Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mario Kart: Super Circuit

  12:00aktualizováno  10:14
Haló, haló! Žádáme vás o zvýšenou pozornost! Zbystřit by měli zejména ti, kteří vyznávají rychlou jízdu a vůni benzínu přijali za sobě vlastní. Na platformu GBA totiž přichází akční závodní hra, která se - mimo vysokého počtu drah - pyšní i 3D zpracováním. Nevěříte? Tak se podívejte sem.

Mario Kart: Super Circuit

Troufám si tvrdit, že právě Mario Kart: Super Circuit jako jeden z prvních (jistě, další se chystají) otevřel cestu novému zpracování her na GBA, na němž jsme se dosud setkali s velmi sympatickými arkádami, které již nezůstávají v otrockých poutech nízkého rozlišení a omezeného výkonu. S GBA tak přišel čas, kdy se zobrazení může rozšířit o jeden rozměr, o čemž si jeho starší brácha mohl nechat tak akorát zdát v těch nejdivočejších snech. Pravdou je, že 3D zpracování, které Mariokart nabízí, nepatří mezi to, na co jsou zvyklí hráči z PC a PSX, nicméně potřebám "her na cestu" vyhovuje dokonale.

Předpokládám, že zkraje jen velmi obtížně naleznete někoho s GBA a stejnou hrou, proto se raději podívejme na hru pro jednoho hráče. Kromě klasického šampionátu, kdy postupně závodíte na všech okruzích, zde objevíte i stejně obyčejnou hru na čas a můj velmi oblíbený „ghost“ mód. To znamená, že si vyberete postavu, trať a sami si závodíte na dráze. Po prvním zajetém kole si program vaši jízdu zaznamená a při opakované jízdě na téže trati soupeříte s vlastním já. Snadno tak odhalíte nedostatky své předchozí jízdy, přičemž "duch" vás samozřejmě nutí vybičovat se k mnohem lepšímu výkonu. Osobně mám tento mód vždy nejraději. V okamžiku, kdy na nejvyšší Mario Kart: Super Circuit obtížnost překonáte všechny soupeře a tratě znáte jako své vlastní boty, zůstává jedinou hratelnou alternativou právě "ghost" mód – nebo multiplayer, ale o tom až později. Schválně doporučuji zkusit chvíli závodit a až se vám ovládání dostane do krve, zkusmo projeďte některou z nabízených tratí. Následně si dejte pauzu a zhruba po týdnu spusťte hru znovu – pravděpodobně budete překvapeni, jak vaše staré já válí.

Šampionát předpokládá identifikaci s herní postavou, proto nejprve musíte projít volbou výběru vašeho jezdce. Nabízí se klasický Mario, akčnější verze Wario, zelený ještěr Yoshi, princezna s korunkou na hlavě, pár dalších starých známých (Luigi, Toad, Bowser) a samozřejmě můj favorit – gorila Donkey Kong. Než ovšem přistoupíte k vlastní volbě, je dobré si uvědomit, že postavičky reprezentují dvě základní charakterové vlastnosti vozu. První z nich udává, jak moc dokáže kára jet rychle a druhá říká kolik váží. Otestoval jsem několik různých kombinací a došel k závěru, že na hru to nijak výrazný vliv nemá. Zdálo se, že rychlejší auta opravdu lépe akcelerovala, ovšem při nárazu je nepřítel odmrštil mnohem razantněji než těžší a pomalejší soupeře. Ale toť asi vše.

Mario Kart: Super Circuit

Na trať se díváte z pohledu pozorovatele umístěného asi metr za vlastní vůz s ohromnou postavou jezdce. V případě zvlášť ostrých zatáček „bugina“ samozřejmě pružně reaguje na situaci, čemuž odpovídá i zuřivá manipulace mojí gorily s volantem. Vlastní dráhy tvoří jen placka, ale to nepokládám za chybu, aby si snad někdo nemyslel. Jejich pojetí odpovídá několik let známé koncepci z PC, kdy nejrychleji jedete po asfaltové dráze, méně pak po pískové krajnici a tvrdý mantinel dává stopku. Nejvíce úspěchů slaví ten, kdo se – při zachování rychlosti – drží asfaltu a v řezaných zatáčkách zbytečně nevypadává mimo něj. Chce to zkrátka praxi, ale žádné obavy, obtížnost je naštěstí volitelná. To ovšem nic nevypovídá o tratích. Ty vám v počátcích nečiní pražádné problémy, později ovšem nastupují různé urychlovače, složitější okruhy a dokonce i skokánky. Vrcholem všeho je děravá trať či absence zdi, kdy není problém zahučet třeba do lávy. Tím sice nekončíte, ale než vás záchranná postava vytáhne rybářským prutem a postaví zpět na dráhu, mnoho soupeřů vašeho zaváhání využije ke slušnému náskoku.

A protože Mariokart rozhodně neaspiruje na vážně pojatý simulátor, lemují dráhu speciální krabičky s překvapením. Stačí na jednu takovou najet a ona vám přičaruje nějakou zajímavou zbraň, kterou též reprezentuje i ikona v horní liště. Co do rozmanitosti vsadili autoři na osvědčené jistoty – několikrát aplikovatelné turbo, slupku od banánu, několik verzí střel atd. Nejvíce znepokojují samozřejmě projektily, protože v případě Mario Kart: Super Circuit zásahu se postižené auto začne otáčet kolem vlastní osy a to hodně zdrží.

Grafické zpracování vám možná přijde o něco jednodušší, ale výkon GBA také neroste do nebes. Přesto se ztvárnění jednotlivých prostředí velmi mění, dokonce s každou novou tratí. Někdy mi změny přišly pouze kosmetického rázu, jindy se však obměnil dokonce i povrch. Navštívíte tedy slunnou pláž, kde v dáli pluje pirátská loď, strašidelný hrad s poletujícími duchy, ale poznáte i krásu pískových pyramid. To vše vás čeká na několika desítkách tratí - 20 okruhů je ještě ze 16-ti bitové SNES verze, dalších 20 je pak zcela nových. K tomu pak již shora avizovaný multiplayer pro dva až čtyři hráče, kde vyjma závodění dostává prostor navýsost populární Battle režim, kde se v ohraničené aréně snažíte sestřelit balónky vůkol vozítek vašich oponentů.

Jako jednu z prvních vlaštovek (předtím Konami Krazy Racers) hodnotím Mariokart velmi kladně, nicméně svého potenciálu možná ne zcela využil. Dlouho jsem váhal s výsledným hodnocením, pro mluví bezproblémové hraní, multiplayer a přítomnost ghost módu, proti zase fakt, že hra se v singleplayeru může docela rychle omrzet. Milovníci podobných závodů by však asi neměli příliš váhat.

Mario Kart Super Circuit
Výrobce/Distributor Nintendo
Platforma GameBoy Advance
Vibrace: ne
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ano, 2-4 hráči
Verdikt: Jestliže vám Konami Krazy Racers přišli ne tak úplně top-notch, zkuste Maria. Myslím, že zejména s ohledem na jeho multiplayerovou část vás jistě nezklame.
Hodnocení: 80%

Autor:




Nejčtenější

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.