Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Marc Ecko´s Getting Up

  12:00aktualizováno  6. února 2:54
Netřeba asi nijak zvlášť zdůrazňovat, že námětem na videohru může být prakticky cokoliv. Přesto ale i dnes působí hra z prostředí sprejerů minimálně poněkud netradičně.

Marc Ecko´s Getting Up: Contents Under Pressure O hře Marc Ecko´s Getting Up se trochu více začalo hovořit až v poslední době a to v souvislosti s tím, že se má jednat o historicky první videohru, která má doopravdy skloubit videoherní zábavu s uměním. A to ne ledajakým, ale s jedním z jeho nejmladších odvětví – graffiti. Upřímně řečeno, při vyslovení slova umění si vybavíme spíše japonský Mojib Ribbon či chystané Okami, ale na druhou stranu, proč bychom se nemohli umělecky vyžít i při malování sprejem na zeď?

Velice záhy se ale ukazuje, že Getting Up je víceméně podle našich předpokladů spíše reklamním produktem nežli milníkem na poli videoher. Jak již napovídá sám název, nejvíce vývoj této hry podpořila módní značka Ecko, ovšem stranou nezůstaly ani další značky, a tak si zde třeba muziku pouštíte z nefalšovaného iPodu a fotografie pořizujete jakýmsi zvláštním přenosným zařízením od Nokie. Tím sice rozhodně nenaznačujeme, že hratelnost zůstala úplně stranou, ale že se ve skutečnosti jedná víceméně o řadovou akční adventuru, to už naznačit chceme.

Marc Ecko´s Getting Up: Contents Under Pressure

Škoda jen, že poněkud zkrátka přišel ve hře samotný akt sprejování.

Hlavním hrdinou je Trane, mladý writer, který žije ve městě vprostřed policejního státu a vidí jedinou možnost, kterak se odlišit od šedi všedního života – rozhodne se stát nejznámějším graffiťákem ve městě. Cesta k tomu je ale poměrně trnitá a to nejen proto, že je potřeba si v prvé řadě dávat pozor na nejrůznější stráže či policejní složky, ale i na bezpečnostní kamery a zejména na členy jiných gangů. Asi nikoho tak nepřekvapí, že vedle psaní tagů a sprejování vlastních děl dojde i na nejednu fyzickou potyčku.

Ty jsou ovšem pravděpodobně nejslabší částí hry a dá se říci, že vzhledem k původně proklamované myšlence tohoto titulu jsou i poněkud otravné. V boji sice můžete používat nejrůznější zbraně jako kupříkladu volně pohozená prkna nebo Marc Ecko´s Getting Up: Contents Under Pressure baseballové pálky, které vyrazíte z rukou soupeřům, ale celkově jsou možnosti zdejších bitek poměrně dosti omezené a navíc budete stejně používat víceméně pouze údery a kopy a sem tam si vzpomenete i na kryt. Úchopy nebudete používat prakticky vůbec a komba přijdou dost často sama náhodně tím, že budete bušit do tlačítek pro údery a kopy. Čas od času dojde i na nějaké ty stealth úkoly, které nám v této hře jako celku připadaly poněkud nepatřičně a jako by zde byly zakomponovány jen proto, že to v současnosti patří ve hrách k dobrým mravům. Přitom právě stealth pasáže by byly pro tuto hru prospěšné v mnohem větší míře, jelikož by vystihovaly podstatu – plížit se na co nejhůře přístupná místa, vyhýbat se policii i konkurenčním bandám a v tichosti pak přemalovat jejich výtvory. Tímto logickým úsudkem se tak dostáváme ke zjištění, že nepatřičné jsou zde naopak akční pasáže.

Kdo je Marc Ecko?

Nejrůznější prestižní magazíny jej pravidelně zařazují do žebříčků nejvlivnějších, nejprogresivnější a jiných nej- lidí. Módní značka Ecko se začala do povědomí lidí dostávat koncem minulého století a nyní patří k jedné z nejznámějších firem na poli „streetového“ oblékání. Zároveň se jedná o další pohádkový příběh, kdy na začátku byl obyčejný maník jménem Marc Ecko, jeden sprej a šest triček. Firma byla založena v roce 1993, kdy bylo Marcovi pouhých dvacet let. Nyní tato značka produkuje šatstvo v několika řadách a zdá se, že se na výsluní popularity bude ještě nějakou dobu pohodlně vyhřívat, třeba i díky této videohře.

Marc Ecko´s Getting Up: Contents Under Pressure

Myšlence hry odpovídá i časté krkolomné lezení po nejrůznějších sloupech či římsách na nepřístupná místa.

Podle toho, co víme o samotné graffiťácké kultuře ovšem musíme velmi kladně hodnotit pojetí této stránky hry. Jako nováček na sebe samozřejmě musíte nejprve upozornit, a tak umisťujete vlastní tagy, kam se dá, pokud možno na co nejvíce krkolomných místech, přestříkáváte výtvory konkurence, ovšem pokud dojde na graffiti některého z již známých a slavných umělců, tak ty jsou pro vás svatá a jedním z typů úkolů je si co nejvíce takovýchto kreseb vyfotit. Neustále s sebou taháte i speciální knihu, v níž máte skici jednotlivých motivů tagů či kreseb, přičemž postupem času se vám odemykají nové a nové motivy.

Škoda jen, že poněkud zkrátka přišel ve hře samotný akt sprejování. Před tím než se dostanete k prvnímu „stisknutí spouště“ si sice můžete vybrat motiv, který budete chtít na zdi zvěčnit, jeho velikost, případně i Marc Ecko´s Getting Up: Contents Under Pressure umístění, ovšem když už začnete kreslit, je to pouze o tom, abyste páčkou ovládali pohyb ruky v závislosti na tom, která místa chcete pokrývat barvou. Když má vaše dílo barev více, stříkáte stále tím jediným sprejem který držíte v ruce a barva kterou je zeď pokrývána je dána pouze původním návrhem. Na druhou stranu to ale zase není až taková brnkačka, protože abyste dosáhli co nejvyššího nárůstu reputace (tato veličina zde oproti nejrůznějším závodům a podobným záležitostem působí překvapivě velmi přirozeně), je tvorba vašeho díla limitována časem a navíc si musíte dávat pozor na to, abyste nestříkali dlouho na jediné místo a nevytvořily se vám tak kapky barvy. Rovněž veskrze smysluplně působí skutečnost, že čas od času je potřeba sprej protřepat.

Myšlence hry odpovídá i časté lezení po nejrůznějších sloupech či římsách za účelem umístění vlastního díla na těžko přístupná místa, ovšem bohužel je tento klad negován zbytečnou linearitou. To se týče třeba omezených rozměrů exteriérů, kdy Marc Ecko´s Getting Up: Contents Under Pressure sice vidíte, že ulice někam pokračuje, ale nemůžete se po ní vydat dál než do místa, na němž se Trane rozhodne, že bude stávkovat a dál prostě nepůjde, jelikož ho tam nečekají žádné úkoly. To sice má svou logiku, ale je to zbytečné, jelikož jedno z tlačítek na ovladači je vyhrazeno pro funkci „intuice“ a po jeho stlačení vám hra naznačí, kterým směrem jsou další úkoly, čímž pádem stejně nehrozí, že byste bloudili kdovíkam. Existuje navíc již nespočet her, které to řeší tak, že poměrně elegantně a nenápadně omezí městskou herní plochu nějakými jinými prostředky. Na rozdíl od reálu je poměrně nezáživný i bombing, kdy musíte kupříkladu na policejní auto vysázet třeba deset vlastních tagů. To je sice v naprostém souladu s realitou, ovšem ve hře to působí poněkud zdlouhavě, zvláště když zrovna poblíž nejsou žádné stráže. Prostě stojíte víceméně na místě a musíte desetkrát za sebou mechanicky udělat jednu a tu samou věc – nakreslit tag.

Klady a zápory

Plus Atraktivní téma
Plus Věrně zachycené některé aspekty sprejování …
Plus … a sprejerova života

Mínus Nudná akce
Mínus Linearita

Celkově tedy v této hře nacházíme několik záporů, které jsou ovšem evidentně zcela zbytečné. Tím nejzbytečnějším se zcela jistě jeví akční složka hry v kombinaci s linearitou, jelikož kdyby byl tento titul byl zaměřen více na exploraci terénu, hledání cest a způsobů, jak vylézt třeba i na střechy těch nejvyšších domů a podobně, odnesl by si od nás zcela jistě o nějaké to procento navíc. Jelikož ale hra vypadá tak, jak vypadá, musíme konstatovat, že se bohužel jedná jen o rozumně nadprůměrnou akční adventuru s neotřelým námětem, poměrně standardizovanou grafikou a bohatým soundtrackem.

Marc Ecko´s Getting Up: Contents Under Pressure
Výrobce/Vydavatel The Collective/Atari
Platforma PlayStation 2, Xbox
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 112 kB
Verdikt: Pro příznivce „streetového životního stylu“ se jedná o jasnou povinnost, pro ostatní víceméně jen o poměrně příjemnou akční adventuru, která velkou díru do světa s největší pravděpodobností neudělá.
Hodnocení: 70% (info)



Témata: bitka, Graffiti, Umělec, Xbox

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Z velkých království trosky. Recenze Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War se tentokrát podívá na Britské souostroví roku 878 našeho letopočtu na konflikt mezi Vikingy a ostrovany....

RECENZE: Ve strategii Ancestors Legacy budete dobývat a plenit

Ancestors Legacy

Nová historická strategie od polského studia Destructive Creations se hlásí o vaši přízeň a rozhodně má s čím vyrukovat.

RECENZE: Adventura Forgotton Anne pod krásnou grafikou skrývá jen nudu

Forgotton Anne

Máte rádi filmy studia Ghibli? Tak se na nějaký běžte znovu podívat a nenechte se zlákat hrou Forgotton Anne, která...



Najdete na iDNES.cz