá z dialogů, právě využívání parních strojů je Mokai vytýkáno jako znak kacířství, ovšem jejich lodičky díky tomu mají slušnou pohyblivost. Pravda je, že level sloužil víceméně k tomu, abyste se proletěli nad velmi slušně vypadající mořskou hladinou a zášlehy plamenů z dračí tlamy jednu za druhou měnili v trosky. Proletět se nad městem bylo však stejně zajímavé, nejenomže se autoři vyřádili na architektuře, ale titánská kolesa zužitkovávající sílu řeky stojí za pohled.

V dalším levelu jste opět obránci svého města, lokalita je odlišná, tentokráte tu máte říční tok, ale nepřátelé opět útočí pomocí katapultů. Pro změnu z pevniny, kde Lair jsou rozvinuté jejich voje. S drakem tedy musíte přistát a obrněným bojovníkům vysvětlit, že kov na těle sice brání proti seknutí, ale rozhodně ne proti plamenům z dračí tlamy a nakonec ani proti samotnému hladovému dračímu chřtánu.

Jestliže v letu je drak animován naprosto fantasticky, každý pohyb křídel je precizně zachycený, let je živý a sugestivní, pak pohyb na zemi za ním ani trochu nezaostává. Drak chodí po zadních jako Godzilla a naštěstí se přesně podařilo vystihnout měřítko, takže si neustále uvědomujete, jak obrovské monstrum ovládáte. Vběhnout do davu vojáků, prudce zvednout sixaxis a zase ho nechat klesnout způsobí mávnutí dračími křídly, po němž se blízcí vojáčci rozletí jako hračky. Nejsem pyroman, ale neskutečně mě bavilo nepřátele opékat. Oproti první verzi je oheň o sto procent lepší. Když si analogem pootočíte obraz, abyste viděli dračí tlamu a stisknete tlačítko, které chrlení ohně aktivuje, je to pastva pro oči. Těsně u tlamy je vidět modrý plamen, který až ve větší vzdálenosti mění barvu na žlutou a to, jak Lair se oheň řítí, je naprosto fantastické. Kam se hrabou plamenomety. Doprovázeno patřičným hukotem je chrlení plamenů opravdovou lahůdkou. Jestliže ho tvůrci ještě hodlají vylepšit, pak se máme opravdu na co těšit.

Mise nabízejí ještě ochranu gigantických draků, kteří přenášejí celé armády, ovšem jsou snadno zranitelní. Pokud jste v některém v válečných leteckých simulátorů zkoušeli vžít se do role stíhače, který chrání roj bombardérů, tak přesně to vás čeká v této misi. Pro pobavení přesně opačnou roli máte v další misi, kde je vaším cílem nepřátelské létající rejnoky (nenapadá mě lepší srovnání) rychle zlikvidovat. K dispozici byla i noční mise, útok na pevnost velikosti hory. Její hlavní zbraň v podobě hlavy, která za očními víčky skrývá nepřátelské střelce, považuji za designérskou mlsku. Opět je tu zajímavá paralela se skutečností. První celokovová bitevní loď, Monitor z americké občanské války, měla otočnou dělovou věž, kde byla děla skryta za podobnými poklopy. Jak asi tušíte, cílem je počkat na moment, Lair kdy mokajští hoši odkryjí víka, abyste je vzápětí přeměnili v roštěnky.

Co dodat závěrem? Je tu zatím hodně rozpracovaná hra. Textury na horách v dáli jsou stále mimo kvalitu, kterou od PS3 chceme, a nijak mě nenadchla ani tráva okolo města. Vylepšit potřebuje ještě takřka vše, ale kdybych měl použít srovnání, celý zážitek byl jako pohled dalekohledem, kdy nemáte zaostřeno a přesto už vidíte dost hezkého, přičemž víte, že si vzápětí doostříte a bude to super. Takže to doostření teď musí zvládnout hoši z Factoru 5. Pokud vše dopilují, pak se mohou těšit na vavříny.

Index očekávání: 85%

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

novinky 20. 4. 2024 53

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

novinky 18. 4. 2024,  aktualizováno 19. 4. 2024 130

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

novinky 22. 4. 2024 7

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

magazín 21. 4. 2024 18

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

magazín 23. 4. 2024 16

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?

magazín 27. 4. 2024 1

Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

novinky 27. 4. 2024 0

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

BlizzCon 2024 nebude

novinky 26. 4. 2024 4

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

magazín 26. 4. 2024 10

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...