Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lara Croft and The Guardian of Light přináší do známé série závan novosti

aktualizováno 
Nový styl hratelnosti, více akce a nejznámější hrdinka videoher všech dob. To nemohlo dopadnout špatně.
85

Lara Croft and the Guardian of Light

Platforma: PC
Výrobce: Crystal Dynamics

  • Nový herní styl je super
  • Výborná kooperace
  • Dobře vyřešený singleplayer
  • Spousta hlavolamů
  • Hodně výzev
  • Motivace k opakování
  • Pohyblivá kamera by hře slušela víc
  • Špatný příběh

Kdo čeká další pokračování vzkříšeného Tomb Raidera, je na špatné adrese, i když není vyloučeno, že ho tahle arkáda s nebývalým důrazem na prostorové hádanky bude bavit.

Herní karta

Ve světě videoher neexistuje slavnější postava ženského pohlaví než Lara Croft. Známá archeoložka odstartovala éru sličných a prsatých hrdinek a se sérií Tomb Raider pomohla etablovat vlastní žánr akčních her, kde hrají hlavní roli průzkum prostředí, akrobatické dovednosti, řešení hlavolamů a akce. Nový díl série je ale natolik odlišný, že poprvé v šestnáctileté historii her s Larou Croft v jeho názvu nefiguruje slovní spojení Tomb Raider.

Lara Croft and the Guardian of LightLara Croft and The Guardian of Light je izometrickou akcí plnou hlavolamů, která vychází pouze jako titul ke stažení prostřednictvím on-line služby Xbox Live. Poprvé v historii se také Lara dočkala kooperace pro více hráčů, takže na všechny ty hordy protivníků a hlavolamy nemusí být sama.

Lara Croft and the Guardian of LightZatímco levá analogová páčka slouží k pohybu, tak druhou budete mířit na nepřátele v okruhu 360 stupňů a následně je posílat tam, odkud přišli. V tomto případě do minulosti, ale vězte, že příběh není víceméně vůbec hodný hráčovy pozornosti. Slovní spojení "hloupé klišé" ho vystihuje perfektně.

Na rozdíl od ostatních izometrických her nedisponuje nová Lara pohyblivou kamerou. Pokud se dostanete do míst, kde ani svou postavu neuvidíte nebo nedohlédnete tam, kam máte skočit, máte kvůli statické kameře smůlu. Takovýchto míst je tu sice naprosté minimum a hra vám vaši zalezlou postavu stejně označí ukazatelem, ale přesto takové situace při hraní občas nastanou.

Lara Croft and The Guardian of Light je hrou orientovanou na kooperativní multiplayer, ale to neznamená, že byste si hru nemohli užít i jako samotní hráči. Režim pro dva hráče je sice zábavnější, ale sólisté se pobaví také.

V případě kooperace se jeden z hráčů chopí Lary, zatímco druhému připadne mayský válečník Totec. Archeoložka disponuje vystřelovacím lanem, po kterém Lara Croft and the Guardian of Lightse může nejenom sama zhoupnout, ale i pomoci vytáhnout svalnatého bojovníka z minulosti na vyvýšená místa. Totec má zase štít, který dokáže odrazit některé projektily nepřátel a pokud ho zvedne nad hlavu, tak na něj může Lara vyšplhat a dostat se výš.

V jeho arzenálu nalezneme také kopí, které může nejenom házet po nepřátelích, ale také je zabodnout do zdí. Lara pak po zabodnutých kopích ve zdech může přeskákat propasti. Toteca ale neunesou. Obě postavy mohou používat střelné zbraně, ale jen Lara se může těšit ze zázračných pistolí s neomezenou municí. Totecovi se ale zase obnovují v rukách kopí.

Hra je designovaná tak, že si hráči musí neustále pomáhat a spolupracovat. Jeden se tak stává závislý na druhém a vzniká jedinečně zábavná hratelnost. Kooperativních her jsme hráli už desítky, ale tahle prostě patří mezi ty nejlepší. Prozatím je k dispozici multiplayer pro dva hráče pouze v offline podobě. On-line hra po Xbox Live bude zprovozněna až 28. září, tedy v den, kdy hra vychází i na Lara Croft and the Guardian of LightPC a PlayStation 3.

Pokud se rozhodnete hrát sami, nebo nemáte nikoho po ruce, hra přiřadí v singleplayeru Totecovo kopí Laře, aby se mohla s akrobatickými překážkami poprat sama. Je to jednoznačně lepší řešení, než spoléhat na umělou inteligencí ovládaného společníka, protože to s sebou ještě i dnes často nese nejrůznější potíže.

The Guardian of Light je akčnější, než kterákoliv jiná dobrodružství známé archeoložky. K dispozici tedy dostanete také slušný arzenál zbraní. V něm naleznete lehký kulomet, těžký kulomet, odstřelovačku, brokovnici, granátomet či raketomet. Ve hře nesbíráte munici pro jednotlivé zbraně, ale energii. Ta funguje na principu zdraví, lze ji doplňovat a každá zbraň z ní čerpá jiné množství. Během hraní nalézáte předměty, které zvyšují maximální zdraví i energii do zbraní.

Na první pohled to nevypadá, že byste ve hře narazili na nějaké obtížnější hlavolamy, ale po několika minutách hraní zjistíte, že tomu rozhodně tak není. Lara Croft and the Guardian of LightHlavolamy jsou tu (oproti řadovým dílům Tomb Raidera) zjednodušeny, ale i tak přinášejí dostatečnou výzvu a na chvíli tak potrápí vaše mozky. Některé úrovně hry jsou dokonce celé jeden velký hlavolam! A zkoumání jejich principů a následné vyřešení přináší tu největší slast, kterou vám hra může nabídnout. Stejně jako jakýkoliv jiný Tomb Raider.

Každý level obsahuje kobky se speciálními výzvami, ať už bojovými nebo řešícími, za jejichž splnění můžete získat speciální artefakt nebo relikvii. Obojí vám zvýší nebo sníží statistiky v oblasti zdraví, zbraně, rychlost a bomby. V ideálním případě jen zvýší.

Ten sbírá to a ten zas tohle. A Lara sbírá krvavé lebky!
Přece jste nečekali, že v této hře nebudete sbírat žádné speciální předměty. Vždy chytře ukryté a mnohdy těžko k získání jsou ve hře rudé lebky. V každém levelu je deset kousků a vězte, že pokud je budete chtít najít všechny, budete muset v dané úrovni prošmejdit každý centimetr. Nejen, že jsou lebky ukryté na vysoko a těžce dostupných místech, či nad propastmi, ale schované jsou také v rozbitelných předmětech. Takže jako v každé akční hře na hrdiny se připravte, že budete neustále něco rozbíjet a dělat nepořádek.

Lara Croft and the Guardian of LightZatímco účinky artefaktů se projeví po jejich zařazení do vaší výbavy, relikvie vyžadují k aktivitě naplněný speciální ukazatel. K tomu musíte získat co nejvíc bodů za likvidaci nepřátel nebo nacházení pokladů. S aktivní relikvií se vám může doplňovat automaticky zdraví nebo můžete po obrazovce létat rychle jako blesk.

Lara byla odjakživa akrobatka, dokázala skákat přes obří propasti, lézt po laně a dělat všelijaké přemety. V nové hře umístění kamery znemožňuje provádění složitějších akrobatických kousků, ale i přesto zvládá Lara úskoky, zachycování na římsách nebo lezení po vystřelovacím laně. Na skákání zde přitom narazíte možná častěji, než byste čekali, i když v jednodušší podobě.

Kromě kobek obsahuje každá úroveň několik specifických úkolů jako dosažení nejvyššího skóre, získání všech artefaktů, objevení tajných pozic atd. Po jejich splnění můžete získat velmi vzácné artefakty nebo dokonce achievementy (systém dosahování různých úspěchů ve hře). Plnění těchto úkolů navíc vyzývá hráče k opakovanému hraní. Hru dohrajete zhruba za Lara Croft and the Guardian of Lightosm hodin, ale díky motivaci k opakování je životnost dobrá.

Z vizuálního hlediska je na novou Laru radost pohledět. Hra používá engine Tomb Raider: Underworld, takže nechybí spousta vizuálních efektů. Viditelnost do dálky je něco, co v izometrickém světě Lary není, ale zato se v členitých úrovních podíváte do pořádných hlubin a teprve poté odhalíte opravdové vizuální kouzlo hry. Animace postav je též povedená. Hudební doprovod přináší jeden nový motiv a zbytek je recyklací skladeb použitých již v předcházejících dílech.

Hra Lara Croft and The Guardian of Light si nás získala již po několika minutách hraní. Je to zábavný akční titul s promyšlenými hlavolamy, skvělou hratelností a povedenou kooperací dvou hráčů. Vůbec bychom se nezlobili, kdyby se Lara v izometrickém kabátu ještě vrátila. A nemuselo by to být jen jednou.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

77 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 195 čtenářů

Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...



Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Osm a jedna exkluzivní klasika, které by si zasloužily remake na PS4

Killzone 2

Po fenomenálním Shadow of the Colossus vývojáři z Bluepoint Games oznámili, že se chystají na další remake. Půjde opět...

Další z rubriky

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

RECENZE: Hearthstone: The Boomsday Project láká na mechy a spíš nudí

Hearthstone: The Boomsday Project

S The Boomsday Project slaví návrat mechové a nové klíčové slovo Magnetic upravuje dynamiku hry i prostor pro...

RECENZE: Čím více zabíjíte, tím jste silnější. Vampyr není pro každého

Vampyr

Zvláštní kombinace detektivní adventury a akčního RPG se povedla jen napůl. Pokud byste ke skvělému příběhu chtěli i...



Najdete na iDNES.cz