LucasArts z pohledu herních osobností

  12:00
Hry firmy LucasArts oslovují všechny věkové kategorie a není divu, že k firemním narozeninám - celé dvacítce - se ozývají hlasy hráčů obecných i herních profesionálů. Devět osobností, včetně Petra Vochozky, Františka Fuky nebo Mikoláše Tučka nám odpovědělo, jaké lucasartí postavičky mají nejraději a jak na hraní adventur vzpomínají.

Nedávný profil firmy LucasArts připomenul začátky a nejslavnější léta adventurního žánru, který pomalu vymírá a vlastně už neexistuje - a na tom se shoduje většina pamětníků Zlatého věku LucasArts 1991-1995. Jak uvidíte, dotázaní preferují dvě adventurní řady: Indiana Jones a Monkey Island. Pakliže jste ani jednu z nich nehráli, máte nejvyšší čas! A třeba se vás pak někdo zeptá, jaké to bylo...


Petr Vochozka
CEO Illusion Softworks

Petr Vochozka Jako první hru od LucasGames si pamatuji Rescue on Fractalus!, kterou jsem hrával na Atari 800. To už je takových dobrých 15 let. Nejvíce na mně však zapůsobila hra The Secret of Monkey Island, to byla opravdu špička svého žánru. Na svou dobu měla neuvěřitelné vychytávky: například si pamatuji, jak při nějakém dlouhém dialogu padlo jméno baru (tuším to byl Scumm bar nebo nějak tak) - jenomže na konci rozhovoru, po několika dalších informacích, jsem si ho už nepamatoval. Designér to předpokládal, takže se Guybrush sám v závěru zeptal: "Jak žes říkal že se jmenuje ten bar?" :) Anebo při smlouvání o ceně lodi se při rozhovoru prodavač na chvíli odmlčel - nejdřív jsem si myslel, že se asi zasekla hra - ale asi po pěti sekundách řekl: "Tak dobře, prodám ti to za tu cenu" - prostě chvilku přemýšlel. Myslím si, že hry od LucasArts ovlivnily snad všechny začínající hráče a s nostalgií vzpomínám na staré dobré časy.
Nejoblíbenější hra:The Secret of Monkey Island
Nejoblíbenější postava: Guybrush Threepwood


Triptych z knajpy, Monkey Island, část první Část druhá Část třetí


Jarek Kolář
team leader, Pterodon Software

Jarek Kolář Hry od LucasArts, na mě zapůsobily ze všech her nejvíce. U jejich Indiana Jones and the Last Crusade a u Secret of Monkey Island jsem strávil obrovské množství času (nebyl návod a neuměl jsem moc dobře anglicky), ale výborně jsem se bavil. Byly to také jedny z posledních her, které jsem si opravdu užil. Pak už jsem se hry snažil sám dělat, v čemž mě LucasArts dost inspirovali. Díky úžasné hře Indiana Jones and the Fate of Atlantis, jsme se s Petrem Vlčkem v roce 1992 pustili do dělání adventur a 4 obrazovky z této hry nám pomohly sestavit naši úplně první hru Legendární lebka profesorky Dvorské. Leckdo ví, že podle další hry Monkey Island 2: LeChuck's Revenge jsme udělali hru Tajemství Oslího Ostrova. Zajímavé je, že tato hra měla být jen takový malý test našich možností před tím, než se pustíme do opravdu velkého projektu. Dopadlo to tak, že se hra Tajemství Oslího ostrova dostala do prodeje a měla velký úspěch. Hry Sam and Max a Day of the Tentacle mě ovlivnily svým grafickým zpracováním (a zakřivenost některých lokací naší další hry 7dní a 7nocí je toho příkladem), ale na jejich hraní jsem už moc času neměl. Novodobé neadventurní hry LucasArts na motivy Star Wars a Indiana Jones mě už nijak vážně neoslovily.
Nejoblíbenější hra:Secret of Monkey Island
Nejoblíbenější postava: Guybrush Threepwood


Typická grafika LucasArts - Day of the Tentacle Animované sekvence hraničí s komiksem - Day of the Tentacle Na počítači v Edově ložnici je možné zahrát si Maniac Mansion - Day of the Tentacle


Jindřich Rohlík
vývojář her, herní teoretik

Jindřich Rohlík Když se proberu desítkami her, které za ta léta u LucasArts vznikly, a z nichž jsem pravděpodobně většinu vůbec nehrál, musím vedle klasické série adventur s Indiana Jonesem vyzdvihnout jiné dvě hry a to Loom a Full Throttle. Úžasný nápad udělat z hudby součást interaktivní složky hry a založit na ní herní mechanismy je myslím do dnešních dní vývojáři nedoceněn, no a Full Throttle je designérský majstrštyk sám o sobě, který se jen tak nevidí. Od skvěle zvládnuté atmosféry, přes spád udržovaný po celý průběh hry, až po momenty, ve kterých je charakter hlavního hrdiny vyjádřen ne animovanými sekvencemi nebo prostřednictvím dialogů, ale přímo interaktivními prvky (např. manipulace s předměty pomocí nohy, což vyjadřuje Benovu přirozenou drsnost) je hra jedním slovem úžasná a všem designérům adventur by mohla sloužit jako meta, které by snad jednou, když se budou fakt snažit a rozvinou svůj talent, mohli dosáhnout.
Nejoblíbenější hra:Full Throttle
Nejoblíbenější postava: Ben z Full Throttle


Sam and Max Hit the Road Sam and Max Hit the Road Sam and Max Hit the Road


František Fuka
legenda české herní scény, překladatel

František Fuka LucasArts a předtím Lucasfilm pro mě znamenali hodně už svými nejstaršími hrami (Ballblazer, Rescue on Fractalus, Night Shift) a později svými grafickými adventurami, z nichž Indiana Jonese and the Fate of Atlantis a Day of the Tentacle dodnes považuji za bezkonkurenční špičky tohoto žánru. Bohužel, někdy okolo The Dig to začalo jít s jejich kvalitou s kopce a dneska už pro mě LucasArts zdaleka neznamenají to co dřív.
Nejoblíbenější hra:Indiana Jonese and the Fate of Atlantis
Nejoblíbenější postava: motorkář Ben z Full Throttle


The Dig Z přebalu krabice The Dig Full Throttle


Mikoláš Tuček
šéfredaktor časopisu SCORE

Mikoláš Tuček Z produkce LucasArts mám nejraději sérii Monkey Island. Dodnes vzpomínám, jak jsem u "jedničky", snad ještě na Amize, dej jí pánbůh klidné spaní, minutu hledal ve slovníku pro pochopení dialogů, abych se dalších pět bránil drastickému útoku na bránici. S Indiana Jonesem to bylo podobné a na pokračování skvělého Full Throttle se v redakci těšíme jako na daňové prázdniny. Star Wars mě obecně příliš netankují, i když Dark Forces - to byla opravdu síla. Každopádně můžeme LucasArts líbat ruce, že se kdy vrhli na počítačové hry, byť je to spíše záležitost minulosti, v současné době už jejich pozice tak pevná není. Asi jim vyhasnutí žánru adventure vzalo vítr z plachet.
Nejoblíbenější hra:The Secret of Monkey Island
Nejoblíbenější postava: Guybrush Threepwood


Dark Forces T.I.E. Fighter X-Wing


Radek Friedrich
redaktor časopisu LEVEL

Radek Friedrich To to letí...
Nepamatuji si moc adventur, které bych hrál vícekrát než jednou, ale Indiana Jones and the Last Crusade mezi ně rozhodně patří. Dodneška mě jímá vztek, když si vzpomenu na scénku na hradě plném nácků, kdy se Indy spoután na židli se svým otcem snaží dostat z dosahu ohavného pavouka (myslím, že to tak bylo, je to fakt hrozně dávno, snad na Amiga 1200). Fate of Atlantis jsem bohužel nikdy nedohrál, protože disketa číslo 13 nebo 11 měla nějakou chybku a přes jedno místo jsem se prostě nedostal. Možná ještě větší zábavu jsem si ale užil s Guybrushem v sérii Monkey Island. Tyhle hry pro mě byly důvodem, proč se učit anglicky. Speciálně pro slovní souboje s piráty to chtělo řádně vypilovaný slovník. Mám za to, že dodneška nevznikla humornější hra, přitom spousta materiálu v Monkey Islandech byla jaksi navíc, nemuseli jste na všechny ty fórky vůbec narazit. Viz třeba nezapomenutelná scénka s trojhlavou opicí nebo sáhodlouhý rozhovor dvou pirátů na molu, zda ten starý nůž hodit do vody, nebo ne. A vy to celou dobu sledujete zpod hladiny, kde jste uvázáni k nějakému šutru. Je to tak dávno, až mi připadá, jako by to bylo někdy minulém životě.
Nejoblíbenější hra:Monkey Island
Nejoblíbenější postava: pirát, co nehodil kudlu do vody


Proměny Guybrushe Threepwooda: The Secret of Monkey Island Proměny Guybrushe Threepwooda: Monkey Island 2: LeChuck's Revenge Proměny Guybrushe Threepwooda: The Curse of Monkey Island


Hynek Palatin
šéfredaktor magazínu Hrej!

Hynek Palatin - tělem i duší adventurista Firmu LucasArts mám hlavně spojenou s adventurami. Začal jsem se u nich se slovníkem v ruce učit angličtinu, což všem mladším doporučuji! Vzpomínám na Maniac Mansion, kde hráč ovládal střídavě několik postav. Všechno se to vrátilo později jako supervtipný Day of the Tentacle. Nebo pohádkový Loom se skvělou atmosférou. Nebo série Indiana Jones. A pochopitelně legendární Monkey Island. The Secret of Monkey Island je pro mě stále adventura všech adventur, o téhle hře by se mělo učit ve škole.
Doba adventur je pryč, děti teď chtějí mačkat knoflíky konzolových ovladačů, a tak není divu, že jim Lucas brzo naservíruje Indyho zrecyklovaného do podoby 3D akce, Full Throttle II jako "action packed sequel" nebo Star Wars stokrát jinak. Ale takový je prostě vývoj, takže přeju LucasArts šťastné dvacetiny a doufám, že se autorům podaří propašovat sítem marketingu ještě pár zajímavých herních nápadů.
Nejoblíbenější hra: Loom
Nejoblíbenější postava: trio z Maniac Mansion II: Day of the Tentacle


Monkey Island 2: momentka z animace Monkey Island 2: zlý sen Monkey Island 2: Elaine a Guybrush


Petr Ticháček
specialista na adventury, BonusWeb.cz

Petr Ticháček LucasArts zplodila v žánru dobrodružných her velké množství titulů a každý z nich oplýval špičkovou kvalitou a hratelností. Indiana Jones and the Last Crusade byla vůbec první adventura, jakou jsem kdy na vlastní oči viděl a právě ona ve mně probudila vášeň pro tento fantastický herní žánr. Jeho pokračování Fate of Atlantis považuji za vůbec nejlepší adventuru všech dob a dnes již taktéž legendární Grim Fandango byla zase vůbec první hrou, kterou jsem dostal na BonusWebu k zrecenzování. O to víc mě těší, že v této pro adventury nelehké době nedala ruce od žánru pryč a připravuje (i když prozatím tajně) několik dalších projektů. LucasArtsům přeji k jejich kulatým narozeninám jen to nejlepší a děkuji za jejich doposud odvedenou práci. Ať je jejich budoucnost ještě světlejší a zářivější, než byla a stále je jejich minulost.
Nejoblíbenější hra: Indiana Jonese and the Fate of Atlantis
Nejoblíbenější postava: Indiana Jones


Indiana Jones and the Fate of Atlantis Hal Barwood a Ron Gilbert Indiana Jones and the Fate of Atlantis


Ondřej Zach
herní recenzent

Ondřej Zach Zalovím-li pořádně ve svých vzpomínkách, osobně bych jako dvě nejlepší hry jmenoval adventury s Indiana Jonesem. Zatímco Indiana Jones and the Last Crusade byl dle filmu logicky předvídatelný, čtvrtý díl nazvaný The Fate of Atlantis nabízel skutečně nevšední zážitek. Ještě rád vzpomenu na Sam and Max s roztomilou grafikou, ale zdání klame - texty nešetřily cynismem a černým humorem. A nejméně polovina vtípků mi utekla, protože použitá angličtina se mi tehdy zdála hodně těžká. Z poslední doby se mi dost líbil nádherně kreslený Monkey Island 3, čímž také kladný výčet končí. Letecké simulátory a vlastně celé prostředí Star Wars mě v podobě počítačového zpracování kompletně minulo - až na geniální akci Dark Forces, která mě tehdy přikovala k monitoru. Nedávno vydaný Jedi Knight 2 potvrzuje, že LucasArts stále umí a na připravovaného akčního Indiana Jonese už se docela těším.
Nejoblíbenější hra: ?
Nejoblíbenější postava: ?

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...