Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

LOTR: Battle for Middle Earth 2

  12:15aktualizováno  20. září 3:13
Kvalitní strategie ze světa Pána Prstenů se v příštím roce dočká luxusního pokračování, o kterém se všeobecně nic moc neví. My vás však ve štychu nenecháme a nabízíme nejobsáhlejší možný materiál prozrazující o tomto titulu doslova vše.

Battle for Middle Earth 2 Minulý rok konečně padlo prokletí her zasazených do světa Středozemě, prostředí, kde se odehrává Tolkienův epos Pán Prstenů a které bylo v poslední době tolik proslavené skvěle zfilmovanou trilogií. Většina her s touto tématikou propadala stejně rychle jako se objevovala, až na našich harddiscích přistála Battle for Middle Earth od tvůrců série Command and Conquer. Šlo o velice podařenou strategii, kterou na BonusWebu ohodnotil recenzent Tomáš Krajča vysokými 94%. Osobně bych šel zhruba o deset procent níže, jelikož mi na hře ne úplně všechno sedlo, což však nic nemění na faktu, že šlo o podařený, realtime stratégy, stejně jako tolkienovskými milovníky, oblíbený kousek. Po jeho dokončení však z EA Pacific odešlo několik klíčových členů a osud dalších titulů z této stáje se zdál být ohrožen. Nic však nemohlo vyvrátit pochybnosti takovou měrou jako ohlášení druhého dílu Battle for Middle Earth. Už z prvních informací je navíc patrné, že se kluci snaží, aby se zbavili většiny problémových záležitostí předchozího dílu.

Vedle klasické kampaně zde totiž narazíte na zcela dynamický dobyvatelský modus, ve kterém si buď budete podrobovat jeden region za druhým nebo se okupované oblasti vydáte naopak osvobozovat.

Battle for Middle Earth 2 Nebyli jste spokojení s tím, jak se Pán Prstenů vyvíjel? Zklamal vás Sauron svými chybami? Byli byste na jeho místě lepší? Možnost něco takového skutečně dokázat budete mít právě v Battle for Middle Earth 2. Ta vám totiž nabídne mnohem širší pole působnosti a volnost, o jaké se vám v předchůdci mohlo jenom zdát. Vedle klasické kampaně zde totiž narazíte na zcela dynamický dobyvatelský modus, ve kterém si buď budete podrobovat jeden region za druhým nebo se okupované oblasti vydáte naopak osvobozovat.

Na otázku, proč se v Electronic Arts rozhodli pro tvorbu pokračování, když prvním dílem vše zajímavé z filmové licence již vyčerpali, odpovídá vedoucí vývoje Mike Verdu pro německý časopis GameStar poměrně překvapivě: „Správně, podobně jsme to cítili i my, a proto jsme si zajistili práva na všechny knihy Tolkienova universa.“ Tyto licence dosud vlastnila Vivendi a je otázkou, zda o ně přišla nebo se jich vzdala či jak to s nimi vlastně bude, jelikož i Turbine Entertainment vyvíjející Middle Earth Online se od nich odpojili. Ale to nyní není zase až tak podstatné. Battle for Middle Earth 2

Základ kampaně by měl být postaven na přehlédnutelné zmínce z Návratu krále, jež krátce nastínila paralelní útočnou politiku Saurona, který neútočil jen na Gondor, ale vypravil se i do severních koutů Středozemě, kde se mu na odpor postavila aliance z povinnosti tvořená trpaslíky a elfy. Tuto v podstatě poznámku pod čarou chtějí scénáristé EA rozvést do napínavého příběhu s mnoha dramatickými zvraty. Přestože scénář bude muset projít kontrolou Tolkien Enterprises (které chrání dědictví velkého spisovatele), je otázkou, zda se zdejší scénář bude alespoň trochu přibližovat mistrově vyprávění. Slibováno je minimálně patnáct misí za obě strany. Pátrali jsme po přítomnosti nudných misí formátu „znič všechno a všechny“ a dostalo se nám uspokojující odpovědi, která potvrdila jejich vypadnutí z design dokumentu. „Naším cílem je, aby se všechny mise hrály stejně dobře jako Bitva o Hermův žleb v prvním díle“, dodává Verdu. Na to jsme teda hodně zvědaví.

Battle for Middle Earth 2 Prostřednictvím trpaslíků a elfů se dobru dostane dalších dvou hratelných partají. Podsadití fousáči se specializují hlavně na obranu – jsou pomalí, avšak v boji na blízko velice silní, navíc disponují hodně tlustými obrannými valy. Jejich ušatí přátelé zato umí precizně zacházet s lukem a Sauronovy pohůnky drtí ničivou elementární magií, takže například s Arwen si budete moci vyzkoušet, jak se vyvolávají záplavové vlny. Ovšem nemyslete si, že temný pán zůstane bez posil, to byste byli na velkém omylu. Nepřibudou mu sice rasy dvě, nýbrž jen jedna – goblinové, kteří jak známo umí napáchat pěknou paseku a svým druhům z Mordoru a Železného pasu budou dělat více než plnohodnotnou společnost. Jejich škorpióni či pavouci se hodí především k překvapivým a rychlým útokům. Nejrůznější hory mohou překonávat buď přelezením nebo podkopáním, což dává prostor novým taktikám. „Goblinové tak trochu připomínají teroristy z CaC: Generals“, prozrazuje Mike Verdu. Dohromady by tvůrci chtěli připravit dvakrát tolik jednotek jak v prvním dílu. Nové dobrodružství na severu potřebuje i nové hrdiny, vždyť Aragorn, Legolas atd. obstarávají situaci na jihu. Vedle Battle for Middle Earth 2 filmových prominentů jako je například Elrond nebo Červivec Gríma se můžeme začít těšit i na účast výhradně knižních reků. Za všechny jmenujme třeba trpasličího krále Daina nebo Elrondova poradce Glorfindela.

Stejně jako třeba ve Spellforce si i v Battle for Middle Earth 2 vytvoříte vlastního avatara.

Přesto přese všechno nejsou zmíněné postavy dostatečnou kompenzací za filmem zprofanované a tím pádem mnohem více oblíbené figurky, takže se v EA Pacific odhodlali ještě k jednomu poměrně značně radikálnímu kroku. Stejně jako třeba ve Spellforce si i v Battle for Middle Earth 2 vytvoříte vlastního avatara. Zvolíte mu rasu (elf, trpaslík, troll, ork), určíte, zda se má ohánět raději mečem nebo kouzelnickou holí a podle svého gusta mu nabarvíte šatstvo. Tento hrdina vás bude provázet kompletně celou hrou a jako v RPG s ním budete plnit různé úkoly. Jeho denním chlebem se stane sbírání zkušeností, legendárních zbraní, speciálních schopností a opravdu hodně vypečených kouzel. Ta nejlepší se pojí s vyvoláváním nejrůznějších pomocníků – od entů či balrogů se dostanete až k drakům nebo chapadlovitým příšerám, které ve filmu hlídaly vstup do Morie. Skvěle zní Battle for Middle Earth 2 možnost zúčastnit se svým piplaným hrdinou multiplayerových klání. Při hrách zapisovaných do žebříčku však něco podobného nepřipadá v úvahu kvůli potřebě ekvivalentních šancí všech hráčů.

Krásně vytvořená strategická mapa v minulém dílu byla sice hezká na pohled, avšak herně jen minimálně využitelná. V kampani jste sice mohli učinit jisté volby, jenže to nic nezměnilo na celkově lineárním vyznění. Ani tentokrát to s kampaní, ve které chtějí tvůrci vyprávět silný příběh, nebude jiné, ale je tu jedna pořádná novinka. Do hry byl totiž přidán strategický modus. Podobně jako v Rome: Total War na detailní mapě Středozemě šíbujete se svými armádami, dobýváte, bráníte a udržujete zhruba na čtyřicet provincií – buď jako vojevůdce ve službách Saurona nebo coby generál svobodných národů. Každé území bude vytvořeno s maximální pečlivostí a důrazem na individualitu. Hon na četné artefakty by měl přinést slušné rozptýlení do všedního bojového dne. Podle všeho navíc bude možné najít dokonce Prsten moci a samozřejmě ho také použít. Jaké bude mít tentoBattle for Middle Earth 2 krok následky, nám zatím Mike Verdu neprozradil. Co si však pro sebe nenechal, je informace o nasazení kompletního ansámblu hrdinů, od Aragorna, přes Gandalfa, až po Sarumana, plus samozřejmě nově příchozí. Až vás přestane bavit hra proti umělé inteligenci, není nic snazšího než pozvat kamaráda a rozdat si celé tažení proti němu.

Realtimové souboje mají být o mnoho taktičtější a tím pádem zábavnější. S novou plánovací funkcí tak můžete kupit příkazy do řady a následně je jedním tlačítkem všechny odstartovat

Více možností na strategické mapě a rovněž více volnosti ve vedení bojů. Tak zní sliby autorů. Realtimové souboje mají být o mnoho taktičtější a tím pádem zábavnější. S novou plánovací funkcí tak můžete kupit příkazy do řady a následně je jedním tlačítkem všechny odstartovat: rohanští jezdci vpadnou nepřátelské tlupě orků do boku, Gandalf zaútočí zepředu a za zády ničemů vyvoláme pár entů – všechno naráz. Avšak, k plnohodnotnému využívání této funkce je zapotřebí mít vždy aspoň nějakou volnou chvilku a také hodně obratnosti, protožeBattle for Middle Earth 2 hra mezitím běží pořád dál, žádná pauza se neplánuje. Velice účinným prostředkem k vítězství v bitvách jsou i formace, jejichž budování funguje jedna radost. Pohyby myše ovlivňujete vyrovnání, způsob i sílu formace – od klínu kavalerie až po dlouhé řady lučištníků. Tento systém formací má dokonce fungovat i v případě, že do jedné skupiny vložíte vícero typů jednotek, o vyrovnání se postará počítač. Vedle pozemních bojů bude Battle for Middle Earth 2 tentokrát obsahovat i potyčky námořní, a to rovnou ve velké míře. Galéry ničí nepřátelské přístavy, transportní lodě přivážejí posily atd.

Na prvním dílu se mi vůbec nelíbila omezenost v budování základny. Stavby jste si mohli vytyčit jen na předdefinovaných místech, což nebylo úplně košer. Jak to bude ve dvojce? „Starý systém výstavby báze jsme zahodili a vytvořili kompletně nový“, vykládá Mike Verdu. A nový způsob se nám opravdu líbí, jelikož je na hodny vzdálen tomu předchozímu a vyřádí se v něm kdejaký architekt. Dostaneme možnost budovat celá hradiště,Battle for Middle Earth 2 podobně jako ve Stronghold 2. Nejdříve je pokaždé potřeba vybudovat pevnost, poté se mohou přidávat doly, tržiště či kasárna, to všechno se následně ohradí tlustými zdmi a ochrání střílnami. Pevnost je v několika krocích upgradovatelná, což přispívá především k obraně. Mužové západu tak v jednom vylepšení dostanou možnost lít na nepřátele žhavý olej, goblinové zase otevřou klece s hladovými pavouky.

Ani nás nepřekvapuje, že pokračování běží na stejném enginu jako předchůdce, ostatně ten vypadal fantasticky a pořád s konkurencí drží směle krok. Ale těšit se samozřejmě můžeme i na množství efektních zlepšení. Normal mapping se stará o plastičtější vzezření textur, stínování bude mnohem přesnější a výraznější, Specular maps vyobrazí krásné lesknoucí se plochy a v neposlední řadě nesmíme zapomenout ani na realisticky se vlnící vodu.

Ani nás nepřekvapuje, že pokračování běží na stejném enginu jako předchůdce, ostatně ten vypadal fantasticky a pořád s konkurencí drží směle krok.

Přestože byla Battle for Middle Earth skvělou hrou, od bývalého Westwoodu jsem čekal přeci jen trochu více, takže jsem se neubránil lehkému zklamání. Hra sice přetékala na strategii nepříliš obvyklou atmosférou, ale ztrácela co do strategie a taktiky. To by se s druhým dílem mělo změnit a my bychom zase po dlouhé době měli dostat prvotřídní realtime strategii. Postará se o dobyvatelský modus, který konečně využije strategickou mapu, silné RPG elementy, uvolněnější budování základny a mnoho dalších novinek. A ještě jedna pozitivní věc na závěr: hry se snad dočkáme už v prvním čtvrtletí příštího roku.

Index očekávání: 91%

Autor:


Témata: Electronic Arts

Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

Hordy zombie a mumie. Strange Brigade už ani nemůže být béčkovější

Strange Brigade

Strange Brigade je bezduchá kooperativní akce, v níž jde jen o nekonečné střílení zástupů nepřátel. I takové hry jsou...

V Hitmanovi 2 můžete mlátit lidi chlazeným tuňákem po hlavě. První dojmy

Hitman 2

Po ukončení spolupráce mezi IO Interactive a vydavatelstvím Square Enix to se slavným plešatým zabijákem vypadalo...

Zachrání střílečka Control klesající reputaci autorů Maxe Payna?

Control

Během tiskové konference Sony byla oznámena tajemná hra Control od autorů legendárního Maxe Payna. První trailer však...



Najdete na iDNES.cz