Můžete hrát zadarmo, jak dlouho chcete. Pokud si ale chcete hraní opravdu užít, měli byste alespoň čas od času vytáhnout peněženku a zaplatit pár desítek korun tu za větší batoh, tu za léčivé lektvary.
Tak už několik let funguje celá řada velkých i malých on-line her na hrdiny. Původně s tímto způsobem placení přišly asijské on-line hry, které povětšinou nevynikaly kvalitou. A část hráčů jejich obchodní strategie oslovila. I díky tomu, že lidem s otevřenou peněženkou daly takové hry možnost koukat na ostatní svrchu.
Situace se ale změnila. Mikrotransakce se prosadily i na západní hemisféře. Umožnily teoreticky bezplatné hraní u Anarchy Online nebo u americké verze Dungeons & Dragons Online.
Obchodní model označovaný jako "free to play" ale začaly nasazovat i firmy, které u svých on-line her vybírají měsíční poplatky. Nedokáží odolat tisícům a milionům dolarů, které jsou hráči ochotni vytáhnout ze svých peněženek navíc jen proto, aby měli to, co ostatní dosáhnou jen s enormním úsilím. Nebo vůbec ne. A v čele nového trendu je firma, která na on-line hraní vydělává nejvíc na světě.
Platební puč proběhl před pouhým měsícem. Blizzard, provozovatel známé hry World of WarCraft, tehdy navázal na první pokusy o prodej herních předmětů v podobě bezvýznamných virtuálních společníků, kteří jsou jen ozdobou svých majitelů.
Nabídl za tehdy neuvěřitelně vysokou částku 20 eur (víc než 500 korun) průhledného koně. I přes vysokou cenu si virtuálního koně během prvních pár hodin koupilo 150 tisíc hráčů. Blizzard za jediný den utržil 3,5 milionu dolarů. V podstatě bez práce, bez reklamní kampaně, prostě proto, že se hráčům koník líbil.
Oproti virtuálním potvůrkám, které jen pobíhají kolem svého majitele, nabízí Nebeský hřebec, jak se jízdní oř jmenuje, možnost odvézt svého majitele, kam je libo. A to vysokou rychlostí.
Ani v tomto případě ale Blizzard neporušil slib, že hráčům peníze nepomohou k usnadnění hry. Rychlost hřebce mohou využít jen hráči, kteří už vlastní stejně rychlé jezdecké zvíře.
Nově Blizzard chystá za přibližně stokorunu funkci Remote Auction House, tedy možnost ve hře obchodovat bez nutnosti spouštět herního klienta. Postačí vám webový prohlížeč či telefon (v tomto případě iPhone).
Velký skok pro hráčstvo
Blizzard zvedl laťku příležitostného placení za hry, Sony (hra EverQuest II) a Funcom (hra Age of Conan) klesly ještě hlouběji. Nejen, že Funcom chce za balíčky předmětů více, než kolik před dvěma lety stála sběratelská verze hry. Kromě toho obě firmy za reálné peníze nabízejí hmatatelné výhody přímo ve hře.
Sony se ještě drží docela při zdi. Za 25 eur (640 korun) nabízí tři barevné varianty osedlatelné šelmy. Ta nejenže vypadá nebezpečně, ale navíc zlepšuje i bojové schopnosti postavy, kterou nese na svém hřbetu. Na výběr je vždy verze pro bojovníky a pro mágy. Bojovná šelma zvyšuje schopnost zasadit nepříteli ránu řeznými i tupými zbraněmi, popřípadě schopnost trefit se lukem, verze pro mágy pak zvyšuje schopnost úspěšně sesílat kouzla.
Zato Funcom, který má s mikrotransakcemi zkušenosti z provozu bezplatné verze sci-fi hry Anarchy Online, si už nebere vůbec žádné servítky. Spolu se spuštěním datadisku Rise of Godslayer novým hráčům i navrátilcům nabízí hned několik balíčků virtuálních předmětů. Jejich ceny mají k mikrotransakcím opravdu daleko. Nejdražší stojí 60 dolarů.
Zděšení většiny pravověrných fanoušků online her na hrdiny, kteří výhody za reálné peníze odmítají, je skutečnost, že u dvou dražších balíčků přibližně polovinu jejich hodnoty tvoří normální předplatné. Bez prodloužení herního času nabízí Funcom balíček sběratelský. Ten za 250 korun obsahuje dva virtuální společníčky, prsten, tři unikátní tetování pro herní postavu a dva balíčky lektvarů, které na dvanáct hodin zdvojnásobí rychlost získávání zkušeností.
Zejména začátečníkům je určený "Balíček pro přežití" na ostrově Tortage, kde hráči tráví prvních přibližně deset hodin. Za 25 eur získají 30 dní herního času, silnou začátečnickou zbraň, větší batoh, pojízdného mamuta, balíček lektvarů a jako bonus ještě ohňostroj ve dvou rachejtlích.
Nejbohatší je nabídka označovaná jako Cromova síla. Za 60 eur (1500 korun) nabízí vše, co je v Balíčku pro přežití, přidává další měsíc hraní a v podstatě všechny bonusové předměty, které se zatím ve hře objevily. Majitel tak dostane k mamutovi ještě bojového nosorožce, speciální luk, několik kouzelných prstenů a celkem 40 lektvarů pro rychlejší získávání zkušeností.
I když odečteme přibližně 700 korun, které hráči zaplatí za dva měsíce hraní tak jako tak, je 800 korun prostě příliš mnoho na to, aby se tomu mohlo říkat mikrotransakce. O výhodnosti takového nákupu ale nechceme spekulovat. Útočný nosorožec je, stejně jako bojový mamut, opravdu povedený. Použít se dá sice jen omezeně, hlavně v bojích o pevnosti. Ale vypadá prostě luxusně.