Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Magical Tetris Challenge

  12:00aktualizováno  27. července 2001 9:34
Mít na svém stroji Tetris je základ. Nelze přece žít bez Tetrisu. A na Gameboyi už vůbec ne. Jestli si vybrat skvělý loňský TetrisDX, nebo aktuální novinku Magical Tetris Challenge se dozvíte v této recenzi...

Magical Tetris ChallengeKdybych si musel někdy vybrat jedinou hru, se kterou bych měl dožít zbytek života na pustém ostrově, asi bych se nemusel příliš dlouho rozmýšlet. Byl by to Tetris v libovolné dostupné verzi. Původní Pajitnovova idea byla už předvedena snad na všech platformách již v tolika variacích a klonech, že se zde jen těžko u nového titulu najde něco originálního. I přesto každý nový Tetris radostně zkouším, hnán naivní nadějí na překonání mých tří dosud nedostižných model - multiplayerového Tetrinetu, Fukova stolevelového Tetris 2, a TetrisDX pro GBC. A tak se i u Magical Tetris Challenge (dále MTC) ptám - co nového autoři vymysleli, aby stálo za to si hru koupit?

Prozradím trochu předem - je toho dost. MTC obsahuje celkem sedm variant hry. Tři od začátku (Standard, UpDown, Magical), jednu pouze pro multiplayer po kabelu (Harmony), a tři skryté (Signal, Towering a Target). Skryté varianty je nutno nejprve aktivovat úspěšným dohráním Quest modu hry - Tetris Coin Rally. No, a teď přichází nepříjemná chvíle, kdy už dále nemohu skrývat jednu z vlastností hry. Hned od prvního spuštění je jasně vidět, že pro tuto hru získal Capcom licenci Disney. Animáci všeho druhu se ve hře jen hemží, a cílová věková skupina hráčů MTC se tak nezadržitelně sune dolů, kamsi k desetileté hranici. Ať již budete hrát Quest, po kabelu nebo single hru, vždy si budete muset vybrat jednoho z Disneyových hrdinů, kterého vy budete ovládat, a on vám na oplátku bude radit při hře. Od začátku jsou přístupní Mickey, Minnie, Donald a Goofy, další postavy lze získat neustálým dohráváním Questu i poté, co už jste si aktivovali všechny tři skryté varianty. Není nutné se nijak nervovat - na samotnou hru výběr postavy nemá vliv (ještě aby), takže jde jen o animace v pravém dolním rohu, o kterých ještě bude řeč.

Tak takhle nejak to vypada primo ve hre pri
prohledavani objektu...Ale zpět k Tetris Coin Rally. Po nezbytné volbě vašeho dětského idolu (Goofy rulez) se stáváte účastníkem závodu, kde musíte v co nejkratší době shromáždit šest mincí, a vrátit se s nimi jako první do cíle. Hra v této chvíli vzdáleně připomíná klasické gameboyácké RPG hry. Pohybujete se po mapě, a bušením na různé kanály, poštovní schránky, popelnice, lampy, příbytky jiných animáků či jejich tělesné schránky vyvoláváte Tetrisové souboje, kde vítěz poraženému bere jednu z jeho mincí. Bušení na některé předměty vyvolá pouze různé více či méně chytré rady (kde je která mince apod). Ve hře je mnohem více mincí, než vy máte za úkol získat, a jelikož málokdy víte předem číslo mince, o kterou se bude bojovat, častokrát se na konci patnáctiminutového úspěšného souboje skrývá jen lakonické "Sorry, you don't need this coin...". Někteří drzí animáci dokonce nemají nic - Chip a Dale mají třeba vždy dohromady jen jednu minci, tři synovci Strýčka Skrblíka (Huey, Duey a Luey - fakt netuším jak se jmenujou v češtině :-) ) dokonce dohromady taky jen jednu. Rozhazovačnej strejda se nezapře. Informace z popelnic a lamp tak může být docela důležitá, protože šetří čas o zbytečné bitvy. A o čas tu překvapivě jde na prvním místě, protože nic tak nenaštve, jako být předběhnut těsně pitomým Petem, když už máte všechny mince pohromadě... V kterékoliv chvíli se můžete stiskem SELECT podívat jaké mince už máte, a jaké ještě potřebujete. Pokud vám chybí poslední mince, lze místo ní použít "žolíka", který se dá získat vítězstvím v Target Tetrisu na ostrově uplně vpravo dole.
Při každém novém závodě se náhodně určí mince, které máte sehnat, a také se pochopitelně změní umístění mincí na mapě. To zajišťuje, že hra není vždy úplně stejná, a rychle neomrzí. Mapa samotná ale stejná zůstává, a po pár hrách už každý ví, kde asi tak může co najít. I přesto je Rally dobrý nápad, který je bohužel poněkud zastíněn faktem, že ji musím absolvovat abych se dostal k těm nejlepším, skrytým variantám hry. Nemám rád když něco musím.

UpDown Tetris, ve spodní části mé obrazovky
vidíte, jak hloupě přibývají stále stejné řádky.Když třikrát úspěšně dokončíte Rally, máte konečně k dispozici všech šest singleplayer her:
Standard - k tomu asi není co dodat, prostě úplně obyčejný Tetris. Navíc je zde pouze to, s čím se setkáte i ve všech dalších variantách hry - v pravém dolním rohu se neustále pitvoří vámi vybraný animák. Ukazuje do hracího pole s výmluvným šklebem na vaší neschopnost, lomí rukama a klepe se strachy když se hradba cihliček vyšplhá nebezpečně vysoko k hornímu okraji, a radostně skáče a tleská když vyhrajete. Pokud si ho nechcete všímat, zvolte nejtěžší obtížnost - nebude na to čas... :-) Mimochodem z uspořádání herní plochy, společného všem hrám, je jasně vidět, že MTC je určen spíše pro začátečníky - mřížka z teček po celé obrazovce hodně pomáhá od nechtěných přehmatů.
UpDown - celkem obvyklý mód souboje s neviditelným protivníkem. Za vaše vybourané řady naskakuje bordel na jeho hracím poli (prezentováno ukazatelem výšky jeho zdi na levém okraji obrazovky), a pochopitelně i naopak. Bohužel z jakéhosi  nepochopitelného důvodu jsou přidané řádky všechny stejné, takže občas to paradoxne spíš pomáhá (viz obrázek který tu snad někde nalevo je). Díky této zvláštnosti se mi UpDown naprosto znechutil.
Signal - nejspíš nejoriginálnější nápad hry. Spodní dva řádky hrací plochy zabírají různobarevná (no, modrá a červená, na nejtěžší úroveň ještě oranžová) světélka. Ten dolní je vzor, a pokud se vám podaří v  horním dosáhnout stejného pořadí světel, vyhráváte. Barva světla se mění pouze při vybourání celého řádku, a to jen ve sloupci, kam byla vložena poslední tetrisová kostka. Je tedy nutné vybourávat řádky plánovitě, a nikoliv živelně a náhodně. Pokud je řádek odbourán ve sloupci, kde již má světélko správnou barvu, zase se pochopitelně barva změní. Doufám, že to neříkám moc zmateně - a že jsem nikoho neodradil, protože Signal je velmi zábavný, především díky nutnosti zcela změnit obvyklou herní strategii.
Magical Tetris. Na obrazovce jsou pěkně vidět nové, 
úžasné tvary, které mi soupeř nadělil... zrovna totiž umírám. Povšimněte si ovšem slušného výsledného score vlevo... :-))Magical - totéž so UpDown, ale za vybourané řady se protivníkovi místo dalších řádek přidávají do fronty "netetrisové" (z více než čtyřech dílů) kostky, mnohdy dosti neobvyklých rozměrů a tvarů. Fronta těhle zvláštností se zobrazuje nahoře na obrazovce. Různá téčka, účka či rohy už asi každý viděl v jiných Tetris klonech, ale zdejší velekostku čtyři krát čtyři určitě ještě ne... A můžu vám zaručit, že ta se jen tak někam nehodi... :-) Čím víc toho vybouráte najednou, tím horší tvary a tím víc kostek soupeř dostane. Pozor - pokud ale on i přes veškerou vaši snahu další kostkou vybourá více řádek než vy, celou frontu čekajících patvarů vám vrací. Docela zábavné.
Towering - klasický tetris, kdy ovšem odspodu neustále přibývají další řady se šedými bloky. Tentokrát naštěstí nikoliv stále stejnými, jako v UpDown. Pokud se vám daří přežít celou takto se vysunující věž (postup je vidět na sloupci vlevo), na konci se objevi blok s klíčovou dírkou. Odbourejte ho a vyhráváte.
Harmony - pouze pro multiplayer po kabelu. Oba hráči hrajou v podstatě klasický tetris, ale pokud jeden odbourá řádek, nezmizí mu dokud jeho partner neodbourá svůj. Super nápad, je to zábavné a člověk si od srdce zanadává na partnerovu neschopnost. :-)
Target - vhodné pro chvíle, kdy se raději než masáži obou palců hodláte věnovat masáži mozku. Svého vlastního pochopitelně. Je to vítané zpestření hry, 150 připravených puzzlů vám určitě nějaký čas zabere, byť těch prvních 50 (easy level) je opravdu velice snadných. Na začátku každého levelu si můžete předem prohlédnou hrací plochu, i všechny tetrisy, které na ní budete mít k dispozici v předem určeném pořadí. Bohužel poměrně nepochopitelně není přístup ke každému jednotlivému levelu zabezpečen přes heslo, takže musíte vždy začínat hru od prvního, padesátéhoprvního či stoprvního puzzle. Autoři zřejmě předpokládali, že když budu chtít kamarádovi ukázat, jak si nevím rady se stodvacátým levelem, rád kvůli tomu vždycky znovu projdu těch prvních devatenáct... :-((

Target Tetris - veškerý trik tohoto levelu zjevně spočívá v schopnosti zasunout dobře první tetris...

Všechny varianty hry si lze zkusit ve třech stupních obtížnosti. Lehká je zjevně určena k tomu, aby bylo možno co nejrychleji dokončit Quest :-), případně pro hráče, kteří vidí Tetris poprvé. Střední je pro většinu ostatních, a Těžká pro veterány Tetrinetových klání. Sympatické je, že přestože na nejtěžší úroveň hra opravdu velmi brzo zrychlí zhruba na maximální rychlost, kterou LCD display dokáže zobrazit (tzv. žíznivá čára), pokud se vám podaří asi půl minuty odolat, zase se všechno pěkně znatelně zpomalí. Pravda, většinou už jste stejně v pr... problémech, ale ten pocit přežití je příjemný... :-)

MTC funguje pouze na barevném Gameboyi, a tomu odpovídá i grafika. Na tetrisových kostkách sice není moc co vykreslovat, ale všichni animáci jsou opravdu pěkní, a grafika nezaostává za obvyklým standardem ani v "RPG" části.

Ozvučení je docela příjemným překvapením. Motivy sice nejsou nijak úžasné, takže si je určitě nebudete pískat ráno při snídani, ale při hře samotné se hudba mění v závislosti na tom, jak vysoko zrovna hrajete. Od pomalého motivu při prázdné obrazovce, přes ještě pohodovou část při hře v půlce obrazovky, až po ukrutné zrychlení pokud se trápíte těsně před smrtí. Opravdu jsem si moc rád zvykl, že když se dostanu z krize, pištící reproduktor mne na to upozorní dříve, než mi to samotnému dojde... :-)

Kdybych měl na závěr rozhodnout, jestli je na GBC lepší Magical Tetris Challenge nebo TetrisDX, nebylo by to jednoduché. Obě hry jsou výborné, a každá zaručuje dostatek zábavy. Ale jakkoliv se mi MTC líbí - koupil bych si raději TetrisDX. Částečně kvůli tomu, že MTC narozdíl od TetrisDX přece jen nemá tak vybalancovanou obtížnost, aby bylo možné hrát jednu hru desítky minut nějakou velmi slušnou rychlostí. A částečně pochopitelně hraje roli i to, že pokud vám zrovna není méně než patnáct, nemuselo by být právě bezpečné být přistižen s Mickey Mousem zmítajícím se na displayi. Takhle vypadá interakce mezi animáky. Mě se to stalo, a nepřál bych vám slyšet ten smích a výhrůžky jakéže to pěkné tématické dary najdu o Vánocích pod jedličkou, když mám takové koníčky...

Plus:
- tři save sloty (v pruběhu Rally se ukládá klávesou START)
- 7 variant Tetrisu
- multiplayer po kabelu

Minus:
- nutnost aktivace skrytých modů hry v Questu
- nepovedený UpDown
- v Targetu chybí přístup heslem k libovolnému puzzle
- občas nepřesnosti při ovládání ve vyšších rychlostech hry
- hiscore se sice ukládá, ale mohlo by si pamatovat více údajů

Autor:


Témata: Hesla

Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...



Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Nejpopulárnější streamer Ninja nechce natáčet se ženami

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Než aby se stal předmětem drbů, nebo byl nařknut z nemístného flirtování, tak se raději oblíbený streamer Ninja úplně...

Další z rubriky

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

RECENZE: Banner Saga 3 láká na špičkové tahové souboje a epický závěr

Banner Saga 3

Každý příběh jednou dospěje do konce a tak to je i s oblíbenou Banner Sagou, která třetím dílem vše v epickém stylu...



Najdete na iDNES.cz