Hry na motivy penězi zavánějící licence Pána Prstenů byly po vypuštění filmové trilogie časté, opravdu kvalitních se však urodilo naprosté minimum. Namátkou vyzdvihněme třeba RTS Battle for Middle Earth, ale to bylo asi tak všechno. Moc jsme se těšili na chystaný LOTR: The White Council, za nímž stál jeden z mega týmů Electronic Arts a hodlal jím konkurovat monstróznímu Oblivionu. Jenže něco se pokazilo a celý projekt šel před několika dny přímo k ledu.
Budou položeny základy novému fenoménu?
Fandové Tolkiena ale ještě nemusí věšet hlavy – mílovými kroky se totiž blíží vydání dlouho očekávaného online světa, který je tvořen na základě knižní předlohy. Na Shadows of Angmar pracují zkušení Turbine Entertainment a po vzoru Blizzardu a jejich World of Warcraft chtějí stvořit ohromující zážitek s intuitivním ovládáním. Jelikož mají ještě provařenější licenci než je Warcraft, cítíme tu šanci na pořádný úspěch. Budou položeny základy novému fenoménu? Na odpověď si ještě pár měsíců počkáme, nicméně už teď se můžeme podívat na hodně zajímavé informace, jež jsme shromáždili.Jedno si řekněme předem. Pokud hra skutečně vyjde na jaře tohoto roku, což samo o sobě není tak úplně jisté, nepůjde o žádný ultimátní balíček Pána Prstenů, kde byste našli každičký díl známý z knižní trilogie a ještě něco navíc. Turbine tak trochu přebírá myšlenku, která skvěle funguje u Guild Wars, pochopitelně ji nasazuje na svůj vlastní koncept a dále rozvíjí. V základní krabici dostanete sice Středozemi, ovšem nikoliv celou, nýbrž jen několik jejích areálů. Ničeho se nebojte, pořád půjde o rozlohu srovnatelnou s jinými MMORPG.
Nový obsah chtějí tvůrci poskytovat formou (dost možná placených) updatů, které mají v úmyslu vydávat v pravidelných intervalech. Zpočátku tak hra bude obsahovat pouze zemi Eriador, ale jak už jsme psali, nemusíte se bát toho, že byste se zde po chvíli mačkali. Jen přeběhnutí z jednoho konce na druhý zabere více jak hodinu. Každá část bude vyprávět svůj vlastní příběh, ten eriadorský vás zavede až na severovýchod a točí se kolem hrozivého čaroděje z Angmaru. Později budou následovat další kousky, jež nakonec sestaví mozaiku celé Středozemě. Oblastem jako je Rohan, doly v Morii či samotný Mordor tedy neuniknete. Ani jejich zajímavým příběhům, jež by do sebe měly nakonec zapadat. Tato vydavatelská strategie sice může zavánět chamtivostí (její konečnou podobu se však teprve dozvíme, takže nedělejte ukvapené závěry), ale rovněž je prostředkem k dřívějšími vydání hry. Vzhledem k postupnému vývoji totiž autoři nemají tolik práce najednou a mohou tak LOTRa v odladěné podobě vydat mnohem dříve.
Kupříkladu jako elf se ocitnete v orky napadené vesničce. Všude kolem hoří, monstra se dobývají do domů, boří brány a vůbec se starají o vyvolání nepříjemného pocitu zkázy.
Na výběr budou čtyři rasy. Elfové, trpaslící, lidé a hobiti. Kde jsou orci či trolové, ptáte se? Inu, do jejich kůže se jen tak nevtělíte, tedy aspoň ne takovým způsobem, na jaký jste zvyklí. „Ti dobří jsou v knihách popsáni do nejmenšího detailu,“ vysvětluje šéf Turbine, Jeff Anderson. „Proti nim stojí v podstatě bezejmenná masa padouchů, o jejichž pozadí toho příliš známo není. Než tedy nalezneme něco, čím bychom zlé rasy okořenili, zůstanou tyto nehratelné.“ Kovanému fandovi Pána Prstenů to jistě musí znít jako slabá výmluva, ostatně Tolkien charakter orků i jejich společenství neopomněl popsat. Jenže je fakt, že atmosféra hry by byla jedině narušena, pokud by si to po Středozemi štrádovaly osamocené bestie – nikdy totiž nefungovaly jako individuality, nýbrž coby stádo sledující společný cíl. Vývojáři se navíc velmi snažili, aby absenci hratelného zla vykompenzovali. Každá rasa se tak hned zpočátku stane součástí jedinečného příběhu. Kupříkladu jako elf se ocitnete v orky napadené vesničce. Všude kolem hoří, monstra se dobývají do domů, boří brány a vůbec se starají o vyvolání nepříjemného pocitu zkázy. Do toho vám samotný Elrond zadá úkol: zachránit obyvatele. Fanoušci prý také poznají všechna významná místa a setkají se s knižními NPC postavami.Neveřejná prezentace doložila, že co do ovládání, přebral Shadows Angmar takřka všechny prvky z World of Warcraft, samozřejmě s menšími změnami, aby nedošlo k nařčení z plagiátorství. Výsledek je jasný: online LOTR se ovládá skvěle. Není to žádné překvapení, vždyť právě WoW v otázce přístupnosti a interface nastavilo zcela nová, a jak vidno i miliony hráčů přijímaná měřítka. Turbine šlo ve zjednodušování ještě dál, a tak se například po zadání questu můžete nechat teleportovat přímo k oblasti, kde je potřeba ho začít plnit. Naštěstí však zůstala i možnost vlastního cestování, jíž by zkušenější hráči spíše postrádali.
Jelikož Turbine nevlastní filmovou licenci, nesmí se nic ve hře nápadně podobat Jacksonově dílu. S tím však autoři podle všeho neměli problém a vytvořili Středozemi snad ještě živější a malebnější. Dávali si záležet hlavně na detailech, které Tolkienovi příznivci zcela určitě ocení. Hra se navíc odehrává zhruba v době, kdy se Společenstvo prstenu vydalo na svou cestu, čehož se tvůrci rozhodli jednoznačně využít, takže na dobrodružných cestách budete mít možnost potkat spoustu příběhových postav. Mnohé dokoná i sama komunita, vždyť už v betatestu se sešly stovky hráčů, aby oslavily Bilbovy narozeniny.
Turbine šlo ve zjednodušování ještě dál, a tak se například po zadání questu můžete nechat teleportovat přímo k oblasti, kde je potřeba ho začít plnit.
Je evidentní, že LOTR: Shadows of Angmar jde ve šlépějích megalomanského úspěchu World of Warcraft. V mnoha směrech se ho snaží napodobit, ale přináší i vlastní pohled na tvorbu bytelného MMORPG. Navíc už sama jeho světoznámá licence obstará mnohé. Podle všeho půjde o skvělý, dobrodružný a předloze věrný zážitek, který by si neměl nechat žádný fanda LOTRa ujít. Nicméně ve světě MMO her více než kde jinde platí: „neříkej hop, dokud nepřeskočíš“.Index očekávání: 90%