Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Loom - putování za osudem

  12:00
Výprava za hejnem labutí možná nezní jako bůhvíjak vzrušující dobrodružství, ale to byste se hluboce mýlili - potkat přitom můžete například vzteklého draka, megalomansky založeného šílence nebo partičku neviditelných ovčáků. Tak co, půjdete hledat ty labutě?

Loom

Zrození Loomu spadá do roku 1990, tedy ještě před většinu těch známějších adventure, jako jsou Monkey Islandy, Kyrandie, Simonové a další, vesměs si podobné tituly. Loom, přestože (a nebo možná právě protože) byl jednou z prvních v později dlouhé řadě výpravně laděných adventure, se od nich všech dokázal odlišit, i když na něm zůstala zřetelně viditelná pečeť mateřské firmy LucasArts, kterou si nesou snad všechny jejich adventure.

Hrdina, který vám bude svěřen do rukou, má jméno, ale nemá tvář. Bobbin Threadbare je mladík z cechu tkalců (v češtině to nezní zdaleka tak dobře jako v originále - Guild of Weavers) a seznámíme se s ním právě v okamžiku, kdy v jeho životě nastane zásadní zlom. Nechtěně se stane svědkem konfliktu mezi Radou starších a jeho pěstounkou, který skončí proměnou většiny zúčastněných v hejno opeřenců. Než šokovaný Bobin stačí vstřebat všechny ty divné řeči, co se tam vedly, houf labutí se zvedne a bez slůvka vysvětlení frnkne pryč. Jediný způsob, jak se dozvědět něco víc nejen o nastalé situaci, ale i o vlastním osudu a předurčení, je Loomvydat se ve stopách uprchlíků.

Pokud jste Loom nikdy nehráli a zaujala vás zmínka o tom, že Bobbin nemá tvář, zasloužíte si vysvětlení. Všichni příslušníci cechu tkalců chodí od hlavy až k patám zahaleni do neprostupných hábitů, které jim zakrývají i hlavu a obličej. Jediné, co tak ze svého hrdiny můžete vidět, jsou dvě modré oči žhnoucí z temnoty pod kápí. Co se stane tomu, komu se podaří zahlédnout z Bobbina něco víc, to vám bude ve hře názorně předvedeno :-).

Putování je podstatou většiny adventure a nejinak je tomu i v Loomu. Stopování labutí vás protáhne skleněným městem, cechem ovčáků a cechem kovářů, dračí slují, jeskynním labyrintem i pevností rádoby uchvatitele vesmíru. Postavičky, s nimiž se potkáte, tvoří obvyklou směsku dobrých i zlých individuí a abyste si snad nemysleli, že Loom je nějaká blbůstka pro děti, kde je to nejhorší zlo zastoupeno babou Jagou, tak vězte, že na konci se střetnete se samotným pánem Chaosu.

Naprosto originální je loomovské pojetí interakce s předměty - nemáte žádný inventář a nesbíráte žádné předměty. Na hru Loom žánru adventure to vypadá jako dost podezřelý tah, ale ve skutečnosti to není nijak na škodu. Naopak to klasické přístupy spíš ozvláštňuje a nutí to adventuristy přemýšlet trochu jinak, než jak jsou zvyklí z jiných her tohoto typu. Místo klikání na příkazy Otevři nebo Použij provádíte všechny tyto akce s pomocí jediného předmětu - cechovní kouzelné hole. Tu používáte na všechny možné objekty a některé z nich dokáží hůl rozeznít a vytvořit tak celý zvuk, který se vám pak někde bude hodit - například místo otevření něčeho zavřeného na to použijete otevírací zvuk a zavřený objekt se otevře. Stejně to funguje i s čímkoliv dalším - přivoláním světla, uzdravováním, uspáváním atd. V kostce se dá říct, že všechny interaktivní předměty ve hře se dělí na ty, z kterých lze získat nějaký zvuk a na ty, na něž lze nějaký zvuk použít. Pravda, najdou se i takové, které jen prostě zmáčknete nebo jinak použijete, ale moc jich tady není.

Ze začátku máte na holi přístupné jen tři tóny, a tak když při hraní získáte zvuk, který sobě obsahuje i jiné něž první tři tóny, nemůžete ho nikde použít. Postupem času vám přibude Loom i ostatních pět tónů, ale jejich získání je rozloženo přes celou hru, takže například poslední osmý tón dostanete až v samotném závěru hry, kdy do konce zbývá asi tak minuta děje. S magickou holí souvisí i odstupňování obtížnosti hry. Vybrat si lze ze tří módů - Practice vám zobrazí na holi, které tóny se přehrávají a ještě vám složení celého zvuku ukáže dole v tabulce, Standard zobrazuje jednotlivé tóny na holi, ale už ne výsledný zvuk v tabulce a v Expertním módu musíte zvuky zachytit i zahrát bez toho, že byste je měli na holi vyznačené nebo že byste je vůbec někde viděli.

Jinak se dá říct, že hádanky ve hře obsažené nejsou těžké, naopak se vás snaží směrovat a k náhodnému bloudění nejste odsouzeni téměř nikdy. Faktem je, že ne každého asi hned napadne, že zvuky se dají používat i v obráceném pořadí tónů, takže například zvuk pro otevření se dá použít obráceně pro zavření, zvuk transformace slámy na zlato funguje i naopak coby znehodnocovač zlata do podoby slámy atd., ale ve skutečnosti to jistě není nijak Loom náročná úvaha. Jediné místo, kde se dá efektivně zaseknout, je v tmavé jeskyni, kde vidíte jen kousek před sebe a můžete se tam tudíž motat slušně dlouho.

Protože Loom nepochybně je dobrou hrou se zajímavým příběhem a nadprůměrnou porcí originality, musí být ledaskomu - včetně mě - divné, že se později nikdo nevydal v jeho stopách a všichni se raději uchýlili k tradičnímu inventáři ve spojení se sbíráním a používáním předmětů. Nutnost zapisovat si všechny zvuky na papír je sice tak trochu otravnou záležitostí, ale to by se snadno vyřešilo implementací kouzlené knihy, do níž by se zvuky zapisovaly automaticky hned poté, co je někde uslyšíte (i když na druhou stranu by se tím znehodnotily ony stupně obtížnosti). Každopádně Loom nelze než všem adventuristům doporučit a popřát jim pěknou procházku po světě, kde i tkalcovské stavy můžou mít zásadní vliv na budoucnost národů.

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...