Hra Mall Tycoon pochází od firmy Holistic Design a o její distribuci se bude starat společnost Take 2 Interactive. Holistic Design je asi pro většinu z vás poměrně neznámým subjektem, jelikož se specializuje spíše na produkci stolních strategických her s miniaturami (i když je pravda, že spolupracoval například na nedávno vydané obchodní strategii Merchant Prince II). Naproti tomu společnost Take 2 je ve světě počítačových her notně provařená, vždyť do jejího repertoáru patří například takové hry jako Jagged Alliance II, Grand Theft Auto I a II či Hidden & Dangerous. V současnosti navíc napíná celý herní svět, jelikož její týmy pracují na pokračování úspěšných titulů Grand Theft Auto a Hidden & Dangerous, jakož i na hře Age of Wonders II a Mafia. Mezi tyto netrpělivě očekávané tituly se bez většího humbuku vetřela i hra Mall Tycoon, jejíž demo se nedávno objevilo na internetu.
Když v názvu hry vidíte slovo Tycoon, musí vám být jasné, že se jedná o nějakou obchodní strategii. V poslední době se téměř každý týden objevují nové tituly z tohoto herního žánru a zdá se, že hráče hraní těchto ekonomicky zaměřených her ještě neomrzelo. Mall Tycoon se pouští do simulace obchodního domu, nebo spíše nákupního centra ve stylu hypermarketu. Hráč se ocitá v roli šéfa komplexu a jeho úkolem je vytvořit nákupní centrum snů a přitom samozřejmě vydělat co nejvíce peněz.
Důležitou částí hry je stavění. Nejprve je nutno postavit samotný objekt, k dispozici jsou nejen různé zdi, vchody a podlahy, ale také schody a možnost vytvořit několik pater. Do budovy je pak nutno rozmístit „holé“ prodejny, od nejmenšího butiku přes větší obchod až po obrovskou prodejnu. Dalším krokem je umístění sortimentu, čili naplnění prodejen konkrétním zbožím. V butiku se může prodávat jen jeden druh, ale ve velké prodejně až čtyři typy zboží. Na výběr je (resp. bude v plné verzi) kolem šedesáti sortimentních skupin setříděných do několika kategorií – od různého jídla a oblečení přes sportovní potřeby a hudbu až po nábytek či potřeby pro kutily. Kdo často navštěvuje hypermarket tak jistě ví, že ve správném nákupním středisku by neměly chybět ani služby jako hodinářství, oprava obuvi, bankovní pobočka a podobně. I zde máte možnost svůj obchoďák těmito obchůdky vybavit. Aby se návštěvníci necítili při nakupování špatně, máte možnost zpestřit chodby mezi obchody různými doplňky – od laviček, fontán a zeleně přes telefonní automaty, poutače a atrakce pro děti až po obrovská atria. Těchto doplňků by mělo být v plné verzi kolem dvou set.
Provoz hypermarketu vás samozřejmě něco stojí. Kromě nezbytné údržby je nutno platit také personál, konkrétně bezpečnostní pracovníky a uklízeče, případně hostesky. V dnešním byznysu je tuze důležitý i marketing a nezapomněli na něj ani autoři této hry. Pokud chcete zvýšit zájem o nákupy ve vašem obchoďáku, můžete investovat do inzerce nebo do speciálních reklamních akcí a atrakcí. Těch by mělo být kolem dvaceti, od sezónních upoutávek typu Santa Clause až po minigolf nebo koncert nějaké kapely. I když to pro „tycoony“ není úplně samozřejmé, nemělo by nás překvapit, že se ve hře objevuje něco jako výzkum. Hra obsahuje technologický strom, jehož jednotlivé položky můžete postupně (za příslušný peníz) vynalézat. Inovace jsou rozděleny do čtyř kategorií – zaměstnanci, sortiment, vylepšení hypermarketu a marketing. Hra také samozřejmě obsahuje různé statistiky a informace týkající se finanční situace, fluktuace zákazníků a podobně. Navíc si můžete zobrazit i základní údaje o každém konkrétním zákazníkovi.
Důležitou vizitkou hry je technické zpracování. To se mi bohužel nezdá příliš valné. Grafika interiéru jednotlivých obchodů sice není špatná, ale dost ubohé jsou postavičky zákazníků i personálu a zejména okolí hypermarketu (ošklivá zelená plocha s několika ohavnými domky). Pozitivní je, že hra je zpracována ve 3D a umožňuje tak hráčům relativní volnost v rotaci, zoomu a pohybu kamery (i když pohyb je zbytečně pomalý a někdy i trhaný, to však může být jen jeden z nedodělků, kterými se dema obvykle vyznačují). Poměrně chabá je i animace postaviček, zejména zákazníků, jejichž pohyb připomíná spíše bruslení než chůzi. Na druhou stranu je docela povedené chování některých návštěvníků i zaměstnanců v jednotlivých obchodech – nervózní obuvník hází po svém kolegovi boty, v oddělení nábytku skáčou děti po pohovce a podobně. Celá hra běží v rozlišení 800x600 bez možnosti změny, což je docela slabota, ale i to může být jen záležitostí dema. Zvuková stránka není zatím příliš bohatá, některé zvuky však znějí celkem reálně (autoři se chlubí tím, že je nasamplovali přímo v rušném obchodním domě). Ovládání hry je jednoduché a přehledné, vše lze zadávat pomocí ikon na pravé liště, navíc lze klávesami + a – regulovat rychlost času. Autoři zatím avizují poměrně snesitelné hardwarové požadavky, konkrétně procesor 300 MHz, 64 MB RAM a 16 MB 3D kartu, ovšem samozřejmě platí, že čím nadupanější stroj, tím lépe.
Vzhledem k tomu, že demo obsahuje jen Tutorial a jeden krátký scénář, nelze zatím tuto hru příliš hodnotit. I z dema však vyplývá, že hráč by měl mít ve hře poměrně bohaté možnosti (stavění a najímání pracovníků asi nikoho nepřekvapí, ale třeba zajímavé pojetí marketingu a inovací mě docela potěšilo), otázkou je, jak nakonec všechno bude fungovat. Za největší slabinu zatím považuji grafiku, pokud by však autoři trochu mákli na animacích a přidali i vyšší rozlišení, mohla by finální verze vypadat pěkně. Konkrétní datum vydání sice ještě není stanoveno, ale poznámka „coming soon“ na stránkách Take 2 napovídá, že se snad již brzy budeme moci přesvědčit na vlastní oči, jak to všechno dopadlo.