Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Lair - zpustošený svět, kruté války, nádhera!

  12:00
Konečně přichází hry pro pravé válečníky. Hry, kde ve zpustošené zemi probíhají neskutečně kruté boje. Hry, kde je válka samozřejmostí jako dýchání.

Lair Rozklad a zničení, smrt na každém kroku, obrazy absolutní a neodvolatelné zkázy, která pokračuje už beze smyslu. Také vás takové prostředí přitahuje jako plamen svíčky noční můru? Můžete být spokojeni, protože jak to tak vypadá, mnoho her z next-gen systémů jde tímto směrem, směrem, který by rozhodně potěšil srdce největšího génia hrůzy a zmaru, H. P. Lovecrafta. Herním světem jako kdyby se hnala fenomenální tsunami, která na svém vrcholu nese světy, ve kterých by nikdo z nás sice nechtěl žít, ale které konečně narušují zažitou nudu her naprosto fádního realismu. Ať už je to důsledek snahy ukázat na nových systémech něco unikátního nebo o prostou shodu okolností, není nutné nad tím příliš přemýšlet, ale zato se těšit na vytržení ze stereotypu.

Můžeme vidět fantastickou stavbu mostu, o který vede boj armáda tří tisíc bojovníků.

Lair Řeč je o hrách Gears of War, Resistance: Fall of Man, Lost Odyssey, ale hlavně o jedním z nejočekávanějších počinů na PlayStation 3, dosud tajeném projektu Lair. Pro všechny tyto hry je společné, že v jejich světech se nemusíte bát toho, že byste pošlapali květinky. Žádné v nich nerostou. Nemusíte mít strach ze znečištění řek, protože pokud tu nějaké tečou, jsou tvořeny maximálně žhavou lávou. Domy jsou buď v troskách, nebo je tvoří taková architektura, že člověk nežije v iluzích ohledně obyvatel. Tyto světy všechny spojuje ona kouzelná depresivní atmosféra, která z nich vyzařuje. Atmosféra, která páchne rozkladem a krví, ohněm a dýmem, zkázou a šílenstvím. Na designu pracují skuteční mistři, kteří mají fantazie na rozdávání, ne tupci, kteří okopírují do počítačů okolní realitu a mají pocit, jací jsou stvořitelé světa. Vytvořit svět, ze kterého běhá mráz po zádech a zároveň je i není podobný něčemu okolo nás, je mistrovství. Stejně tak je to s monstry. Musí být Lair děsivá, ale ne přehnaně, Pyramid Head ze Silent Hillu 2 byl geniálně prostý a přesto z něj člověk dostával tik do všech končetin.

Většinu z titulů jsme si již probrali a těšíme se na ně, nyní se Factor 5 konečně ukázal na Tokyo Game Show s hratelným Lairem a můžeme shrnout naše dojmy. Předesílám, že jsem se smířil s tím, že Sony šlápla Factoru 5 na krk okovanou botou, a firma tak představila setsakra raný build hry, kterou čeká mnoho optimalizací a úprav. Ale na druhou stranu, když si vybavím první videa z MotorStormu a srovnám je s těmi, která byla předvedena jako poslední, pokrok je neuvěřitelný. A to Evolution nesahá Factoru 5 ani po kotníky.

Ovládání je parádní. Jen natáčíte nový DualShock a přesně podle jeho pohybů se řídí drak.

Lair Pochopím, když se mnou nebudete souhlasit s nadšením z Lairu. To nadšení se totiž týká jeho předpokládané finální podoby. Nicméně už teď mě zaujal design. Je to tak, jak tvůrci oznámili. Umírající svět skal a temné oblohy, svět, kde tečou rudé řeky lávy, kde se na skaliskách u moře tyčí vůči pochmurné obloze obrovské hrady, svět, kde spolu bojují gigantické pozemní a vzdušné armády. Zatím mi svět Lairu trochu připomíná Mordor ze třetího dílu Pána prstenů, nedá se snad říct, že by tu byla jasná inspirace, ale atmosféra dýchá z obojího podobná.

Problém je v tom, že hratelná verze, která byla předvedená na Tokyo Game Show, pochází z tak rané verze hry, že kdybych to měl k něčemu přirovnat, tak k prvním realtime MotorStorm videím, ze kterých milovníci původního renderu opravdu nadšeni nebyli. Ovšem dva měsíce před vypuštěním MotorStorm vypadá skvostně. Videa, která z Lairu mohl hráč vidět (tedy pokud nepatřil mezi Lair šťastlivce na TGS), jsou ještě ke všemu pouze braná kamerou z televizní obrazovky, což samozřejmě detailům příliš nepřidá.

Přesto můžeme vidět fantastickou stavbu mostu, o který vede boj armáda tří tisíc bojovníků (tedy tvrdí to alespoň šéf Factoru 5), nad nímž se vznáší desítky draků, bojujících firebaly mezi sebou, draků, řízených obrněnci, kteří občas sebevražedně skáčou na hřbety létajících oblud svých protivníků, aby je zabili a srazili dolů. Fantasticky vypadají také ty momenty, kdy drápy draka strhnou protivníka ze sedla, nebo když draci na pozemní bitevní scénu přinesou ve spárech obří monstrum jako podporu. Dračí křídla jsou dokonalá, živá a pohled na lučištníky, jak zoufale pálí desítky šípů proti útočícím drakům, kterým tyto probodávají blány křídel, bere dech.

Fantastické skoky z vlastního draka na nepřátelského, které byly představeny už v traileru z letošní E3, se autorům podařily.

Lair Dech berou i nádherné HDR efekty na detailních brněních každého ze stovek vojáků, na stavbách, detaily konstrukce mostu i budov okolo něj, mořských vln a hlavně samotných draků. Moment, kdy drak přistane mezi pěchotu a použije zuby, aby zchladil válečné nadšení armády, také stojí za shlédnutí. Na designu brnění pilotů draků, monster samotných a pochopitelně veškerých staveb zapracovali mistři. Pochmurná atmosféra zcela cizího světa je parádní, zvláště pod temnou oblohou. Jsem zvědav, zda v této hře budou také jasná rána a slunečno, ale silně o tom pochybuji.

Ovládání je parádní. Jen natáčíte nový DualShock a přesně podle jeho pohybů se řídí drak. Můžete v klidu zapomenout na analogové páčky, které jsou oproti klávesnici sice geniální pro řízení letadel, ale s možností řídit draka tak, jako kdybyste v rukách vlastně drželi jeho otěže, s tím se to opravdu měřit nedá. Zatím mi trochu vadí, že drak zatáčí okamžitě, jeho pohybům chybí ona Lair velebnost pro taková monstra typická, autoři by si měli vzít více inspirace z koně Agra, tolik známého z PS2 megahitu Shadow of The Colossus. Také mi nesedne ono metání ohně, připadáte si opravdu jako v tradičním arkádovém simulátoru stíhačky.

Factor 5 slibuje příběh, děj, žádné přihlouplé hraní "splň tu a tu misi, nestarej se o to proč", což samozřejmě bude vítané. Epický rozměr by hře přidal. Zatím ale vládne spokojenost. Rozloha 50x50 km nabízí slušný prostor, zatím bez informací, jak různorodé terény se ve hře budou nacházet. Fantastické skoky z vlastního draka na nepřátelského, které byly představeny už v traileru z letošní E3, se autorům podařily, jsem zvědav, jak bude probíhat boj na tělech draků, nedá mi to nevzpomenout na zmíněný Shadow of The Colossus. Factor 5 má šanci stvořit nejenom vizuální legendu. Stačí dopilovat pohyby draků, vytvořit působivý děj a je tu unikátní megahit, který plně využije nejen PS3 hardware ale i gyroskopický ovladač. O grafiku se opravdu není třeba bát i tato "pre-alfa verze" je působivá. Prý se dočkáme hry na jaře 2007. Dočkáme se i nové legendy?

Index očekávání 90 %

Autor:
  • Nejčtenější

Je mi ho líto, říká „Ciri“ o novém představiteli seriálového Zaklínače

novinky 9. 5. 2024 50

Herečka Freya Allen, která v netflixovském seriálu Zaklínač hraje postavu Ciri, se nechala slyšet,...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

magazín 4. 5. 2024 19

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné

novinky 8. 5. 2024 32

Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

novinky 6. 5. 2024 2

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

novinky 5. 5. 2024 7

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Bojíte se hororů? Skutečnost je často ještě divnější a děsivější

magazín 11. 5. 2024 3

Věta „inspirováno skutečností“ se za léta nadužívání stala jen prázdnou marketingovou frází. Ne,...

Vydání nového Prince of Persia se kvůli úspěchu konkurence posouvá

novinky 10. 5. 2024 0

Na Steamu se měla 14. května objevit v předběžném přístupu rychlá 2D roguelite akce The Rogue...

Česká zombie akce DayZ vstoupí do své druhé dekády zimním přídavkem

novinky 10. 5. 2024 0

Česká hra DayZ, ve které se skupiny hráčů snaží přežít v nehostinné a zombíky zabydlené krajině, se...

Nový handheld Asus ROG Ally X má dramaticky navýšit výdrž

novinky 10. 5. 2024 0

Herní handheld ROG Ally s Windows 11 brzy oslaví rok od vydání. Asus podle očekávání chystá novou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...