Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legend of Kyrandia - pohádkový svět

  12:00aktualizováno  11. ledna 2:53
Westwoodovská série Legend of Kyrandia si určitě zaslouží titul jednoho z klasických zástupců adventurního žánru. Její první díl obeznamující nás s královstvím Kyrandie a jeho osudem zkoušenými obyvateli vyšel v roce 1992 a předpokládám, že nejen pro mě se stal legendou.

Legend of Kyrandia

První díl westwoodovské ságy z roku 1992, který později následovaly ještě další dva, je pro mě osobně jednou z her, které stály na úplném počátku mojí herní kariéry. Skrze tituly jako Manic Mansion, Leisure Suit Larry nebo právě Legend of Kyrandia jsem poprvé pochopila, co může být na počítačových hrách tak úžasného, že u nich někdo dobrovolně tráví několik hodin denně. Kyrandia má totiž vlastní živý svět, do kterého když nakouknete, nebudete chtít odejít, dokud se nepřesvědčíte, že všichni jeho hodní obyvatelé jsou v bezpečí a ti zlí odpočívají ve vězení nebo na hřbitově.

Do příběhu se vnoříme ve chvíli, kdy starý mudrc Kallak dostane nečekanou návštěvu - padoucha všech padouchů řečeného Malcolma, který si libuje ve žlutofialovém klaunském oděvu a třírohé čepici s rolničkami. Návštěva se bohužel nevyvine zrovna nejlépe, Malcolm je čerstvě na svobodě a roupama neví, co by vyvedl dřív, takže nakonec promění staříka v kámen a zmizí. Teprve poté přichází na scénu Brandon - titulní postava celé hry a hrdina, jehož budete celým kyrandijským dobrodružstvím provázet. Zděšen nejnovější chladnou podobou svého Legend of Kyrandia dědečka se Brandon nejprve musí vyrovnat s nastalou situací a teprve potom se může vydat na pouť, na jejímž konci má stát nejen pohyblivý dědeček, ale hlavně zneškodněný Malcolm a šťastná celá Kyrandie.

Jakmile skrze osobu Brandona pochopíte, že další průběh věcí spočívá jen na vás, můžete začít provádět klasické úkony, které všichni adventurníci prováděli už tisíckrát - nejdřív proklikáte celou místnost tak, aby vám ani jeden předmět nezůstal skryt, pak posbíráte kořist (dopis, pila, drahokam a jablko) a když jste si jistí, že v místnosti už nezbylo nic zajímavého, co jste ještě neměli v rukou, můžete se přesunout do další obrazovky a celý postup zopakovat znova od začátku. V Kyrandii se totiž kurzor nemění podle toho, zda s ním ukazujete na aktivní či pasivní předmět, takže to, zda lze něco sebrat nebo ne, zjistíte jen tím, že na to kliknete. Interface hry je vůbec velmi jednoduchý, nejste zatěžování žádnými možnostmi jako "sebrat", "použít", "obléct" nebo "sníst", ale všechny předměty se dají upotřebit pouze jedním způsobem, který není třeba konkrétně znát. Inventář má přesně deset políček a většinu hry bývá zaplněný - především různobarevnými drahokamy, ale i věcmi, které vám nikdy k ničemu nebudou. O něco složitějším rozptýlením je čtyřdílný Legend of Kyrandia amulet, jehož jednotlivé části musíte během hry nejprve oživit, než budete moci využít jejich magických schopností.

Postavy, se kterými se setkáváte, jsou vesměs klasickými pohádkovými archetypy - Brynn, která vás rozluštěním neviditelného Kallakova vzkazu nasměruje tak, abyste získali kouzelný amulet; popletený kouzelník Darm žijící ve své chatrči obtočený fialovým drakem Brandywinem, bez nějž by vám nebyl schopen říct ani to, jak se jmenuje; půvabná čarodějka Zanthia, která sice ve svém obrovském kotli vyváří místo magických lektvarů své vlastní prádlo, ale zato vám jako první odhalí pravdu o vás i vašich rodičích a samozřejmě úhlavní nepřítel Malcolm ukrývající své nepěkné ego za maskou věčného zlomyslníka a popichovatele osudu ຯ ti všichni spoluvytvářejí prostředí, v němž není nouze ani o humor, ale ani o vážné dějové zvraty.

I přes svoji letitost se Kyrandia může pyšnit grafikou, která sice na první pohled není nikterak úchvatná, ale při podrobnějším zkoumání zjistíte, že dokáže zobrazit téměř všechno, co je třeba. Uzdravená vrba, skrz jejíž husté větvoví prosvítají sluneční paprsky, Legend of Kyrandia kopečky mechu, které opravdu vypadají měkce a nadýchaně, kmeny stromů pokreslené stíny, jeskyní labyrint vyvedený v modro-červeno-fialových barvách - člověku se zdá až neuvěřitelné, co s tehdejšími možnostmi westwoodovští kouzelníci dokázali. Teprve teď po letech jsem si všimla, že Brynn v klášteře vytváří na podlaze dokonce odlesk své vlastní postavy a oheň hořící na jednom ze stojanů se odráží na lesklém povrchu vedlejšího sloupu!

Obtížnost není nijak přehnaně vysoká - postavy vám našeptávají, kam byste asi tak teď měli jít a nenechávají vás tak na pochybách o tom, co dělat dál. Problémy můžou nastat spíš s tím, JAK toho docílit, protože osobně musím říct, že ne všechna řešení úkolů bych označila za logická, nicméně nemůžu vyloučit to, že mi v těchto případech mohla uniknout nějaká souvislost. K záludnostem hry patří i fakt, že v jejích pohádkově krásných krajinkách můžete několikrát zemřít (například na otravu hadím jedem, utonutím v řece, sežráním obrovskou bahenní žábou nebo dokonce přeříznutím na dvě půlky), takže pozor na to, kam strkáte svůj všetečný nos. Bloudicí pasáže, kdy procházíte lesnaté porosty tam a zpátky, abyste odkryli všechna jejich tajemství, sice nejsou zrovna esencí zábavnosti a do velké míry se podílejí na délce hry, ale zas tak otravné, jak to možná zní, to není.

Legend of Kyrandia

Kyrandia je typickou lineární záležitostí - musíte nejprve rozlousknout aktuální úkol, než je vám dovoleno přistoupit k nějakému dalšímu. Variabilita je ve hře zastoupena pouze některými předměty, které se generují náhodně na různých místech, takže není možné s jistotou říct, kde přesně je najdete. Pasáží, do nichž jsou nějakým způsobem zapracované logické prvky, se ve hře najde dost - počínaje skládáním drahokamů do oltáře, přes míchání lektvarů až po komplikovaný průchod jeskyní, v kterémžto případě dojde dokonce i na techniku mapování na čtverečkovaný papír.

O délce hry se pak můžete přesvědčit okouknutím návodu, takže v tomto směru není, nač si stěžovat. Kyrandia má sice i své stinnější stránky (kromě těch uvedených třeba ještě to, že přestože se Brandon nijak výrazně neloudá, jeho pohyb vám při častém procházení lesem tam a zpátky bude nepochybně připadat k uzoufání pomalý), ale její epický fantasy příběh je dost poutavý na to, aby jste se po dohrání prvního dílu začali pídit po druhém.

Autor:


Témata: hřbitov, Humor, Žába


Nejčtenější

Wolfenstein: The New Order
KVÍZ: Poznáte hru jen podle části obrázku?

Nejnovější kvíz je určený pro fandy stříleček. Tentokrát to ovšem bude jiné. Poznáte převážně známé kousky jen na základě vykrojených částí obrázků?  celý článek

Call of Duty: WWII
Transporty smrti a zákopové peklo. Kampaň v Call of Duty bude velkolepá

Nový trailer na Call of Duty láká na kampaň hry pro jednoho hráče. Vypadá to, že po dlouhé době tu konečně budeme zase mít skvělý příběh z 2. světové války.  celý článek

Half-Life 2: Classic
Fanoušci předělávají Half-Life 2 do enginu prvního dílu

Restaurovat starší hry do moderní podoby je v dnešní době poměrně obvyklé. Skupina fanoušků se však rozhodla vydat opačným směrem a legendární Half-Life 2...  celý článek

Wolfenstein II: New Colossus
Nacisti, spousta krve, sex a hlášky. Nový trailer na Wolfensteina baví

Jedna z neočekávanějších her letošního roku na sebe upozorňuje novým trailerem. A ten je doopravdy podařený. Fanoušci Quentina Tarantina budou nadšení.  celý článek

Left Alive
Sony oznámilo nové hry na PlayStation, některé potěší i PC hráče

Firma Sony oznámila na japonské výstavě několik nových her a remaků. Tím nejlákavějším jménem bude zřejmě nová střílečka Left Alive, kterou si zahrají i hráči...  celý článek

Další z rubriky

Fanoušek si „na koleni“ vyrobil vozidlo Warthog ze série Halo.
Oddaný fanoušek sedm let stavěl buginu z Halo, výsledek je úžasný

Bez předchozích zkušeností se fanoušek hry Halo pustil do výroby ikonické buginy. Po sedmi letech se jeho úsilí blíží ke konci a výsledek vypadá fantasticky.  celý článek

Destiny 2
Rady, jak se připravit na spuštění velkolepé sci-fi Destiny 2

Přinášíme informace o přesném času spuštění týmové sci-fi akce Destiny 2, doporučení ohledně volby postav, nové informace o délce hry a zákulisní tipy pro...  celý článek

Příprava týmu Fnatic před profesionálním zápasem. Hráči mají i týmové dresy.
Esportovci jako celebrity? Musí zapracovat na svém chování

S tím jak se stále zvyšuje popularita e-sportů, množí se i skandály jednotlivých sportovců. Nebudou nakonec největší překážkou pro získání masové oblíbenosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.