Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mohl pracovat u Valve, ale odmítl. Věřil Minecraftu a vydělal miliony

aktualizováno 
Pracovat ve společnosti Valve je snem mnoha herních vývojářů. Programátor Markus Persson tuto možnost získal již před třemi lety, kdy popularita jeho hry Minecraft teprve pomalu stoupala. Nabídku se však po zvážení rozhodl odmítnout.

Programátor Markus Perrson je autorem nezávislého hitu Minecraft a spoluzakladatelem společnosti Mojang.

V roce 2010 již Persson prodejem Minecraftu vydělal několik prvních milionů korun. Přesto však hru vyvíjel ve volném čase a zůstával zaměstnancem ve společnosti Jalbum, která vytváří web zaměřený na tvorbu on-line fotoalb a sdílení fotografií.

Perssonovým cílem však vždy byla profesionální tvorba her. Ještě před vznikem Minecraftu plánoval našetřit dost financí a založit studio společně s přítelem Jakobem Porsérem.

Ačkoliv však Minecraft již v roce 2010 generoval stabilní příjem, Persson nevěřil, že situace vydrží déle než několik měsíců. Se svou partnerkou se navíc přestěhovali do nového bytu, a bezpečnou finanční situaci tak považoval za prioritu. S podáním výpovědi v Jalbum proto otálel.

V podobné situaci byl i Porsér, který pracoval ve společnosti Midasplayer a zvažoval nabídku na povýšení do manažerské pozice. Porsér byl tou dobou již otcem malého dítěte, a stabilní příjem tak pro něj byl taktéž zásadní. Oba přátelé proto stáli před obdobným rozhodnutím. Na výběr měli mezi bezpečnou cestou životem a rizikovým následováním snu.

Prostředí inspirované seriálem Hra o trůny

Prostředí v Minecraftu inspirované seriálem Hra o trůny

K finálnímu rozhodnutí je nasměroval teprve telefonát z USA. Perssonovi totiž v srpnu 2010 zavolal jeden ze zaměstnanců Valve. Gratuloval mu k úspěchu Minecraftu a pozval ho na kávu přímo ve Valve.

Jenže Persson je Švéd a Valve sídlí v americkém Seattlu. Společnost tak programátorovi nabídla, že uhradí letenky i hotel. A Persson po menším přemítání kývl, ale pouze pod jednou podmínkou. Vyžádal si let první třídou.

Valve s tím souhlasilo, a Perssonovou návštěvu naplánovala na první týden v září. Autor Minecraftu nicméně nepředpokládal, že by ve skutečnosti šlo jen o posezení u kávy. Očekával, že mu společnost nabídne odkoupení Minecraftu či půjde o pracovní nabídku. Valve ho ostatně ubytovalo v luxusním hotelu s výhledem na celé město.

Den před pohovorem s ním telefonoval jeho přítel Porsér, kterého zajímalo, zda Persson případnou pracovní nabídku přijme. Porsér však získal pouze příslib, že se mu kamarád zhruba za 24 hodin ozve. Jeho budoucnost tak zůstávala v Perssonových rukou.

Pokud by se totiž do Valve rozhodl nastoupit, Porsér by se nechal povýšit ve firmě Midasplayer. Opačný scénář pak znamenal výpověď a společné založení vývojářského studia.

Scrolls

Perssonova společnost po titulu Minecraft vydala karetní hru Scrolls.

Nabídka, která se (ne)odmítá

Persson při návštěvě Valve zavítal do konferenční místnosti, kde mu neznámý muž popisoval firemní kulturu společnosti. Programátor mu následně pověděl něco málo o sobě a svých plánech s Minecraftem. Teprve poté si uvědomil, že jde o pracovní pohovor. Od zaměstnance Valve totiž dostal úkol, při kterém měl vysvětlit, jak by naprogramoval výtah.

Po dokončení úkolu si Perrson vyslechl  své ohodnocení. Valve ho vnímalo jako nadaného programátora, který však nebyl zvyklý na skupinovou práci. Firma ovšem přislíbila, že by mu nedostatky pomohla řešit, a nabídla mu pozici ve svých řadách.

Programátor se však nabídku rozhodl odmítnout a Porsérovi po pohovoru napsal: "Můžeš dát výpověď." Situaci nicméně popisuje jako jedno z nejtěžších rozhodnutí svého života. Stoupající úspěch Minecraftu totiž vnímal jako šanci vytvořit vlastní ekvivalent Valve a tou cestou se také rozhodl vydat.

Tento příběh popisuje kniha Minecraft: The Unlikely Tale of Markus 'Notch' Persson and the Game that Changed Everything, která v angličtině vyšla letos. Na serveru Allthingsd.com lze objevit ukázku, jež právě tuto příhodu přiblížila.

Autor:


Témata: Valve

Nejčtenější

V Německu poprvé po 20 letech povolili hru s hákovým křížem

Wolfenstein - cenzura

Satirická hra Bundesfighter II Turbo se stala prvním titulem od roku 1998, ve kterém bylo povoleno zobrazit hákový kříž.

Sony: PlayStation 4 vstupuje do konečné fáze svého cyklu

Kompletní nabídka PlayStation

PlayStation 4 vyšel v listopadu 2013 a v současné generaci je to s prodeji 76,1 milionu celosvětově nejúspěšnější...



RECENZE: Více her jako Detroit a lidé přestanou chodit do kina

Detroit: Become Human

Detroit: Become Human je jako drahý hollywoodský blockbuster, jehož děj můžete sami ovlivňovat. Pokud dokážete občas...

Autoři českého Kingdom Come poodhalili plány do budoucnosti

Pokud čekáte na jednoznačnou radu ve stylu "je to pecka, běžte si to okamžitě...

Kingdom Come: Deliverance se v průběhu příštích 12 měsíců rozroste o čtyři příběhová rozšíření. Nejspíše si tak...

RECENZE: Pillars of Eternity 2: Deadfire je úžasné námořní dobrodružství

Pillars of Eternity 2

Tak trochu ve smyslu „nespravuj, co funguje“ je druhý díl Pillars of Eternity spíše důstojným pokračovatelem než...

Další z rubriky

Nic takového jste ještě nezažili. V Praze otevřela nová atrakce s Golemem

Golem VR v Hamleys v Praze

Od středy je v pražském hračkářství Hamleys na ploše 250 metrů čtverečních otevřena nová atrakce Golem VR. Procházku...

Váš oblíbený herní hrdina nebo hrdinka ve filmu. Kdo by je měl hrát?

Camilla Luddingtonová dabuje archeoložku Laru Croft v nových dílech herní série.

Představte si, že máte naprosto volnou ruku v tom, kdo by ztvárnil vašeho oblíbeného herního hrdinu nebo hrdinku na...

KOMENTÁŘ: Chybí vám hry v krabicích? I služby jako Steam mají své limity

Steam

Není to tomu tak dávno, co se mnoho hráčů zapřísahalo, že na nákupy her v kamenných obchodech nedají dopustit. Dnes už...



Najdete na iDNES.cz