Lair – druhé dojmy z hraní

  12:00aktualizováno  26. června 12:21
Jak jsme létali s draky, zapalovali vojáky a potápěli lodě. O tom všem si můžete přečíst v našem článku shrnujícím naše dojmy z dlouho očekávaného Lairu pro PS3.

Lair Tvůrci Lairu, legendární tým Factor 5, mi lezou na nervy. Na své dračí sáze pracují už od E3 roku 2005, kdy předvedli fenomenální ukázku ve vzduchu bojujících draků. Problém je v tom, že chlapci neradi uvolňují informace. Naposledy jsme zkoušeli ranou alfa verzi, teď šlo pozdní alfu. Nebo ranou betaverzi? Vyberte si.

Lair jednoznačně touží po tom, stát se pojmem, fenoménem na PS3, legendou. Má k tomu pochopitelně ty nejlepší předpoklady. Jako PS3 only titul není limitován úvahami o konverzi, tým pracuje tak, aby vyždímal z nového HW co nejvíce a jak všichni dobře víme, Factor 5 jsou hoši, kteří umí. Takže tu máme solidní rozpočet, velký zájem Sony, aby předvedla hru, kterou jinde neuvidíte, a špičkový vývojářský tým. Jelikož ale Factor 5 nelze počítat mezi mistry příběhů, o děj se jim postaral profesionál, stejně jako o filmovou hudbu. Tu nekomponoval nikdo jiný, než John Debney, autor hudby k Umučení Krista a zvláště ke geniálnímu Sin City.

Lair

Zpočátku proti sobě nemáte protivníky v podobě draků.

Takže tolik slibná fakta, teď k našim dojmům. Bohužel verze, kterou jsme dostali do rukou, nepředstavuje celou hru. Oproti první alfa verzi, kde jsme mohli vidět jen jedinou oblast, tentokráte jich bylo k dispozici kolem desítky. Každá s cílem ukázat jednotlivé možnosti Lairu.

Když jsem poprvé Lair hrál, trochu jsem nadával na ovládání Sixaxisem. Byl to docela šok, směrovat draka nakláněním ovladače. Tentokráte byl problém od prvního okamžiku pryč. Se Sixaxisem snadno srostete a drak vám bude ochotně plnit příkazy. Mise byly naštěstí různorodé, bylo vidět, že autoři chtěli prezentovat hodně možností, které nabídne plná hra. Překvapením pro mě byly CGI animace uvádějící děj. Podle mě nepříliš šťastný nápad, protože každý ihned bude srovnávat jejich Lair kvalitu s kvalitou enginu, a ta zatím srovnatelná není. Ale nepředbíhejme, do finální verze něco vody uplyne.

Jedna z misí začíná rozhovorem o nepřátelích jménem Mokai. Ti se vzápětí objeví na scéně a to v podobě dopadajícího projektilu z katapultu. Sezení je přerušeno a podobně jako piloti u hangáru letadla, ocitáte se u dračích stájí. Monstra vylézají, vy si stisknutím trojúhelníku osedláte to své a pak už jen naklánět ovladač, křížkem zrychlovat, čtverečkem zastavovat ve vzduchu a (tuším) kolečkem chrlit oheň.

Zpočátku proti sobě nemáte protivníky v podobě draků, kteří dominovali levelu z pre-alfa verze. Vaše obří město se rozkládá na úpatí hor u mořského pobřeží, ke kterému právě dorazila nepřátelská flotila. Nutno říct, že na unikátních plavidlech. V roce 1857 spustila Velká Británie na vodu loď Great Eastern. Dvěstě metrů dlouhý kolos byl poháněný dvěma gigantickými lodními kolesy, několika šrouby, ale měl i plachty. Nevědět to, tak mi plavidla Mokai vyrazila dech.

Lair

Jestliže v letu je drak animován naprosto fantasticky, pak pohyb na zemi za ním ani trochu nezaostává.

Jak vyplývá z dialogů, právě využívání parních strojů je Mokai vytýkáno jako znak kacířství, ovšem jejich lodičky díky tomu mají slušnou pohyblivost. Pravda je, že level sloužil víceméně k tomu, abyste se proletěli nad velmi slušně vypadající mořskou hladinou a zášlehy plamenů z dračí tlamy jednu za druhou měnili v trosky. Proletět se nad městem bylo však stejně zajímavé, nejenomže se autoři vyřádili na architektuře, ale titánská kolesa zužitkovávající sílu řeky stojí za pohled.

V dalším levelu jste opět obránci svého města, lokalita je odlišná, tentokráte tu máte říční tok, ale nepřátelé opět útočí pomocí katapultů. Pro změnu z pevniny, kde Lair jsou rozvinuté jejich voje. S drakem tedy musíte přistát a obrněným bojovníkům vysvětlit, že kov na těle sice brání proti seknutí, ale rozhodně ne proti plamenům z dračí tlamy a nakonec ani proti samotnému hladovému dračímu chřtánu.

Jestliže v letu je drak animován naprosto fantasticky, každý pohyb křídel je precizně zachycený, let je živý a sugestivní, pak pohyb na zemi za ním ani trochu nezaostává. Drak chodí po zadních jako Godzilla a naštěstí se přesně podařilo vystihnout měřítko, takže si neustále uvědomujete, jak obrovské monstrum ovládáte. Vběhnout do davu vojáků, prudce zvednout sixaxis a zase ho nechat klesnout způsobí mávnutí dračími křídly, po němž se blízcí vojáčci rozletí jako hračky. Nejsem pyroman, ale neskutečně mě bavilo nepřátele opékat. Oproti první verzi je oheň o sto procent lepší. Když si analogem pootočíte obraz, abyste viděli dračí tlamu a stisknete tlačítko, které chrlení ohně aktivuje, je to pastva pro oči. Těsně u tlamy je vidět modrý plamen, který až ve větší vzdálenosti mění barvu na žlutou a to, jak Lair se oheň řítí, je naprosto fantastické. Kam se hrabou plamenomety. Doprovázeno patřičným hukotem je chrlení plamenů opravdovou lahůdkou. Jestliže ho tvůrci ještě hodlají vylepšit, pak se máme opravdu na co těšit.

Mise nabízejí ještě ochranu gigantických draků, kteří přenášejí celé armády, ovšem jsou snadno zranitelní. Pokud jste v některém v válečných leteckých simulátorů zkoušeli vžít se do role stíhače, který chrání roj bombardérů, tak přesně to vás čeká v této misi. Pro pobavení přesně opačnou roli máte v další misi, kde je vaším cílem nepřátelské létající rejnoky (nenapadá mě lepší srovnání) rychle zlikvidovat. K dispozici byla i noční mise, útok na pevnost velikosti hory. Její hlavní zbraň v podobě hlavy, která za očními víčky skrývá nepřátelské střelce, považuji za designérskou mlsku. Opět je tu zajímavá paralela se skutečností. První celokovová bitevní loď, Monitor z americké občanské války, měla otočnou dělovou věž, kde byla děla skryta za podobnými poklopy. Jak asi tušíte, cílem je počkat na moment, Lair kdy mokajští hoši odkryjí víka, abyste je vzápětí přeměnili v roštěnky.

Co dodat závěrem? Je tu zatím hodně rozpracovaná hra. Textury na horách v dáli jsou stále mimo kvalitu, kterou od PS3 chceme, a nijak mě nenadchla ani tráva okolo města. Vylepšit potřebuje ještě takřka vše, ale kdybych měl použít srovnání, celý zážitek byl jako pohled dalekohledem, kdy nemáte zaostřeno a přesto už vidíte dost hezkého, přičemž víte, že si vzápětí doostříte a bude to super. Takže to doostření teď musí zvládnout hoši z Factoru 5. Pokud vše dopilují, pak se mohou těšit na vavříny.

Index očekávání: 85%

Autor:


Nejčtenější

Po šesti letech nezbylo z peněz z Kickstarteru nic, vývojář se zhroutil

Limit Theory

Ambiciózního vesmírného simulátoru Limit Theory se bohužel nikdy nedočkáme. Jeho jedinému vývojáři Joshi Parnellovi...

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Další z rubriky

VIDEO: Další skvělý trailer k Battlefieldu 5 láká na příběhovou kampaň

Battlefield 5

Call of Duty už složku pro jednoho hráče úplně vypustila, ale Battlefield si ji minimálně ještě letos udrží. Stejně...

Cyberpunk 2077 vyjde ještě na současnou generaci konzolí

Cyberpunk 2077

Vývojáři z polského CD Projektu uklidňují nedočkavé fanoušky tím, že si kvůli jejich hře nebudou muset kupovat nové...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...

Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce
Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce

Ministerstvo práce vyslalo do připomínkového řízení návrh, aby státní rozpočet financoval dětské skupiny a nově také mikrojesle. Do nich chodí hlavně děti, které nezískaly místo ve státní školce, ale jejich rodiče nastupují do práce dřív než po třech letech mateřské dovolené.



Najdete na iDNES.cz