Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lumines - Kostky, kostky, kostky

  12:00
Bitva next gen hendheldů je v plném proudu. Ale přestože Sony sází na několikanásobně větší výkon, než jakým vládne NDS, přichází s geniálně jednoduchým logickým rychlíkem.

Lumines Logické rychlíky, zdá se, mají svá nejlepší léta za sebou. Od dob revolučního Tetrisu (jehož historie protíná i politické špičky tehdejšiho Sovětského Svazu a Japonského císařství) uplynulo už hodně vody. O překonání legendy se pokoušeli mnozí, i samotný Alexej Pažitnov, který Tetris v letech 1985 a 86 vymyslel. Ale dnes je tento žánr na ústupu a není se čemu divit, protože když se máte rozhodnout, zda za nelevný peníz pořídit například GTA: SA nebo nějakou pochybnou, graficky minimalistickou hříčku, volba je více méně jasná. Pro trpký lineup PSP her postrádajcí větší množství původních titulů jsou ale Lumines jako v poslední chvíli stažené kalhoty na WC. Úsměv od ucha k uchu.

Ve hře pro jednoho hráče na vás v hlavním Challenge módu čeká 24 hudebních témat rozdělených do 100 postupně přecházejících levelů.

Lumines Hry využivající interakce s hudebním doprovodem nejsou nic nového. Ať už fyzicky náročné typu Dance Dance Revolution, nebo čistě postřehové jako Frequency nebo doslova úchylné jako Vib Ribbon, všechny více nebo méně stojí a padají s audio stopou. Mizaguchiho dítko není výjímkou.

Tetsuya Mizuguchi, který má na svědomí Lumines, je znám svou posedlostí hudbou a zvuky, což nám dokonale předvedl před několika léty v Rez na PS2. Tentokrát upouští od akčního pojetí, inspiruje se Tetrisem a derivuje až na pouhou kostku. K tomu přidává něco ze své obsese, aby výsledkem potěšil hráče na celém světě. Koncept hry si s už zmíněným Tetrisem v ničem nezadá. Tam, kde v Tetrisu padá pět kostek různých tvarů, v Lumines padá vždy jen dvoubarevná kostka rozdělená na čtyři samostatné části. Na rozdíl od tetrisovských ale kostky v Lumines Lumines nedrží tvar, takže postupně kupící se hromada je neprodyšná a nevznikají žádná prázdná místa. Účelem hry je ze segmentů stejné barvy vytvoÍit minimálně 2x2 body velký čtverec, který se neodmaže hned, ale až po přejetí časové linky, která v nekonečné smyčce přejíždí přes hrací pole. Čas od času vám spadne kostka se speciálním segmentem, po jehož zakomponování do jednobarevné krychle se jako lavina odmažou všechny segmenty stejné barvy, které na sebe bezprostředně navazují.

S těmito pravidly jste schopni, pokud jste dostatečně rychlí a máte dobrý postřeh, vytvořit několikanásobná komba, která exponenciálně násobí zisk dosažených bodů. To je vše. A jak že toto může někoho bavit? Vaše snažení o překonání prvního stotisíce doprovází audio stopa rozložená do několika kanálů, které se spouští až s úspěšným odmazáváním kostek, a tak pružně reaguje na vaše konání. Krom toho veškerá manipulace s kostkou (rotace, posun, urychlení pádu) má své unikátní zvuky ladící s Lumines hlavním hudebním podkladem.. S postupujícím levelem (různá rychlost pádu kostek a pohybu časové linky, obtížněji rozeznatelné barevné variace kostek) se mění motiv pozadí a s ním i hudební a zvuková složka. Kouzlo Lumines je v nesnesitelné touze odemnknout vše, co se dá. A tato touha jde tak daleko, že se vám o barevných kostičkách bude s největší pravděpodobností i zdát, což se po obětování několika hodin spánku bude podobat spíš noční můře.

Graficky Lumines výkon PSP nijak neždíme.

Ve hře pro jednoho hráče na vás v hlavním Challenge módu čeká 24 hudebních témat rozdělených do 100 postupně přecházejících levelů. Dále můžete hrát proti AI na rozděleném displeji, kde máte za úkol urvat pro sebe jeho největší díl, a tak donutit CPU ke kapitulaci. V tomto módu na vás čeká 10 virtuálních soupeřů (a dalších 10 motivů po jejich poražení.) Dále se Lumines budete bavit/trápit nad Puzzle módem, kdy nemáte za úkol kostky mazat, ale vytvořit z nich v čaasovém limitu určitý obrazec. Pro nadčlověky je připraven Time Attack, kdy musíte dosáhnout padesáti odmazaných kostek za minutu či sta za dvě minuty a tak dále. Všechna doposud odemknutá témata máte zpřístupněná v Single Skin módu, kde do úplného zmagoření nebo vysvobuzujicího zahlcení hrajete ve vámi zvoleném levelu. Škoda, že tomuto módu nepřísluší žádná tabulka maximáloně dosažených bodů a smysl Skin módu je jen čistě “relaxační”. Multiplayer podporuje pouze Ad Hoc, tedy žádný on-line, ale kamaráda musíte mít v dosahu WiFi signálu PSP.

Historie Tetrisu, jak ji možná neznáte

1985, červen - Alexej Pažitnov přichází s Tetrisem na systému Elektronika 60 na moskevské univerzitě. Konverzi na IBM PC má na svědomí Vadim Gerasimov, se kterým Pažitnov pracuje. Program se volně šíří Moskvou.
1986, červenec - Program se dostává do Budapešti, kde je konertován na Apple a Comodore 64. V tuto chvíli se o Tetris začíná zajímat Robert Stein, president britského vývojářského týmu Andromeda a chce práva na PC verzi záskat přímo od Pajitnova. Ještě dřív než tak učiní, již nenabytá práva prodává (kromě práv na arcade a hanheld systémy) Microsoftu.
1986, listopad - Stein kontaktuje Pažitnova, ale Pažitnov mu práva neposkytuje. Stein plánuje Tetris ukrást s tím, že Teris vymysleli maďarští programátoři. Mezitím Microsoft a Spectrum Holobyte vydávají svůj Tetris s nebývalým úspěchem.
1987, červen - Stein konečně získává práva na IBM PC verzi. Má sice práva ale stále nemá kontrakt s Rusy.
1988, leden - Tetris je vydáván na všech systémech. Steinův plán na krádež zkolabuje, když televizni stanice CBS označí Pažitnova a jeho firmu ELROG za tvůrce Tetrisu
1988, květen - Stein získává od ELROGu práva, která se nevztahují na arcade a handheld verze. V tuto chvíli je tetris nejprodávanější hrou v Anglii a Spojených Státech.

Lumines Graficky Lumines výkon PSP nijak neždíme, ale je s podivem kolik unikátních grafických stylů na téma “kostky” lze vymyslet. Rovněž grafická pozadí jsou různorodá a korespondují s použitým hudebním stylem. Ve většině případů je dynamicky rozanimované, ale vždy decentní a zřídka kdy ruší hru.

Stinnou stránkou tohoto titulu je bezesporu obtížnost. Ne že by byla rychlost pádu kostek neúnosná, ale jde o to, že ve hře neexistuje checkpoint. Ani v Challenge, ani v Puzzle a ani ve Vs módu. V praxi to vypadá tak, že po hodině a půl skládání kostek vám už jdou oči kolem, vaše soustředění klesá, a prostě začnete dělat úplně zbytečné chyby. Některé z nás to může vybudit k nadlidskému úsilí a tomu odpovídajícímu výsledku, některé to ale můžee dokonale otrávit natolik, že nad Lumines zlomí pomyslnou

Klady a zápory

Plus 40 hudebních motivů
Plus Zvuky
Plus Pro všechny bez ohledu na pohlaví a věk

Mínus Absence checkpointů
Mínus Repetitivnost

hůl. Nelze jinak než doporučit v průběhu hry PSP dočasně uspat a jít se “proběhnout”.

Lumines má stále mou pozornost, a ještě po dvaceti hodinách hraní v sobě cítím podobné nadšení jako u první hry. Zkrátka, Lumines dokázal z jednoduchého konceptu vytěžit maximum a svou univerzálností by byl vhodným startovním bundle titulem pro každého, podobně jako kdysi Tetris pro Game Boy.


Historie Tetrisu, jak ji možná neznáte II

1988, červen - Stein chce práva i na arcade verze, ale ELROG od něj ještě nemá peníze za předcházející kontrakt. Microsoft posupuje svá práva Atari na Tetris v USA a Japonsku.
1988, listopad - na Famicon vychází Tetris a celkově se ho prodá na tři milióny. Game Boy je ve vývoji, Nintendo chce z Tetrisu udělat bundle titul a snaží se získat práva od Steina (který je nemá).
1989, únor - Zástupce Nintenda Henk Rogers se shledává s Pažitnovem a ten mu práva na handheld verzi poskytuje. Poté Rogers ukazuje verzi na Famicon a Rusové jsou zděšeni - nikomu nepostoupili práva na konzolovou verzi (Stein od samého začátku usiloval jen o práva na PC). Rogers obratem vypisuje šeky jako podíl z jejich prodeje a tím Rusy uklidňuje. Nintendo přichází s verzí na Game Boy.
1989, duben - Robert Maxell (majitel Spectrum Holobyte) chce práva na Tetris a lobbuje u britské a sovětské vlády. Sám Michail Gorbačov Maxwellovi vzkazuje, že “se o japonskou firmu už nemusí zajimat”. Tento Maxwellův zásah je zdrojem problémů ELROG se sovětskou vládou.
1989, červen - soudní řízení mezi Nintedem a Atari. Jde o to, zda Nes / Famicom je nebo není počítač. Atari samozÍejmě tvrdí, že je (Famicom je zkratka pro Family COMPUTER, pod kterou se Nes prodává v Japonsku), Nintendo kontruje tím, že Stein nikdy neměl práva na konzolové verze. Nintendo ze sporu vychází jako vitěz, ale tahanice o práva pokračují až do roku 1993.
Alexej Pažitnov v roce 1996 zakládá The Tetris Company LLG a konečně dostává podíl z prodeje Tetrisu.

Lumines
Výrobce/Distributor Q Entertainment / Ubisoft
Platforma PlayStation Portable
Ukládání pozic: ano, 160 kB
Multiplayer: ano
Verdikt: Maximálně chytlavý logický rychlík. Na 40 hudebních motivů nejrůznějších žánrů.
Hodnocení: 80% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...