Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lost in Time aneb mají u nás ještě MUDy šanci?

  12:00aktualizováno  4. dubna 8:58
Zdá se Vám nesmyslné hrát hru bez obrázků? Myslíte si, že se u ní nemůžete bavit? Naopak, právě zde můžete nejlépe zapojit svou fantazii a užít si dobrodružství dle libosti. Pokud ještě váháte, přečtete si tento článek.

Lost in Time

I v našich zemích existuje několik MUDů, nicméně ze všech bych se zmínila o jednom. Jmenuje se Lost In Time, na českém internetu funguje od roku 1993, je nejstarší online hrou u nás vůbec a za tu dobu jím prošly tisíce hráčů. Na naše poměry je poměrně slušně navštěvován, hrají jej samí Češi a Slováci, takže vám každý rád poradí v rodném jazyce. Nápovědy jsou k dispozici i v češtině a poměrně přehledně zpracovaný web vám také zpočátku hodně pomůže. Hru Lost In Time tvoří ve svém volném čase parta nadšenců, kterým je jedinou odměnou spokojenost hráčů. Svět se neustále rozšiřuje, přibývají nové možnosti a obliba roste. Lost In Time je klasickým zástupcem fantasy MUDu založeného na soubojích. Psán je v angličtině, pro méně zdatné angličtináře připravili tvůrci přímé propojení s online překladovými slovníky. Celý svět, v kterém se budete na Lost In Time pohybovat je originální, nikde jinde jej nespatříte. Celá řada věcí je ve světě MUDů ojedinělá, namátkou bych zmínila sny, oživlé lesy, stavění teleportačních bran atp. K prozkoumávání na vás čekají 3 velké ostrovy (plus jeden pro začínající hráče), desítky úkolů, stovka kouzel, spousty artefaktů a hodiny, týdny a měsíce kvalitní online zábavy.

Lost In Time je klasickým zástupcem fantasy MUDu založeného na soubojích. Psán je v angličtině, pro méně zdatné angličtináře připravili tvůrci přímé propojení s online překladovými slovníky.

Nechme ale teorie a pojďme se podívat na nejstarší český MUD - Lost In Time (LIT) blíže. Po přihlášení k systému Vás čeká tvorba vaší postavičky. Vyberete si pro vašeho hrdinu či hrdinku jméno, pohlaví a jednu z osmi ras (human, elf, half-elf, hobbit, dwarf, gnome, barbarian, troll). Pak se již octnete ve hře. Zprvu nevíte vůbec nic a jen postupně odkrýváte kdeže jste, co jste a proč tam jste. Dozvíte se, že kdysi dávno se pokusil ostrůvek, na kterém se nacházíte, napadnout temný mág, ale místní čaroděj se mu postavil. Podařilo se mu ho sice zahnat, ale za velkou cenu. Sám přišel, až na nejzákladnější kouzla, o schopnost kouzlit a působením temné magie se zdivočela zvěř v okolních lesích a narostla do obřích rozměrů. Lost in Time Vesničané si s touto katastrofou neví rady a tak uvítají každého, kdo je ochoten jim pomoci. Na oplátku jim místní dobrosrdečná stařenka, Olga, které nikdo neřekne jinak než matička Olga, dává jídlo i pití zdarma, ráda jim osvětlí co bude v jejich silách a má pro hráče připraveno i pár speciálních úkolů, jejichž splnění sebou přináší další výhody. Celý tento ostrůvek kde jste, je určen pro začínající hráče a pokročilí do něj přístup nemají, zrovna tak jako začínající hráči nemají přístup do světa otřelých dobrodruhů. Zde si můžete osvojit základy boje, magie, základní příkazy, řešení úkolů, boje ve skupině i proti skupině nepřátel ... a po dosažení šesté úrovně Vás Olga vybaví nejnutnější výbavou, pár drobnými a hurá za dalšími zážitky. Na ostrově pro nováčky je vše snažší. Snadno získáte vybavení, jídlo i léčení je zdarma, nepřátelé nejsou nikterak moc silní, v noci vidíte, pokud podlehnete v boji, tak vás Black Judge nepotrestá ztrátou zkušenosti (jako zkušené hráče) a věnuje vám nové tělo a pustí vás zpět do boje. Tato část hry je velmi vyvážená, zábavná a dynamická. Jistý šok zažijete při odchodu z ostrova, kdy si vše budete muset platit. Nic nebude zadarmo a budete chvilku dezorientováni. Dozajista ten šok přežijete a pak už se můžete vrhnout do zkoumání dalších tří ostrovů, z nichž každý je několikanásobně rozlehlejší než ten váš první. Můžete si vybrat do jaké guildy chcete vstoupit a stát se tak námezdným válečníkem, mocným mágem, moudrým druidem, záhadným zaklínačem, zbožným paladinem, chápajícím léčitelem či tajemným zlodějem. Každé povolání disponuje svými schopnostmi, dovednostmi a některá i kouzly. Přibližme si je teď tak trochu.

Mercenary - klasický válečník, žoldák. Zrodil se pro boj, zbraně jsou prodloužením jeho paží. Mercenary vyznávají filozofii brutální síly. Magie je jim zcela cizí a nepochopitelná. Jediná síla, kterou uznávají a která podle nich hýbe světem je ta, která je ukrytá v jejich svalech. Aneb, nejde-li to kladivem, vem si na to větší kladivo. Kromě bojových dovedností disponují i jistým odhadem kvalit zbraní, zvládají základy opravy zbraní a obvazování vlastních ran. Typický válečník je silný, obratný a odolný.

Mage - klasický kouzelník. Svět se sestává z několika notoricky známých živlů, ale mágove jsou přesvědčeni, že existuje ještě jeden, který je všem nadřazený - magie. Celý svůj život věnují studiu tohoto jevu a dostali se tak daleko, že s jeho prostřednictvím dokáží ovlivňovat okolí. Zdánlivě z ničeho tvoří předměty, povolávají bytosti, jejich téměř neviditelné magické aury dokáží zarazit nejednu smrtelnou ránu a usměrňováním proudů energie všech druhů nahání strach všem potenciálním oponentům. Svět je bez magie nepředstavitelný a zrovna tak i bez mágů, kteří by její proudění monitorovali a v případě potřeby usměrňovali.

Druid - ochránce přírody, přítel lesa. Mnozí je považují za blázny, když vyzbrojeni jen dlouhou holí a v lehké říze odcházejí do těch nejobávanějších, nejtemnějších hvozdů a pak nevěří svým očím, když se po měsících vrátí nezraněni, plni míru a možná o něco moudřejší. Druidi věří, že vše na světě má své místo, že každé zvíře a dokonce i každý strom má svou duši, že společně vytváří jedno hromadné vědomí, že všechny věci by měli být ve vzájemné rovnováze. Druid v srdci přírody hájící les, který považuje za vlastní je vpravdě smrticí protivník. Dokáže čerpat sílu z nekonečné energie žijící přírody a používat ji k sesílání mocných kouzel, vyvolávání silných pomocníků a říká se, že prý dokonce dokáže rozpohybovat i samotné stromy, aby ztrestaly zlé vetřelce.

Warlock - zaklínač, vědmák. Působení magie na svět má kromě světlých i stinné stránky. Po světě se pohybují různé magické či nemrtvé bestie, s nimiž se nedá normálními zbraněmi bojovat. Příliš velká síla těchto nestvůr donutila představitele cechu zaklínačů k hledání způsobů, jak se jim vyrovnat co do síly a rychlosti. Podařilo se jim vyvinout lektvary, které jim tyto vlastnosti mohou dočasně propůjčit. Ale nic není zadarmo. Působení těchto "jedů" zanechalo na jejich tělu i psychice nesmazatelné stopy a tak se zaklínač stává vyděděncem ve společnosti. Když se ale někde objeví striga trhající nevinné oběti, nezbývá než warlocka zavolat.

Paladin - boží rytíř. Paladini jsou v našem světě sdruženi v řádu Měsíčního svitu. Za jedinou sílu hýbající celým světem považují bohy. Tráví mnoho času v modlitbách a snaze zavděčit se bohům. Ti jim na oplátku poskytují svou pomoc a podporu v boji proti temným silám, které čas od času vystupují z hlubin pekelných a snažící se uchvátit vládu nad světem.

Healer - léčitel. Svět je krutým a zlým místem, všichni se snaží mezi sebou bojovat a navzájem si ubližovat. Ale ve světě přeci existují i duše citlivé toužící po míru, klidu a harmonii. Ti našli své místo v cechu léčitelů, který se zcela oprostil od násilnických sklonů a veškerou svou energii věnují nápravě krutostí a násilností. Věří ve věčný koloběh života ve světě, ale na rozdíl od druidů nečerpají svou energii z živých bytostí, ale přímo ze země, z které všechen život pochází a opět se do ní vrací. Léčí zranění způsobená bojem, obvazují rány, napravují zničené údy, věnují se i masážím a výrobě léčivých lektvarů.

Thief - zloděj. Velmi zvláštní existence. Vůbec ze nezabývají metafyzickými otázkami původu a fungování světa. To jde zcela mimo ně. Ale mají rádi, když jde kolem hodně zlata a hlavně když u nich všechno, nebo přinejhorším větší část z něj zůstane. Ve světe, kde jedni rozdrtí pěstí skálu, jiní se po vypití nápoje pohybují tak rychle že se jeví jako rozmazaná šmouha, další jsou zase obklopeni podivnou neproniknutelnou aurou a mají ve zvyku bránit své zlato ohnivými koulemi nebo nedej bože ti šílenci z lesa, které když chcete obrat tak se vám drze zasmějí do obličeje a v příštím okamžiku visíte hlavou dolů a nějaká haluz vás drží za kotníky .. v takovém světě je třeba uchýlit se ke lsti, být maximálně opatrný, co možná nejméně nápadný. Temná noc, stíny, útoky ze zálohy, to vše je třeba využít ve svůj prospěch.

Je vám to málo? Nevybrali jste si? Nevadí vždyť tu existuje i celá řada jiných "civilních" povolání, kterým se můžete věnovat ať už jste v jaké guildě chcete. Můžete rybařit, kovat zbraně, obchodovat, kácet stromy, stavět budovy, řešit řadu úloh, klábosit s ostatními ... nebo si zahrát karty.

popisek Nechcete hrát sami? Nemusíte. Na LITu najdete vždy dost dalších hráčů, s kterými můžete utvořit skupinku a vyrazit za dobrodružsvím společně - získaná zkušenost se pak bude rozdělovat mezi všechny členy skupiny, takže i ti, kteří zrovna nebojují, ale jen poskytují podporu (např. léčitelé) si přijdou na své. Nebaví vás bojovat jen s NPC? Pak se buď můžete vzdát svého anděla strážného a vrhnout se do boje s jakýmkoliv jiným hráčem, který učinil totéž, nebo navštívit místní arénu, kde můžete svést souboj bez rizika i s hráčem, se kterým to jinak nejde ... a nebo vstoupit do některého z klanů a zapojit se do klanových válek. Na rozdíl od mnoha jiných, převážně komerčních, her je tato neustále rozvíjena, rozšiřována, inovována a tvůrci pružně reagují na podněty hráčů.

K prozkoumávání na vás čekají 3 velké ostrovy (plus jeden pro začínající hráče), desítky úkolů, stovka kouzel, spousty artefaktů a hodiny, týdny a měsíce kvalitní online zábavy.

Lost in Time Leccos lze řešit mnohem operativněji právě proto, že přepsat popisek se dá udělat mnohem rychleji, než překreslit obrázek či celou sadu obrázků. Svět Lost In Time je 100% originální. I když projdete 90% všech oblastí, ve zbývajících 10% určitě najdete něco, na co jste dosud nenarazili. Vše co zde potkáte bylo vytvořeno od základů pro LIT. Nedá mi to a o pár unikátních věcech se zmínit musím - realné počasí, 3 měsíce obíhající kolem světa a ovlivňující světlo v noci, živé lesy, sny, stavbu teleportačních bran, jízdu na drakovi, karetní hru uno či nekonečný chaos dungeon plný záludných nestvůr a pokladů ohromné ceny. Použitá angličtina je jednoduchá, nemusíte z ní mít obavy, i angličtinář začátečník se rychle zorientuje a navíc je k dispozici i přímé propojenís internetovými online slovníky, pokud si nebudete s některým slovíčkem vědět rady. Začátečníci určitě uvítají přehledně sepsanou kapitolku "Poprvé na LITu" na domovských stránkách (http://lostintime.mudy.cz), podrobné mapy ostrova pro začátečníky ... a kdyby jste přeci jen byli dezorientováni, určitě na LITu najdete nejednoho člověka, co vám velmi rád pomůže a zasvětí vás do tohoto kouzelného světa zábavy.

Svět Lost In Time je 100% originální. I když projdete 90% všech oblastí, ve zbývajících 10% určitě najdete něco, na co jste dosud nenarazili. Vše co zde potkáte bylo vytvořeno od základů pro LIT.

Na závěr jsem si ponechala rozhovor s jedním z tvůrců Lost in Time Lukášem Suchánkem - hlavním adminem. Na LiTu jej najdete pod přezdívkou Turlogh.

Redakce: Co dalo podnět ke vzniku Lost In Time?
Byly to v podstatě 2 hlavní faktory. Prvním a nejdůležitějším byl fakt, že v našich končinách žádný MUD dosud nebyl a spojení na ty zahraniční bylo velmi pomalé, což se negativně odráželo na kvalitě hraní. Druhým faktorem byl zajímavý a netradiční nápad autorů, udělat MUD nejen v tradičním "fantasy" hávu, ale ukázat i jak to na tom samém místě mohlo vypadat v pravěku či jak by to tam mohlo vypadat o pár tisíciletí později - v době hi-tec.

Redakce: A podařil se ten záměr? Je tedy Lost In time na tomto poli v oblasti MUDů unikátní?
Lost In Time je bezesporu v řadě věcí unikátní. Zakládáme si na tom, že veškeré zóny, kouzla, questy, guildy jsou původní a napsané přímo pro LiT, což není případ řady jiných MUDů z rodiny Diku, Circle, R.O.M. atd. Ale vraťme se k první otázce. Bohužel zde musím odpovědět záporně. Dotyčný záměr se dosud nepodařilo realizovat, což nás osobně velmi mrzí, ale ještě není všem dnům konec. Prozatím rozšiřujeme a zdokonalujeme onu klasicou fantasy vrstvu.

Redakce: Nebudete považovat dotaz na příčinu tohoto nezdaru za dotěrný?
Ani v nejmenším, přímo se to nabízí a my jsme ochotni podívat se pravdě do očí. Celý projekt tvořili od počátku výhradně studenti vysokých škol ve svém volném čase a samozřejmě, jak je u podobných internetových projektů zvykem, zcela zadarmo, takže i vlastní hra je zdarma. To se chtě nechtě podepsalo na výsledku. Volného času holt nebylo tolik, aby to umožnilo zrealizovat projekt takové šíře v plné míře. Dalším nesporně faktorem mající negativní vliv bylo to, že všichni autoři projektu, kam až naše paměť sahá, byli zaměřeni spíše do té fantasy oblasti, než do nějakého pravěku, či hi-tec. Takže na to ani nebyl takový tlak, jaký by asi byl zapotřebí. Vzhledem k tomu, že my, tvůrci LiTu jej stále děláme ve svém volném čase a stále zdarmam tak na tom nejsme o nic lépe, možná ještě hůře, neboť řada z nás již nestuduje, pracuje máme rodiny a celou řadu jiných povinností. Ale máme za sebou mnoho let zkušeností, takže rozvoj Lost In Time neustrnul, naopak stále pokračuje mílovými kroky vpřed.

Redakce: Nemáte pocit, že text už je v dnešní době překonán?
To je težká otázka a odpověď na ni není jednoznačná. Po technologické stránce je jistě text překonán. Přenosové rychlosti i technologické možnosti hw dnes umožňují to, co bylo v 80. letech jen zbožným přáním. Vždyť vznik filmu, televize ani videa neznamenal konec knih. Náš slovní popis okolí, událostí či děje podporuje hráčovu fantazii stejně, jako se to děje při čtení knihy. Já sám bych nedokázal odpovědět na otázku zda preferuji knihu nebo film.

Redakce: Vidím, že po této stránce nemáte o budoucnost strach, chápu to dobře?
Chápete to naprosto přesně. I údaje o návštěvnosti a době strávené hraním nám dávají za pravdu. Tento druh her má stále hráčům co nabídnout.

Redakce: Co potřebuje hráč, aby si mohl Lost In Time zahrát?
Předně potřebuje připojení k internetu, bez něj se online hry hrají špatně. Dále bude potřebovat buď obyčejný telnet, který je součástí každé distribuce unixu či windows a nebo webový prohlížeč podporující javu. Na našich stránkách máme k dispozici java aplet, který hraní z prohlížeče umožňuje. Nejlepší by asi byl nějaký MUD klient, kterých je na internetu celá řada a ke kterému se každý hráč, co chce hrát MUDy déle, dříve nebo později uchýlí. No a poslední věc co by hráč Lost In Time měl mít je alespoň základní znalost angličtiny, neboť náš projekt je napsán v angličtině.

Redakce: Angličtina? Nebyla by pro české publikum lepší čeština?
To asi s největší pravděpodobností byla, ale čeština je náročný jazyk na automatizované zpracování textů a má celou řadu úskalí. Náš volný čas se zatím snažíme věnovat spíše rozvoji našeho světa než konverzi do češtiny, která by byla během na dlouhou trať a pár let by zabrala. A ani pak není jisté, zda by se nám to povedlo v takové míře, aby to hru spíše nehyzdilo. Věřte mi, že jsme nad tím už strávili mnoho hodin přemýšlením a plánováním, které možná někdy zůročíme, možná taky ne. Prozatím to ale není na pořadu dne. Angličtina v našem projektu je řekl bych poměrně jednoduchá, naše stránky jsou v češtině, hráči v nich najdou všechny potřebné informace pro zaškolení do hry, v úvodní části hra hráče vede krok za krokem, dokud se nenaučí ty základní úkony. Navíc je ve hře k dispozici propojení s online slovníkem, takže lze překlad neznámého slovíčka dohledat velmi rychle.

Redakce: A jaké máte další plány do budoucna?
Stále pracujeme na rozšiřování světa, takže se v blízké budoucnosti objeví nové arejky. Další z věcí, které se v blízké době chystají, je rozšíření možností klanových válek - možnosti budování vlastních klanových budov a boj o ně. Pro hráče, kteří holdují tzv. PK (player killing) plánujeme zavést rating, čili bodové hodnocení. Body se budou získavat za zabité protihráče, naopak ztrácet je budete při své prohře. Na našem webu poté plánujeme zavést tabulku nejlepších z nich.

Redakce: Děkuji za rozhovor a za poskytuté materiály
Bylo nám ctí, potěšením a národním svátkem.
Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

Návrat legendy. World of Warcraft Classic bude vycházet z patche 1.12

World of Warcraft (Vanilla)

Online hra na hrdiny World of Warcraft letos oslaví 14 let od uvedení v Americe a vyjde sedmá expanze Battle for...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Kupujete někdy sběratelské edice?

Vývoj počítačových her, jejich obalů a bonusových materiálů

Ne každému stačí krabička se hrou, či jen digitální kód ke stažení. Většina očekávaných her je k sehnání v různých...



Najdete na iDNES.cz