Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mohl pracovat u Valve, ale odmítl. Věřil Minecraftu a vydělal miliony

aktualizováno 
Pracovat ve společnosti Valve je snem mnoha herních vývojářů. Programátor Markus Persson tuto možnost získal již před třemi lety, kdy popularita jeho hry Minecraft teprve pomalu stoupala. Nabídku se však po zvážení rozhodl odmítnout.

Programátor Markus Perrson je autorem nezávislého hitu Minecraft a spoluzakladatelem společnosti Mojang.

V roce 2010 již Persson prodejem Minecraftu vydělal několik prvních milionů korun. Přesto však hru vyvíjel ve volném čase a zůstával zaměstnancem ve společnosti Jalbum, která vytváří web zaměřený na tvorbu on-line fotoalb a sdílení fotografií.

Perssonovým cílem však vždy byla profesionální tvorba her. Ještě před vznikem Minecraftu plánoval našetřit dost financí a založit studio společně s přítelem Jakobem Porsérem.

Ačkoliv však Minecraft již v roce 2010 generoval stabilní příjem, Persson nevěřil, že situace vydrží déle než několik měsíců. Se svou partnerkou se navíc přestěhovali do nového bytu, a bezpečnou finanční situaci tak považoval za prioritu. S podáním výpovědi v Jalbum proto otálel.

V podobné situaci byl i Porsér, který pracoval ve společnosti Midasplayer a zvažoval nabídku na povýšení do manažerské pozice. Porsér byl tou dobou již otcem malého dítěte, a stabilní příjem tak pro něj byl taktéž zásadní. Oba přátelé proto stáli před obdobným rozhodnutím. Na výběr měli mezi bezpečnou cestou životem a rizikovým následováním snu.

Prostředí inspirované seriálem Hra o trůny

Prostředí v Minecraftu inspirované seriálem Hra o trůny

K finálnímu rozhodnutí je nasměroval teprve telefonát z USA. Perssonovi totiž v srpnu 2010 zavolal jeden ze zaměstnanců Valve. Gratuloval mu k úspěchu Minecraftu a pozval ho na kávu přímo ve Valve.

Jenže Persson je Švéd a Valve sídlí v americkém Seattlu. Společnost tak programátorovi nabídla, že uhradí letenky i hotel. A Persson po menším přemítání kývl, ale pouze pod jednou podmínkou. Vyžádal si let první třídou.

Valve s tím souhlasilo, a Perssonovou návštěvu naplánovala na první týden v září. Autor Minecraftu nicméně nepředpokládal, že by ve skutečnosti šlo jen o posezení u kávy. Očekával, že mu společnost nabídne odkoupení Minecraftu či půjde o pracovní nabídku. Valve ho ostatně ubytovalo v luxusním hotelu s výhledem na celé město.

Den před pohovorem s ním telefonoval jeho přítel Porsér, kterého zajímalo, zda Persson případnou pracovní nabídku přijme. Porsér však získal pouze příslib, že se mu kamarád zhruba za 24 hodin ozve. Jeho budoucnost tak zůstávala v Perssonových rukou.

Pokud by se totiž do Valve rozhodl nastoupit, Porsér by se nechal povýšit ve firmě Midasplayer. Opačný scénář pak znamenal výpověď a společné založení vývojářského studia.

Scrolls

Perssonova společnost po titulu Minecraft vydala karetní hru Scrolls.

Nabídka, která se (ne)odmítá

Persson při návštěvě Valve zavítal do konferenční místnosti, kde mu neznámý muž popisoval firemní kulturu společnosti. Programátor mu následně pověděl něco málo o sobě a svých plánech s Minecraftem. Teprve poté si uvědomil, že jde o pracovní pohovor. Od zaměstnance Valve totiž dostal úkol, při kterém měl vysvětlit, jak by naprogramoval výtah.

Po dokončení úkolu si Perrson vyslechl  své ohodnocení. Valve ho vnímalo jako nadaného programátora, který však nebyl zvyklý na skupinovou práci. Firma ovšem přislíbila, že by mu nedostatky pomohla řešit, a nabídla mu pozici ve svých řadách.

Programátor se však nabídku rozhodl odmítnout a Porsérovi po pohovoru napsal: "Můžeš dát výpověď." Situaci nicméně popisuje jako jedno z nejtěžších rozhodnutí svého života. Stoupající úspěch Minecraftu totiž vnímal jako šanci vytvořit vlastní ekvivalent Valve a tou cestou se také rozhodl vydat.

Tento příběh popisuje kniha Minecraft: The Unlikely Tale of Markus 'Notch' Persson and the Game that Changed Everything, která v angličtině vyšla letos. Na serveru Allthingsd.com lze objevit ukázku, jež právě tuto příhodu přiblížila.

Autor:


Témata: Valve


Nejčtenější

WolfenDoom: Blade of Agony
Nemůžete se dočkat nového Wolfensteina? Vyzkoušejte WolfenDooma

Projekt vytvářený fanoušky skvěle kombinuje retro zpracování s moderními herními prvky. Takhle by dnes vypadal Wolfenstein, kdyby nedošlo k žádnému nárůstu...  celý článek

PlayerUnknown’s Battlegrounds
Příběhová kampaň do PlayerUnknown's Battlegrounds jen tak nepřibude

Brian Greene, autor úspěšného PlayerUnknown's Battlegrounds, utnul všechny spekulace svým oznámením, že příběhová kampaň pro jednoho hráče do největšího hitu...  celý článek

Outlast (PlayStation 4)
Stahujte brutální horor Outlast na PC zdarma. Ale pospěšte si

V časově omezené akci můžete prostřednictvím obchodu Humble Store získat zdarma brutální horor Outlast v deluxe edici, tedy i s rozšířením Whistleblower....  celý článek

Pimax: The World's First 8K VR Headset
Virtuální realita v 8K rozlišení? Helma od Pimaxu boduje na Kickstarteru

Po třech dnech na Kickstarteru už má nová helma pro virtuální realitu od společnosti Pimax více než čtyřnásobek požadovaných peněz. Na papíře totiž vypadá...  celý článek

FIFA 18
RECENZE: Fanoušci fotbalu ani letos neušetří. FIFA 18 se opět vyplatí

Nový díl jedné z nejprodávanějších herních sérií vůbec sice již nepřináší tolik novinek jako ten loňský, přesto jeho koupí nikdo neprohloupí. A to nejen kvůli...  celý článek

Další z rubriky

Výstava Game On v Praze
Game On byste měli vidět. Ukazuje průřez herní historií tou nejlepší formou

Ve čtvrtek otevřela své brány v hale 40 Pražské tržnici putovní výstava Game On, která přibližuje historii her a herních zařízení. Redakce Bonuswebu měla...  celý článek

Destiny 2
Rady, jak se připravit na spuštění velkolepé sci-fi Destiny 2

Přinášíme informace o přesném času spuštění týmové sci-fi akce Destiny 2, doporučení ohledně volby postav, nové informace o délce hry a zákulisní tipy pro...  celý článek

WolfenDoom: Blade of Agony
Nemůžete se dočkat nového Wolfensteina? Vyzkoušejte WolfenDooma

Projekt vytvářený fanoušky skvěle kombinuje retro zpracování s moderními herními prvky. Takhle by dnes vypadal Wolfenstein, kdyby nedošlo k žádnému nárůstu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.