Lemmings Revolution - Lumíci se vrací

12:00aktualizováno  9. července 2001 5:34
Jen málokoho minula legendární série logických her s maličkýma Lumíkama v hlavní roli nesoucí v názvu slůvko Lemmings. Tyto geniální tituly jsme mohli hrát jak na Amigách, tak v dobách starých dobrých 286tek a 640 kB základní operační paměti a i přesto jsme díky nim prožili několik bezesných nocí. A co Lemmings Revolution?
Lemmings Revolution

Málokdo z pařanů, jejichž kybernetickým miláčkům teče mlíko po bradě (případně elektrika po GeForce 2 GTS), nezná alespoň jednu ze série skvělých logických her Lemmingama v hlavní roli. Když se na veřejnost prodrala zpráva o tom, že Psygnosis připravují další pokračování této legendární gamesky, kterou designéři oblékají do slušivého 3D kabátku a manažeři pojmenovali Lemmings Revolution, srdce mnohým z nás zaplesalo. Dnes už jsou noví Lumíci mezi námi a hned v úvodu recenze vám řeknu, že pokud jste se na ně těšili, nebudete zklamáni. Ale hned na začátku vám všechno neprozradím, to tedy opravdu ne.

Nejprve si řekněme, kdo to Lumíci vlastně jsou. Ačkoliv to tak z obrázku umístěného v závěru této recenze nemusí vypadat, jedná se o malinkaté panáčky, kteří toho (slušivého zeleného porostu) mají víc na hlavě než v hlavě. A právě v tom je ten vtip a jednoduchá, avšak autory skvěle podchycená a zvládnutá podstata hry - jak jsou Lumíci hloupí, Lemmings Revolution tak vy musíte být chytří a v každé epizodě musíte pomocí určitých činností donutit naskočit předem stanovený počet Lumíků do létajícího balónu. Vzhledem k tomu, že Lumíci umějí pouze chodit a v cestě jim stojí řada překážek, které musíte překonat jen s omezenými činnostmi, nebude to mnohdy jednoduché.

Poté co hru spustíte vás přivítá příjemné intro a hned v menu se vám začne z reproduktorů linout skvělá hudba. Ačkoliv jejím popisem bych měl nejspíše uzavírat tuto recenzi, nedá mi to, neboť ten, kdo ji měl na starosti, se mi opravdu trefil do noty a myslím si, že podobně na tom budete i vy - veselá, hravá, místy až rozverná muzika doplňující chování Lemmingů je totiž to, co na hře opravdu nemůžete nezaznamenat. Navíc, přestože je "ujetá", je také docela jednoduchá, což však není rozhodně na škodu, naopak, skvěle to navozuje atmosféru génia (vás) vedoucího za ručičku vaše hloupoučké Lumíky chodící od nevidím do nevidím, respektive od nárazu do zdi k nárazu do zdi, případě od života ke smrti.

Lemmings Revolution

Už v menu najdete první vychytávku a tou je pyramida, podle níž procházíte jednotlivé levely. Vzpomenete-li si na díly minulé, jistě víte, že nic podobného tam tehdy nebylo a jednotlivé úrovně následovaly po sobě a vy jste nemohli žádným způsobem ovlivnit jejich pořadí. Zde se od jednoduchých až po ty složité prodíráte právě pyramidovým způsobem, přičemž si vždy můžete vybrat ze dvou následujících úrovní, což je realizováno tím způsobem, že jedete zleva doprava a poté, co úspěšně projdete danou úroveň, máte možnost postoupit do jedné ze dvou dalších. Výhodu to má tu, že když se vám nepodaří splnit jednu z možných, ačkoliv si lámete hlavu sebevíc, můžete zkusit postoupit dále přes zbývající druhý level.

No a nyní jsme se propracovali do úrovní samotných. Na počátku každé z nich se dozvíte, odkud kam musíte dostat své lumíky (kamera vám obtočí celý strom či hrad - prostě nějaký kulatý objekt, v němž se daná mise odehrává). No a pak už vám tito začnou padat z krabice dolů a začnou se vám plantat před očima a budou se pokoušet plnit vaše příkazy tak, Lemmings Revolution aby se vám jich podařilo dostat do koše od balónu co nejvyšší počet, přičemž ideální počet je samozřejmě minimálně ten, který byl stanoven v úvodu dané úrovně a je počítačem považován za vstupenku do další úrovně.

Možná si myslíte, že není vůbec jednoduché dostat po předem připravených cestičkách Lumíky do balónu, ale jste na omylu. Cestou na vás čekají například zabírající se dveře, řada fukarů a teleportů, bazény s vodou a kyselinou (či napalmem), kteréžto ne všichni Lumíci dokáží bez úhony přejít, dále vás mohou potkat či dohnat nepřátelští lišáci či co to je za zvěrstvo (a hloupí Lumíci jim s klidem vlezou do rány a nechají se zabít) a v neposlední řadě vám život znepříjemní samotná obtížnost úrovní. K jejich úspěšnému absolvování vám však vždy pomůže osm činností, které můžete svým malinkatým Lemmingům přiřadit - šplhání (climber), seskok s padákem (floater), výbuch (bomber), blokování cesty (blocker), stavbař (builder), prorážeč (basher), kopáč (minner) a krtek (digger).

Lemmings Revolution

Zkusme si to vysvětlit na vymyšleném levelu. Lumíci vám padají dolů z krabice a vydávají se na svou pouť. V první fázi je na řadě propast, kterou překonáte tím, že v levé části obrazovky vyberete činnost stavbaře (builder) a přiřadíte ji prvnímu z Lumíků tak, aby o život přišlo co nejméně z nich. Další panáčci pokračují dále a díky postaveným schodům onu pro ně "smrtelnou díru" překonávají. Dostáváte se však ke zdi, která lze prosekat jen z druhé strany (na toto ve hře občas narazíte a poznáte to podle šipek ve zdi), takže vyberete šplhání (climber) a až se onen Lumík u protější zdi otočí a vrací se, dáte mu karate připomínající prorážení (basher) a on vám prokope mezeru. Mezitím ale musíte v předchozí části pod postavenými schody dát jednomu z Lemmingů za úkol, aby blokoval cestu (blocking), aby lumíci do jámy lvové nepadali z druhé strany. V této chvíli narazíte na železnou zeď a na dřevěnou podlahu a zde přichází na řadu krtek, který podhrabáváním se vytvoří díru, kterou lumíci popadají dolů. V případě, že je pád příliš dlouhý, dáte dvěma či třem Lumíkům padák (floater), ostatní opět zablokujete (blocking) a stavbařema (builder) postavíte schody tak, abyste zmírnili pád zatím nahoře korzujících hlupáčků. Aby ale mohli přes blokujícího Lemminga pokračovat, musíte jej nejprve odbouchnout (bomber) - a k balónu je volná pro všechny. Nyní už pouze zkontrolujete limit v pravé dolní části obrazovky, počet živých Lumíků vpravo nahoře, Lemmings Revolution kde také zjistíte, kolik z nich už je v balónu. No a v případě, že vás nebaví čekat, než všichni Lemmingové naskáčí do balónu (nyní, když už jste jim vystavěli trasu, se vám logicky zdá, že se nějak schválně loudají), použijete předposlední tlačítko v levém menu se dvěma šipkami, které urychluje čas (a tím pádem i pohyb Lumíků), v případě, že se vám úroveň nepodaří, ať už tím, že všichni trpajzlíci padli za vlast, případně jich není dostatek k úspěšnému dokončení levelu, zvolíte si nuke (poslední tlačítko) a rozjíždíte úroveň znova (nebo si vyberete druhou alternativu).

Ovládání je jednoduché - levým myšítkem vybíráte činnost a přiřazujete ji příslušnému Lumíkovi, pravým tlačítkem myši a jejím pohybem se pak pohybujete kolem dokola objektu, v němž se Lemmingové snaží propracovat k balónu. Zvuky jsou také jednoduché, ale ke hře, stejně jako vše, báječně sedí a atmosféra je v Lemmings Revolution opravdu strhující, ačkoliv jde jen o logickou hru. Není totiž lehké se od ní odtrhnout, pořád vám někdo či něco v hlavě říká - nejsem přece tak hloupej, abych neudělal tuhle úroveň, i když chcete skončit a ani v případě, že ji úspěšně dokončíte, vás onen tajemný hlas nenechá na pokoji a nutí rozjet další a další level. Lemmings Revolution jsou prostě povedeným mladším bratříčkem svých starších Lemmingů a zároveň plnohodnotným pokračováním této legendární logické série.

Lemmings Revolution

Lemmings Revolution
Výrobce: Psygnosis