Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Majesty - The Fantasy Kingdom Sim

  12:00aktualizováno  15. ledna 2002 2:11
Chytlavá realtimová strategie s prvky simulace a RPG, která si zaslouží pozornost všech hráčů. Království zamořené draky, troly, harpyjemi, minotaury a dalšími fantasy nestvůrami čeká, až nad ním převezmete vládu a nastolíte pořádek. Vzhůru do boje!
Majesty

Je těžké najít nové a zásadní prvky, které by se daly vnést do žánru strategických her, aniž by přitom utrpěla hratelnost. Už nějakou dobu se ale ví, že realtimové strategie mohou být příjemně obohaceny tím, co bylo kdysi vyhrazeno žánru RPG - jednotky (ať už jimi rozumíme vozidla, roboty či živé tvory) získávají v průběhu bojů zkušenosti, čímž rostou jejich schopnosti a síla. Hra Majesty se drží tohoto trendu, ale přináší ještě něco, co není ve strategických hrách běžně k vidění: simulaci světa, který si do velké míry žije vlastním životem. Jednotky (zde: hrdiny) neovládáte přímo, ale připravujete jim podmínky k tomu, aby pro vás dosáhli kýženého cíle.

Jak již název hry napovídá, stáváte se panovníkem a usedáte na trůn starobylého království jménem Ardania. To je rozštěpeno do dvaceti částí, z nichž každá má své specifické problémy: jednou je to zlá čarodějnice, jindy velký drak, v horách zase obyvatelstvo sužují hordy goblinů atd. Není těžké uhádnout, že co část království, to jedna mise, která čeká na vaše úspěšné dokončení. Kromě těchto připravených questů si můžete nechat náhodně vygenerovat hru na základě parametrů, které zadáte (tato varianta se nazývá Freestyle Game) nebo si zahrát po síti s lidskými spoluhráči - k dispozici je přímé propojení modemem, sériovou linkou, hra po lokální síti nebo po Internetu.

Majesty

Cíle, kterých máte v misích dosáhnout, vesměs spadají do tří klasických kategorií: zničení všech (nebo jen některých) budov, z nichž se generují nepřátelské kreatury, nashromáždění určitého množství zlata a přežití daného časového údobí. Ano, i v Majesty na vás čekají "oblíbené" časově omezené mise, nejsou však zdaleka tak frustrující jako v jiných RTS.

Po spuštění vás postupně přivítají loga firem Hasbro (distributor), Microprose (divize Hasbra) a Cyberlore (tvůrčí tým Majesty), po nichž následuje pěkné intro, které vás uvede do prostředí Ardanijského království s jeho radostmi a především strastmi. (Jen tak na okraj: muset vždycky stisknout čtyřikrát Escape, než se dostanete do vlastní hry, je poněkud iritující - nějaké zaškrtávátko nebo parametr pro přeskočení by byly jistě vhodné.) Pak se objeví obrazovka s hlavním "rozcestníkem", kde si kliknutím na některou z animovaných součástí zvolíte, zda chcete začít novou hru pro jednoho či více hráčů, nahrát si některou z uložených pozic nebo přenastavit úrovně hlasitosti či několik grafických drobností. Protože Majesty není 3D záležitost, můžete s klidem (někteří jistě i s úlevou ;-) zapomenout na nastavování technických blbůstek rozhraní Direct3D a OpenGL - tato hra nepotřebuje 3D kartu a spokojí se i s nepříliš rychlým procesorem.

Majesty

Po kliknutí na vlnící se mapu Ardanie, která symbolizuje předdefinované singleplayerové mise, zadáte své jméno a vyberete si jeden z questů, které se vám na mapě nabízejí. Všechny mise začínají stejně. Máte palác, kterýžto je ústředím vaší "základny", a k němu většinou dostanete nádavkem několik málo dalších budov. Vidíte jen nejbližší okolí, zbytek mapy čeká, až ho vaši neohrožení hrdinové prozkoumají.

Hrdiny získáváte stejně jako jednotky ve většině RTS - prostě musíte postavit příslušnou budovu a ta vám pak podle svého typu umožní rekrutovat dva až čtyři hrdiny. Mnoho budov lze vylepšovat, a to někdy až o dva stupně. Výběr hrdinů (a potažmo i budov) je pestrý; každý typ hrdiny má samozřejmě své specifické povahové rysy. Například skauti (rangers) nejsou příliš silní, ale pohybují se rychle a rádi se vydávají do neprozkoumaných oblastí, čímž pro vás odkrývají nová území. Opačným případem jsou válečníci (warriors), kteří jsou pomalí a poněkud přihlouplí, zato však disponují velkou silou a odolností. Dále se z běžných typů setkáte se skřety, zloději, elfy a kouzelníky; později, jakmile upgradujete palác, budete moci stavět chrámy zasvěcené různým ardanijským božstvům a generovat z nich hrdiny, jejichž schopnosti a povahové vlastnosti souvisejí s naturelem daného boha.

Majesty

Je třeba připomenout, že hrdinové jsou v Majesty samostatně uvažující a jednající jednotky, které nemůžete k ničemu nutit - mají mnoho možností, jak naložit se svým časem. Jak je tedy přimějete, aby prozkoumali nějakou část mapy nebo zaútočili na určitou budovu či monstrum? Inu, přikázat jim to nemůžete, ale můžete je motivovat. I když jsou vaši hrdinové poměrně inteligentní a často jsou tam, kde je jich třeba, neobejdete se bez použití motivačních vlajek. Vlajky jsou dvou typů - Reward Flag a Explore Flag - a umísťují se velmi jednoduše: stačí dvakrát kliknout na příslušnou kreaturu nebo budovu (Reward Flag) či neprozkoumané místo na mapě (Explore Flag) a nastavit výši odměny, která připadne obětavému hrdinovi. Reward Flag se v podstatě rovná vypsání odměny na likvidaci monstra nebo budovy; pokud se na splnění daného úkolu sdruží hrdinů několik, bude mezi ně příslušná částka rozdělena rovným dílem (samozřejmě jen tehdy, když přežijí :-). Explore Flag pak vybízí hrdiny k prozkoumání daného místa - kdo tam první dorazí, ten si odnese peníze. Vypsané odměny zůstávají v podobě vlajek na mapě (nebo na hlavách protivníků) tak dlouho, dokud je některý z hrdinů nezíská. Někdy se nechají výší odměny Reward Flagu zlákat i nepřátelští hrdinové a mohou to být oni, kdo splní vámi vytyčený úkol a odnese si vaše zlaťáky.

Majesty

Peníze, které vaši hrdinové získají zabitím monstra, zničením nepřátelské budovy, objevením truhly se zlatem nebo splněním podmínek vámi vypsané odměny, jsou jejich majetkem, s nímž mohou naložit zcela dle svého uvážení. Tržiště jim nabízí uzdravující lektvary, ochranné prsteny a teleportační amulety, v knihovně se lze naučit nová kouzla a zvýšit si odolnost proti nepřátelské magii, v kovárně jsou k dostání zbraně a brnění, královské zahrady jsou pak místem, kde lze za úplatu v klidu relaxovat a meditovat. Pokud hrdinové utrácejí peníze na těchto místech, je to v pořádku, protože to má kladný vliv na jejich osobnost a část jejich útraty se dostane do královské pokladny ve formě daní. Jenže jsou i dvě horší místa polykající zisky hrdinů - budovy, které neplatí daně a odvrací své návštěvníky od bohulibých činností. Jedná se o hernu a elfí salón, kteréžto se objevují samovolně za určitých podmínek.

Ale nejen hrdinové tvoří tento svět, jak správně podotýká manuál k Majesty - co by byli hrdinové bez těch, kteří jim k jejich hrdinství trpělivě a v pozadí připravují podmínky. Poddanými vašeho veličenstva, kteří zde plní pomocné, avšak nezastupitelné role, jsou dělníci (staví a opravují budovy), výběrčí daní a stráže (pravidelně obchází a chrání palác a věže). Kromě stráží, které přece jen trochu bojovat umějí, jsou ostatní vaši prostí poddaní pěkně bezbranní tvorečkové. Přepadne-li nějaká obluda například vašeho výběrčího daní a v bezprostřední blízkosti není žádný hrdina, který by mu přispěchal na pomoc, můžete se s výběrčím i vybranými penězi rozloučit. Poddaných je však nekonečně mnoho - jakmile je některý zabit, zanedlouho z paláce vyjde jeho náhradník.

Majesty

Budovy v Majesty jsou dvou druhů - ty, které stavíte vy, a ty, které se objevují samy. K těm prvním patří kromě již zmíněných ještě obranné věže (strážní, balistová a kouzelnická), sochy (zvyšují loajalitu hrdinů v multiplayeru) a obchodní střediska, která si můžete postavit dále od svého paláce, aby se hrdinové nemuseli pro léčivé lektvary vracet až na tržiště. Budovy objevující se bez vašeho přičinění jsou především symbolem prosperity a velikosti vašeho království (fontány, besídky, domy, hřbitovy, kanalizační vstupy), ale i přítomnosti hrdinů se slabšími morálně-volními vlastnostmi, tj. elfů a zlodějů (elfí salón, herna). Budovou, s jejíž existencí stojí a padá i vaše království, je palác.

Stavění, upgradování a generování hrdinů přirozeně není zadarmo, a tím se dostáváme k penězům a jejich roli v Majesty. Příjmy do královské pokladnice plynou z daní, a ačkoli vám takové či onaké daně platí většina budov, hlavním generátorem příjmů je tržiště. V některých questech si jich budete muset postavit několik, abyste byli schopni splnit cíl mise. Daně vybírají výběrčí daní (jak také jinak :-), jejichž počet se zvyšuje s úrovní vašeho paláce.

Vašimi protivníky v Majesty jsou především různá monstra a nadpřirozené bytosti, v některých questech však budete bojovat i s nepřátelskými hrdiny, kteří stojí z nějakého důvodu proti vám. Monstra jsou (ostatně jako celá Majesty) graficky velmi pěkně provedena a z bojů s nimi budete mít jistě patřičný požitek. Z méně nebezpečných druhů lze jmenovat například zombie, přerostlé krysy, kostlivce nebo gobliny, nepříjemnější jsou oživlé stromy (pokud jste viděli Mrazíka, tak to je přesně ono :-), Oculus (velké létající oko s množstvím chapadel, která mají na konci menší očka), harpyje nebo minotauři a k nejnebezpečnějším patří draci, kamenní Golemové, vampíři a jednoocí obři - Kyklopové.

Majesty

Podle toho, co jsem dosud napsal, by se vám mohlo zdát, že hráč nemá možnost nějak přímo zaútočit na určité monstrum. Tato možnost však v Majesty přece jen existuje: ve spodní části okna je panel se symboly kouzel, které lze použít na konkrétní monstrum/hrdinu/budovu. Každé použití některého z kouzel však stojí určitou částku, která nepříjemně ochudí váš obvykle napjatý rozpočet. Tím se z tohoto vašeho "osobního" kouzlení stává prostředek, který použijete opravdu jen ve výjimečných situacích, například proti velmi silným monstrům, která už už likvidují některou z důležitých budov.

A přichází konec recenze, tedy i chvíle, kdy je třeba se podívat na Majesty kritickým okem. Jak jste možná už poznali, mně se tato hra docela zalíbila. Křivka mého potěšení vyletěla na začátku strmě vzhůru a při první desítce misí jsem se opravdu dobře bavil, později jsem však s jistým rozčarováním zjistil, že mě ve hře už pravděpodobně žádné nové prvky nečekají. To se potvrdilo; navíc se mi po dohrání náročné poslední mise ani nedostalo nějaké efektní závěrečné animace. Hm. Pozdější questy znamenají více monster, nutnost rychlejšího reagování a dobrou znalost silných a slabých stránek jednotlivých typů hrdinů a budov, ale nic víc. Graficky je Majesty provedena velmi pěkně, a to na všech úrovních. Zvukově vám hra připomene (v dobrém) staré Warcrafty - každý hrdina i poddaný si v různých situacích mumlá různé průpovídky, budovy se po kliknutí identifikují dobře zvolenými zvuky a řinčení zbraní a svistot kouzel jsou na úrovni. Kdyby scénáristé zapracovali na nějakém souvislejším příběhu s postupným odkrýváním nových možností, budov a hrdinů, aby byla hra zajímavější i ve druhé polovině misí, neváhal bych a přisoudil bych jí velmi vysoké ohodnocení. Přes tento nedostatek si však s Majesty užijete hodně zábavy a pokud se někde kolem vás potuluje, rozhodně si z ní aspoň kousek zahrajte.

Majesty - The Fantasy Kingdom Sim
Výrobce: Cyberlore Studios
Distributor: Hasbro Interactive
Minimální konfigurace: Pentium 166 Mhz, 32 MB RAM, 4x CD-ROM
Doporučená konfigurace: Celeron 300 MHz, 64 MB RAM, 16x CD-ROM
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Zajímavá, i když trochu nedotažená věc,
kterou stojí za to si zahrát.
Hodnocení 70%

Autor:


Témata: hřbitov, Robot, Socha, Zisk


Nejčtenější

Destiny 2
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Fallout: New Vegas
Ve Falloutu měla být svatba ve vegaském stylu, nezbyly na ni peníze

Vývojáři z Obsidian původně plánovali, že hra bude mít podtitul Sin City, že umožní hráčům vybrat si rasu hlavní postavy a dokonce chtěli ve hře zorganizovat...  celý článek

Výstava Game On v Praze
Game On byste měli vidět. Ukazuje průřez herní historií tou nejlepší formou

Ve čtvrtek otevřela své brány v hale 40 Pražské tržnici putovní výstava Game On, která přibližuje historii her a herních zařízení. Redakce Bonuswebu měla...  celý článek

Resident Evil: Revelations
Zaoceánská plavba s mutanty potřetí. Recenze Resident Evil Revelations

„Tati, já nechci zase na zaoceánskou plavbu,“ postěžoval si mladý hráč. „Kušuj,“ řekl otec Capcom a naservíroval mu tu samou hru už potřetí.   celý článek

PlayerUnknown’s Battlegrounds
Příběhová kampaň do PlayerUnknown's Battlegrounds jen tak nepřibude

Brian Greene, autor úspěšného PlayerUnknown's Battlegrounds, utnul všechny spekulace svým oznámením, že příběhová kampaň pro jednoho hráče do největšího hitu...  celý článek

Další z rubriky

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.