Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Maniac Mansion: Day of the Tentacle

  12:00aktualizováno  27. září 3:26
Nesmrtelnost je statut, jakého se těžko zbavuje. Day of the Tentacle představuje ideální příklad - po deseti letech má příchuť opia, které jednou natáhnete a ze židle se již neodlepíte. V budoucnosti zachraňujete svět, v přítomnosti se snažíte zachránit svět a v minulosti víte, že někdo svět zachrání.

.jpg"Obrázek Připomínat Day of the Tentacle (1993) seniorům hráčské dimenze je podobně nesmyslné, jako upozorňovat každé ráno sousedy, že venku svítí slunce a "ten čokl od naproti" se v noci zase prohrabal do kurníku a sežral slepici. Day of the Tentacle je pro hry stejně evidentní jako nebezpečná klasika, která ani po osmi letech neuměla zreznout, stále se skloňuje a pro mnohé znamená vrchol adventurního žánru. Dokonce i přes existenci Monkey Island. Nejde o revoluční nebo technologicky progresivní hru, ve skutečnosti ani grafikou ani systémem ovládání nevybočuje z linie pozdějsích adventur od LucasArts, ale sarkasmus příběhu a lineárně-nelineární promyšlenost vyprávění značkují hru tolik ceněnou nedostatkovou „nadčasovostí“. Při přehrávání osudů trojice náctiletých agentů-amatérů ve třech časových pásmech zároveň (překvapivě: v minulosti, přítomnosti a budoucnosti) naráží i ten nejtupější hráč na tolik slovních a stylových odkazů, až hru uvidí jako průsečík popkultury a historie. A samozřejmě, také při hraní načerpá nové znalosti. Nebo alespoň vtipy.

.jpg"A


.jpg"Ron V pozadí hry nestojí nikdo jiný než jeden z otců adventur, Ron Gilbert. Gilbert spolupracoval na první a poslední hudební adventuře Loom a především zkonstruoval absurdní pirátské zázemí prvních dvou dílů Monkey Island. Před tím, na konci osmdesátých let, předvedl první krůčky v Maniac Mansion, velmi slušné adventuře o osudech tří hrdinů, kteří jdou do starého sídla zachránit kamarádku. Netuší ovšem, že kromě šíleného doktora Freda dům obsahuje doktorovu neméně šílenou rodinu a dva podivné mimozemšťany, připomínající kouzelnické klobouky: Fialového a Zeleného Chapadláka (Tentacle). Gilbert zkoncipoval vyprávění na několika úrovních, kdy jedině přepínáním mezi postavami a vzájemnou kooperací lze dosáhnout pokroku. K tomu přidal "filmové" sekvence, které posunovaly vyprávění dopředu a stupňovaly napětí a do třetice, setting umělecky vykradl z Addamsovy rodiny a amerických sitcomů o dokonalých rodinkách. Právě na Maniac Mansion navazuje Day of the Tentacle libretisty Tima Schaffera (Full Throttle, Grim Fandango, odešel od LucasArts na jaře 2000) s podstatně širší barevnou paletou a oblejší komiksovou VGA grafikou.

.jpg"Pánové


.jpg"Tim Tentokrát se děj točí kolem samotných Chapadláků. Fialový se napije intoxikovaného odpadu z doktorovy laboratoře, stane se Dobyvatelem, použije doktorova nového stroje času Chron-O-Johna a v budoucnosti ovládne celý svět. Zelený posílá po křečkovi zoufalý dopis Bernardovi, který v Maniac Mansion infiltroval dům. Doktor Fred následně Bernarda, metalového bubeníka Hoagieho a studentku biologie Laverne do minulosti washingtonových časů a budoucnosti Chapadlákova vítězství. Bernard sám zůstává v přítomnosti. Pomocí geniálního využití časových paradoxů pak hrdinové ovlivňují časové kontinuum až k absolutnímu vítězství nad Chapadlákem. Pro pohyb předmětů z budoucnosti do minulosti používají samotného stroje času, tvarem nápadně připomínající vesnickou hajzlbudku. V pozadí závěrečných titulků vlaje nová americká vlajka, její podoba je skutečně odvážná a dozajista by si dnes nikdo nedovolil nic podobného aniž by nebyl nařčen z protiamerického cítění. Politická satira je ale jedním z podkladů příběhu v minulosti, kde Hoagie musí donutit prezidenta Washingtona („Ano, mám dřevěný chrup a čistím si ho kartáčem.“) k pokácení stromu (jedna z legend o Washingtonovi je, že rád kácel třešňové stromy), Thomase Jeffersona a Johna Hancocka („A nemělo by v ústavě být, že prezident musí být lidská bytost?“) k rychlému dopracování Ústavy a ani slavný pouštěč draků, Benjamin Franklin („Elektřinu nenajdu pod šutrem, proto nejsem objevitel, ale vynálezce!“), nezůstane ušetřen. Krom toho Hoagie aktivně zasáhne do podoby americké vlajky, kterou Laverne potřebuje k velmi pikantním oblafnutí Chapadláků. V tom tkví genialita scénáře: dominovitost akcí v minulosti s přítomností a budoucností.

.jpg"Vpravo


.jpg"Maniac Pakliže minulost vesele podrývá historickou autoritu založení Spojených států a budoucnost slouží především kataklyzmaticky - vždyť tam se ten nepřítel musí porazit - zůstává nejbarvitější právě přítomnost, kde Bernard potkává členy Fredovy rodiny a společně vzpomínají na časy první invaze. V Edově ložnici je dokonce počítač s plnou verzí Maniac Mansion a Šílený Ed sám sbírá známky, aby nezuřil! Obskurní osudy a bizarní prostředí sami o sobě nefungují, ale DotT na jejich základě dokáže stavět solidní příběh – podobným způsobem fungují komiksy, Pratchettovy knihy, kreslené seriály a průměrnější sci-fi filmy. Ke všemu se o slovo hlásí pokroucená grafika Petera Chana, dílem geometrická, dílem komiksová, dílem protifyzikální, dílem detailní. V Day of the Tentacle vás chytnou záchvaty klaustrofobie, přistihnete se při natáčení hlavy do úhlu zkřivených dveří a zároveň budete obdivovat, s jakou samozřejmostí ve vás stylizace opět zasazuje vzácný pocit "uvěřitelnosti" (v angličtině sense of "belief"). Přistoupíte-li na hru Tima Schaffera a Petera Chana, podáte-li jim ruku, tak už jí tak snadno nevykroutíte. Filmové přestávky po každé významnější akci dodávají hře spád a hráč do děje spadne ani neví jak. Rychlostí kulového blesku.

.jpg"Budoucnost


Hru jsem po téměř deseti letech znovu nainstaloval z disketové (!) originální (první hra na světě, kterou jsem si koupil) verze, těsně před dokončením tohoto článku. Celou noc jsem hrál a smál jsem se stejně jako v pětadevadesátém, ačkoliv jsem všechny cartoonovské animace a dialogy znal dopředu. Nedovedu si představit lepšího hodnocení a doporučení zároveň, přestože se i Mike Reznick pokusil shrnout hru slovy:"Velmi vyčerpávající počítačová hra, kterou prostě musíte hrát, jestli se vám dostane pod ruku." Day of the Tentacle nikdy nezemře, protože vždy v budoucnosti bude ten hitlerovský Fialový a někdo ho musí zastavit.

Autor:


Témata: Vtip


Nejčtenější

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Další z rubriky

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.