Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Maniac Mansion: Day of the Tentacle

  12:00aktualizováno  27. září 3:26
Nesmrtelnost je statut, jakého se těžko zbavuje. Day of the Tentacle představuje ideální příklad - po deseti letech má příchuť opia, které jednou natáhnete a ze židle se již neodlepíte. V budoucnosti zachraňujete svět, v přítomnosti se snažíte zachránit svět a v minulosti víte, že někdo svět zachrání.

.jpg"Obrázek Připomínat Day of the Tentacle (1993) seniorům hráčské dimenze je podobně nesmyslné, jako upozorňovat každé ráno sousedy, že venku svítí slunce a "ten čokl od naproti" se v noci zase prohrabal do kurníku a sežral slepici. Day of the Tentacle je pro hry stejně evidentní jako nebezpečná klasika, která ani po osmi letech neuměla zreznout, stále se skloňuje a pro mnohé znamená vrchol adventurního žánru. Dokonce i přes existenci Monkey Island. Nejde o revoluční nebo technologicky progresivní hru, ve skutečnosti ani grafikou ani systémem ovládání nevybočuje z linie pozdějsích adventur od LucasArts, ale sarkasmus příběhu a lineárně-nelineární promyšlenost vyprávění značkují hru tolik ceněnou nedostatkovou „nadčasovostí“. Při přehrávání osudů trojice náctiletých agentů-amatérů ve třech časových pásmech zároveň (překvapivě: v minulosti, přítomnosti a budoucnosti) naráží i ten nejtupější hráč na tolik slovních a stylových odkazů, až hru uvidí jako průsečík popkultury a historie. A samozřejmě, také při hraní načerpá nové znalosti. Nebo alespoň vtipy.

.jpg"A


.jpg"Ron V pozadí hry nestojí nikdo jiný než jeden z otců adventur, Ron Gilbert. Gilbert spolupracoval na první a poslední hudební adventuře Loom a především zkonstruoval absurdní pirátské zázemí prvních dvou dílů Monkey Island. Před tím, na konci osmdesátých let, předvedl první krůčky v Maniac Mansion, velmi slušné adventuře o osudech tří hrdinů, kteří jdou do starého sídla zachránit kamarádku. Netuší ovšem, že kromě šíleného doktora Freda dům obsahuje doktorovu neméně šílenou rodinu a dva podivné mimozemšťany, připomínající kouzelnické klobouky: Fialového a Zeleného Chapadláka (Tentacle). Gilbert zkoncipoval vyprávění na několika úrovních, kdy jedině přepínáním mezi postavami a vzájemnou kooperací lze dosáhnout pokroku. K tomu přidal "filmové" sekvence, které posunovaly vyprávění dopředu a stupňovaly napětí a do třetice, setting umělecky vykradl z Addamsovy rodiny a amerických sitcomů o dokonalých rodinkách. Právě na Maniac Mansion navazuje Day of the Tentacle libretisty Tima Schaffera (Full Throttle, Grim Fandango, odešel od LucasArts na jaře 2000) s podstatně širší barevnou paletou a oblejší komiksovou VGA grafikou.

.jpg"Pánové


.jpg"Tim Tentokrát se děj točí kolem samotných Chapadláků. Fialový se napije intoxikovaného odpadu z doktorovy laboratoře, stane se Dobyvatelem, použije doktorova nového stroje času Chron-O-Johna a v budoucnosti ovládne celý svět. Zelený posílá po křečkovi zoufalý dopis Bernardovi, který v Maniac Mansion infiltroval dům. Doktor Fred následně Bernarda, metalového bubeníka Hoagieho a studentku biologie Laverne do minulosti washingtonových časů a budoucnosti Chapadlákova vítězství. Bernard sám zůstává v přítomnosti. Pomocí geniálního využití časových paradoxů pak hrdinové ovlivňují časové kontinuum až k absolutnímu vítězství nad Chapadlákem. Pro pohyb předmětů z budoucnosti do minulosti používají samotného stroje času, tvarem nápadně připomínající vesnickou hajzlbudku. V pozadí závěrečných titulků vlaje nová americká vlajka, její podoba je skutečně odvážná a dozajista by si dnes nikdo nedovolil nic podobného aniž by nebyl nařčen z protiamerického cítění. Politická satira je ale jedním z podkladů příběhu v minulosti, kde Hoagie musí donutit prezidenta Washingtona („Ano, mám dřevěný chrup a čistím si ho kartáčem.“) k pokácení stromu (jedna z legend o Washingtonovi je, že rád kácel třešňové stromy), Thomase Jeffersona a Johna Hancocka („A nemělo by v ústavě být, že prezident musí být lidská bytost?“) k rychlému dopracování Ústavy a ani slavný pouštěč draků, Benjamin Franklin („Elektřinu nenajdu pod šutrem, proto nejsem objevitel, ale vynálezce!“), nezůstane ušetřen. Krom toho Hoagie aktivně zasáhne do podoby americké vlajky, kterou Laverne potřebuje k velmi pikantním oblafnutí Chapadláků. V tom tkví genialita scénáře: dominovitost akcí v minulosti s přítomností a budoucností.

.jpg"Vpravo


.jpg"Maniac Pakliže minulost vesele podrývá historickou autoritu založení Spojených států a budoucnost slouží především kataklyzmaticky - vždyť tam se ten nepřítel musí porazit - zůstává nejbarvitější právě přítomnost, kde Bernard potkává členy Fredovy rodiny a společně vzpomínají na časy první invaze. V Edově ložnici je dokonce počítač s plnou verzí Maniac Mansion a Šílený Ed sám sbírá známky, aby nezuřil! Obskurní osudy a bizarní prostředí sami o sobě nefungují, ale DotT na jejich základě dokáže stavět solidní příběh – podobným způsobem fungují komiksy, Pratchettovy knihy, kreslené seriály a průměrnější sci-fi filmy. Ke všemu se o slovo hlásí pokroucená grafika Petera Chana, dílem geometrická, dílem komiksová, dílem protifyzikální, dílem detailní. V Day of the Tentacle vás chytnou záchvaty klaustrofobie, přistihnete se při natáčení hlavy do úhlu zkřivených dveří a zároveň budete obdivovat, s jakou samozřejmostí ve vás stylizace opět zasazuje vzácný pocit "uvěřitelnosti" (v angličtině sense of "belief"). Přistoupíte-li na hru Tima Schaffera a Petera Chana, podáte-li jim ruku, tak už jí tak snadno nevykroutíte. Filmové přestávky po každé významnější akci dodávají hře spád a hráč do děje spadne ani neví jak. Rychlostí kulového blesku.

.jpg"Budoucnost


Hru jsem po téměř deseti letech znovu nainstaloval z disketové (!) originální (první hra na světě, kterou jsem si koupil) verze, těsně před dokončením tohoto článku. Celou noc jsem hrál a smál jsem se stejně jako v pětadevadesátém, ačkoliv jsem všechny cartoonovské animace a dialogy znal dopředu. Nedovedu si představit lepšího hodnocení a doporučení zároveň, přestože se i Mike Reznick pokusil shrnout hru slovy:"Velmi vyčerpávající počítačová hra, kterou prostě musíte hrát, jestli se vám dostane pod ruku." Day of the Tentacle nikdy nezemře, protože vždy v budoucnosti bude ten hitlerovský Fialový a někdo ho musí zastavit.

Autor:


Témata: Vtip

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Další Dishonored jen tak nebude, značka je uložená k ledu

Dishonored: Death of the Outsider

Vývojáři z Arcane Studios minimálně v několika příštích letech neplánují návrat do působivého města Dunwall. Přednost...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Osm a jedna exkluzivní klasika, které by si zasloužily remake na PS4

Killzone 2

Po fenomenálním Shadow of the Colossus vývojáři z Bluepoint Games oznámili, že se chystají na další remake. Půjde opět...



Najdete na iDNES.cz