Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lost: Via Domus - seriál Ztraceni jako hra selhává

  0:02aktualizováno  0:02
Přes veškerý hype a stovky slibů je Lost: Via Domus bohužel další z řady nedodělaných her podle známé předlohy.
50

Lost: Via Domus

Platforma: PC
Výrobce: Ubisoft

  • Hezká grafika
  • Některá místa ze seriálu
  • Rozhovory s hlavními hrdiny
  • Zajímavé flashbacky
  • Ubohý a velice krátký příběh
  • Malé lokace a jejich dlouhý loading
  • Nepřeskočitelné animace
  • Chvílemi vážně nuda

Přes veškerý hype a stovky slibů je Lost: Via Domus bohužel další z řady nedodělaných her podle známé předlohy. Oplývá sice hezkou grafikou a několika zajímavými vychytávkami, ale jinak škoda mluvit.

Herní karta
Lost

Lost

Televizní seriál Ztraceni (Lost) si za několik let svého vysílání zajistil ohromné množství fanoušků a tak není divu, že hra Lost: Via Domus byla vyhlížena ostřížím zrakem. Samozřejmě i u nás v redakci mají velcí fanoušci seriálu (o seriálu samotném čtěte na Show) své zástupce a to hned dva a aby se o recenzi titulu zbytečně nehandrkovali, napsali ji společně. David Sillmen (bílý text) se rozepsal o základních principech a hlavně o hratelnosti, zatímco Petr Kárník (světle modrý text) popsal technickou stránku hry. Jak se jim tedy hra líbila?

(David Sillmen) Nákladnými seriály americké produkce už se to hemží i na českých televizních stanicích, kde mají diváci možnost s (bohužel výrazným) časovým Lost: Via Domus (PC)odstupem sledovat příběhy točící se kolem Útěku z vězení, Hrdinů či Jacka Bauera ze „čtyřiadvacítky“. Jeden seriál má mezi ostatními ale výsadní pozici – Ztraceni. Jedni tvrdí, že jde o splácaninu vršící jednu mysteriózní hádanku za druhou bez schopnosti dát na ně smysluplnou odpověď, druzí jsou společností pasažérů ztroskotaného letu 815 doslova uhranuti. Druhá skupina zcela určitě převažuje, protože Ztraceni jsou známí po celém světě, na jejich základě vznikly tisíce webových stránek a mnohem více článků, ve kterých se řeší každá (ne)chtěná vada obrazu či logická chyba.

VIDEO

V Americe vysílaná čtvrtá série se těší maximální popularitě a není těžké si spočítat, že ani zisky z videohry nebudou malé. Nakonec – interaktivní médium je pro sledování, reflektování a prožívání osudu trosečníků Lost: Via Domus (PC)ideální. Nikdy není od věci si trochu zaspekulovat – takové MMORPG na motivy Lost by s trochou šikovnosti autorů nebyla vůbec špatná věc, a pokud má nějaký hypotetický titul šanci sejmout World of Warcraft z trůnu, jsou to právě masivně multiplayeroví Ztracení. Ale to ať si na příslušných místech sečtou a vynásobí sami, nápad zdarma jsme jim už poskytli. Teď zpět do reality, kde na nás z regálu vyskakuje jen singleplayerová akční adventura. A jak už to tak u podobných projektů bývá – do cíle dojela značně rozporuplně.

Via Domus vychází ze seriálu prakticky ve všech možných ohledech. Jistě, nechopíte se žádné ze známých postav, ale dostanete pod ruku „zelenáče“ Elliotta, Lost: Via Domus (PC)což ale málokomu vadí. Důležité je, že se budete s profláklými postavami neustále setkávat a diskutovat s nimi. Také hra byla poněkud netradičně rozdělena do striktních epizod, přičemž každá začíná notoricky známým logem, rekapitulací předchozích událostí a končí pochopitelně „cliffhangerem“. Aranžmá je skutečně takové, aby připomínalo sledování seriálu. Potud není co řešit, jen se to celé mohlo udělat méně násilně a více organicky. Přeci jen – těžko si představit někoho, kdo si mezi jednotlivými epizodami dává týdenní přestávku a všechny tyhle serepetičky ocenil. Dá se říct, že Via Domus má až příliš rigidní, striktně seriálovou strukturu, která sice vysloveně neškodí, ale určitě se nabízela i lepší řešení.

Lost: Via Domus (PC)     Lost: Via Domus (PC)

Naopak kvituji skutečnost, že se autoři za každou cenu nesnažili vytvořit akci, jakožto žánr, který dnes frčí, ale dovolili si vytvořit spíše adventuru. To souhlasí – Lost: Via Domus (PC)koneckonců Ztraceni jsou především o prozkoumávání ostrova, řešení náhle vyvstalých problémů a komplikací. Prakticky v každé z epizod si střihnete Elliotův flashback, proběhnete se džunglí a hodně času strávíte povídáním se Sawyerem, Jackem, Kate, Hurleym, Lockem a dalšími.

Konverzace není vůbec špatně zpracovaná – pokud jste fandy série. Snahy autorů zpřístupnit hru lidem, kdo viděli Lost jen z rychlíku, vyznívají na prázdno. Je tu sice výběr obecných konverzačních témat, jimiž se některým postavám dostanete na dřeň, ale většina si drží svou tvář a repliky ze série. Takže pokud nevíte, že si Sawyer libuje v sarkasmu a Kate je tajemností samou, budete si při rozhovorech Lost: Via Domus (PC)říkat „co to sakra je“. Přestože Via Domus sleduje pouze příběhy první a druhé epizody, znamená to v případě Ztracených tak rozsáhlý komplex vztahů, komplikovaného pozadí a otázek, o kterých diváci aspoň tuší, že si jen těžko představujeme někoho, kdo by si hraní užil bez nakoukaného materiálu.
S postavami se dá diskutovat o všem možném, asi nejvíce budete využívat dialogů týkajících se aktuálních úkolů, různých předmětů a pak samozřejmě směnného systému, jenž funguje s každým trosečníkem. V džungli najdete různé druhy ovoce, z letadla zase vypadly předměty, jako jsou knihy či léky. To vše slouží coby provizorní měna a má určitou hodnotu. Na jejím základě probíhá směna za jiné předměty.

Vtip spočívá nicméně v tom, že vám nikdo takříkajíc nerozmění, čímž se z výměny stává svého Lost: Via Domus (PC)druhu minihra, kdy se snažíte směnit tak, abyste co nejméně ztratili a co nejvíce získali. Jen škoda, že na tomto aspektu hra více nestaví. V zásadě nepotřebujete nic více než pár loučí či svítilnu.

Světlo budete potřebovat již krátce po ztroskotání (bezprostředně po něm se seznamujete se hrou a charaktery na pláži a plníte snadné puzzly), kdy vás děj vyšle do temných jeskynní. V nich se dostavuje poměrně silná atmosféra a louč, respektive svítilna není nutná jen proto, abyste vůbec viděli na cestu, ale i proto, že po chvíli ve tmě se vám rozbuší srdce a netrvá dlouho a je s vámi konec. Nejde ale o nic drastického, osvětlovat cestu není nic těžkého, přestože vám světlo občas sfouknou netopýři nebo uhasí voda. O něco nepříjemnější je spletitost jeskynní, takže se z nich budete Lost: Via Domus (PC)nějakou dobu vymotávat. S orientací to není slavné ani v džungli, kde sice můžete používat speciální vlaječky na vyznačení cesty, ovšem jakmile na vás vyrukuje známý „černý kouř“, ztratíte se docela rychle.

Určitě vás zajímá, jak dopadly flashbacky. Jako téměř všechno ve Via Domus jsou i ony tak nějak na hraně. Na jedné straně stojí zajímavý nápad v podobě fotografování. Elliott je totiž novinář a v každé vzpomínce má za úkol zachytit určitý obrázek, který je mu předestřen. Do toho se míchá záhada s někým z dalších trosečníků, kdo chce Elliotta zabít. Samozřejmě je nutné zjistit, kdo to je. Jenže v seriálu tak zajímavé flashbacky v případě nové postavy nemají prakticky žádný objevný charakter. Je Lost: Via Domus (PC)vidět, že na hrdinovi pracovali autoři hry, nikoliv seriálu, protože jeho minulost je veškerá žádná a oproti dobře vykresleným starým známým působí nudně.

Co se týče puzzlů, opět nemůžeme být přehnaně nadšení. Po celou dobu hraní budete narážet na jednu a tu samou hádanku, která spočívá v propojování kabelů tak, aby obvodem mohla proudit elektřina. Za tímto účelem budete potřebovat přídavné kabely různých tvarů, které se povalují všude možně. To je prakticky vše, dalším zpestřením je párek scén, kdy použijete pistoli a několik honiček džunglí. Ze stereotypu to sice vytrhne, ale hru nezachrání.

Po Lost: Via Domus je zajímavé se nějakou dobu procházet. Fanda seriálu bude mít radost, že naráží na známá místa, může si povídat s charaktery, podívat se do jeskynní nebo džungle. Jenže to je asi tak celé, co můžete dělat. Ve hře zoufale schází pořádný obsah, který by příznivce série dokázal zaujmout. To dokresluje i Lost: Via Domus (PC)skutečnost, že si závěrečné titulky prohlédnete za pět nenáročných hodin. Za celé tohle představení nelze udělit více než 60%. Takže nezbývá než čekat na v úvodu zmíněné MMORPG. Třeba fakt přijde...

(Petr Kárník) Seriál Lost (ne, vážně nehodlám psát Ztraceni, z těch zmršených českých dabingů je mi mdlo) je pro mě synonymem kvalitního scénáře, dobrých hereckých výkonů a hlavně stále skvělé porce zábavy, přestože běží už čtvrtá série. Samozřejmě i zde se sem tam objeví méně povedený a nudnější díl, ale to se rozhodně neděje tak často, jako u (dle mého názoru) těžce podprůměrné třetí série Prison Break nebo druhé série Heroes. Na hru jsem se tedy celkem těšil a i když jsem k podobným konverzím většinou skeptický, stále jsem Lost: Via Domus (PC)doufal, že to nebude tak hrozné. Bohužel Via Domus je pro mě neskutečným zklamáním a zápory nad klady vítězí v drtivé převaze. Ještě než se vrhnu na hodnocení technické stránky hry, neodpustím si utrousit krátký názor na věci, které hodnotil David.

To, že se ve hře zhostíte role člověka, který se v seriálu v životě neobjevil, je celkem logické, nikdo nečekal, že bude hráči dát do vínku třeba Jack, ovšem nějaký random čenda se ztrátou paměti? To je dnes už v každé druhé hře, pánové, to šlo rozhodně promyslet lépe. Hra je prezentována jako akční adventura, s tím nelze než souhlasit, ale jak akční, tak adventurní část je tak mizerně zastoupená, že hra spíše připomíná interaktivní podívanou. Rozhovorů je ve hře co by se za nehet vešlo, v každém Lost: Via Domus (PC)pronese Elliott pouze pár vět a vzhledem k faktu, že hlavní postava není během rozhovorů nadabovaná, působí dialogy dost stroze a uměle. Rovněž systém směnného obchodu je značně nedomyšlen. Celkový nápad hledání použitelných předmětů a jejich výměna za věci potřebné k dostání se dál není špatný, ale já osobně ho využil asi dvakrát za celou hru a věci jako petrolej do lucerny nebo zásobníky do pistole jsou zde zcela k ničemu, když vezmu v potaz, že lucernu jsem nepoužil ani jednou (stačila mi louč) a zásobník ani jeden, protože jsem z pistole vystřelil tuším DVĚ rány a to ještě v rámci úkolů. Kdyby byly tyto předměty provázány s více úkoly a situacemi, bylo by to v pohodě, ale takhle to je dost nevyvážené a to Lost: Via Domus (PC)také díky tomu, že jsem celou dobu měl v kapsách předměty v hodnotě stovek dolarů a neměl je za co vyměnit.

Rovněž příběhově mě hra zklamala na plné čáře. Nečekal jsem žádné seriálové deja vu, ale ve hře nebudete svědky snad jediného známého momentu, kromě počátečního ztroskotání. Navíc děj se občas posouvá až nesmyslně rychle, takže po splnění několika počátečních banalit uplyne jedna noc a Jin, Michael a Sawyer jsou najednou na raftu, po několika dalších krátkých úkolech je najednou otevřen Lockův bunkr atd. U žádné z těchto klíčových situací nebudete a vaše užitečnost na Lost: Via Domus (PC)ostrově je prakticky nulová. Rovněž se v souvislosti se seriálem objevuje několik chyb, jako že v seriálu Toma zastřelí Sawyer, kdežto ve hře skončí Tom úplně jinak. A to finále, brrr, to si snad dělají srandu! Teď už ale k tomu technickému zpracování.

Začnu asi tím nejlepším, co může celá hra nabídnout – grafickým zpracováním. Jako engine posloužily vnitřnosti taktické akce Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 a musím uznat, že jsem se občas jen tak zastavil a kochal se. Veškeré lokace jsou zpracovány oku lahodícně a působí dojmem skutečného tropického ostrova. Pochválit musím i povedenou hru světel a stínů, včetně zpracování různé denní doby. Bohužel tím výčet těch největších kladů Lost: Via Domus (PC)končí a mě nezbývá, než si zase stěžovat.

Začnu tím, že většina lokací je směšně malých. Největší prostor je asi na pláži a i tu lze z jednoho konce na druhý proběhnout za několik sekund. V džungli to je to ještě horší, protože drtivou většinu vyplňují jen „chodby“ cca 2 metry široké s křovím jako hranicemi, za které se samozřejmě podívat nelze. Bohužel i přesto, že jsou lokace směšně malé, trvá loading neskutečně dlouho i na hi-endových sestavách. Navíc jsou veškeré lokace téměř statické a nic se v nich neděje. V džungli, kde je stejně vaším hlavním cílem se z ní co nejrychleji vymotat, by to až tak nevadilo, ale pláž by měla být živé místo s domovy přeživších, ale zatím to připomíná spíše hřbitov.

Postavy na pláži se postupem hrou mění, ale nikdy zde nejsou snad víc jak čtyři nebo pět, které navíc stojí/sedí na jednom místě a Lost: Via Domus (PC)předstírají činnost jako hrabání v kufru nebo zatloukání kolíku. Kdyby toho po chvíli nechaly, šly se napít nebo si na chvíli odpočinout, alespoň by se na pláži něco dělo, ale tohle je až trapné.

Za celou dobu se ve hře setkáte jen s těmi nejdůležitějšími postavami ze seriálu a díky trapným a jednoduchým úkolům je vám polovina z nich stejně k ničemu. Vymodelovány byly samozřejmě podle reálných předloh, z nichž u některých se to povedlo na jedničku (Kate, Jack), některé si nejsou podobné skoro vůbec (Michael a Hurley, vypadající jako Jabba the Hut). U podobného projektu se samozřejmě sluší i nadabování originálními herci, ale toho se zasloužilo jen několika výjimkám jako je např. Ben nebo Sayid a ostatní namluvili dabéři, bohužel opět dost nepovedeně.

Lost: Via Domus (PC)Pro znalce je asi nejdůležitější, že se podívají i do několika známých míst. Několika proto, protože je na jedné ruce zvládne spočítat i dělník po neopatrné manipulaci s cirkulárkou. Naštěstí ta nejočekávanější, bunkr, tady je a to samozřejmě i se svým zkázonosným počítačem (ano, budete mít čest zadat 4 8 15 ... však to znáte), jinak to ale nestojí ani za zmínku. Hra se ukládá systémem checkpointů, většinou vhodně rozmístěných. Vadila mi bohužel naprosto nepochopitelná nemožnost přeskočit animace, ani když už jsem některé z nich viděl několikrát. Pokud tedy vypnete hru za začátku kapitoly, připravte se na opětovné shlédnutí zbytečné rekapitulační animace, případně i následné uvítací, protože se checkpoint uložil strategicky těsně před ní.

Lost: Via Domus (PC)     Lost: Via Domus (PC)

Závěrečné resumé nebude tentokrát nic příjemného. Mě jako Lost maniaka hra velice zklamala a kromě hezké grafiky a pár dalších drobností na ní nemůžu vychválit naprosto nic. Má mizerný příběh, směšně malé a mrtvé lokace, několik zajímavých, ale bohužel nedomyšlených nápadů, je neoptimalizovaná, až na jeden trapný zákys směšně jednoduchá a, jak je v dnešní době zvykem, i krátká. Lost: Via Domus hodnotím pouhými 40% a to ještě díky tomu, že jsem velký fanda seriálu. Pokud vám Lost nic neříká, tomuto titulu se vyhněte obloukem.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

50 %

Čtenáři

55 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1377 čtenářů



Nejčtenější

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.