Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Left 4 Dead 2 - proč hned druhý díl?

aktualizováno 
Ani ne před rokem vyšla vynikající multiplayerová hra Left 4 Dead. Pokračování se čekalo, ale tím, že vyjde ještě letos, vyráží dech a vyvolává otázky po důvodech.

Left 4 Dead 2

Left 4 Dead 2Že vznikne pokračování titulu, který se povedl a dobře se prodává, není žádné překvapení. V dnešní době je to spíše povinnost než možnost, a kdyby se do dalších dílů autoři nepustili, byli by sami proti sobě. A nakonec – i hráči chtějí pokračování svých oblíbených titulů.

V případě Left 4 Dead 2 tu však máme jedno velké ALE. Jistě, první díl byl vynikající záležitost, vnášející do multiplayerového rybníčku nové svěží myšlenky. Jenže tahle záležitost vyšla před rokem a za pár měsíců se na nás má přiřítit další díl. Ne, nebude to žádný spin-off, ani přídavek. Zkrátka dvojka!

Rok je v některých případech dlouhá doba. Rozhodně ale ne na vytvoření zcela regulérního pokračování. Kde jsou všechny ty slíbené přídavky pro první díl, jenž jimi měl být živen aLeft 4 Dead 2 udržován svěží dlouhou dobu? Marketingový ředitel vydavatele Valve Doug Lombardi říká: "Máme zkrátka tolik nových myšlenek a nápadů!" Jenže tyhle nápady by se do zmíněných přídavků klidně daly vměstnat.

Asi nikoho nepřekvapí, že herní princip a scénář zůstávají při starém. Jakási nákaza postihla většinu amerického obyvatelstva a proměnila ho v zombikoidní šílence. Čtyři z přeživších, které ovládají kooperující hráči, si musí přostřílet cestu z vícera zamořených úrovní, a to přes hordy infikovaných až k záchrannému vrtulníku.

V Left 4 Dead se změní v podstatě jen dějiště, které se přesune do jižních částí USA (ale popravdě, co je tohle za změnu – prostě jde o nové úrovně) a hlavní postavy. Na místa Francise, Zoey, Louise aLeft 4 Dead 2 Billa se dostanou fotbalový trenér Coach, úředník Nick, mechanik Ellis a reportérka Rochelle. A znovu – tohle není skutečná změna ve smyslu zásahu do herního konceptu, spíše jen kosmetické střídání, aby se neřeklo.

Jejich boj o přežití započne ve městě Savannah v Georgii a skončí po pěti kampaních ve French Quarter, což je historické staré město New Orleans. Na prezentaci v rámci veletrhu E3 utkvěla přítomným novinářům přece jen jedna zásadnější novinka. Prezentovaná úroveň se neodehrávala v noci, ale za denního světla!

Kromě toho se Left 4 Dead 2 odehrává časově před prvním dílem, to znamená jen krátce po začátku šíření nákazy. Proto je například Savannah ještě odpovídajícím způsobem zachované a není tak Left 4 Dead 2zdevastované jako oblasti z jedničky. Obě tyto změny mají jeden společný efekt: spontánní strach typický pro předchůdce už tu zdaleka není na běžném pořádku. Je to dobře, nebo špatně? Posuďte sami!

Na začátku úrovně si stejně jako minule vyberete z nabídky kvérů, které tu leží pohozené na stole. Z hlediska střelných zbraní prakticky nenarazíte na rozdíly. Snad jen, že Uzi nahradila Mac 10 s tlumičem.

Naopak jako důležitý nový herní element prezentuje Valve zbraně nablízko, mezi něž patří například sekyra, baseballová pálka, pánev na smažení nebo motorová pila. Pocit ze zacházení s nimi je podle dojmů zahraničních novinářů velmi dobrý. Hráč si skutečně připadá, že má v ruce něco, čím může na protivníkovi napáchat značnou škodu, případně se jen ubránit frenetickému útoku.

Left 4 Dead 2Tyto zbraně ale nelze uložit do inventáře, a proto když vytáhnete nějaký střelný kvér, aktuálně drženou pomůcku na blízko musíte zahodit. To poněkud snižuje jejich využitelnost. Je však možné, že na vyvážení kontaktních zbraní autoři ještě zapracují.

Další malou novinkou jsou jakési hořící náboje. Pokud najdete takovou munici, můžete ji chvíli ve svých zbraních používat, než ji vyčerpáte. Pochopitelně tím zvýšíte jejich účinnost i dosah škod. Nejde ale o nic rozhodujícího, co by mělo zásadní vliv na hratelnost.

Po prvních minutách s Left 4 Dead 4 tak většina lidí nabude pocitu: je to opravdu výborná zábava, ale už to známe. Nu Left 4 Dead 2dobrá, ještě jsme vám něco málo zatajili. Jako například Chargera, což je nové super-monstrum, tedy jeden z infikovaných bossů, jež mohou ovládat i hráči bojující na druhé straně barikády.

Charger je hodně nepříjemný a útočí sprintem. Zkrátka do vás naběhne a zašlape. Tedy pokud se mu nachomýtnete do cesty, případně neuhnete. Kromě něj se můžete těšit ještě na dva další hlavní infikované, kteří jsou spolu s již známými bossy (Hunter, Moker, Boomer, Tank a Witch) obzvlášť tvrdými oříšky.

Takzvaný AI režisér, tedy počítačový program, jenž na základě výkonu hráčů posílá nové hordy nebo bossy na přeživší a klade jim doLeft 4 Dead 2 cesty nejrůznější překážky, se v Left 4 Dead 2 lecčemu přiučil. Například dokáže zablokovat nebo otevřít průchody. Umí také manipulovat počasím či denní dobou. To se má postarat o větší variabilitu hry.

Kampaně mají být dynamičtější, čehož vývojáři dosáhli hnáním hráčů neustále kupředu. Zatímco v prvním dílu se vlny nepřátel daly ještě přestát na výhodném místě, ve dvojce už to nepůjde a jejich příval zastavíte například jen nastolením určité překážky, k níž se ale musíte dostat a nestát tak na místě.

Left 4 Dead 2 bude jistě povedená hra, se kterou nešlápnete vedle. Jenže tak se dá i dnes popsat nepříliš starý první díl. Proč se Valve vrhlo hned na regulérní dvojku, je trochu záhadou, tedy pokud se odpíchneme od toho, že jim nejde jen o peníze.

Left 4 Dead 2Nejde ani tak o vydání druhého dílu jako takové, komunita se spíše obává svého roztříštění mezi dva tituly. A možná oprávněně. Valve ubezpečuje, Left 4 Dead bude stále podporovat novými updaty, jenže pro který z titulů se pak hráči mají rozhodnout?

Technicky se příliš lišit nebudou, ten druhý toho nabídne o něco více, ale zase v méně odladěné podobě (přinejmenším zprvu). Inu, jsem dalek nazvat to ze strany Valve šťastným a dobře promyšleným krokem. Třeba ale budu mile překvapen.

Autor:


Témata: Motorová pila, Valve


Nejčtenější

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Další z rubriky

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.