Marine Heavy Gunner: Vietnam

• 7
Dobrých budgetovek je jako šafránu. Zařadí se mezi ně dnes recenzovaná střílečka z prostředí Vietnamu? Podaří se Marine Heavy Gunner: Vietnam alespoň částečně zabodovat pod přívalem aktuálních akcí z Vietnamu?
35

Marine Heavy Gunner: Vietnam

Výrobce: Groove Games

Válka ve Vietnamu
Od poloviny padesátých let až do počátku let osmdesátých jsme mohli denně slyšet nebo číst o válce ve Vietnamu. Mohli jsme vidět řadu válečných filmů, které byly až na několik vyjímek jeden jako druhý. Ženevské dohody z roku 1954 stanovily prozatímní hranice mezi severním Vietnamem, Marine Heavy Gunner: Vietnam kontrolovaným komunisty v čele s Ho Či Minem a jižním pod kontrolou Francouzů a s loutkovou vládou císaře Bao Daje na 17. rovnoběžce. V říjnu 1954 oznámil prezident USA Eisenhower rozhodnutí vyslat do Jižního Vietnamu vojenské poradce. O několik měsíců později zahájili Američané výcvik jihovietnamských jednotek. V únoru 1958 zaútočili partyzáni podporovaní severním Vietnamem na jihovietnamská postavení severně od Saigonu. Velitelství USA rozhodlo vyslat do Vietnamu další poradce a instruktory. Za rok a půl byli zraněni v boji s partyzány první Američané. A tak začala vleklá partyzánská válka...
Dnešní generace už neviděla jen spoustu filmů, ale i řadu her s touto tématikou. Marine Heavy Gunner: Vietnam, jak lze poznat už z názvu, patří mezi ně. Vžijeme se do role potetovaného drsného chlapíka, no prostě obraz klasického amerického hrdiny kvalifikovaného pro těžké palné zbraně.

První háček... A ne poslední!
Menu je pěkné, s real-timově renderovaným pozadím, ale první věc, která vás zarazí, je citlivost myši. Začneme tedy hledat v nastavení, kde by se ta sensitivita dala zvětšit. Kde nic, tu nic, nastavení vašeho hlodavce v menu prostě nenajdete. Cítíte, že něco není v pořádku... A to je teprve začátek!
Marine Heavy Gunner používá engine ze starého dobrého Unreal Tournamentu a že na něm spolupracovali Digital Extremes (podíleli se na starém UT), se dá poznat už z instalátoru. A načítací obrazovka se známým nápisem "LOADING" modré barvy vám také přijde povědomá. Tvůrci se se hrou moc nepatlali, to musí být všem jasné. Po klepnutí na New Game nestačíme říct ani V a jsme ve Vietnamu. Ne, že by ostřílení hráči potřebovali nějaký tutorial, ale ti, co jsou schopni si tuto "hru" koupit, by potřebovali nejen propracovaný Marine Heavy Gunner: Vietnam úvod pro začátečníky, ale také bezplatný pobyt u Dr. Chocholouška ;-). Hra je totiž čistou a dokonalou ukázkou toho, kam až jsou vývojáři schopni klesnout, pokud jim jde jen o peníze na významnější a perspektivnější projekty. Její slabomyslnost a nedodělanost na vás číhá za každou bažinou a křoviskem. A že jich není ve Vietnamu málo :-).

Hratelnost
Spolubojovníci vám mohou připadat docela propracovaní do chvíle, kdy zjistíte, že jsou jednoduše nesmrtelní a jediný, kdo je v džungli zranitelní, jste tedy vy a "rejžožrouti", které můžete krásně střelit do hlavy, ale to samé mohou udělat i oni s vámi. Jenomže vaši soupeři jsou spíš takoví aimboti a vaše přežití závisí pouze na tom, jestli sedíte za nějakým těžkým kulometem, nebo se přesouváte po svých vypracovaných a svalnatých nohách. Ano, ať už sedíte za svou zbraní ve vrtulníku nebo někde v křoví, zásahy, ač ve stejné kvantitě, mají daleko menší účinnost. Prakticky jediná věc, co mě ve vrtulníku zabila, byla vystřelená raketa z RPGčka. Ale vrtulník letěl dál :-).
V první misi vás tvůrci posadí za těžký kulomet do helikoptéry, jejímž jediným cílem je stejně, díky uboze naskriptovaným sekvencím, spadnout kvůli jedné vyslané raketě z rejžožroutského RPG do nitra džungle. Zbraňový arzenál je kupodivu docela bohatý. Setkáte se s klasickým vybavením - pistolí, M4kou, kalašnikovem, těžkou M16kou a dalšími. Přece jenom se ale najde něco, co vás zklame, a to jsou modely zbraní. Jak můžete vidět na okolních screenshotech, jsou naprosto otřesné a ani základní proporce, např. kalašnikova, nezůstaly zachovány. Marine Heavy Gunner: Vietnam I když design misí může působit vcelku pěkně, stačí se podívat na nějaké dobové záznamy, ale nemusíme jít daleko - např. Vietcong, který se dá považovat za krále tohoto žánru, má úrovně propracované daleko realističtěji a atmosféričtěji. Nemluvě o aktuální konkurenci.

Grafika
O grafice se dá říct prakticky to samé, co o zbytku hry. Na dnešní dobu je hrozná. Jak už jsem zmínil dříve, vývojáři hru vytvořili pro engine z Unreal Tournamentu. V této akční legendě nebyly, narozdíl od Marine Heavy Gunner, rozhlehlé mapy, pro které engine není dělaný, takže šla plynule i na starších strojích, kdežto Marine Heavy Gunner mi na mé mašině běží daleko hůře, než UTčko. Aby se to aspoň trošku hýbalo, autoři museli osekat textury, na což vietnamské džungle doplatily. Také mě zaráží fakt, že objekt, který je cílem úkolu, je vždy obarven na fosforeskující žlutou barvu. Divil jsem se, kde vietcongové vzali radioaktivní nádrž :-).

Ozvučení
Anglický dabing je snad jedinou "lepší" stránkou hry. Dá se poslouchat, a i ti, co normální mluvenou angličtinu neslyší denně, budou spoluhráčům a hlavnímu hrdinovi, Grantovi, docela rozumět. Zvuky zbraní jsou zcela standardní, jak je slyšíme i v jiných střílečkách.

Závěrečné ohodnocení
Marine Heavy Gunner: Vietnam ode mě dostává 35%. Milovníci budgetovek a přímočarých jednoduchých stříleček si mohou 10 jednotek přičíst. Větší hodnocení mohla hra dostat, pokud by neobsahovala tolik nesmyslných nedodělků a byla trochu více "promyšlená". Ale to už se opakuji...

35 %

57 %

Doposud hodnotilo 137 čtenářů