Liath

  11:15aktualizováno  9. července 2001 5:31
Liath
Liath
Tak tahle kráska, to je prosím slečna knihovnice.
Liath
Myslím, že podobnou čtyřrukou osobu jsem viděl v Mortal Kombatu.
Liath
Vždy, když si vzpomenu na Leeche, vidím před očima podobnou postavu...
Liath
Elfí královna Lia.
Liath
Sotva jsem tuhle slečnu stačil zachránit, už ji zase někdo unesl.
Liath
Dovolte abych Vám představil hlavního padoucha hry.

"Jak by se Vám líbilo dostat se do neznámého světa a vůbec nevědět co tam máte dělat? Takhle přesně se totiž budete cítit v nové ruské adventůrce..."

Ještě dříve než se pustím do samotné recenze, chtěl bych se vám všem omluvit za to, že můžete tento článek číst až nyní. Tuhle hru mám na stole už téměř 2 měsíce, ale k jejímu dohrání jsem se dostal teprve před několika dny. Ne snad kvůli tomu že by hra byla nějak obtížná nebo rozsáhlá, ale jednoduše jsem ji neustále odkládal do šuplíku... sám už nevím proč. Ale teď jsem ji dohrál a recenze je konečně zde, nakonec dřív než hra v distribuci :o).

Obrovské adventurní sucho táhnoucí se od vydání Quest For Glory 5, pokropené deštíkem slušného Dreamlandu a pár kapkami podprůměrných Beavisem & Buttheadem a Rockyho Horrorem, teď dostává opět trochu milostivé tekutiny a to ve formě adventurky Liath. Hned na začátek však musím poznamenat, že té tekutiny není zase tak mnoho, protože Liath není opravdu žádný zázrak, nicméně ani nějaká "průměrná záležitost". Je to prostě docela povedená věcička, hlavně pro milovníky fantazy prostředí a kvalitní renderované grafiky. Ale nepředbíhejme...

V přístavu řádí zuřivý námořník, který mi nechce dovolit opustit zemi

O firmě Amber, která tuhle gamesu vyprodukovala, jsem v životě neslyšel. Vše mi ale bylo jasné po shlédnutí kreditů hry, kde se to hemžilo samým Alexejem nebo Ivanovem. Tahle hra totiž pochází z Ruska a můžu vám říct, že mě to upřímě překvapilo. Hra je totiž po technické stránce velmi kvalitní a od našich východních skorosousedů bych takový projekt vůbec nečekal. Ovšem na Liathovi je na první pohled znát, čemu dávali autoři ve hře přednost. Zcela jednoznačně to bylo technické zpracování. Příběh a to ostatní trošičku zaostává. Proč?

Protože dějová linie hry je velmi... řekl bych zvláštní. Začátek bych ještě pochopil, to když je hlavní hrdina Chris zavolán do země Azeretus svou přítelkyní. Když však dorazí do její laboratoře, zjišťuje zajímavé věci. Tak za prvé - přítelkyně je pryč. No a za druhé - království Azeretus je velmi podivná země, zřejmě zakletá, ve které se zastavil čas a něco, nebo lépe řečeno všechno, není v pořádku. Chris se potom dostane do zajetí no a jakmile se sám osvobodí, vrhne se do pátrání. Ale neví co má hledat, proč se tu vlastně objevil no a konečně ani přesně neví, co je tohle vůbec za země. Nicméně nyní je i on její součástí a musí se se vším porvat. Ale s čím vlastně?

V dutině tohoto stromu sídlí mocné Driády

S podobnou nevědomostí jsme se již mohli setkat ve hře Sanitaruim (1998), ale tam to bylo o něčem jiném. V Liathu není zpočátku nic co by vás táhlo kupředu. Až později se od různých lidí dozvíte něco o téhle zemi, třeba to, že čeká na člověka, který by vše vrátil do původní podoby - čekají na Liatha. No a vám pomalu začne docházet, že zřejmě právě vám je určeno být tím Liathem a zachránit své přátele i celou zemi. To ale není vše. I nadále budete při svém putování narážet na spoustu nelogičností, ale o tom až posléze.

Liath je veskrze fantazy pohádková hra. Svým prostředím a taky trochu i dějem mi vzdáleně připomíná dva roky starou gamesu Fable. Kromě samotného příběhu nastiňuje pohádkouvou atmosféru ze všeho nejvíc grafika pozadí. Navštívíte mnoho zajímavých lokací (strom s Driádami, čarodějku Cogannu nebo několikero hradů a zámků), které vypadají skutečně nádherně. Ovšem místo klasické ručně kreslené grafiky, se kterou se setkáváme nejčastěji právě u her s pohádkovou a fantazy tématikou, zde naleznete všechno pouze a jedině renderované. Ale jak! Takovouhle krásu jsem u renderovaných her snad ještě neviděl. Veškeré lokace jsou vymodelovány do nejmenšího detailu a jsou nádherně barevně vykresleny. Zde nemá cenu všechno zdlouhavě popisovat, mrkněte se na obrázky.

Jak sami vidíte, grafika ve hře je úžasná

Při svém putování po zemi Azeretus se samozřejmě setkáte s různými postavami, se kterými můžete komunikovat. Bohužel je škoda, že postav není mnoho (asi jen 20), navíc žádná toho až tak moc nenamluví, takže si ve hře moc "nepokecáte". Přesto, že jsou všechny postavy 3D, to ani nepoznáte, protože se vůlbec nepohybují a jen tupě stojí na místě. Tedy jediná postava, která udělá těch pár kroků, je zcela logicky hlavní hrdina Chris. Jeho chůze i veškerá další činnost je naprosto plynulá a realistická. Měl bych pouze jednu výtku, a to když chce Chris změnit směr chůze, vždy se zastaví, natočí se daným směrem a teprve potom pokračuje dál. Na některých složitých lokacích je to skutečně peklo, než se tím svým neustálým "robotickým" natáčením někam dostane.

Na dokreslení pohádkové atmosféry hry působí blahodárně i ostatní technické faktory hry, a to především velmi jemná a líbezná hudba, která je hrána převážně na různé strunové nástroje. Nesmějí samozřejmě chybět ani zvukové efekty, kterých je zde opravdu požehnaně - počínaje Chrisovými šlápotami a konče šuměním větru.

Zedník co stavěl tenhle hrad, musel být určitě pod vlivem... snad alkoholu

Liath je mezi adventurami v jisté věci opravdu originální. Samozřejmě že jako vždy chodíte po lokacích, mluvíte s lidmi, sbíráte předměty a používáte je, ale mimo to můžete také kouzlit! Jako začínající kouzelník (to jsem vám zapoměl říci, že je Chris kouzelnický učeň) máte u sebe zpočátku asi 10 a ke konci kolem 20 kouzel, se kterými můžete například telepaticky utrhnout vzdálený předmět, chodit po vodě, vytvářet energii a nebo někoho zlikvidovat/uzdravit. Se všemi kouzly zacházíte stejně jako s obyčejnými předměty - jsou uloženy ve svém vlastním inventáři a stačí jen kliknou na ikonku "USE".

Opravdu velmi zajímavě je řešeno ovládání hry. Celkově se dá mluvit o sytému několika grafických menu, která se po kliknutí okamžitě objeví a dají vám na výběr z několika možných činností. Pokud tedy kliknete na jějaký předmět nebo osobu, grafika ztmavne a přes celou obrazovku se objeví obkrouhlé munu s ikonkami pro funkce jako "seber", "mluv", "použij předmět/kouzlo", "prozkoumej" atd. I když se zdá tento systém jako velmi krkolomný, zvyknete si na něj a později se mu v podstatě nedá co vytknout.

Mapa země s asi 20 lokacemi, po kterých se budete pohybovat

Například při rozhovoru se obličej nebo část těla dané postavy zvětší přes celou obrazovku a vy máte na výběr z několika málo témat, o kterých prohodíte vždy pouze několik málo slov. Dabing hry je na průměrné úrovni a k dispozici jsou zde i titulky.

Snad jedinou vážnou výtku bych měl k inventáři. Ten je sice zpracován vcelku přehledně, nicméně použité a tudíž již zbytečné předměty z něj nemizí, takže ke konci hry ho máte doslova přecpaný a zabere to nějaký ten čas než se přes tu kupu věcí překlikáte k předmětu, který zrovna potřebujete.

Co se obtížnosti týče, zpočátku je Liath docela jednoduchý a sestává se pouze z průchodu spoustou lokací, mluvení se všemi lidmi a sbíráním předmětů. Později se již přitvrzuje a dochází na řadu spousta mnohdy i nelogických problémů. Autoři si zřejmě byli vědomi, že na některé nelogičnosti nelze téměř přijít, a tak udělali to nejhorší co mohli - zabudovali do hry podrobný Hint systém. Tato propracovaná nápověda vám řekne doslova všechno a nic. Vede vás celou hru za ručičku a radí vám s kým a o čem si máte promluvit a kde, co a jak sebrat nebo použít (pokud to ovšem chcete vědět, samozřejmě). Nicméně když jsem já asi v 80 % hry (v Liathu je zabudovaný indikátor, který vám ukazuje, jak daleko jste se dostali) tvrdě zatuhnul, nebyl mi ani Hint systém schopný poradit - neustále mě odkazoval na jistou činnost, kterou jsem už dávno provedl. Takže ať už chtěli autoři dosáhnout čehokoliv, nepodařilo se jim z toho lautr nic - pořádně poradit to nedokáže a spíš to celou hru sráží až na samé dno hratelnosti.

LIATH
Výrobce: Amber
Distributor: Project 2
Minimální konfigurace: Pentium 133, 32 MB RAM, 4xCD ROM, WIN 95/98/2000
Doporučená konfigurace: Pentium 166, 32 MB RAM, 8xCD ROM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Po delší době konečně jedna docela slušná adventurka, která dokáže trochu zpříjemnit už hodně dlouhé čekání na nějakou velkolepou dobrodružnou hru.
Hodnocení 7/10
Top 5 Adventure '99
Quest for Glory 5 - Dragon Fire 9/10
Dreamland: Final Solution 8/10
LIATH 7/10
POLDA 6/10
ARGO 6/10

Liath ode mě dostává 7/10. Slabých 7/10, protože onen nedomyšlený děj hry a hlavně ta pitomá všudypřítomná nápověda udělaly svoje. Na druhou stranu je zde skvělá grafika a ozvučení, které vytvářejí působivou atmosféru hry... Takže jsem udělal kompromis. Musím ale říci, že z celkového pohledu je Liath docela vydařená adventurka a v dnešní na adventury "hojné" době ji mohu pouze doporučit. Nicméně zanedlouho můžeme očekávat příchod několika dalších projektů (Horké Léto 2 a Ve stínu Havrana v češtině a hlavně toužebně očekávaný Discworld Noir), takže zvažte, jestli je tohle ta pravá hra pro vás a jestli se nevyplatí si raději počkat. Stejně mám ten dojem, že se u nás Liath zatím ani nedistribuuje...

Autor:
Témata: dabing, Havrani
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...