Mafiánské hry - historie mafiánů ve hrách

  • 9
Jak se po úspěšném přijetí české Mafie hráčskou komunitou zdá, jsou tituly, v nichž hráč přebírá roli záporného charakteru, konkrétně mafiána, poměrně oblíbené. Začali jsem tedy na vlastní pěst pátrat a byli jsem překvapeni, jak málo skutečných mafiánských her za těch více než dvacet let skutečné herní historie bylo vytvořeno.

Zdá se, že pro akční hry je mafiánské prostředí živnou půdou a skutečné uzavřené policejní případy výbornou inspirací, a proto by měly existovat stovky stříleček s italsky mluvícími Američany v hlavních rolích. Narozdíl od četných filmů je herní situace opačná, hry "na mafii" se dají spočítat na prstech a rozhodně nepředstavují nic extrémně přínosného. Pojem „mafie“ se shodou okolností her týká na jiné úrovni. Když byly první arkádové stroje distribuovány v Japonsku, vložila se do profitujícího zábavního průmyslu japonská mafie - yakuza a s drzostí sobě vlastní vyráběla napodobeniny amerických automatů a dovedně tak převálcovala import. Jiným způsobem ovšem mafie do herního odvětví nezasáhla. Nová hra Mafia od Illusions Softworks je proto pionýrská, protože nemůže poctivě navázat na softwarového předchůdce, ani pořádně vykrádat nápady jiných návrhářů. Pojďte se s námi podívat, jaké hry alespoň tématicky Mafii předcházely a čím přesně na nás zapůsobily - anebo spíš, čím nás znechutily. Krom toho, že alfou a omegou zápletky bývá prohibice...

Prohibition
Infogrames, 1987
Střílečka z vlastního pohledu z roku 1987 od společnosti Infogrames podobná Operation Wolf, která však i na tehdejší dobu trpí nedostatkem nepřátel v jednotlivých levelech. Nic více nic méně. Grafika je samozřejmě v CGA což byl tehdejší standard. Jde o sběratelskou záležitost.

Prohibition Prohibition

King of Chicago
Cinemaware, 1988
Hráč se ocitá v kůži mladého gangstera v Chicagu během období prohibice. Al Capone je zrovna uvězněn což znamená, že na trhu s pančovaným alkoholem vznikla pořádná díra. A tu je třeba zacelit. Nejdříve ovšem potřebuje svůj vlastní gang a proč ne zrovna ten ve kterém jste nyní. Jenže ten již svého bosse má. Bude hráč čekat až natáhne bačkory, nebo se o to postará sám? A právě tak vypadají herní rozhodnutí. Hra probíhá ve dvou fázích: plánování a akce. Akční složka je poměrně obtížná a navíc se hráč v roli hlavy klanu musí postarat o rozšíření sféry vlivu. To ovšem nejde bez uplácení a vražd těch správných lidí. Pokud opravdu hledáte hru opanovanou atmosférou a hratelností, která vystihuje podstatu Mafie téměř dokonale, není pro vás jiná volba.

King of Chicago King of Chicago

The Untouchoubles
Ocean, 1989
Autoři se nechali inspirovat filmy Briana DePalmy do té míry, že přebrali i název a vytvořili nepovedenou platformovku s šesti epizodami. Hráč se dostává do role jednoho z nedotknutelných - Elliota Nesse, jenž se snaží odstranit Al Capona. Samotná hra probíhá způsobem „tady máš zbraň a zastřel všechno co vidíš“ - zkrátka chabá adaptace filmové předlohy. Hra nikdy neměla spatřit světlo světa.

The Untouchoubles The Untouchoubles

The Godfather
US Gold,1991
Každá z pěti obrazovek je rozdělena na dvě herní části: v první klasicky střílíte po mafiánech a nesmíte dopustit smrt civilních obyvatel. Druhá část se opět podobá hře Operation Wolf, nebo Virtua Cop, kdy musíte pouze ve správný čas zastřelit mafiána, který se objeví někde na scéně. Celková hratelnost je nevalná až nudná což se nedá říci o grafice, která se na svou dobu opravdu povedla. Pěkná grafika však nikdy nedostatek hratelnosti nezachrání.

The Goodfather The Goodfather

Crime Does Not Pay
Titus, 1991
Námět čerpá z filmu King of Chicago a příběhů Dicka Tracyho. Cílem hráče je stát se Králem zločinu. Kvůli tomu se prodírá několika úrovněmi až k samotnému starostovi města, aby ho lapidárně řečeno, odkrágloval. Hráč může ovládat až tři postavy (Godfather, Hitman a ženu beze jména) mezi nimiž libovolně přepíná. Kvůli tomuto úkonu se ovšem musí vrátit zpět do své základny a zase zpět na původní místo. Hratelnost zvyšuje i několik postranních úkolů: například sbírání vysílaček od mrtvých policistů vám prozradí polohu ostatních. Kromě vysílaček je nutné sbírat ještě klíče jež otevírají důležité dveře nebo sejfy atd. Crime Does not pay je poměrně zábavná hra, která není příliš těžká, snad jen může začít po čase nudit.

Crime Does Not Pay Crime Does Not Pay

Pizza Tycoon
MicroProse, 1994
Hráč se stává majitelem pizzerie, obchodníkem a mafiánem zároveň. Jeho úkolem je postavit řetězec pizzerií, přičemž musí dávat pozor aby nevlezl do zelí jinému gangu, který drží ochranu nad distriktem. Samozřejmostí je také podplácení úřadů a vraždy nepohodlných zákazníků. Naprosto unikátní je potom tvorba vlastních receptů na pizzu, což je věc, která vás nepřestane bavit nikdy. Remake této hry se dokonce objevil na CD Gamestaru jako plná hra.

Pizza Tycoon Pizza Tycoon

Gangsters : Organized Crime, Gangsters 2
Hothouse Creation, 1998, 2001
Dva díly strategických her jsou situované do dvacátých let minulého století, konkrétně do fiktivního města jež se nápadně podobá Chicagu. Úřady zde vyhlásily prohibici, na které se hlavní hrdina pokusí vydělat aby ovládl čtvrti města. Hraje se na způsob SimCity, ale namísto stavby se pouze nakupuje a prodává, vraždí a podplácí. Tým poradců zadané úkoly nejen kontroluje, ale také vykonává a radí, jak zvýšit popularitu u obyvatel města. Vedle toho musí hráč čelit konkurenčním útokům.

Gangsters Gangsters

Druhý díl pod názvem Gangsters 2 byl postavený na základech dílu prvního. Hráč už však jenom nevydával rozkazy, ale osobně se účastnil akce se svými kumpány. Bohužel právě tyto scény byly největší slabinou druhého dílu, který neuspěl ani komerčně. Grafické zapracování obou her zůstalo prakticky stejné – 3D izometrický pohled shora. Hra musela neustále počítat přes pět tisíc pohybujících se obyvatel malého města. Poslední hřebíček do rakve si hra zatloukla obtížně pochopitelným ovládáním. Věčná škoda.

Gangsters 2 Gangsters 2


Témata: Alkohol, Korupce, SimCity