Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Martin Ludvík o obživení Excaliburu

  5:01aktualizováno  13. června 2000 12:57
Martin Ludvík o obživení Excaliburu

Vy jste vlastně zakladatel Excaliburu. Proč Excalibur vůbec vznikl a kdo jeho vznik inicializoval?
Vzniknul jako příloha časopisu PCM (Popular Computer Magazin) koncem roku 1990. Protože na to byly vynikající ohlasy, tak jsme počátkem roku 1991 časopis osamostatnili. Šéfredaktorem se tehdy stal Lukáš Ladra, který byl podle mě nejlepším šéfredaktorem Excaliburu všech dob a v redakci byl Andrej Anastasov, Tomáš Adamec a Jakub Červinka. Pochopitelně na tom dělalo víc lidí, ale nepodíleli se na tom do takové míry. Původně byl Excalibur měsíčník, ale v souvislosti s televizním pořadem Špatný vliv, který běžel na TV Nova, jsme z něj v roce 1994, krátce po vzniku Score, udělali čtrnáctideník.

Krátce předtím, než jste z Excaliburu udělali čtrnáctideník, však z něj spousta kvalitních autorů odešla do právě vzniknuvšího Score. Jaký vliv to na časopis samotný mělo?
Stejně jako název pořadu na TV Nova to mělo na Excalibur špatný vliv, hlavně na kvalitu časopisu. Prodejnost byla pořád velice dobrá. Hlavně to byla změna celého obsahu, stylu psaní článků. Přišli noví redaktoři, hlavně to byla velká improvizace. Ale ustáli jsme to.

Martin Ludvík - vydavatel Excaliburu

Potom přišel Level, v té době již třetí herní magazín. V České republice to však vypadalo s herním trhem bledě, neboť v té době zde skončil Vision, resp. JRC přebralo jeho pozici. Jak pocítil Excalibur tuto situaci?
Asi to byla trochu změna k lepšímu, protože s JRC se přece jenom lépe spolupracovalo, než s Visionem. Neměli jsme obavy z příchodu Levelu, i když v té době skončil Vision, protože od herních firem jsme inzerci v časopise, až na pár vyjímek, až do dnešních dnů neměli. Navíc většina našich čtenářů hry nekupuje, ale stejně jako většina lidí v České republice, pirátí. Ani po příchodu Levelu jsme úbytek čtenářů nijak výrazně nepocítili, navíc Level jsem začal vydávat já jako vnitřní konkurenci Excaliburu. Jenomže v té době začaly problémy, distributoři se začali zpožďovat s platbama, a tak jsem ho po dvou číslech prodal JRCčku, konkrétně panu Pavlíčkovi, který ho pak prodal Vogel Publishingu.

Kdy tedy začal mít Excalibur problémy?
Excalibur měl problémy v podstatě od samého začátku. Začínali jsme totiž s malým kapitálem, ale tehdy to stačilo. Byl malý náklad, černobílý tisk, horší to bylo ve chvíli, kdy jsme začali vydávat více kusů a v barvě. Jenom nákup nové techniky stál tehdy téměř jeden a půl milionu korun. Postupně se zvyšovaly počty stránek, barevnost a spolu s tím šly nahoru výdaje, navíc v té době krachovala spousta distributorů, a tím pádem neplatili, nebo platili s velkým zpožděním a my už jsme neměli z čeho brát. Proto jsme s každým dalším číslem museli čekat na to, až nám distributoři zaplatí.

Kdy tedy došlo k pozastavení vydávání časopisu a proč?
Excalibur přestal vycházet vloni a celkem pauzíroval asi pět měsíců. Bylo to právě vyústění těchto všech problémů s distributory. Neměli jsme dostatek peněz na vydávání, byly rozpory v redakci. Teď jsme to dali všechno dohromady, sebrali všechny síly na to, abychom začali vycházet opravdu dobře a zatím se nám to celkem daří.
Druhým, sekundárním problémem, je přístup ze strany JRC Interactive, prostě kvůli herním distribučním společnostem. Jejich podpora je minimální a v podstatě svým přístupem některé časopisy, včetně nás, diskriminují. Například PC Gamer měl ve svém prvním čísle dvě exkluzivní recenze, přičemž nám pan Pavlíček řekl, že nám taky bude dávat nové hry, ale až poté, co vydáme tři čísla. Už jsme vydali čtyři, ale přístup z jeho strany se nezměnil. Díky tomu jsme byli informačně zpoždění a byť se snažíme sebevíc toto zpoždění minimalizovat, ne vždy se nám to podaří. Proto chceme alespoň o hře poskytnout co nejkomplexnější informace.

Nemůže být přístup ze strany JRC ovlivněn zveřejněním Quake 3 Testu na Vašem Cover CD? JRC se tehdy vyjádřilo, že Vám s okamžitou plastností zastavuje veškerou podporu.
Ten přístup předtím byl stejný jako teď. Nemohl být horší, už tehdy jsme nedostávali skoro nic a sice byla podpora oficiálně zastavena, prakticky se nás to nedotklo, protože už tehdy skoro žádná nebyla.

Z čeho jste tedy psali recenze na hry? A jak je možné, že jste měli už před dvěma měsíci recenzi na Age of Empires 2, hru, která vychází až v těchto dnech a navíc exkluzivitu má na ni Level? Je sice pravda, že bude poslední, kdo recenzi zveřejní, nicméně dvouměsíční předstih je podle mě skutečně docela velký.
Neboť jsme byli zpoždění ve všech hrách a dostala se nám do ruky betaverze Age of Empires 2, náš předchozí šéfredaktor ji uveřejnil a přiznávám, byla to chyba. Teď, s novou redakcí a s novým šéfredaktorem se podobné výstřelky stávat nebudou.
S Age Of Empires 2 a Quake 3 Testem to byly dvě chyby, které jsme udělali, ale byly desítky, neřku-li stovky her, které jsme měli dostat včas a přitom jsme je dostali s několikatýdenním zpožděním. Kdyby ale všechno fungovalo podle dohody, podobné věci by podle mě ani nenastaly.
Co se týče recenzí, tyto máme zpožděné, protože je vyjdeme až poté, co hry vyjdou v obchodech.

Nejde ale přece jenom o to, vycházet dobře, ale upoutat jak pravidelným vycházením, tak zajímavým obsahem. Dnes, kdy je na trhu celkem pět paperbackových herních magazínů, to rozhodně není nejlehčí. Jakou strategii jste zvolili vy? A prozradíte něco o novém šéfredaktorovi?
Excalibur vychází celkem dobře, dosáhli jsme určité kvality. My chceme být pochopitelně opět nejlepší, i když dnes to bude mnohem těžší, než dřív. Chceme čtenáře oslnit hlavně kvalitou, jak obsahu časopisu, tak Cdčka a doufám, že se nám to s novou redakcí podaří. Už do příštího čísla chystáme podstatně vyšší počet stránek, změnám se nevyhnula ani redakce, konkrétně post šéfredaktora, na který přišel Petr "Shadow" Zdražil, který byl jedním ze zakladatelů Levelu. Vykašlat se nechceme ani na naši webstránku, na kterou nám zatím nezbývá čas. WWW stránka je totiž až třetí v pořadí - nejdřív je časopis, potom CD a na třetím místě je web. Chceme totiž udělat Excalibur tak, aby se lidem zatajil dech a rádi bychom nasadili vysokou laťku už v příštím čísle a to i tím, že autoři budou dostávat hry na recenze podle svých oblíbených žánrů, jejichž jsou znalci.

Většina herních magazínů však klade důraz na své webstránky, když už ne na jejich pravidelný update, tak alespoň na pěkný vzhled. Jejich kvalita také v lecčems svědčí o časopise, stejně jako internetová adresa. Vy jste však na Insideru, všude je jejich reklama a nemáte ani vlastní doménu. Kdy tedy zprovozníte své stránky a pořídíte si už konečně doménu?
Na Insideru jsme už vlastně jenom ze setrvačnosti, na tento web umístil naše stránky jeden z našich bývalých redaktorů. Naší novou adresou bude nejspíš www.excal.cz. Zatím jsme tam nedávali žádná data, nicméně plnění webu chystáme. Zatím ještě dáváme prostor BonusWebu :-).

Autor:
Témata: Andrej Anastasov
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...