Mafia- první česká hra pro PS2

12:00aktualizováno  29. února 2:17
Po úspěchu původní PC verze si domácí Mafia brousí zuby také na poslední konzoli od Sony. Poprvé tak vychází česká hra na tomto herním systému a my vám jako první u nás přinášíme její recenzi. Jak si česká vývojářská škola povede?

Mafia Naše nejaktivnější studio Illusion Softworks se snaží stále více prosadit kromě PC trhu také na tom konzolovém. Jeho počáteční krůčky vedly s prvním dílem populární taktické akce Hidden and Dangerous kupodivu na Dreamcast, po němž s delším odstupem následoval port na Playstation, znatelně vycházející právě z nextgen konzole od Segy. Na českém trhu se PSX mutace i přes znatelné zjednodušení od původní PC verze prodávala poměrně dobře, jistě mnoho herních fandů chtělo na vlastní oči vidět první českou konzolovou hru.

Podobný osud možná stihne i Mafii, zejména díky skvělému jménu, které si vydobyl její PC předchůdce. Samozřejmě jí to jako správní patrioti přejeme, nicméně její pozice bude na dnešním konzolovém trhu velmi ztížená. Může za to podstatně větší konkurence kvalitních a již ověřených titulů v podobě série GTA, sebevědomé The Getaway, nebo nejmladší True Crime. Mafii ale teoreticky omezuje navíc i její původ. Nebyla totiž vyvíjena pro konzole samostatně, nýbrž byla zkonvertována z PC verze. Jak nám zkušenosti z minula naznačují, porty až na pár světlých výjimek nedopadají příliš vábně a tak vás v tomto místě možná malinko zamrazí. Zatím vás ale nebudu strašit, vlastní úsudek si jistě vytvoříte po přečtení následujících řádků.

Mafia Škoda laxního přístupu vydavatele k našemu mateřskému jazyku, protože balení Mafie pro PS2 je toliko v angličtině. Stejně nepochodíte ani s manuálem, který je sice nově barevný, ale podstatně zjednodušený a také pouze v angličtině. Úsměv na tváři pozorných čtenářů vykouzlí lakonická hláška upozorňující, že „tato hra není určena k prodeji v České Republice“. Buď se tedy dříve s překladem manuálu počítalo, nebo zapracoval tiskařský šotek. Taktéž chybí jakákoli zmínka o podpoře v České Republice. I když možné potíže s PS2 diskem jsou ve srovnání s instalací na PC nicotné, stejně mohl být vedle ostatních zemí i domácí kontakt.

Jediné plus tedy představuje mapa města Lost Heaven kde se Mafia odehrává, přestože je samozřejmě také v angličtině, nicméně je větší než mapa přiložená u PC verze a také má mírně sytější barvy. Abych nezapomněl - na druhé straně je i nový plakát. Bohužel stejně jako manuálem, tak i hrou prochází tajemný duch maximálního zjednodušení všeho možného. Tudíž v základní nabídce již nenajdete pěkně zpracovaný tutoriál. Ten je nahrazen novým závodním režimem, ve kterém můžete na uzavřených tratích v Lost Heaven, za vydatného povzbuzování diváků soupeřit s několika dalšími soupeři. Není jasné, proč došlo k této změně, protože i přes postupné odemykání nových tratí za Mafia vyhrané závody se jedná o totálně nudnou jízdu.

Naštěstí ostatní zůstalo zachováno, takže jak encyklopedie vozů tak i volná jízda po městě nechybí. Zůstala i podmanivá symfonická hudba Adama Klemense v podání Českého symfonického orchestru. Výborný český dabing byl logicky nahrazen anglickým a pro hnidopichy kritizující profesionální české namluvení PC verze Mafie bych jen podotkl, že američtí dabéři podávají mnohem syrovější výkon a zejména Paulie v podání Williama Demea se nemůže s naším Petrem Rychlým vůbec měřit.

Vtahující příběh, který vypráví bývalý taxikář Tom Angelo se přirozeně nijak nezměnil, a tak i zde do něj postupně pronikáte skrze příjemné filmové sekvence, jenž nahlížejí do pohnuté historie Tomova zaměstnání u Dona Salieriho. Na rozdíl od grafické stránky vlastní hry jsou videa včetně dabingu velmi sugestivní a vhodně posunují děj kupředu. Právě vizuální provedení hry je hlavně díky odbyté konverzi z PC jasně nejhorší nejen v porovnání se zmíněnými konkurenčními tituly, ale patří k aspektům, které vás budou štvát celou hru. Předně je město oproti tomu počítačovému o poznání prázdnější, ubylo chodců i aut a po nadzemce jezdí nyní pouze jeden vagon místo páru vozů. Zrušen byl pohled na kapotu při jízdě s vozidly a taktéž se musíte spokojit s rychloměrem ukazujícím pouze míle, nikoliv Mafia kilometry. Dohlednost se rapidně snížila díky všudypřítomné mlze, z které při jízdě znatelně doskakují objekty v okolí. Textury budov by snad zvládla i stařičká PSone, a např. u tunelu pod řekou chybí celé objekty z PC verze.

Za světelné efekty a stínování tvůrce také nepochválíme. Proto jsou karoserie aut bez výraznějších odlesků krajiny, proto v noci neuvidíte žádný náznak rozsvícených světel na silnici, proto jsou vozidla stále světlá i když vjedou do stínu a proto je tráva jen jednolitá zelená plocha. Odbytá konverze je asi nejvíce patrná na povrchu aut, která se po přejetí určité vzdálenosti od vás změní v nevzhledné hrubě otexturované bedny na kolečkách a na oslnění sluníčkem, jenž je podáno celkovým zabarvením obrazovky do sytě oranžové barvy. Díky malému dohledu, hrubé vizualizaci i méně přesnému zaměřování zbraní, je střelba na delší vzdálenost děsně nepřesná.

Ovládání sice ztrácí kvůli absenci myši, nicméně jízda je i s joypadem dostatečně přesná, ale pohyb po vlastních je již obtížnější. Navíc chybí možnost krytu při soubojích tváří v tvář, takže když vás protivníci v přesile zaženou do kouta, nemáte absolutně šanci z toho vyváznout živí. Jízda po městě je zase Mafia ošizená o manuální řazení a samozřejmě i o spojku a stejně tak oproti PC verzi zřejmě již nenatankujete, protože pumpy jsou prázdné a o této činnosti není zmínka ani v manuálu. Nejvíce lamentování ale připadá na vrub lajdáckého využití paměti konzole, jež má za následek časté a enormně dlouhé nahrávání. Ještě možná překousnete skoro minutovou pauzu před spuštěním mise, jenže vždy při překročení řeky na cestě do další části města nastane další loadování, bezmála stejně dlouhé! Když se pak otočíte a pojedete nazpět, nahrávací martýrium nastává okamžitě znovu.

Z předchozích řádků je již asi každému jasné, že konzolová konverze je jen velmi slabým odvarem PC předchůdce, který za podstatně nižší cenu nabízí mnohem kvalitnější zážitek nota bene s kompletní lokalizací. Jestliže jste přičichli k původní počítačové Mafii, tak budete konverzí jistě hodně zklamáni. Výhodu ovšem mají hráči, kteří PC nemají. Těm se bude i okleštěná konzolová verze hlavně díky skvělému příběhu a zachované hratelnosti určitě zamlouvat. Nechť si tito z vás přičtou k výslednému hodnocení 10%.

Mafia
Výrobce/Vydavatel Ilusion Softworks/Gathering
Platforma PlayStation 2, Xbox, PC