Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lumines II – kostky, více kostek

  12:00aktualizováno  14. prosince 12:21
Druhý díl jedné z nejúspěšnějších her na PSP na sebe nenechal dlouho čekat. Je sice větší, barevnější a muzikálnější než jeho předchůdce, ale má smysl kupovat podruhé v podstatě to stejné?

Lumines II Lumines byla jedna z prvních her na PSP, která si vysloužila velmi kladné reakce jak z řad recenzentů, tak hlavně z široké hráčské obce, a kostky Lumines se postupně úspěšně propadaly na Xbox Live Arcade, mobilní telefony a samozřejmě i na PC. Nikoho snad nemohlo ani napadnout, že se na tento komerční úspěch Tetsuya Mizugutchi se svým Q Entertainment nebude pokoušet navázat, a proto jedinou otázkou nebylo zda, ale kdy.


Každý level má svůj unikátní grafický styl a hudební doprovod se specifickými zvukovými efekty.

Geniální koncept by lehce utáhl samotnou hru, ale nebyl by to pan Mizuguchi, kdyby hraní neokořenil nenásilnou, ale pohlcující Lumines II audio interakcí. Hry jako Rez a Space Channel 5 z Mizuguchiho dílny daly už dávno jasně najevo jeho touhu nějakým způsobem spojovat, míchat, nebo řekněme doplňovat vlastní hraní s hudebním doprovodem tak, aby výsledný audiovizuální dojem byl do poslední noty a do posledního pixelu vyvážený a sladěný. Pro autora Lumines (a to platí i pro další novinku z produkce Q Entertainment: Every Extend Extra) se ovšem takto vymezené mantinely nestaly klecí, ale výzvou, kterou překonal s takovou grácií a dávkou invence, že ostatní herní designéři musí ve svých počítačových kójích pukat závistí. Není však Lumines II jen okatě nápadným zpodobením hladové papule slintající po langustě a kaviáru? Existuje vůbec něco, co by se na Lumines dalo vylepšit, či alespoň doplnit tak, aby mělo smysl vyplácnout další koruny?

Ty, kteří se s nějakou variací na Lumines ještě nesetkali ani v nějaké jejich freeware podobě na PC, uvedu rychle do obrazu. Lumines II Padající čtyřdílné kostky, které se odlišují jen rozdílným zastoupením barevných segmentů, máte za úkol na herní ploše navrstvit tak, aby se ony barevné segmenty dostaly k sobě a vytvořily jednobarevnou kostku. Ta se po přejetí časové linky odmaže a vše co bylo nad touto odmazanou kostkou se poslušně, podle zákonů fyziky, sesune na její uvolněné místo. Čili žádná volná místa v hromádce, jak to známe z Tetrisu.

I druhý díl si bezesporu zaslouží vaši pozornost a vaše peníze.

Obtížnost levelů, které na sebe plynule a bez jakýchkoli prodlev navazují, je definována třemi faktory. Jde o rychlost pádu samotných kostek a rychlost pohybu časové linky, přičemž zvláště kombinace rychlého pádu kostek a pomalého pohybu odmazávající časomíry klade největší nároky na rychlý úsudek, postřeh a reakce. Třetím faktorem obtížnosti je grafické zpracování Lumines II toho kterého levelu, respektive design vlastních kostek, který je někdy záměrně navržen tak, aby byl matoucí a v rychlosti špatně rozeznatelný.

Každý level má svůj unikátní grafický styl a hudební doprovod se specifickými zvukovými efekty. Na rozdíl od prvního dílu je ale Lumines II ve svém základním módu Challenge rozdělen na 3 samostatné obtížnosti, přičemž každá z nich je zhruba tak obsáhlá, jako Challange v původních Lumines. Kromě toho je zde i tentokrát Vs. mód, kdy se na rozdělené hrací ploše snažíte co nejefektivnějšími komby pro sebe uzmout co největší její díl, a donutit soupeře (počítač nebo kamaráda propojeného Ad Hoc) k zahlcení. Nechybí ani Puzzle mód, kde na herní ploše máte za úkol sestavit předem zadaný obrazec, a Time Attack, kdy za pevný časový úsek musíte odmazat předepsaný počet kostek. Novinkou v Lumines II je Mission mód, který vám v levelech dávkuje Lumines II konkrétní sadu po sobě jdoucích kostek a vaším úkolem je s poslední kostkou odmazat vše tak, aby na obrazovce po závěrečném přejetí časové linky nezůstalo vůbec nic. Kromě toho jsou v Misson módu další úkoly, které jsou jakousi kombinací Time Attack a Puzzle módu.

V menu jsou k dispozici propracované tabulky, v nichž se zaznamenává vaše veškeré konání, a program jimi vyhodnocuje úspěšnost hraní. Máte tedy dobrý přehled, kde a co vám ještě chybí k odemknutí (ve hře je k dispozici na šedesát grafických stylů, sto audio stop, a mimo to si zpřístupňujete hromadu animovaných avatarů, kteří vaše hraní provází), a kde je třeba ještě přitlačit na pilu tak, aby vás hra odměnila nejvyšším statusem úspěšnosti. Největší odměnou jsou samozřejmě odemčené levely, ve kterých se můžete dosytosti vyřádit v módu volné hry. Každý si jistě najde několik takových, ke kterým se bude vracet jen tak, pro potěšení ze hry a pro ukrácení volné chvíle.

Videoklipy

V Lumines 2 se kromě starých, známých skinů a zcela nových pozadí setkáte také i s plně komerčními videoklipy. Valná většina z nich je přítomna ve své audio i video složce, a konkrátně to jsou tyto:

Beck – Black Tambourine *** Black Eyed Peas – Pump It *** Chemical Brothers – Star Guitar *** Fat Boy Slim – Gangster Trippin‘ *** The Go! Team – Bottle Rocket *** Gwen Stefani – Hollyback Girl *** Hoobastank – Born to Lead *** Junior Senior – Take My Time *** Missy Elliott – Lose Control *** New Order – Regret *** Genki Rockets – Heavenly Star

Junkie XL s písničkou Breezer a Stigmato Inc. s trackem Reality Check jsou přítomny jen v podobě audio stopy a o grafický podklad se postaral Q Entertainment. Pokud navštívíte oficiální stránku hry na adrese www.lumines2thegame.com, můžete si v krátkých ukázkách jednotlivé videoklipy přehrát a v dalších sekcích nasát něco z atmosféry, která vás v Lumines 2 provází.

Klady a zápory

Plus Podruhé to funguje stejně dobře
Plus Hudeba, grafika, videoklipy
Plus Mission mód

Mínus Repetitivnost

I druhý díl si tedy bezesporu zaslouží vaši pozornost a vaše peníze. Ideální na cesty s bohatým obsahem, vysokou návykovostí a lehkou přístupností všem bez rozdílu zaručují doslova desítky hodin zábavy. Pochopit princip hry je otázkou několika málo minut, ale pokořit hru ve všech jejích součástech je tou nejvyšší výzvou, kterou se budete snažit naplnit, i když se už hromada kostek bude vršit nebezpečně vysoko k okraji.

Lumines II
Výrobce/Distributor Q Entertainment / Buena Vista Games
Platforma PlayStation Portable
Ukládání pozic: 192 kB
Multiplayer: 2 hráči
Verdikt: Vysoce návyková záležitost pro kluky, holky, mamky, taťky, babi, dědy a snad i pro kočky a psy.
Hodnocení: 85% (info)

Autor:


Témata: Xbox

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

RECENZE: Pillars of Eternity 2: Deadfire je úžasné námořní dobrodružství

Pillars of Eternity 2

Tak trochu ve smyslu „nespravuj, co funguje“ je druhý díl Pillars of Eternity spíše důstojným pokračovatelem než...

RECENZE: Čím více zabíjíte, tím jste silnější. Vampyr není pro každého

Vampyr

Zvláštní kombinace detektivní adventury a akčního RPG se povedla jen napůl. Pokud byste ke skvělému příběhu chtěli i...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...



Najdete na iDNES.cz