Locomotion – vrátil se král?
Chris Sawyer byl a je považován za jednoho z největších géniů herního průmyslu. Po dobu své aktivní činnosti nevytvořil mnoho titulů, ale jména dvou z nich stačí k tomu, aby byl obdivován a oslavován až do smrti. Transport a Rollercoaster Tycoony byly oba ve své době převratnou a nevídanou zábavou, představily řadu unikátních mechanismů a položily základ specifické odnoži budovatelských strategií. Zatímco sláva druhého jmenovaného byla brzy degradována nemastným neslaným pokračováním a ještě horšími datadisky, Transport Tycoon zůstával jako zářný příklad k téměř úplné dokonalosti vypiplaného díla. Jeho Deluxe verze obsahovala vše, co si virtuální dopravci mohli přát, a přitom byla přístupná a jednoduše hratelná. Časem zapracovala i nostalgie, která z TTD udělala doslova a do písmene herní legendu. Teprve nedávno se němečtí vývojáři z Ebensee Studio,
tahle, v níž Ondřej Mirtes TG přisoudil 70% spíše z milosti), zdaleka se to nepodařilo. Ani volně šířitelné klony se svými vylepšeními v interface (krásným příkladem je pravidelně vylepšovaný původem německý Simutrans) nedosáhly dostatečné kvality a všeobecné proslulosti. I to bylo důvodem, proč všechna preview dnes recenzovaného titulu svorně tvrdila: jen Chris Sawyer sám může překonat svůj stín a přinést hru ještě lepší.Locomotion je skutečně přímým pokračováním Transport Tycoonu, jakkoliv název může mást (ostatně rozebrání titulů, které kdy stejné značky využívaly, nabízí jedna z tabulek okolo tohoto textu). Proč Chris Sawyer, potažmo jeho vydavatel Atari, nevyužili známého jména, zůstává záhadou, ale budiž. Důležitější než nápis na krabici je totiž hra samotná. Povedlo se vzkřísit slávu prvního dílu? Na první pohled k tomu má Locomotion všechny předpoklady, neboť základy herních principů byly víceméně zachovány a dokonce ještě obohaceny. Opět tedy lze obecně říci, že se hráči stávají majiteli společnosti, jež se pokouší vydělat co nejvíce na přepravě lidí či zboží z místa na místo, a to na všechny myslitelné způsoby.
|
Nejprve k nabídce scénářů. Ty jsou rozděleny podle obtížnosti a najdou se mezi nimi jak úkoly velmi přesně zadané (zajistit tolik a tolik procent přepravy v dané oblasti do určitého roku) a odehrávají se na víceméně podle reality vystavěných mapách (Velká Británie, nejrůznější části Ameriky, švýcarské Alpy a další), tak i scénáře volnější a náhodně generované. Zde nastává jistá nedomyšlenost – ačkoliv se Locomotion tváří, že poskytuje i Sandbox mód, není tomu docela tak. Nelze totiž u náhodně generovaných scénářů nastavit výchozí podmínky a přizpůsobit si ji tak obrazu svému. Nezbývá tedy, než se ponořit do zákoutí editoru scénářů a vytvořit si takový, kde bude co nejvíce nastavení určováno náhodou před spuštěním. Je to ale zbytečně zdlouhavá operace, když přitom stačilo oddělit scénáře pro „jen tak“ hraní od těch s přesně definovanými úkoly a prostředím. Pro ty, kdo si oblíbili styl původního Transport Tycoonu, bude jistě dobrou zprávou, že ani úkolové scénáře nejsou příliš svazující a řadu z nich (samozřejmě zejména ty nižších obtížností) lze hrát podobným stylem jako Sandbox mód. Už jen to, že jsou všechny přístupné hned od začátku, ukazuje, že tady o nějaký dějově zaštítěný postup vpřed prostě nešlo – a není to špatně.
Prvním krokem v nově spuštěném scénáři je vytvoření profilu firmy. Fanoušci TTD jistě ocení, že ani tentokrát nechybí možnost volby z mnoha obličejů a hra opět podle pozice firmy v dopravím průmyslu vylepšuje její sídlo z původní plechové budky až k luxusnímu paláci. Dále následuje pečlivý průzkum situace a stavba prvních tratí. Města lze spojovat silnicemi a železnicí, pro dopravu přímo v nich se nejlépe hodí tramvaje, ze hry trochu vypadávají autobusy, na delší vzdálenosti se vyplatí i pro přepravu pasažérů vlaky a později dojde i na letadla. Více vydělat lze zejména zpočátku na přepravě nákladů surovin a zboží. To funguje podle přesně daných řetězců, takže je třeba vždy od zdroje (tj. například farma, důl, ropný vrt) převézt základní surovinu do zpracovatelského závodu (např. ocelárna), vyrobený polotovar ke konečnému zpracování (továrna) a získané zboží ke spotřebitelům (město). Na těžké a objemné náklady se nejlépe hodí železniční a lodní přeprava, využít lze ale opět i roztomilých náklaďáčků. Příjemné je, že podle toho, jak hráč spojuje určitá místa na mapě a převáží suroviny se rozvíjejí města a vznikají i zanikají průmyslové závody – vidět vlastní vliv na situaci v dané lokalitě je něco, čeho se člověk málokdy nabaží.
|
Stavění má ještě řadu dalších problémů, na které se přijde při delším hraní. Pokud se na stejné silnici objeví tramvaj i autobus, velice často se zaseknou a situace je často řešitelná jen manuálním přemístěním jednoho z nich. Velice obtížné je vytváření složitějších křižovatek a přejezdů, nepříjemnou chybkou byly obdařeny i semafory. Tam platí, že vozidlo čekající u semaforu se po určité době otočí a putuje po trati nazpátek, takže pokud má vlak před sebou několik po sobě jdoucích přejezdů se světly, může se snadno stát, že do své cílové stanice nikdy nedojede. Na druhou stranu – ovládání bylo mírně zlepšeno v jiných oblastech. Zadávání trati je teď přehlednější. Poněkud překvapí fakt, že není nutné (a vlastně ani možné) stavět žádná depa. Dopravní prostředek umístěný na silnici či železnici mezi dvěma zastávkami bude pendlovat automaticky mezi nimi, nastavování waypointů je taktéž přehledné a zjednodušené. Opět se lze obklopit celou řadou oken a získat řadu informací z různých zdrojů – statistiky profitu podle vozidel, reputaci ve městech, převozu z jednotlivých zastávek a tak dále a tak dále. Jenže co je to platné, když se člověk tolik navzteká už u samotného stavění…
|
|
Locomotion má i některé další nezanedbatelné chyby. Je například záhadou, proč stále není možné tvořit tratě a nová vozidla v zastaveném čase. To je běžná záležitost u většiny budovatelských strategií a minimálně v Sandbox scénářích by se jistě jistě uplatnila. Jiná je situace u multiplayeru a ve chvíli, kdy na scénu vstoupí počítačoví oponenti, nicméně přesto by bylo mnohem příjemnější moci si trať vytvořit dopředu v klidu a pohodlí s tím, že by pak bylo nutné nějaký ten čas počkat, než se reálně dostaví. Ovšem na druhou stranu pochválit lze umělou inteligencí počítačových oponentů a zmínku v plusové části recenze si jistě zaslouží i tradičně výborná hudba, která je dostatečně výrazná, aby si ji hráči zapamatovali a čas od času pohvizdovali, přitom ale neruší soustředění.
Verdikt: Locomotion je zkrátka hra spíše rozporuplná. Ačkoliv má stále jisté, obtížně popsatelné kouzlo, nelze nevidět její četné chyby v oblasti interface a celkovou zastaralost provedení. Je lepší než nemastný neslaný Transport Giant, ale k dokonalému nástupci klasiky má pořád dost daleko.
Další názor (Dimitrios Vlasakudis)
Osobně považuji Transport Tycoon s TTDX Patchem za jednu z nejlepších a nejhratelnějších počítačových her vůbec. Locomotion se však kvalitám TT nepřibližuje ani náhodou. I samotné technické zpracování je horší než v původním TT. Nejde jen o grafiku, ale i o zvuky, které autoři prostě odfláknuli. Locomotion je rovněž nepoměrně chudší co do podrobnosti různých tabulek a informací. Chybí například graf s přehledem závislosti ceny převozu zboží na době přepravy. Podobně dopadlo ovládání samotné; nejlepším fórkem je bourání vlastních tramvajových kolejí, které funguje jen za té podmínky, že člověk vybagruje všechna okolní políčka, a tedy klidně i čtvrtinu města. Locomotion je i přesto jakž takž zábavnou hrou, přeci jen samotný koncept je prostě geniální. Stojí ale za to zapřemýšlet, jestli není lepší vyzkoušet původní Transport Tycoon s TTDX Patchem a bavit se u téže hry daleko víc...
Hodnocení: 60%
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 385 čtenářů
Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou
Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....
Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší
Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou
Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...
Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu
Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu
Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...
Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu
O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole
Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...
Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině
Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...