Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lost Odyssey - vystřídá na trůnu Final Fantasy?

  12:00aktualizováno  26. září 2:45
Bude to jeho třetí bitva o svět. Boj, který rozhodne nejen o tom, zda japonská RPG legenda Hironobu Sakaguchi oslaví návrat na výsluní nabo zda utrpí druhou těžkou porážku.

Lost Odyssey Už jednou mu svět ležel u nohou. Fenomenální Final Fantasy VII prorazila do celého světa a strhla oči všech hráčů na hry ze země vycházejícího slunce. Stala se jednou z nejprodávanějších a nejznámějších her historie a postarala se o nesmrtelnost jak svému tvůrci, tak firmě Squaresoft. Hironobu mohl být spokojený, právě v té chvíli se totiž stal žijící legendou videoherního průmyslu.

Místo toho, aby odpočíval, rozhodl se znovu udeřit a stejně jako prosadil žánr JRPG po celém světě, hodlal udělat totéž s filmy, kompletně vytvořenými na počítačích. Druhá bitva však byla přes nespornou hodnotu jeho plně CGI snímku Final Fantasy: Esence života totální prohrou. Pro Squaresoft znamenala obrovské finanční ztráty, pro Sakaguchiho pak ztrátu prestiže nejen ve firmě, ale i po celém světě. S tím se ovšem Sakaguchi nemínil smířit. Praštil dveřmi ve Square-Enix a vytvořil si vlastní tým Mistwalker. S cílem věnovat se „novým“ hrám, něčemu, co dosud svět nespatřil. Dobře se na to připravil díky mnoha šikovným tahům. Hlavním Lost Odyssey z nich bylo oslovení Microsoftu, jehož Xbox 360 přes veškeré snahy dosud v Japonsku propadl stejně jako jeho předchůdce. Hit, který osloví japonské hráče a donutí je Xbox 360 koupit, je přesně to, co Microsoft potřebuje, a proto zahrnul Sakaguchiho penězi. Ten pro změnu získal do týmu největší hvězdy designu, hudby a příběhů.

Následuje procházka po zničeném světě, kde dohořívají těla nepřátel a z lávy ční kosti.

Na Tokyo Game Show jsme měli možnost vidět demo jeho klíčové hry, Lost Odyssey, titulu běžícího na špičkovém Unreal Enginu 3, který pohání i další microsoftí hit Gears of War. O hudbu se postaral již kultovní skladatel Nobuo Uematsu, kterého známe právě Lost Odyssey z FF série, design postav i prostředí si vzal na starost Takehiko Inoue, proslulý nejen po celém Japonsku díky své slavné sérii Vagabond. Příběh Lost Odyssey napsal slavný novelista Kiyoshi Shigematsu. Dá se s takovýto rodokmenem prohrát?

Patnáctiminutová předváděčka přináší rozporuplné dojmy. Máme tu úvodní sekvenci, zachycující fenomenální bitvu na neznámém světě, kde proti sobě bojují obrovská vojska v bizarních brněních, doprovázená ještě bizarnějšími smrtícími stroji. Ty si razí cestu zástupy bojovníků pomocí obřích mečů, připomínajících poněkud aztécké sečné zbraně. Ke slovu přijde i oživovací magie a místní varianta řeckého ohně. Kdo viděl geniální snímek Intolerance, kdy se z bran Babylóna vyřítí na Kýrovu armádu jakýsi starověký tank chrlící oheň a sekající meči, je doma.

Ještě než přejdu dál, zastavím se u designu. Depresivně působící skalnaté bojiště pod temnou oblohou je působivé, navozuje Lost Odyssey fantastickou atmosféru, nakonec Inoue patří mezi špičkové japonské kreslíře. Mám však pocit, že tentokráte neodhadl přesně hranici mezi cizorodým, které vzbuzuje respekt, a cizorodým, nad kterým už hráč spíše kroutí hlavou. Brnění, štíty a meče jsou totiž tak podivné, že je nevnímáte srdcem jako smrtící náčiní. Helmy se tyčí do výšky a vojáci trochu připomínají armádu z FF IX. V brnění útočníků, jak se později ukáže, však nejsou lidské bytosti.

Trailer přechází tak plynule do hry, že to bere dech. Dostáváte kontrolu nad hlavním hrdinou Kaimem, mužem, který žije již tisíc let a nemůže zemřít. Jeho boj s armádou, která ho obklopuje, probíhá klasicky výběrem protivníka, zadáním povelu a následnou animací. Když jeho energie klesne na nulu, je oživen a vrhá se zpět do bitvy, až vše přejde k fantastické animaci jakéhosi summonu, kdy se z nebe valí na vojska žhavá láva. Je to neuvěřitelný okamžik pocitu totální zkázy, pokud tato atmosféra bude čišet z celé Lost Odyssey, nadšeně tleskám.

Lost Odyssey

Potěšující je i zpráva, že hra vyjde během roku 2007.

Následuje procházka po zničeném světě, kde dohořívají spálená těla nepřátel, z lávy ční kosti a vám začíná být jasné, že Sakaguchi, jak je jeho zvykem, rozhodně nehodlá ubírat ze svých představ. Problémem dema je stejně jako kdysi u dema FF XII fakt, že je příliš krátké. Z nádher, o kterých vypráví interivew japonského prestižního magazínu Famitsu, jenž měl možnost nahlédnout více pod pokličku, toho zas tak moc neuvidíte. Jen zjistíte pro někoho příjemnou, pro jiného iritující skutečnost, že LO je hrou náhodných soubojů.

V žádném případě nejsem skeptik. Lost Odyssey je hra, která bude pro mnoho lidí oním MUST HAVE titulem, kvůli kterému si Xbox 360 koupí. Problém je v tom, že předváděné demo neukázalo dostatek. Stejně jako u Lairu pro PS3 jsme neměli možnost posoudit, co vše na nás čeká. Vedle dema měly být k dispozici trailery z jiných fází hry. Jedno je přesto už teď jisté. Přes svoji Lost Odyssey kvalitu to Lost Odyssey nebude mít nijak lehké. Přestože Square-Enix letošní Tokyo Game Show se svými klíčovými PS3 tituly v podstatě ignoroval, už z E3 víme, že Final Fantasy XIII a její temná sestřička Final Fantasy Versus XIII mohou být mistrovskými kousky. Když to ale vezmu z hráčského hlediska, díky této válce RPG na tom vyděláme. Square i Mistwalker se budou muset sakra snažit.

Demo Lost Odyssey bude v listopadu k dispozici, doufejme, že k volnému stažení. Potěšující je i zpráva, že hra vyjde během roku 2007. Ne, není třeba se bát, že to dopadne jako s Final Fantasy XII, kterou si na jaře zahráli Japonci, v této době přijdou na řadu Američané a až začátkem příštího roku opomíjená Evropa. Sakaguchi oznámil celosvětový simultánní launch. Hra má udeřit na struny srdce všech JRPG fanatiků najednou. Další měsíce patrně poodhalí závoj nad tím, co má ještě Sakaguchi za esa v rukávu. Zatím je jasné jedno: tahle hra uspěje.

Index očekávání 95 %

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

Konami zatrhlo výrobu portu hororu P.T., jeho autora však odměnilo

P.T.

Právníci firmy Konami zakázali distribuci už téměř hotového remaku hororové hry P.T. Jeho tvůrce však nemusí smutnit,...

RECENZE: Far Cry 5 na Marsu baví vtipem a nudí zbraněmi

Far Cry 5: Lost on Mars

V Lost on Mars, jak se jmenuje druhý přídavek pro akci Far Cry 5 , se vydáme na rudou planetu bojovat proti arachnidům....

The Culling 2 byl takový průšvih, že se autoři raději vrací k prvnímu dílu

Vývojářský tým Xaviant

Vydání multiplayerové střílečky The Culling 2 bylo takovou ostudou, že se vývojáři rozhodli hru stáhnout z obchodů a...



Najdete na iDNES.cz