Ptá se: Pavel Forst (Pavel)
Odpovídá: Luboš Kovařík (kovalu)
Čau Luboši, my se známe vcelku dobře, nicméně nebude na škodu, aby ses
našim čtenářům představil.
Ahoj, jmenuju se Luboš Kovařík, již brzy mi bude 16 let a jsem z Klatov, kde
jsem koncem července vyšel z 9. ročníku základní školy. Teď si chci pořádně užít
zbytek prázdnin a připravit se na střední školu. Již delší dobu se věnuji tvorbě
modů do GTA: Vice City
a nyní s týmem připravujeme nový mod do dalšího dílu GTA, tedy
San Andreas. Zajímám se
převážně o počítače a internet. Rád hraju fotbal, stolní fotbálek a stolní
tenis. Vše jenom rekreačně.
Teď jsi ukončil základku, kam půjdeš dál?
Mno, budu na VOŠ a SPŠE studovat IT - ISS. Komu to nic neříká, jako že je vás
asi většina, je to Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola
elektrotechnická, obor Informační technologie se zaměřením Správce sítě :-) I
když jsem z Klatov a tato škola je v Plzni, tak se tam docela těším. Budu tam
bydlet na intru, tak si konečně odpočinu od rodičů! :o)
Vybral jsem si tuto školu právě kvůli počítačově zaměřenému oboru nejen proto,
že mě baví počítače a vše kolem nich, ale vidím v oblasti IT velké pracovní
uplatnění v blízké budoucnosti, kdy budu shánět kvalitní a dobře placenou práci.
Když jsem Tě před pár lety poznal, zajímal ses převážně o herní sérii GTA a
její modifikování. Spousta lidí o Tobě ví, že jsi vítěz v modařské soutěži
časopisu GameStar, můžeš nám k tomu říci něco víc? Třeba jak dlouho jsi
připravoval onu vítěznou modifikaci? Kolik Tě to stálo úsilí a podobně?
Tak to už budu muset zabrousit do daleké historie. Přesně si ani nevybavuji, kdy
jsem s modováním Vice City začal, ale bylo to zhruba v říjnu roku 2003. V té
době jsem si zkoušel vkládat nová auta do Vice City právě ze stránky
http://vicecity.bonusweb.cz. Nacházelo se na ní denně spousty nověch věcí,
které byly ohromující. Rozhodl jsem se tedy sestavit fullmod, který by změnil ve
hře více věcí najednou a hráči tak poskytl další hodiny zábavného hraní GTA. Na
této stránce jsem jednoho dne zahlédl zprávu o konání Velké modařské soutěže s
časopisem GameStar. Tak jsem si řekl, proč to nezkusit. Během asi 4 měsíců jsem
vytvořil amatérskou modifikaci Crazy Funny, o které asi moc lidí neví. Tu jsem
do časopisu poslal v očekávání, že se alespoň objeví v přílože časopisu. Asi za
měsíc se mi ozval Pavel Mondschein, že mod vypadá úžasně. Ve hře byli nové
mobilní telefony SonyEricsson T230 za 2. až 4. místo. Hlavní cenou byl 17" LCD
monitor Hercules PV 920 Pro. Mondy mi sdělil, že v dohledné době namám zvažovat
koupi mobilního telefonu, ani nového monitoru. Tak jsem dychtivě očekával nové
číslo GameStaru s výsledky soutěže. Nikdy předtím jsem si časopis GS nekoupil,
ale únorové číslo (roku 2004) jsem si koupil, abych měl památku. Po jeho
otevření jsem se dozvěděl, že jsem se umístil na 3. místě a vyhrál tedy
zmiňovaný mobil. Zážitků s časopisem GS ale vzniklo více. První nastal po
otevření balíku s "novým" mobilem. Byl jsem zděšený, když jsem z krabice vytáhl
POUŽÍVANÝ mobil SE T310 s 256 barevným displejem! V mobilu byl ještě dokonce
plný telefonní seznam s telefoními čísly do práce, na sestru, matku atd. Jiří
Sládek, šéfredaktor časopisu GameStar, se sám omlouval s důvodem, že mobily byly
posílány přímo sponzorskou agenturou a že GS s nimi ani nepřišel do styku. Jak
se ale ocitl papír s gratulací o výhře s podpisem Jiřího Sládka v balíku s
telefonem? V časopise navíc uvedli chybný název modu - Crazy Sunny namísto Crazy
Funny. Jako omluvu jsem obdržel roční předplatné časopisu GS zdarma.
I přes tyto neshody jsem se rozhodl přihlásit do 2. kola soutěže. Chtělo to něco
nového, něco většího. Během cca 6 měsíců se zrodila nová modifikace New Age,
která sklidila mnohem větší úspěch. Byl to můj zatím nejlepší a
nejpropracovanější mod. Změnil všechna vozidla, textury budov, reálné
billboardy, přidal nové objekty jako bývalé WTC a Sochu Svobody z New Yorku atd.
S tímto modem jsem se umístil opět třetí, ale cena byla mnohem lepší - nový
procesor AMD Athlon 64 3200+ na S754. To bylo v červnu 2004. Ještě v srpnu jsem
procesor očekával, ale stále nic. Po několika jednáních s panem Sládkem jsem
konečně obdržel balík s procesorem. K překvapení se nejednalo o slibovaný
procesor. Byl totiž lepší! Byl to AMD Athlon 64 3500+ na S939 a to v té době
bylo opravdu něco! Bohužel jsem neměl peníze na koupi nové desky a ostatního
příslušenství, takže jsem ho prodal.
Tak tohle byly moje zážitky s GameStarem. Vytváření těchto dvou modů mě stálo
něco okolo jednoho roku práce, ale nelituju toho. Na New Age mi zareagovaly
stovky lidí, kteří mod chválily. To mě opravdu potěšilo. Nebýt soutěží v GS,
možná bych mod ani nedodělal. Touha po vítězství mě hnala dál a dál. Ještě si
vzpomínám, že při dokončování New Age jsem to vůbec nestíhal a poslední den před
uzávěrkou jsem pracoval až do rána, abych stihl odeslat obálku s CD v den
uzávěrky.
Takže sis nakonec nechal používaný Sony Ericsson T310?
Nene, ten jsem po pár týdnech prodal kamarádovi. Tuším, že to bylo asi za 4000Kč
:-) V té době jsem si zrovna objednal Nokii 7650, kterou mám mimochodem dodnes
:c) Pokud si dobře vzpomínám, tak v ten samý den, kdy jsem tu Nokii dostal domů,
tak mi Mondy napsal o výhře. Ale stejně bych si ten používaný telefon nenechal.
Ještě doplním, že ho ten kámoš asi před 3 měsícema ztratil.
Třetí modifikací do Vice City, kterou si tvořil byl, jestli se nemýlím, New
Age 2: Not Only Tuning. Jak se lišila tato modifikace od ostatních a kolik Ti
její vývoj sebral času?
Mým cílem bylo vytvořit něco jedinečného. Něco, co na světě přede mnou ještě
nikdo neudělal. Na mé mody Crazy Funny a New Age jsem dostal hodně ohlasů typu
tohle bych udělal jinak, tam mělo být něco jiného apod. Proto jsem chtěl
připravit balík všech možných menších modifikací, které by si hráči do svého
Vice City snadno nainstalovali. Mod tedy obsahoval stovky různých
vozidel, desítky zcela nových objektů, zbraní, efektů a opracdu mnoho textur
staveb (skinů budov). Každý si tak mohl vybrat, co si do Vice City vloží.
Tento plán byl opravdu vyjímečný, bohužel mnoho lidí i s přesným návodem způsob
instalace jednotlivých změn nepochopili. Proti se postavil taky špatný engine
hry a vůbec celá nestabilita Vice City. Počet vložených změn byl tedy omezený.
Když se toho jednou vložilo moc, hra začala padat, v horších případech se
nespustila vůbec. Teď, při zpětném pohledu, vydání
New Age 2: Not Only Tuning trochu
lituji, ale čas nejde vrátit zpátky. Na druhou stranu si myslím, že lépe to
kvůli nedostatkům hry udělat nešlo.
Ano, na engine Vice City si stěžovalo hodně lidí. Myslíš, že tomu je stejně
tak i v San Andreas?
Všichni jistě vědí, že grafická stránka 3D série GTA není dokonalá. Je to hlavně
kvůli množství vykreslovaných objektů, které ve hře najdeme. Platí tu tedy známé
pořekadlo "něco za něco". Hlavním tahounem Vice City a San Andreas rozhodně
nebyla grafika, ale nekonečné mnmožství herních možností, které snad ani nejdou
všechny vyjmenovat. Vrátím se tedy k hernímu enginu. Sám engine pro hru je
postavený tak akorát. Ve hře totiž najdeme jen jednoduché modely, hranaté auta a
budovy, špatné (malé) textury atd. Jenže po přidání nových aut ve vysoké kvalitě
se najednou musí herní engine starat o mnohem více práce a zanedbává například
vykreslování budov. V modech, jako byl i New Age, se proto stávalo, že po dojetí
k budově jsme stále viděli LOD texturu (hodně zmenšený obrázek pro vykreslování
na velké vzdálenosti) a až po několika sekundách se vykreslila reálný textura.
Jako další příklad znásilňování enginu hry bych uvedl zvětšování textur.
Obdélníkový billboard ve hře je ve skutečnosti obrázek o velikosti například
128x128 pixcelů. Někteří modaři pro zvětšení kvality vkládali nové obrázky o
velikosti 256x128 pixcelů, aby se obrázek ve hře lépe zobrazil. Pro engine to
ale znamená dvakrát více práce. Musím se přiznat, že toto jsem dělal i já v době
vytváření New Age, kdy jsem o způsobu vykreslování hry moc nevěděl ...
Nejenom chyby v enginu znamenaly veliké potíže. Některé nové modely aut nebyly
kompatibilní s ostatními. Dodnes jsou problémy, které si nedokáži odůvodnit,
nicméně jsem vždy dané problém dokázal přejít nebo obejít. Bohužel kvůli těmto
problémům nakonec nevzniklo několik dalších ohlášených modů, například Ideal
City od našeho známého modeláře JVTho. Někdy se prostě objeví pro autora
nepřekonatelná chyba a tvorbu modu zruší.
Nedávno jsem si něco četl o modifikaci CZmod od Petra Štěpána (Petufo), jaká
je to pro Tebe konkurence. Existují ještě nějací čeští modaři, kteří tvoří
modifikace do Vice City, potažmo San Andreas?
Já jsem nikdy nebyl proti konkurenci. Vždy je dobré mít protivníka, který vás
žene dopředu. Ale Petufo přišel s křížkem po funuse. Jeho CZmod je opravdu
ohromující hned z několik důvodů. Tím hlavním je samozřejmě jeho precizní práce
na počeštěných texturách. Při hraní modu, kterému jsem bohužel věnoval pouze 2
hodiny prokládané psaním recenze tohoto modu jsem ve hře narazil pouze na jediný
nezměněný billbord, kterým byl Petstuffers nedaleko autosalonu. Dalším důvodem
je dodržení všech velikostí textur, takže ve hře nedochází k takovým problémům s
grafickým enginem. Opravdu je škoda, že Petufo nedokončil mod o pár měsíců
dříve.
S modováním jsem začínal až na Vice City. Myslím, že u GTA3 bych v konkurenci
oproti světoznámému RealGTA modu od Petra Doupala bych neobstál. Jeho práce byla
téměř dokonalá. Změna na každém kroku, precizní zpracování atd. Také škoda, že
se Doupik nakonec rozhodl mod do Vice City nedokončit právě kvůli chybám enginu
...
O dalších českých autorech modů moc nevím. Do Vice City jsem zaregistroval jen
amatérský Modern mod, který vyšel poměrně brzy a jeho autor tak neměl moc
času na kvalitní práci ... pak jsem shlédl několik dalších začátečnických prací,
ale jejich názvy si již nepamatuji. A o pracích na San Andreas zatím kromě
našeho New Age 3: Cool City není ani vidu ani slechu.
Myslis ze New Age 3 bude tak kvalitni, ze se bude moct rovnat i zahranicnim
modifikacim jako je treba pripravovana GTA:LVS?
Ve světovém měřítku rozhodně ne. GTA:LVS totiž vychází jako kompletní
předělávka, která vedle San Andreas přidá i Liberty City a Vice City. New Age 3
bude speciálně pro čechy a slováky. Se svým týmem se snažíme překládat co
nejvíce textur s americkými nápisy na české. Postup naší práce můžete sledovat
na http://bonusweb.idnes.cz/,
kde Vám budeme v sekci screenshoty ukazovat co nejvíce ukázek naší práce. Ale
něco necháme utajené, abyste při hraní modu naráželi i na nezveřejněné změny.
Můžeš nám říct něco o týmu NA 3?
I když jsem vždy a všechno včetně modů do VC dělal sám, s příchodem San Andreas
nastal zlom. S rozlehlostí tohoto státu bych sám kompletní mod vytvářel přes dva
roky. Proto jsem se rozhodl založit tým lidí, kteří by mi pomohli. Při zakládání
týmu, což bylo ještě před vydáním San Andreas, se sešlo 10 lidí. Tedy já, 6
pomocníků z ČR a 3 ze SR. Náš cíl je přeložit všechny textury ve městech do
češtiny a celý venkov do slovenštiny. Bohužel většina lidí z týmu zatím nic
neudělala. Není to tak dávno, co se k nám připojil nový spolupracovník Jakub
Čepela (buBba), který je zatím nejvíce aktivní. Možná toho udělal už více než já
:-) S 2D grafikou to umí opravdu dobře a některé jeho vývory byste kvalitativně
od originálu nepoznali. Je to tedy hlavní spoluautor. Dále je v našem týmu Petr
Štěpán (Petufo), který před pár měsíci dokončil CZmod do Vice City. Se stejnou
prací, tedy s překládáním textur do češtiny, nám bude pomáhat v San Andreas. I
když zatím nic neudělal, včera si sám řekl o práci. Takže věřím, že nám bude
hodně ku pomoci.
Nyní přemýšlím, že tým očistím od neaktivních lidí. Chtěl bych aby opravdu "tým"
tvořili ti pracovití lidé. Ostatní, co pro mod něco udělají, mohou být
uvedeni v poděkování nebo u externích spoluautorů. Ale nemohou zapadat mezi
tvůrce modu.
Touto cesou bych chtěl sdělit čtenářům, co by se chtěli podílet na tvorbě modu,
že mohou s námi spolupracovat. Výhodou je zkušenost s modováním Vice City a San
Andreas, nutností je znalost práce s 2D grafikou - graficky věrohodné překládání
textur. Děkujeme.
Kdy vlastně plánujete New Age 3 vydat?
Tak specifický datum vydání nelze takhle předem označit. Ale myslím si, že uplně
první verze modu by se štěstím mohla vyjít ještě letos těsně před Vánocemi. Celá
verze (1.0) by měla být hotova do 1 roka, ale spíše dříve. Uvidíme jak nám to
půjde s překládáním a s ostatními věcmi. Zatím se také neobjevují žádné nové
objekty do hry, což je podle mě škoda. Něco změněného nepůsobí tak dobře, jako
něco nového.
A co redaktořina? Nechystáš se psát pro nějaký online herní magazín apod.?
Tak to je také dlouhý příběh, proto ho hodně zkrátím. Po vydání New Age se mi
ozval Maxim Kucer, který v té době připravoval nový projekt zabývající se právě
modifakacemi do her. Chtěl jsem to zkusit, tak jsem souhlasil. Pro
Mody.cz jsem psal převážně
tutorialy na modování Vice City. Časem ze mě ale původní nadšení opadlo. Bylo to
z několika důvodů. Jedním byla například slabá návštěvnost a žádné reakce na mé
články. Poté jsem ale dostal nabídku právě od Pavla, který mě teď zpovídá.
Jednalo se o práci na
http://ViceCity.BonusWeb.cz. To jsem nemohl odmítnout. Napřed jsem přepsal a
doplnil tutorialy, které jsem původně napsal na Mody.cz. Pak jsem přidal několik
článků o modech atd. Tohle mě bavilo.
No a nakonec jsem skončil tady na
BWPlanet.cz, kde píši
hlavně rozhovory. V poslední době mi ale nezbývá moc času na práci, a tak možná
budu muset odejít. Tohle mohl být můj poslední rozhovor, proto jsem se rozhodl
zkusit si to z druhé strany :-) A co bude dál? Sám nevím. Dostal jsem
předběžnou nabídku k jednomu vznikajícímu projektu, tak ji možná využiji.
Zřejmě tato věta bude Tvoje poslední zde na BWPlanet, tak tedy, máš volná
prostor říci něco na závěr ;-)
Chtěl bych poděkovat všem hráčům mých modů za velkou přízeň, kterou mi svými
maily projevovali, a doufám, že u série New Age zůstanou až ke 3. dílu. Těšte
se, bude to nářez! :-)
Menší dotazník na Luboše Kovaříka:
Dáváš přednost papírovým časopisům nebo online herním magazínům?
Mám rád oboje, ale raději mám časopisy papírové. Můžu si je totiž vzít i tam,
kde nemohu být na počítači.
Sparta nebo Slavia?
Já nejsem fotbalový fanoušek, abych nedostal přes hubu od fandů konkurenčního
klubu :c)
PC nebo konzole?
Rozhodně PC. Konzole jsou pro hráče a v současné době nemam na hraní moc času.
Takže převážně pracuji na PC:
Doom 3 nebo Half-Life 2?
Na 100% Half-Life 2. Možná to bude tím, že jsem Doom 3 nehrál, ale po několika
přečtených recenzích jsem ho ani hrát nechtěl.
Level nebo Score?
Spíše Level, ale Score také není zlé.
AMD nebo Intel?
AMD! Vždy jsem měl AMD a u něj také zůstanu. I když nedosahuje vysokých
frekvencí jako Intel, tak ho mám stejně radši.
GeForce nebo ATI?
Jelikož jsem ve svých počítačích měl vždy GeForce, tak zůstanu u ní. Některé ATI
karty dávají solidní hrubý výkon, nicméně podpora nových technologií v řadách
X600 a X700 nemohou konkurovat řadě 6 od nVidie.