Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Okuste šílenství v psychedelickém hororu Layers of Fear

aktualizováno 
Hororová jednohubka Layers of Fear o šíleném malíři působí jako procházka domem hrůzy na špatném tripu.
65

Layers of Fear

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: BL - Logic

  • Neustále se měnící prostředí
  • Několik dobrých nápadů
  • Neodpovídající cena
  • Není možné zemřít
  • Spousta klišé

Do výraznějších slev, které srazí cenu alespoň na polovinu, to bez Layers of Fear ještě vydržíte. I kdyby to mělo být až na Vánoce. Příštího roku.

Herní karta
Layers of Fear (PS4)

Layers of Fear (PS4)

Málokterou nezávislou hru doprovází při vydání takový poprask jako dnes recenzované dílo dosud neznámých polských vývojářů Blooper Team. Když totiž svojí tehdy ještě nedokončenou hru vyvěsili v rámci předběžného přístupu služby Steam Greenlight, dočkali se takřka stoprocentní podpory. To vyvolalo efekt sněhové koule a Layers of Fear byl najednou plný internet.

Znamená to tedy, že před sebou máme takřka dokonalé dílo a nový mezník ve vnímání interaktivních hororů? Ne, znamená to pouze, že se nezávislým tvůrcům neměří stejným metrem a vzniklý úspěch je spíše jen souběhem šťastných náhod.

Král je nahý

Layers of Fear (PS4)

Layers of Fear (PS4)

Jestli něčím hra bezesporu vyděsí, tak je to jeden z nejhorších poměrů výkon/cena, s jakým jsme se kdy setkali - 550 Kč za dvě hodiny i s pauzou na kafe a vyčurání opravdu není trend, kterým by se dle mého měly hry vydávat, natož ty nezávislé, u nichž chybí ostatní produkční hodnoty. Tím mám na mysli výpravu, příběh, grafiku nebo propracovanou hratelnost.

To, co nám autoři totiž naservírovali, není nic jiného než klasický „simulátor chození“ podpořený béčkovou zápletkou, přičemž pointu vytušíte dlouho před polovinou příběhu. Pokud bych si to měl zjednodušit přirovnáním, tak nejblíže to má asi ke Gone Home nebo Vanishing of Ethan Carter, pokud bychom od prvního odmysleli skvělý scénář a od druhého nápadité hádanky. Ale budiž, u hororu jsou důležitější faktory rozhodující o jeho úspěchu, přičemž tím nejdůležitějším je zřejmě atmosféra. Zjednodušeně řečeno, budeme se bát?

Co vás nezabije, to vás nevyděsí

Layers of Fear (PS4)

Layers of Fear (PS4)

V herním průmyslu dlouho platila rovnice, že když chcete někoho vyděsit, musíte ho doslova utopit v krvi, vyhřezlých vnitřnostech a rozlámaných kostech. Layers of Fear mají u mě několik procent k dobru za to, že se na to snaží jít jinak, nicméně jim musím minimálně dvojnásobek strhnout za to, že se jim to naprosto nedaří.

Ne, nechci dělat machra, který se ničeho nebojí, naopak. Zeptejte se mé ženy, jak vypadám během hraní Evil Within, a takový Outlast jsem po hodině s rozklepanýma rukama raději úplně vzdal. Layers of Fear jsem hrál v noci, se sluchátky na uších a sice jsem se párkrát lekl, nějaký trvalejší pocit strachu se ovšem nedostavil.

Může za to zcela nepochopitelné designové rozhodnutí, které hráči neumožňuje zemřít! Jakmile si uvědomíte, že vám všecky ty bouchající dveře, podivné zvuky za vašimi zády, pokroucené hračky a další tradiční hororové propriety nemůžou nic udělat, je veškerá atmosféra úplně v tahu.

Layers of Fear (PS4)

Layers of Fear (PS4)

Neříkám, že ve správném hororu musí číhat smrt za každým rohem, ale ten pocit, že zrovna za tímhle už to konečně musí přijít, vám sebeoriginálněji navržené prostředí nenahradí. Proč myslíte, že si režiséři hororů vybírají především neznámé herce? Protože kdybyste šli na film třeba s Leonardem di Capriem, můžete si být jistí, že se dožije alespoň poloviny filmu, takže se o něj nebudete bát. Jedině snad, že byste tedy mohli ubližovat jeho blízkým... což zde bohužel už ze samotného principu fungovat nemůže.

Psychedelie na druhou

Layers of Fear (PS4)

Layers of Fear (PS4)

Přesto si hra nezaslouží skončit v propadlišti dějin a možná na ni jednou budeme vzpomínat jako na jedinečného pionýra. V čem totiž vyloženě exceluje, je práce s okolním prostředím. To, co zpočátku vypadá jako obyčejný dům, se po chvíli začne nezadržitelně měnit, a to způsobem, který totálně popírá všechny zákonitosti času a prostoru.

Místnosti se bortí před očima a cesta zpátky nikdy není možná, protože místo pokoje, který jste právě stejnými dveřmi opustili, je zničehonic dlouhá chodba. Nebo zeď. Logiku ani smysl v tom nehledejte a jen se nechte unášet. Hra je totiž paradoxně totální koridor, ze kterého, ač to nevypadá, nejde nikam uhnout.

Samotná myšlenka nahlédnutí do malířovy pokroucené mysli, zůstává ale trestuhodně nevyužitá, uchvátí jen „zremixování“ několika slavných obrazů v čele se slavnou Dámou s hranostajem. Je škoda, že autoři takovou psychedelii a hrátky s realitou vyplýtvali na tuctový horor, který neděsí. Mám pocit, že z celého konceptu šlo vytřískat daleko víc.

Abych to nějak shrnul, tak do výraznějších slev, které srazí cenu alespoň na polovinu, to bez Layers of Fear ještě vydržíte. I kdyby to mělo být až na Vánoce. Příštího roku.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

68 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 54 čtenářů



Nejčtenější

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Další z rubriky

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.