Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Martin Ludvík o obživení Excaliburu

  5:01aktualizováno  13. června 2000 12:57
Martin Ludvík o obživení Excaliburu

Vy jste vlastně zakladatel Excaliburu. Proč Excalibur vůbec vznikl a kdo jeho vznik inicializoval?
Vzniknul jako příloha časopisu PCM (Popular Computer Magazin) koncem roku 1990. Protože na to byly vynikající ohlasy, tak jsme počátkem roku 1991 časopis osamostatnili. Šéfredaktorem se tehdy stal Lukáš Ladra, který byl podle mě nejlepším šéfredaktorem Excaliburu všech dob a v redakci byl Andrej Anastasov, Tomáš Adamec a Jakub Červinka. Pochopitelně na tom dělalo víc lidí, ale nepodíleli se na tom do takové míry. Původně byl Excalibur měsíčník, ale v souvislosti s televizním pořadem Špatný vliv, který běžel na TV Nova, jsme z něj v roce 1994, krátce po vzniku Score, udělali čtrnáctideník.

Krátce předtím, než jste z Excaliburu udělali čtrnáctideník, však z něj spousta kvalitních autorů odešla do právě vzniknuvšího Score. Jaký vliv to na časopis samotný mělo?
Stejně jako název pořadu na TV Nova to mělo na Excalibur špatný vliv, hlavně na kvalitu časopisu. Prodejnost byla pořád velice dobrá. Hlavně to byla změna celého obsahu, stylu psaní článků. Přišli noví redaktoři, hlavně to byla velká improvizace. Ale ustáli jsme to.

Martin Ludvík - vydavatel Excaliburu

Potom přišel Level, v té době již třetí herní magazín. V České republice to však vypadalo s herním trhem bledě, neboť v té době zde skončil Vision, resp. JRC přebralo jeho pozici. Jak pocítil Excalibur tuto situaci?
Asi to byla trochu změna k lepšímu, protože s JRC se přece jenom lépe spolupracovalo, než s Visionem. Neměli jsme obavy z příchodu Levelu, i když v té době skončil Vision, protože od herních firem jsme inzerci v časopise, až na pár vyjímek, až do dnešních dnů neměli. Navíc většina našich čtenářů hry nekupuje, ale stejně jako většina lidí v České republice, pirátí. Ani po příchodu Levelu jsme úbytek čtenářů nijak výrazně nepocítili, navíc Level jsem začal vydávat já jako vnitřní konkurenci Excaliburu. Jenomže v té době začaly problémy, distributoři se začali zpožďovat s platbama, a tak jsem ho po dvou číslech prodal JRCčku, konkrétně panu Pavlíčkovi, který ho pak prodal Vogel Publishingu.

Kdy tedy začal mít Excalibur problémy?
Excalibur měl problémy v podstatě od samého začátku. Začínali jsme totiž s malým kapitálem, ale tehdy to stačilo. Byl malý náklad, černobílý tisk, horší to bylo ve chvíli, kdy jsme začali vydávat více kusů a v barvě. Jenom nákup nové techniky stál tehdy téměř jeden a půl milionu korun. Postupně se zvyšovaly počty stránek, barevnost a spolu s tím šly nahoru výdaje, navíc v té době krachovala spousta distributorů, a tím pádem neplatili, nebo platili s velkým zpožděním a my už jsme neměli z čeho brát. Proto jsme s každým dalším číslem museli čekat na to, až nám distributoři zaplatí.

Kdy tedy došlo k pozastavení vydávání časopisu a proč?
Excalibur přestal vycházet vloni a celkem pauzíroval asi pět měsíců. Bylo to právě vyústění těchto všech problémů s distributory. Neměli jsme dostatek peněz na vydávání, byly rozpory v redakci. Teď jsme to dali všechno dohromady, sebrali všechny síly na to, abychom začali vycházet opravdu dobře a zatím se nám to celkem daří.
Druhým, sekundárním problémem, je přístup ze strany JRC Interactive, prostě kvůli herním distribučním společnostem. Jejich podpora je minimální a v podstatě svým přístupem některé časopisy, včetně nás, diskriminují. Například PC Gamer měl ve svém prvním čísle dvě exkluzivní recenze, přičemž nám pan Pavlíček řekl, že nám taky bude dávat nové hry, ale až poté, co vydáme tři čísla. Už jsme vydali čtyři, ale přístup z jeho strany se nezměnil. Díky tomu jsme byli informačně zpoždění a byť se snažíme sebevíc toto zpoždění minimalizovat, ne vždy se nám to podaří. Proto chceme alespoň o hře poskytnout co nejkomplexnější informace.

Nemůže být přístup ze strany JRC ovlivněn zveřejněním Quake 3 Testu na Vašem Cover CD? JRC se tehdy vyjádřilo, že Vám s okamžitou plastností zastavuje veškerou podporu.
Ten přístup předtím byl stejný jako teď. Nemohl být horší, už tehdy jsme nedostávali skoro nic a sice byla podpora oficiálně zastavena, prakticky se nás to nedotklo, protože už tehdy skoro žádná nebyla.

Z čeho jste tedy psali recenze na hry? A jak je možné, že jste měli už před dvěma měsíci recenzi na Age of Empires 2, hru, která vychází až v těchto dnech a navíc exkluzivitu má na ni Level? Je sice pravda, že bude poslední, kdo recenzi zveřejní, nicméně dvouměsíční předstih je podle mě skutečně docela velký.
Neboť jsme byli zpoždění ve všech hrách a dostala se nám do ruky betaverze Age of Empires 2, náš předchozí šéfredaktor ji uveřejnil a přiznávám, byla to chyba. Teď, s novou redakcí a s novým šéfredaktorem se podobné výstřelky stávat nebudou.
S Age Of Empires 2 a Quake 3 Testem to byly dvě chyby, které jsme udělali, ale byly desítky, neřku-li stovky her, které jsme měli dostat včas a přitom jsme je dostali s několikatýdenním zpožděním. Kdyby ale všechno fungovalo podle dohody, podobné věci by podle mě ani nenastaly.
Co se týče recenzí, tyto máme zpožděné, protože je vyjdeme až poté, co hry vyjdou v obchodech.

Nejde ale přece jenom o to, vycházet dobře, ale upoutat jak pravidelným vycházením, tak zajímavým obsahem. Dnes, kdy je na trhu celkem pět paperbackových herních magazínů, to rozhodně není nejlehčí. Jakou strategii jste zvolili vy? A prozradíte něco o novém šéfredaktorovi?
Excalibur vychází celkem dobře, dosáhli jsme určité kvality. My chceme být pochopitelně opět nejlepší, i když dnes to bude mnohem těžší, než dřív. Chceme čtenáře oslnit hlavně kvalitou, jak obsahu časopisu, tak Cdčka a doufám, že se nám to s novou redakcí podaří. Už do příštího čísla chystáme podstatně vyšší počet stránek, změnám se nevyhnula ani redakce, konkrétně post šéfredaktora, na který přišel Petr "Shadow" Zdražil, který byl jedním ze zakladatelů Levelu. Vykašlat se nechceme ani na naši webstránku, na kterou nám zatím nezbývá čas. WWW stránka je totiž až třetí v pořadí - nejdřív je časopis, potom CD a na třetím místě je web. Chceme totiž udělat Excalibur tak, aby se lidem zatajil dech a rádi bychom nasadili vysokou laťku už v příštím čísle a to i tím, že autoři budou dostávat hry na recenze podle svých oblíbených žánrů, jejichž jsou znalci.

Většina herních magazínů však klade důraz na své webstránky, když už ne na jejich pravidelný update, tak alespoň na pěkný vzhled. Jejich kvalita také v lecčems svědčí o časopise, stejně jako internetová adresa. Vy jste však na Insideru, všude je jejich reklama a nemáte ani vlastní doménu. Kdy tedy zprovozníte své stránky a pořídíte si už konečně doménu?
Na Insideru jsme už vlastně jenom ze setrvačnosti, na tento web umístil naše stránky jeden z našich bývalých redaktorů. Naší novou adresou bude nejspíš www.excal.cz. Zatím jsme tam nedávali žádná data, nicméně plnění webu chystáme. Zatím ještě dáváme prostor BonusWebu :-).

Autor:




Nejčtenější

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Další z rubriky

Phantasmagoria (PC)
Hrajete někdy retro? Co jste si pustili naposledy?

Vracíte se ještě ke starým hrám, nebo se naplno věnujete hraní současné produkce?  celý článek

Ovládání Oculus Touch v akci
Autor Oculus Riftu chce robotickou ruku pro porno ve virtuální realitě

Ve zvláštním diskusním pořadu se zakladatel firmy Oculus Rift, mladý kontroverzní miliardář Palmer Luckey, rozhovořil o tom, že budoucnost virtuální reality je...  celý článek

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.