Zkušenost v oblasti herní žurnalistiky určuje krom jiného i vztah k nově oznámeným titulům. Nováček jásá nad screenshoty z bezejmenné RTS s tématikou druhé světové, veterán se jen podívá na jméno distributora, kriticky ho zhodnotí a řekne: jo, XYZ, tak to bude šit, hádám tak třicet až čtyřicet – a většinou má pravdu. Jen málokteré oznámení dokáže takovýmito herními vlky otřást, ale když se objevily první informace o Chris Sawyer's Locomotion, museli skákat do stropu radostí snad všude. Konečně, to je adekvátní komentář faktu, že se jeden z nejlepších vývojářů historie rozhodl udělat pokračování své nejúspěšnější hry, geniální dopravní strategii Transport Tycoon.
"V době, kdy se velká část důrazu klade na precizní audiovizuální provedení za využití nejmodernějších technologií, megalomanskou výpravu a prezentaci, si Chris stále dělá všechny svoje hry víceméně na koleni."
|
Taková by byla pravděpodobně (spolu s cigaretou vypadnuvší z otevřených úst) reakce průměrného českého blbce ve chvíli, kdy by se dozvěděl, jaký je Chris Sawyer samorost mezi herními vývojáři. V době, kdy se velká část důrazu klade na precizní audiovizuální provedení za využití nejmodernějších technologií, megalomanskou výpravu a prezentaci, si Chris stále dělá všechny svoje hry víceméně na koleni, sám, jen s pomocí na jednotlivé práce najatých grafiků a zvukařů na volné noze. To je nakonec i důvod, proč se odklonil od prací na Rollercoaster Tycoon 3 (jenž má nabídnout právě ono spektakulární 3D provedení a zjednodušenou hratelnost) a dál si kutí na svém nezávislém písečku právě Locomotion.
Nejprostší základy
Stejně jako originální Transport Tycoon se i Locomotion točí okolo jediného tématu. Doprava. Nejde ani o propagační příručku Občanské demokratické strany soudruha Klause, ani agitační materiál pražské MHD s podtitulkem: tak špatně, jako my, to už nikdo dělat nemůže – pojďte si zkusit, jak to zvládnete vy. Hráč se v Locomotion stane vlastníkem malé, začínající společnosti a pokusí se vydělat miliony na přepravování nákladů nejrůznějšího druhu všemi možnými způsoby z místa na místo.
Před začínajícím dopravním magnátem se rozprostře krásná a přehledná izometrická mapka, na níž se nachází několik vesnic a malých měst s krabicovitými megarony a podobně prostými obydlími chudých obyvatel, několika malými továrničkami a tu a tam krajinu zpestří důl či farma. Základním krokem je natažení silnic či železnic mezi městy, nákup vozidel a započetí dopravy autobusy, tramvajemi, nákladními vozy, vlaky, loděmi, či v krajním případě na velké vzdálenosti i letadly.
"Hráč se v Locomotion stane vlastníkem malé, začínající společnosti a pokusí se vydělat miliony na přepravování nákladů nejrůznějšího druhu všemi možnými způsoby z místa na místo. "
Po chvíli dojdou pochopitelně peníze a výstavba základní sítě se na chvíli zastaví. To ale neznamená, že se odmlčí zábava: jak už tomu u Sawyerových her bývá, je radost i jen sledovat, jak vlastnoručně vyrobené systémy fungují. A ona legrace nespočívá jen ve sledování putujících nákladů zboží, surovin či vagónů s lidmi (i když řadě lidí – autora tohoto textu nevyjímaje – stačí ke štěstí i pohled na spokojeně bafající parní lokomotivu) – krajina Locomotion je interaktivní. A tak města díky importu zboží rostou, staví se v nich nové průmyslové budovy, mrakodrapy, obchody, architektura se stává stále modernější. Radost pohledět, ale ještě větší radost využít k vlastnímu prospěchu plynulým zvětšováním objemu přepravy a variability nákladů...
"Jak už tomu u Sawyerových her bývá, je radost i jen sledovat, jak vlastnoručně vyrobené systémy fungují. "
|
Tak docela úplnou volnost Locomotion hráčům přece jen nenabídne. Možností, jak se vyžít, bude ale i tak hodně. Celkem Chris Sawyer chystá rovných čtyřicet předpřipravených scénářů, v nichž budou před ně postaveny úkoly různého druhu i obtížnosti. Zatímco zpočátku bude stačit spojit tři města na malém, rovinatém ostrově, ke konci dojde i na na první pohled nezdolatelné výzvy v podobě překonávání vrcholků švýcarských Alp. Konkrétní informace o lokacích, kam budou mise umístěny, nejsou, každopádně to však bude v Severní Americe, Velké Británii a oblasti Alp a okolí.
Samozřejmostí je i mód volné hry, klasický Sandbox je to ale jen v případě, že se ještě vypne počítačová konkurence. Locomotion může na jednu mapu nacpat až patnáct konkurujících si společností, což už je pořádná nálož: zvláště když si Chris Sawyer dává záležet na umělé inteligenci jejich vůdců. Dostat se k nejlepším zakázkám a vhodně položeným tratím tak bude zase o něco obtížnější než dříve. Součástí boje budou i neúprosné hrátky burzovní a nejrůznější záludnosti vedoucí k podrytí pozice druhých v cenném regionu. Novinkou oproti Transport Tycoonu, jež dost možná pořádně zvedne nadšeným fanouškům hladinu adrenalinu v krvi, je pak přítomnost multiplayerového módu, v němž se může utkat dvojice lidských protivníků po síti v boji o peníze a vliv – pomalejším sice, než u hektických RTS dneška, ale o to tvrdším a zábavnějším.
"Zdá se ale, že se Chris Sawyer rozumně drží osvědčené hratelnosti Transport Tycoonu a nové prvky nepřidává bezhlavě (ba spíše se jich vyvarovává zcela úplně)."
Co je ještě otázkou?
Zatím není jasné, jakým způsobem budou zpracovány pokročilé fáze hry. Taktéž nebyly zveřejněny konkrétní příklady lokomotiv či jiných dopravních prostředků, jež se objeví na herní ploše. Charismatické jednokolejky a maglevy by ale snad absentovat neměly. Uvidí se ještě, zda dostanou hráči možnost kupovat za těžké peníze i samotné průmyslové budovy – továrny, doly, farmy, pily a podobně. Zdá se ale, že se Chris Sawyer rozumně drží osvědčené hratelnosti Transport Tycoonu a nové prvky nepřidává bezhlavě (ba spíše se jich vyvarovává zcela úplně). Menších změn dozajista dozná i interface, půjde ale podle všeho jen o přizpůsobení soudobým standardům a na vzhledu hry se to příliš neprojeví.
Nenápadná narážka, oslí můstek – a může začít odstavec o grafickém provedení. První screenshoty ukazují, že Sawyer ještě zdaleka neodepsal svůj izometrický engine. A při nejlepší vůli, je třeba říci, že na vizuální špičce tedy Locomotion rozhodně nebude. Dvourozměrně zpracování z klasické perspektivy má ovšem dvě nezanedbatelné výhody: totální přehlednost a směšně nízkou hardwarovou náročnost. Nemluvě o tom, že spousta nostalgických hráčů trpí slabostí pro podobný styl grafiky a určitě si návrat do starých časů, navíc od oblíbeného autora, nechá s radostí líbit.
Kdo měl tu čest s Transport Tycoonem či jeho Deluxe verzí, nemůže se snad nezeptat, jak tomu bude s hudbou. Žádné signály o tom, že by se chystala resuscitace nejznámějších melodií, jež snad jako první herní hudba vstoupily do širokého povědomí hráčů, zatím nejsou, snad ale Chris Sawyer ani na tento aspekt nezapomene. Nezbývá než doufat...
Chris Sawyer's Locomotion je zatím ve vývoji ještě krátkou dobu a několik měsíců se na ní bude muset pilně pracovat. Málokde lze ovšem říci, že se tak jasně ví, co finální verze nabídne: dozajista to bude z hlediska hratelnosti perfektní zážitek – a bude jen problémem jednotlivých hráčů, zda se smíří s izometrickým zpracováním a bez předsudků si nechají naservírovat geniální zábavu, nebo ne.
Idnex očekávání: 9/10