Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mafia slaví 15 let, vývojář zavzpomínal na nelehký vývoj

aktualizováno 
Jak vznikala ta dodnes nejlepší herní gangsterka vzpomíná jeden z jejích vývojářů Roman Hladík.

Je to neuvěřitelné, ale od vydání nejpopulárnější české hry všech dob (viz výsledky naší ankety), uběhlo na konci srpna již 15 let. K tomuto výročí zavzpomínal pro PlayStation Blog na nelehké začátky vývojář Roman Hladík, jeden z mála lidí, kteří pracovali na všech třech dílech této pomalu upadající série.

Mafia 1

Závody z první Mafie. Jedna z nejvíc frustrujících herních misí, jaké jsme kdy viděli.

Své vzpomínání vzal opravdu z gruntu a vrátil se až do dob pádu železné opony. Tehdy se mu totiž podařilo přesvědčit rodiče, aby mu koupili první počítač. Tím byl proslulý Commodore 64 a tato investice změnila Romanovi život. Kromě hraní her se totiž zhlédl především v nejrůznějších kreslicích programech. A byť vizualizovat své nápady pouze pomocí joysticku určitě nebyla ta nejpohodlnější věc, jeho láska k počítačové grafice mu předurčila budoucí živobytí.

Po střední škole se totiž dostal do ambiciózního českého studia Illusion Softworks. Tam v pouhých pěti lidech začali pracovat na fantasy hře na hrdiny, z tohoto nápadu však rychle sešlo.

Díky společné zálibě v klasických gangsterských filmech uviděli díru na trhu a rozhodli se ji využít. A to je začátek legendární Mafie. Původní idea byla taková, že hlavní postavou bude správňácký policajt. Dan Vávra, další nestor české vývojářské školy, ovšem přišel s myšlenkou, že by mohlo být zajímavější, kdyby se hlavní hrdina pohyboval na opačné straně zákona.

Mafia 2

Emoce stranou, Mafia 2 prostě je dobrá hra.

Z pěti lidí se tým rozrostl na čtyřicet a vývoj trval dlouhých pět let. Ale jak už dnes dobře víme, všechna ta dřina se vyplatila a Mafia zaznamenala celosvětový úspěch. U nás se z ní stal okamžitě nesmrtelný hit, mimo jiné i díky možná nejlepšímu českému dabingu vůbec. Koncept otevřeného města, v němž si hráč může dělat, téměř co chce, v kombinaci se silnou dějovou linkou, je prostě něco, co není běžné ani dnes, natož v roce 2002.

Že se ihned začaly spřádat plány na druhý díl, bylo samozřejmostí. Podle původních odhadů měl být vývoj daleko jednodušší, vždyť už tým věděl, jak na to. Jenže nic nemohlo být vzdálenější pravdě. Illusion Softworks spatřili příležitost v nástupu nové generace konzolí, a kvůli moderním technologiím tak museli znovu začít prakticky od píky.

V jednu chvíli na hře dělalo i 200 lidí rozprostřených do dvou studií v Praze a Brně. V roce 2007 Illusion Softworks odkoupila americká společnost Take 2 a citelně promluvila do výsledné podoby hry, která se tak úplně neshodovala s podobou, kterou měl v hlavě Dan Vávra. Možná to bude ten důvod, proč řada fanoušků druhou Mafii nikdy nepřijala za svou navzdory faktu, že jde nesporně o výbornou hru.

Mafia 3: Na kameni kámen (PS4)

Autoři Mafie 3 evidentně nepochopili, co mají na této značce fanoušci nejraději.

Do těchto nepříjemných oblastí se však Roman Hladík ve svém ryze pozitivním článku nepouští. A taktně se také vyhýbá bližším podrobnostem o Mafii 3. Omezuje se jen na poznámku, že v ní chtěli ukázat odvrácenou tvář Ameriky. Což se jim sice povedlo a i třetí díl se prodával více než dobře, ale díky repetitivní hratelnosti a odklonu od příběhového zážitku si vysloužil spíš jen průměrná hodnocení.

Pravdou je, že i kdyby se vývojáři přetrhli, tu starou dobrou Mafii, která nám navždy uvízla v paměti, už se jim nikdy napodobit nepovede. Všichni jsme už o 15 let starší a máme jiné nároky. Jen si představte, že by dnes vyšla hra s podobně frustrující pasáží, jako byly legendární závody ve „formulích“.

Doufejme, že nikdy nedojde k nějaké formě remasteru, který by nám všem jen zkazil vzpomínky.

Autor:




Nejčtenější

PlayerUnknown’s Battlegrounds
Příběhová kampaň do PlayerUnknown's Battlegrounds jen tak nepřibude

Brian Greene, autor úspěšného PlayerUnknown's Battlegrounds, utnul všechny spekulace svým oznámením, že příběhová kampaň pro jednoho hráče do největšího hitu...  celý článek

Výstava Game On v Praze
Game On byste měli vidět. Ukazuje průřez herní historií tou nejlepší formou

Ve čtvrtek otevřela své brány v hale 40 Pražské tržnici putovní výstava Game On, která přibližuje historii her a herních zařízení. Redakce Bonuswebu měla...  celý článek

FIFA 18
RECENZE: Fanoušci fotbalu ani letos neušetří. FIFA 18 se opět vyplatí

Nový díl jedné z nejprodávanějších herních sérií vůbec sice již nepřináší tolik novinek jako ten loňský, přesto jeho koupí nikdo neprohloupí. A to nejen kvůli...  celý článek

Tomb Raider film
První trailer filmového Tomb Raidera s Alicií Vikander jako Larou Croft

Netrpělivě očekávaná ukázka z chystaného filmu na motivy herní série Tomb Raider je konečně venku. Ať už si o něm myslíte cokoli, musíte uznat, že to hlavní...  celý článek

Need for Speed Payback
Podívejte se na závody Need for Speed Payback ve 4K a na HW nároky

Podívejte se, jak vypadají připravované arkádové závody Need for Speed Payback v rozlišení 4K.  celý článek

Další z rubriky

Angry Birds
Trnitá cesta tvůrců Angry Birds mezi elitu

Finská společnost Rovio Entertainment plánuje vstup na burzu, kde by mohla dosáhnout ceny zhruba 44 miliard korun. To není špatné na firmu, kterou v roce 2003...  celý článek

Výstava Game On v Praze
Game On byste měli vidět. Ukazuje průřez herní historií tou nejlepší formou

Ve čtvrtek otevřela své brány v hale 40 Pražské tržnici putovní výstava Game On, která přibližuje historii her a herních zařízení. Redakce Bonuswebu měla...  celý článek

Destiny 2
Rady, jak se připravit na spuštění velkolepé sci-fi Destiny 2

Přinášíme informace o přesném času spuštění týmové sci-fi akce Destiny 2, doporučení ohledně volby postav, nové informace o délce hry a zákulisní tipy pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.