Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Luboš Kovařík se loučí s BWPlanet

  12:02aktualizováno  15. srpna 1:47
Kvůli nedostatku času, se Luboš Kovařík, autor několika rozhovorů zde na BWPlanet, loučí. Jak jinak, než rozhovorem, ovšem nyní v pozici odpovídajícího :-).

Ptá se: Pavel Forst (Pavel)
Odpovídá: Luboš Kovařík (kovalu)

Čau Luboši, my se známe vcelku dobře, nicméně nebude na škodu, aby ses našim čtenářům představil.
Ahoj, jmenuju se Luboš Kovařík, již brzy mi bude 16 let a jsem z Klatov, kde jsem koncem července vyšel z 9. ročníku základní školy. Teď si chci pořádně užít zbytek prázdnin a připravit se na střední školu. Již delší dobu se věnuji tvorbě modů do GTA: Vice City a nyní s týmem připravujeme nový mod do dalšího dílu GTA, tedy San Andreas. Zajímám se převážně o počítače a internet. Rád hraju fotbal, stolní fotbálek a stolní tenis. Vše jenom rekreačně.

Teď jsi ukončil základku, kam půjdeš dál?
Mno, budu na VOŠ a SPŠE studovat IT - ISS. Komu to nic neříká, jako že je vás asi většina, je to Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická, obor Informační technologie se zaměřením Správce sítě :-) I když jsem z Klatov a tato škola je v Plzni, tak se tam docela těším. Budu tam bydlet na intru, tak si konečně odpočinu od rodičů! :o)
Vybral jsem si tuto školu právě kvůli počítačově zaměřenému oboru nejen proto, že mě baví počítače a vše kolem nich, ale vidím v oblasti IT velké pracovní uplatnění v blízké budoucnosti, kdy budu shánět kvalitní a dobře placenou práci.

Když jsem Tě před pár lety poznal, zajímal ses převážně o herní sérii GTA a její modifikování. Spousta lidí o Tobě ví, že jsi vítěz v modařské soutěži časopisu GameStar, můžeš nám k tomu říci něco víc? Třeba jak dlouho jsi připravoval onu vítěznou modifikaci? Kolik Tě to stálo úsilí a podobně?
Tak to už budu muset zabrousit do daleké historie. Přesně si ani nevybavuji, kdy jsem s modováním Vice City začal, ale bylo to zhruba v říjnu roku 2003. V té době jsem si zkoušel vkládat nová auta do Vice City právě ze stránky http://vicecity.bonusweb.cz. Nacházelo se na ní denně spousty nověch věcí, které byly ohromující. Rozhodl jsem se tedy sestavit fullmod, který by změnil ve hře více věcí najednou a hráči tak poskytl další hodiny zábavného hraní GTA. Na této stránce jsem jednoho dne zahlédl zprávu o konání Velké modařské soutěže s časopisem GameStar. Tak jsem si řekl, proč to nezkusit. Během asi 4 měsíců jsem vytvořil amatérskou modifikaci Crazy Funny, o které asi moc lidí neví. Tu jsem do časopisu poslal v očekávání, že se alespoň objeví v přílože časopisu. Asi za měsíc se mi ozval Pavel Mondschein, že mod vypadá úžasně. Ve hře byli nové mobilní telefony SonyEricsson T230 za 2. až 4. místo. Hlavní cenou byl 17" LCD monitor Hercules PV 920 Pro. Mondy mi sdělil, že v dohledné době namám zvažovat koupi mobilního telefonu, ani nového monitoru. Tak jsem dychtivě očekával nové číslo GameStaru s výsledky soutěže. Nikdy předtím jsem si časopis GS nekoupil, ale únorové číslo (roku 2004) jsem si koupil, abych měl památku. Po jeho otevření jsem se dozvěděl, že jsem se umístil na 3. místě a vyhrál tedy zmiňovaný mobil. Zážitků s časopisem GS ale vzniklo více. První nastal po otevření balíku s "novým" mobilem. Byl jsem zděšený, když jsem z krabice vytáhl POUŽÍVANÝ mobil SE T310 s 256 barevným displejem! V mobilu byl ještě dokonce plný telefonní seznam s telefoními čísly do práce, na sestru, matku atd. Jiří Sládek, šéfredaktor časopisu GameStar, se sám omlouval s důvodem, že mobily byly posílány přímo sponzorskou agenturou a že GS s nimi ani nepřišel do styku. Jak se ale ocitl papír s gratulací o výhře s podpisem Jiřího Sládka v balíku s telefonem? V časopise navíc uvedli chybný název modu - Crazy Sunny namísto Crazy Funny. Jako omluvu jsem obdržel roční předplatné časopisu GS zdarma.
I přes tyto neshody jsem se rozhodl přihlásit do 2. kola soutěže. Chtělo to něco nového, něco většího. Během cca 6 měsíců se zrodila nová modifikace New Age, která sklidila mnohem větší úspěch. Byl to můj zatím nejlepší a nejpropracovanější mod. Změnil všechna vozidla, textury budov, reálné billboardy, přidal nové objekty jako bývalé WTC a Sochu Svobody z New Yorku atd. S tímto modem jsem se umístil opět třetí, ale cena byla mnohem lepší - nový procesor AMD Athlon 64 3200+ na S754. To bylo v červnu 2004. Ještě v srpnu jsem procesor očekával, ale stále nic. Po několika jednáních s panem Sládkem jsem konečně obdržel balík s procesorem. K překvapení se nejednalo o slibovaný procesor. Byl totiž lepší! Byl to AMD Athlon 64 3500+ na S939 a to v té době bylo opravdu něco! Bohužel jsem neměl peníze na koupi nové desky a ostatního příslušenství, takže jsem ho prodal.
Tak tohle byly moje zážitky s GameStarem. Vytváření těchto dvou modů mě stálo něco okolo jednoho roku práce, ale nelituju toho. Na New Age mi zareagovaly stovky lidí, kteří mod chválily. To mě opravdu potěšilo. Nebýt soutěží v GS, možná bych mod ani nedodělal. Touha po vítězství mě hnala dál a dál. Ještě si vzpomínám, že při dokončování New Age jsem to vůbec nestíhal a poslední den před uzávěrkou jsem pracoval až do rána, abych stihl odeslat obálku s CD v den uzávěrky.

Takže sis nakonec nechal používaný Sony Ericsson T310?
Nene, ten jsem po pár týdnech prodal kamarádovi. Tuším, že to bylo asi za 4000Kč :-) V té době jsem si zrovna objednal Nokii 7650, kterou mám mimochodem dodnes :c) Pokud si dobře vzpomínám, tak v ten samý den, kdy jsem tu Nokii dostal domů, tak mi Mondy napsal o výhře. Ale stejně bych si ten používaný telefon nenechal. Ještě doplním, že ho ten kámoš asi před 3 měsícema ztratil.

Třetí modifikací do Vice City, kterou si tvořil byl, jestli se nemýlím, New Age 2: Not Only Tuning. Jak se lišila tato modifikace od ostatních a kolik Ti její vývoj sebral času?
Mým cílem bylo vytvořit něco jedinečného. Něco, co na světě přede mnou ještě nikdo neudělal. Na mé mody Crazy Funny a New Age jsem dostal hodně ohlasů typu tohle bych udělal jinak, tam mělo být něco jiného apod. Proto jsem chtěl připravit balík všech možných menších modifikací, které by si hráči do svého Vice City snadno nainstalovali. Mod tedy obsahoval stovky různých vozidel, desítky zcela nových objektů, zbraní, efektů a opracdu mnoho textur staveb (skinů budov). Každý si tak mohl vybrat, co si do Vice City vloží.
Tento plán byl opravdu vyjímečný, bohužel mnoho lidí i s přesným návodem způsob instalace jednotlivých změn nepochopili. Proti se postavil taky špatný engine hry a vůbec celá nestabilita Vice City. Počet vložených změn byl tedy omezený. Když se toho jednou vložilo moc, hra začala padat, v horších případech se nespustila vůbec. Teď, při zpětném pohledu, vydání New Age 2: Not Only Tuning trochu lituji, ale čas nejde vrátit zpátky. Na druhou stranu si myslím, že lépe to kvůli nedostatkům hry udělat nešlo.

Ano, na engine Vice City si stěžovalo hodně lidí. Myslíš, že tomu je stejně tak i v San Andreas?
Všichni jistě vědí, že grafická stránka 3D série GTA není dokonalá. Je to hlavně kvůli množství vykreslovaných objektů, které ve hře najdeme. Platí tu tedy známé pořekadlo "něco za něco". Hlavním tahounem Vice City a San Andreas rozhodně nebyla grafika, ale nekonečné mnmožství herních možností, které snad ani nejdou všechny vyjmenovat. Vrátím se tedy k hernímu enginu. Sám engine pro hru je postavený tak akorát. Ve hře totiž najdeme jen jednoduché modely, hranaté auta a budovy, špatné (malé) textury atd. Jenže po přidání nových aut ve vysoké kvalitě se najednou musí herní engine starat o mnohem více práce a zanedbává například vykreslování budov. V modech, jako byl i New Age, se proto stávalo, že po dojetí k budově jsme stále viděli LOD texturu (hodně zmenšený obrázek pro vykreslování na velké vzdálenosti) a až po několika sekundách se vykreslila reálný textura. Jako další příklad znásilňování enginu hry bych uvedl zvětšování textur. Obdélníkový billboard ve hře je ve skutečnosti obrázek o velikosti například 128x128 pixcelů. Někteří modaři pro zvětšení kvality vkládali nové obrázky o velikosti 256x128 pixcelů, aby se obrázek ve hře lépe zobrazil. Pro engine to ale znamená dvakrát více práce. Musím se přiznat, že toto jsem dělal i já v době vytváření New Age, kdy jsem o způsobu vykreslování hry moc nevěděl ...
Nejenom chyby v enginu znamenaly veliké potíže. Některé nové modely aut nebyly kompatibilní s ostatními. Dodnes jsou problémy, které si nedokáži odůvodnit, nicméně jsem vždy dané problém dokázal přejít nebo obejít. Bohužel kvůli těmto problémům nakonec nevzniklo několik dalších ohlášených modů, například Ideal City od našeho známého modeláře JVTho. Někdy se prostě objeví pro autora nepřekonatelná chyba a tvorbu modu zruší.

Nedávno jsem si něco četl o modifikaci CZmod od Petra Štěpána (Petufo), jaká je to pro Tebe konkurence. Existují ještě nějací čeští modaři, kteří tvoří modifikace do Vice City, potažmo San Andreas?
Já jsem nikdy nebyl proti konkurenci. Vždy je dobré mít protivníka, který vás žene dopředu. Ale Petufo přišel s křížkem po funuse. Jeho CZmod je opravdu ohromující hned z několik důvodů. Tím hlavním je samozřejmě jeho precizní práce na počeštěných texturách. Při hraní modu, kterému jsem bohužel věnoval pouze 2 hodiny prokládané psaním recenze tohoto modu jsem ve hře narazil pouze na jediný nezměněný billbord, kterým byl Petstuffers nedaleko autosalonu. Dalším důvodem je dodržení všech velikostí textur, takže ve hře nedochází k takovým problémům s grafickým enginem. Opravdu je škoda, že Petufo nedokončil mod o pár měsíců dříve.
S modováním jsem začínal až na Vice City. Myslím, že u GTA3 bych v konkurenci oproti světoznámému RealGTA modu od Petra Doupala bych neobstál. Jeho práce byla téměř dokonalá. Změna na každém kroku, precizní zpracování atd. Také škoda, že se Doupik nakonec rozhodl mod do Vice City nedokončit právě kvůli chybám enginu ...
O dalších českých autorech modů moc nevím. Do Vice City jsem zaregistroval jen amatérský Modern mod, který vyšel poměrně brzy a jeho autor tak neměl moc času na kvalitní práci ... pak jsem shlédl několik dalších začátečnických prací, ale jejich názvy si již nepamatuji. A o pracích na San Andreas zatím kromě našeho New Age 3: Cool City není ani vidu ani slechu.

Myslis ze New Age 3 bude tak kvalitni, ze se bude moct rovnat i zahranicnim modifikacim jako je treba pripravovana GTA:LVS?
Ve světovém měřítku rozhodně ne. GTA:LVS totiž vychází jako kompletní předělávka, která vedle San Andreas přidá i Liberty City a Vice City. New Age 3 bude speciálně pro čechy a slováky. Se svým týmem se snažíme překládat co nejvíce textur s americkými nápisy na české. Postup naší práce můžete sledovat na http://bonusweb.idnes.cz/, kde Vám budeme v sekci screenshoty ukazovat co nejvíce ukázek naší práce. Ale něco necháme utajené, abyste při hraní modu naráželi i na nezveřejněné změny.



Můžeš nám říct něco o týmu NA 3?
I když jsem vždy a všechno včetně modů do VC dělal sám, s příchodem San Andreas nastal zlom. S rozlehlostí tohoto státu bych sám kompletní mod vytvářel přes dva roky. Proto jsem se rozhodl založit tým lidí, kteří by mi pomohli. Při zakládání týmu, což bylo ještě před vydáním San Andreas, se sešlo 10 lidí. Tedy já, 6 pomocníků z ČR a 3 ze SR. Náš cíl je přeložit všechny textury ve městech do češtiny a celý venkov do slovenštiny. Bohužel většina lidí z týmu zatím nic neudělala. Není to tak dávno, co se k nám připojil nový spolupracovník Jakub Čepela (buBba), který je zatím nejvíce aktivní. Možná toho udělal už více než já :-) S 2D grafikou to umí opravdu dobře a některé jeho vývory byste kvalitativně od originálu nepoznali. Je to tedy hlavní spoluautor. Dále je v našem týmu Petr Štěpán (Petufo), který před pár měsíci dokončil CZmod do Vice City. Se stejnou prací, tedy s překládáním textur do češtiny, nám bude pomáhat v San Andreas. I když zatím nic neudělal, včera si sám řekl o práci. Takže věřím, že nám bude hodně ku pomoci.
Nyní přemýšlím, že tým očistím od neaktivních lidí. Chtěl bych aby opravdu "tým" tvořili ti pracovití lidé. Ostatní, co pro mod něco udělají, mohou být uvedeni v poděkování nebo u externích spoluautorů. Ale nemohou zapadat mezi tvůrce modu.
Touto cesou bych chtěl sdělit čtenářům, co by se chtěli podílet na tvorbě modu, že mohou s námi spolupracovat. Výhodou je zkušenost s modováním Vice City a San Andreas, nutností je znalost práce s 2D grafikou - graficky věrohodné překládání textur. Děkujeme.

Kdy vlastně plánujete New Age 3 vydat?
Tak specifický datum vydání nelze takhle předem označit. Ale myslím si, že uplně první verze modu by se štěstím mohla vyjít ještě letos těsně před Vánocemi. Celá verze (1.0) by měla být hotova do 1 roka, ale spíše dříve. Uvidíme jak nám to půjde s překládáním a s ostatními věcmi. Zatím se také neobjevují žádné nové objekty do hry, což je podle mě škoda. Něco změněného nepůsobí tak dobře, jako něco nového.

A co redaktořina? Nechystáš se psát pro nějaký online herní magazín apod.?
Tak to je také dlouhý příběh, proto ho hodně zkrátím. Po vydání New Age se mi ozval Maxim Kucer, který v té době připravoval nový projekt zabývající se právě modifakacemi do her. Chtěl jsem to zkusit, tak jsem souhlasil. Pro Mody.cz jsem psal převážně tutorialy na modování Vice City. Časem ze mě ale původní nadšení opadlo. Bylo to z několika důvodů. Jedním byla například slabá návštěvnost a žádné reakce na mé články. Poté jsem ale dostal nabídku právě od Pavla, který mě teď zpovídá. Jednalo se o práci na http://ViceCity.BonusWeb.cz. To jsem nemohl odmítnout. Napřed jsem přepsal a doplnil tutorialy, které jsem původně napsal na Mody.cz. Pak jsem přidal několik článků o modech atd. Tohle mě bavilo.
No a nakonec jsem skončil tady na BWPlanet.cz, kde píši hlavně rozhovory. V poslední době mi ale nezbývá moc času na práci, a tak možná budu muset odejít. Tohle mohl být můj poslední rozhovor, proto jsem se rozhodl zkusit si to z druhé strany :-) A co bude dál? Sám nevím. Dostal jsem předběžnou nabídku k jednomu vznikajícímu projektu, tak ji možná využiji.

Zřejmě tato věta bude Tvoje poslední zde na BWPlanet, tak tedy, máš volná prostor říci něco na závěr ;-)
Chtěl bych poděkovat všem hráčům mých modů za velkou přízeň, kterou mi svými maily projevovali, a doufám, že u série New Age zůstanou až ke 3. dílu. Těšte se, bude to nářez! :-)

Menší dotazník na Luboše Kovaříka:

Dáváš přednost papírovým časopisům nebo online herním magazínům?
Mám rád oboje, ale raději mám časopisy papírové. Můžu si je totiž vzít i tam, kde nemohu být na počítači.
Sparta nebo Slavia?
Já nejsem fotbalový fanoušek, abych nedostal přes hubu od fandů konkurenčního klubu :c)
PC nebo konzole?
Rozhodně PC. Konzole jsou pro hráče a v současné době nemam na hraní moc času. Takže převážně pracuji na PC:
Doom 3 nebo Half-Life 2?
Na 100% Half-Life 2. Možná to bude tím, že jsem Doom 3 nehrál, ale po několika přečtených recenzích jsem ho ani hrát nechtěl.
Level nebo Score?
Spíše Level, ale Score také není zlé.
AMD nebo Intel?
AMD! Vždy jsem měl AMD a u něj také zůstanu. I když nedosahuje vysokých frekvencí jako Intel, tak ho mám stejně radši.
GeForce nebo ATI?
Jelikož jsem ve svých počítačích měl vždy GeForce, tak zůstanu u ní. Některé ATI karty dávají solidní hrubý výkon, nicméně podpora nových technologií v řadách X600 a X700 nemohou konkurovat řadě 6 od nVidie.

Autor:



Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...



Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

Další z rubriky

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

RECENZE: Bayonetta 1 & 2 jsou špičkové akce se svůdnou hlavní hrdinkou

Bayonetta

Tuhle kočku moc dobře znáte. Kroutí zadkem, natřásá ňadry a střílí i nohama. To nemůže být nikdo jiný než Bayonetta....

KOMENTÁŘ: Historická tematika boduje, proč je jí ve hrách tak málo?

Kingdom Come: Deliverance

Na české hře Kingdom Come: Deliverance je dobře vidět, že historická témata a dobová autentičnost nejsou hráčům cizí. A...

Najdete na iDNES.cz