Legenda - česká fantasy strategie

  12:00
Česká fantasy RTS Legenda: Poselství trůnu 2 měla vyjít už začátkem roku. Na negativní ohlasy však tvůrci zaregovali ročním prodloužením prací. Podařilo se jim opravit všechny chyby a vytvořit kvalitní hru? Dozvíte se v první nezávislé recenzi…

Legenda Poselství trůnu 2. Tak zněl původně název dnes recenzované fantasy realtimovky Legenda od českého studia Fenix Team. Jednalo se o pokračování poměrně dobře přijaté freewarové strategie – a při vší úctě k autorům i faktu, že se jedná o exkluzivní recenzi, je třeba si hned na začátek postesknout, že kdyby to tak zůstalo, bylo by to pro všechny lepší. Jenže projektu se ujal distributor DXT Computers, tým se rozšířil a zprofesionalizoval, hru výrazně rozšířil a zlepšil a rozhodl se vydat jako plnohodnotný komerční produkt a specifickou konkurenci Warcraftu III a dalším. Přibližně na přelomu zimy a jara letošního roku se přejmenovaná Legenda dostala do finální fáze. V papírových časopisech už pomalu začaly vycházet recenze, nicméně negativní ohlasy hráčů nakonec autory přiměly k poměrně dlouhému, takřka ročnímu odkladu. Během této doby prý zapracovali na vizuálním zpracování, umělé inteligenci i game designu a takřka úplně vychytali bugy. Co je na tom pravdy ukázala finální verze, jež se na redakčním stole zjevila zhruba před týdnem.

Legenda Floskuloidní příběh i hratelnost
Jako floskuli označujeme ustálené slovní spojení, jež nadužíváním ztrácí své kouzlo a pomalu, ale jistě se z něj vytrácí i původní význam. Legenda je v mnohém typicky floskuloidní hra. Ve srovnání s nedávno recenzovanou Válkou o prsten se však připodobňuje spíše ke druhému dílu Warcraftu, zatímco zmíněná hra týmu Liquid Entertainment bere plnými doušky inspiraci z trojky a Age of Mythology. Kampaň rozdělená do šesti kapitol postupně představí jednotlivé, nijak výrazně se lišící, rasy, jež v konfliktu vystupují, počínaje barbary či lidmi, až po trpaslíky a elfy. Archetypální charaktery typu vzbouřeného otroka, intriky a pikle kující černokněžnice či moudrého, mladého a charismatického krále nechybí, takže zdánlivě je o zábavu postaráno. Jenže ona floskulovitost a zároveň chabý vypravěčský styl dělají z příběhu kampaně spíše frašku. Namísto slušivých videí á la Blizzard před každou misí pouze vypravěč suše přečte flák textu, kvalitu animací v enginu hry pak shazuje totální nedostatek framů u animací už tak dost směšných postaviček. Kapitola sama pro sebe je pak dabing, neboť zejména u barbarských otroků je čemu se smát. Rádoby tvrdý a drsný hlas Korgana a jeho hlášky "Smrt křesťanům!" či "Cítím vítr ve vlasech!" (schopen pronést i v nejhlubších katakombách), jež si neodpustí při žádném příkazu, který přijme, dokáže společně s až matrixoidní frázovitostí a honosností vět, jež jsou mu vkládány do úst, rozřehtat i nejpomalejšího fantasy fanatika. Takhle tedy inspirace Pánem prstenů (propagovaná na krabici hry) rozhodně vypadat nemá…

Legenda Natěž, postav, vyrob, zabij
Většina misí má v zásadě tuto strukturu, i když autorům nelze upřít snahu o jejich proložení až diablovskými procházeními kobek či příběhověji orientovanými úkoly. Nicméně stále to nestačí, game design špičkových realtime strategií je už někde úplně jinde. Srovnání s Empires či Age of Mythology co do variability a atraktivity úkolů nesnese Legenda ani v nejmenším. Schéma těžby surovin (každá rasa se stará o dvě, jednou je zlato, druhou pak specificky různé další – železná ruda, dřevo, kosti…), výstavby budov, výroby jednotek a boje je narušeno a vylepšeno jen minimálně. Hráč musí zvyšovat populační limit budováním ubytovacích budov, mezi mírovými stavbami se pak nacházejí ještě ekonomické záležitosti typu tržiště a těžební stavby. Vojenská část stromu pak nabízí několik rekrutovacích zařízení, plus nezbytné vylepšovací budovy, kde se vynalézají zbraně a vyvíjejí kouzla. Budovy je možné upgradovat, zlepšovat jejich zdivo, bránit palisádami a věžemi, zkrátka a dobře – nic, co by už nebylo viděno mnohokrát dříve. Příjemné je, že grafický vzhled se i v rámci jedné kategorie liší a i stejné budovy různých ras vypadají značně odlišně.

Legenda Udělej si sám
Prakticky jediný zajímavý hratelnostní prvek nabízí Legenda při tvorbě vlastních jednotek. V kovárně se totiž nevynalézají jen klasické upgrady, které zvýší brnění či útok všem bojovníkům bez rozdílu. Vymýšlejí se zde i různé zbraně – počínaje sekerou, přes různé druhy mečů, palcáty, až po palice, kyje a další "vymoženosti". V budově tábora je pak možné přidat do repertoáru kasáren vlastní jednotku a vybavit ji dle uvážení jednoruční či obouruční zbraní, brněním a štítem. Je to sice velmi omezená možnost, přesto však potěší, i když bohužel znamená, že se od sebe lidské jednotky moc neliší a často není na první pohled vůbec poznat, zda jde o lučištníka, sekerníka či kušníka (slovo, které infiltrovalo českou pařanskou veřejnost… :o). Naštěstí vše zpestřují jednotky speciální, vznikající jednak stavbou určitých budov, jednak využitím povolávacícj kouzel. Pak je jejich trvanlivost omezena ubývající magenergií, přesto jde ale o účinnou pomoc. Sortu speciálních jednotek pak zastupují hrdinové, v poslední době často využívané koření realtimových strategií. Mají výrazně více životů než normální jednotky, získávají nové schopnosti výměnou za zkušenostní body a ovlivňují okolní jednotky dle své specializace. Jejich smrt navíc neznamená vždy konec mise – za určitou částku je lze zregenerovat na hřbitově – a tak jsou pro šarvátky skutečně využitelní.

Legenda Proč, proboha, proč?
Člověk by čekal, že rok navíc autoři využijí k tomu, aby poněkud výrazněji pohnuli s grafickým zpracováním. Hra však bohužel vypadá stejně beznadějně jako únorové betaverze. Samy sprity budov nejsou špatné, jednotky však trpí akutním nedostatkem detailů a stylizace, jejich animace, u nichž by framy na prstech jedné ruky spočítal i průměrně zmrzačený dřevorubec, jsou pak naprosto zoufalé. O kvalitě dabingu už řeč byla, hudba je slušná, avšak nijak výjimečná. A když už proprat neduhy Legendy, tak pořádně. Trpí totiž i řadou chyb technického rázu, jejichž přítomnost je vzhledem k průtahům s vydáním těžko pochopitelná. Kupříkladu se jí nevyhnulo několik bugů, kdy stačí přijít k místu cut-scény v herním enginu se špatnou postavou a celá hra se zasekne tak dokonale, že řešením je jedině nahrát uloženou pozici. Takových chyb je sice minimum, program sám je ale zřejmě špatně optimalizovaný a neumí si poradit s pohybem byť jen trochu vyššího (řádově desítky) počtu jednotek. Zejména na delší vzdálenost neuvěřitelně dlouho počítá, kudy vlastně bojovníci půjdou, a pak je posílá pěkně po jednom ve frontě, ideální na postupnou porážku obrannými silami nepřítele. Poslat třicetičlennou armádu přes půl mapy si hráč časem velmi rychle rozmyslí, neboť to znamená nejprve minutu čekat, než jednotkám docvakne, kudy se vlastně mají vydat. Pathfinding je skutečně ostudně nedořešen. O umělé inteligenci též nějaké velké ódy pět nelze. Je fakt, že globální strategická AI nepřítele ve skirmishi je vcelku slušná (byť nijak výjimečná) a dokáže překvapit. Nicméně na nižší úrovni jednotek je AI příliš pasivní a dělá chyby. Klasicky nechává jednotku stát na místě, i když je ostřelována nepřátelskými lučištníky, problematické je i zapojení se do boje jednotek, které stojí poblíž vřavy a koukají se jejím směrem.

Legenda Multiplayer to zachrání
Čeští vývojáři mají ve zvyku provázet recenzní kopie též spoustou dobře míněných rad a upozornění, aby náhodou časopisy něco nepřehlédly nebo si špatně nevyložily. Multiplayer měl být dle slov tvůrců Legendy něčím opravdu výjimečným, co pozvedne kvalitu celé hry o třídu výš. Jenže: ani po několika partiích to hra v praxi jednoduše nedokázala předvést. Rozdíly mezi rasami neznamenají zde rozdíly v taktice, odpadají sice problémy s umělou inteligencí, nicméně pathfinding zlobí i zde a oproti králům síťového hraní (Warcraft 3, Command & Conquer: Generals, Age of Mythology) je Legenda výrazně pomalejší, výrazně méně variabilní co do strategických možností – a výrazně nudnější. Ve výsledku tak Legenda ani při přimhouření obou očí není ničím víc, než lehce podprůměrnou fantasy realtimovkou, která se špičce žánru nejenže nepřibližuje, ona se o to ani nesnaží. Nenabízí v podstatě žádné inovativní prvky v hratelnosti a její audiovizuální zpracování je zastaralé. Téměř roční práce tak vyšly v podstatě nazmar. Ještě jednou: tahle hra měla vyjít jako freeware. Pak by Fenix Team všichni oslavovali. Takhle dojde možná k pravému opaku. Zaslouženě.

Legenda
Minimum: CPU 400 MHz, 64 MB RAM
Optimum: CPU 800 MHz, 128 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: screenshoty / video
Výrobce/distributor: Fenix Team / DXT Computers
Distributor v ČR: DXT Computers
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Zklamání. Podprůměrná fantasy RTS.
Hodnocení: 42%
Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...