Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Logical - klasika mezi logickými rychlíky

  12:00aktualizováno  27. července 2001 9:35
Klasika mezi logickými rychlíky, celosvětově proslulá hra Logical, v níž je vaším úkolem skládat k sobě čtyři kuličky stejné barvy, nechávat je vybuchovat a opět je stavět, dorazila také na barevného GameBoye díky chlapíkům z THQ. A nutno říct, že stejně jako její PC verze stojí opravdu za zahrání.
Logical - GBC

Klasika mezi logickými rychlíky, celosvětově proslulá hra Logical, v níž je vaším úkolem skládat k sobě čtyři kuličky stejné barvy, nechávat je vybuchovat a opět je stavět, dorazila také na barevného GameBoye díky chlapíkům z THQ. Abyste si mohli vychutnat tuhle bezvadnou pařbu, u níž jistě strávíte desítky hodin při prokousáváním se spoustou různě obtížných levelů, nepotřebujete počítač ani žádnou jinou herní konzoli, ba dokonce ani nemusíte být doma, ale stačí vám tento "handeld". Sedíte v metru, jedete vlakem či autobusem, nebo vás nebaví výklad ve škole či nějaký pracovní seminář? Pak neváhejte, vyndejte svého malého věrného přítele, zasuňte kazetku se hrou Logical, nezapomeňte si ztlumit zvuk, skloňte se pod lavici, stůl či pultík a nerušeně hrajte!

Jak už jsem nastínil v prvním odstavci, princip hry je jednoduchý. Do "roury", která je v horní části herní obrazovky, vyjíždí kulička jedné ze čtyř barev - žlutá, červená, zelená a modrá. Tyto kuličky pak musíte do koleček se čtyřmi otvory umisťovat tak, aby v každém z nich byla jedna barva a ve chvíli, kdy celé kolečko zaplníte čtyřmi kuličkami stejné barvy, tyto vybuchnou a celý koloběh se opakuje s tím rozdílem, že k úspěšnému absolvování levelu vám stačí o nějaký ten bodík/výbuch méně. Logical - GBC Samozřejmě nejen toto je hlavní motivací k tomu dávat si záležet na systému několika výbuchů najednou, neboť v každé úrovni máte jistý časový limit, do nějž se později není snadné vejít a bez takto vymyšlených akcí, kdy vybuchují dvě či tři kolečka najednou, level prostě neuděláte.

Množství a struktura jednotlivých propletenců trubek s prodiravěnými kolečky je úroveň od úrovně složitější, stejně jako množství variací a nutnost přemýšlet, kterak získat v časovém limitu potřebný počet bodů pro postup do dalšího levelu. A vězte, že to postupem času mnohdy není nikterak jednoduché a váš mozek budete muset zapnout doslova na plné obrátky. Abyste si totiž "nahrabali", musíte své kuličky do jednotlivých koleček umisťovat tak, aby se vám jich následně podařilo za co nejkratší časový úsek (pokud možno zároveň, nebo alespoň v průběhu pendlování jedné kuličky v horní trubce sem a tam) podařilo "vybouchat", čili složit 4 naráz, co nejvíce. Zde platí samozřejmě přímá úměra - čím víc naráz "vybouchaných" kuliček, tím víc získaných bodíků a naopak nepřímá úměra - čím víc získaných bodíků, tím kratší nutnost hrát jeden a tentýž level, byť se "point-limit" v každé úrovni neustále zvyšuje.

Nejen základní princip hry, ale také její zpracování vám vaši zábavu a lámání si hlavy nad nejrůznějšími kombinacemi neulehčují. Ačkoliv jsou možnosti GameBoye Color, co se rozlišení barev týče, Logical - GBC docela dobré, v Logicalu se plete modrá se zelenou, respektive barvy hlavně ve vyšších úrovních s tmavším pozadím splývají. Nejednou se mi stalo, že jsem transportoval důležité kuličky z místa na místo a namísto toužebně očekávaného výbuchu se mi jen zaplnilo kolečko kuličkami a já musel pátrat, kdeže je chyba a občas jsem hru také pauzoval, abych se neokrádal o cenné vteřinky, které se mi při hledání "zatoulané kuličky" nezmenšoval již tak krátký časový limit.

Další věcí, která znepříjemňuje život, je ovládání, které, ač je uděláno asi nejlépe, jak je to jen možné, občas prostě zdržuje. Po obrazovce, která je rozdělena na 6x5 čtverečků, se pohybujete kurzorovými šipkami, což je jasné. Kruh, do nějž máte umisťovat kuličky, pak otáčíte A tlačítkem a kuličky do jiných kruhů s otvory posíláte stisknutím tlačítka B a následně příslušné šipky. Jenže, v tomto je právě kámen úrazu. Mnohdy se vám při tom spěchu, abyste se vešli do těsného time-limitu, podaří stisknout šipku dříve, než tlačítko B a plánované vteřinové zrychlení, jehož jste chtěli tímto "spešl chmatem" dosáhnout, se změní na jedno, dvou a někdy i třívteřinové zbrždění, což se v konečné fázi také počítá, neboť mnohdy vám unikne postup do další úrovně skutečně jen o fous a vy musíte ten samý level rozjíždět od začátku. Je faktem, že za toto, na rozdíl od barevného zobrazení kuliček, autoři nemohou, nicméně mi připadá vhodné na to na tomto místě upozornit.

Logical - GBC

Abych ale jen nekritizoval, Logical má i své světlé stránky. Opomenu-li grafiku, na níž toho však mnoho zkazit nelze, hodně mě překvapila hudba, respektive pípání, které se linulo z reproduktoru mého malého elektronického přítele. Nutno říct, že jsem nic podobného zatím neslyšel. GameBoy se totiž pokouší v případě, že v něm máte kazetku s Logicalem, vyluzovat ze svého nitra zvuky, které připomínají rychlé rockové skladby. Těch je samozřejmě několik, aby se neoposlouchaly, což se mi rozhodně nestalo, neboť zaprvé mám zvuk z "úsporných důvodů" vypnutý, nehledě na to, že při tom poslouchám raději MP3 a zadruhé je hudebních prvků ve hře tolik, že než dojde na opakování, zapomenete, že podobné pípání jste už někdy slyšeli. Zvuk se pak v Logicalu objevuje také, nicméně jde jen o padání kuliček do kruhů a točení jimi.

Logical je však hra, kterou, máte-li GameBoy, musíte rozhodně vlastnit. Jak už je z recenze jasné, vzhledem k použitým barvám funguje jen na Color verzi tohoto Nintendovského "handeldu", nicméně pro všechny jeho majitele je povinností. Neustálé prodírání se stále těžšími a na přemýšlení náročnějšími úrovněmi vás totiž nejenže hned tak neomrzí vzhledem k náročnosti levelů a vaší touze dosáhnout kýženého konce hry a dokázat si, že to dokážete, ale i po jejím dohrání se k ní budete vracet zas a znova, neboť Logical má něco, co se podařilo vštípit do GameBoy titulů jen malému procentu tvůrců her pro něj - atmosféru, která vás, ač se to nezdá a v případě tohoto logického titulu jeví dokonce i jako nemožné, vtáhne a hned tak nepustí.

Autor:


Témata: Vlak


Nejčtenější

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Hearthstone: Knights of the Frozen Throne patří k těm nejzábavnějším expanzím

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.