Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mass Effect Andromeda s odstupem a slevou, má to smysl? Pohled čtenáře

Rozporuplné reakce na sci-fi Mass Effect Andromeda řadu lidí odradily od koupě. Patřil mezi ně i čtenář Michal Dvořák, který si hru nakonec pořídil později a ve slevě. Zklamaný není, ale některé věci ho frustrují. Přečtěte si jeho recenzi.

Mass Effect Andromeda byla prvním dílem série ME, který jsem nezakoupil ihned po vydání. Rozpačité hodnocení a prezentovaný produkt mě zkrátka nenavnadily a vzhledem k tomu, že šlo svým způsobem o restart, iniciativa hru pořídit na základě vztahu k předcházejícím dílům byla nízká. Když však nedávno hra zlevnila o 50 procent, zbystřil jsem. A když vyšlo demo, už mi to nedalo. Přeci jen, i přes diskutabilní přešlapy značka Bioware stále představuje určitou garanci. Stáhnul jsem demo a za necelých 7 hodin jsem usoudil, že vyloženě zklamaný zřejmě nebudu.

Vzhledem k tomu, že mnoho lidí tuto hru vynechalo na základě rozporuplných recenzí, píšu své dojmy z ní pro lidi, kteří hru nekoupili a teď uvažují, jestli to má vůbec cenu.

O zhruba 58 hodin později mám dohráno a zklamaný nejsem. Ale možná trochu frustrovaný.

Mass Effect: Andromeda

Herní zážitek se u téhle hry hodnotí složitě. Přestože to je první hra v nové trilogii, je nemožné ji nesrovnávat s trilogií předchozí. Kde u prvního příspěvku do série zpravidla nad některými věcmi přivíráme oči, zde je složité nekritizovat záležitosti v předchozích dílech vyřízené. Na druhou stranu odpouštět věci jen kvůli tomu, že se přešlo na nový engine, se mi také nechce. Inu, pojďme se na to podívat.

Proč nejsem zklamaný

Je to OK. Obávám se, že toto je sentiment, který nejlépe popisuje můj pocit ze hry. Grafika je skutečně nádherná, ať jde o exteriéry otevřeného světa, nebo interiéry různých stanic, lodí či jeskyní, vypadá to dobře, kouká se na to dobře. Jsou tam přehršle unikátních detailů, díky kterým máloco působí nudně či sterilně.

Souboj, jak je, funguje dobře, svižně. Mechanismy jsou plně funkční a možnosti jsou široké, takže si každý najde cestičku ke svému stylu. Měl bych výtku k umělé neinteligenci, ale byl jsem upozorněn, že na nejvyšší obtížnost má výtka padá, takže si ji prozatím ponechám.

Hlavní příběh ujde. Ne, že by byl vyloženě špatný, ale když se dá shrnout do jedné, dvou vět, tak to na Oscara nebude. Z konce je zřejmé, že jde o víc, než se zdá, ale to nic nemění na tom, že tato hra zůstává příběhově chudá. Na konci první větší planety už tak nějak tušíme, jak to skončí, a přesně tak to také skončí. Ano, jsou tam nějaké „zvraty“, ale pro příběh této hry nejsou podstatné a pouze uvedou očekávané pokračování děje. Aniž bych něco vyzradil, představte si, že velký „zvrat“ je odhalení tajemného výrobce Čechovovy zbraně těsně předtím, než jí zabijete antagonistu.

Je třeba zdůraznit, že děj není špatný, je to prostě takový obyčejný, průměrný sci-fi příběh. Neurazí, ale dech nevyrazí a v době, kdy je singleplayerových her jak šafránu, nad ním nos ohrnovat nelze. Co ho sráží nejvíce, je srovnání s ME2 a ME3, které v tomto ohledu zkrátka excelovaly (když pominu konec ME3). Hlavní dějová linka je podle mého názoru kvalitativně srovnatelná s ME1, kde v některých ohledech ve srovnání vychází lépe, jinde hůře.

Mass Effect: Andromeda

Kladné body pak rozhodně získávají, nazvěme je důležitými vedlejšími úkoly, méně důležitými vedlejšími úkoly a do určité míry i vedlejší úkoly. První dvě kategorie jsou zpravidla nadabované, často i s nějakými scénkami. Jejich úroveň je kvalitativně srovnatelná s hlavní příběhovou linkou, takže co do příběhu stojí za zahrání.

Skutečnost, že se na konci mnoho z nich projeví, vytváří pocit, že jsou skutečně součástí světa, který svými činy budujete, za což jsem velmi vděčný. Ryze vedlejší mise jsou takové obyčejné, ze začátku hry jsem je plnil všechny, ale protože se mechanismem dost opakují, od druhé až třetí planety už jsem je plnil, pouze když jsem na ně narazil v průběhu plnění důležitějších misí.

Jak jsem říkal, hře jsem věnoval zhruba 58 hodin a kromě zcela vedlejších misí jsem na konci hry neměl v quest logu už nic. To mi na hru připadá jako velice adekvátní porce obsahu.

Proč jsem frustrovaný

ME Andromeda působí odfláknutě

Příběh je až příliš podobný ME1. Geth, Kett/ Remnant, Prothean. Je až bolestivé sledovat, jak málo originální Andromeda v tomto ohledu je. Kdo hrál ME1, tak „zvrat“ prvního dění tuší už od začátku.

Vezměte si, co v rámci hry musel vytvořit ME1. Uvést 4-6 hlavních mimozemských ras (Gethové a Protheani se rozšiřují spíše až ve ME2 a 3), množinu dalších mimozemských ras, nové technologie, alternativní historii a teprve na tom postavit příběh.

ME Andromeda to všechno má a může se věnovat novým věcem. Což z pro mě nepochopitelného důvodu jsou jenom 1-2 nové rasy (Ketty bych úrovní rozvedení přirovnal k rozvedení Gethů v ME1). To je prostě málo a zklame to.

Ději chybí WOW momenty. Nevím, jak jinak to nazvat. Pamatujete v ME1 přílet Soverigna k citadele a váš odlet z planety v Maku?

Nebo únik z pevnosti kolektorů v ME2?

No a co třeba odlet ze Země v ME3?

I teď, roky poté, co už jsem to nesčetněkrát viděl, mi z těchto scén běhá mráz po zádech (možná je to jen hudbou, každopádně ten WOW pocit v MEA jsem neměl).

Soubojový systém je hloupější. Proč odebrat možnost rozkazovat společníkům, mi prostě nejde do hlavy (ponechána je pouze schopnost přikázat, na co útočit, ne však jak). Stejně tak definitivní odebrání zastavení/zpomalení času a zredukování aktivních schopností. Proč musím uprostřed souboje jít do hlavního menu hry, přehodit jednu z maximálně tří schopností a pak teprve seslat, když v ME1,2 i 3 šlo dát všechny naučené schopnosti do lišty? Ano, ve výsledku je souboj mnohem rychlejší, ale také mnohem primitivnější, když de facto eliminuje možnost taktizovat a omezuje množinu aktivních schopností.

Mass Effect: Andromeda

Postavy nejsou kdovíjak zajímavé/originální. Opět, je to dostačující, ale Thane, Garrus, Vrex, Grunt, Jack, Mordin - to byly zajímavé postavy s osobností. Ano, v původních dílech byly i nudné (Liara, Jacob), které potřebovaly více her na zlepšení (nebo k němu vůbec nedošlo), ale v MEA postavy nejsou pamětihodné. Pro mě jediný zábavný společník byl Wrex, chci říct starý Wrex, teda Drack.

Rozumím, že je nemožné v rámci jedné hry vytvořit celou sadu propracovaných postav, ale jak je možné, že po absolvování všech Loyalty missions si horko těžko pamatuji jedinou zajímavou osobní věc o komkoliv. Aha, Cora ráda zahradničí. Liam si nechal poslat auto raketoplánem, Vetra ... má sestru. Zase se vracím k té stejné v věci. Kdybych nehrál ME1-3, tak je to adekvátní plejáda postav, ale já vím, že to BioWare umí a toto se k jejich možnostem pouze přiblížilo.

Stabilita. Díky této hře jsem konečně viděl, jak vypadá BSOD na WIN10. Odhadem každých 5-7 hodin nastal bug, který mi buďto shodil PC, nebo hru. A ve třech případech to navíc během bugu vytvořilo nenačitelný save a musel jsem zkoušet, než jsem objevil save, který chybou postižený nebyl.

Na rozdíl od ostatních jsem texturami nepropadával, a výrazné chyby v animaci postav jsem nezaznamenal. Po této stránce tak už je hra opravená.

Animace obličeje

Prosím, nekoukejte na grafiku, ale na animace. Mrtvé oči, omezená mimika. V některých částech mám pocit, že Mafia díky výraznějšímu pohybu obočí působí živěji. A to je s odpuštěním ostuda.

Rozumím, že motion capture je drahý a je levnější to řešit algoritmicky, ale v roce 2017 už by postavy neměly působit jako po mrtvici. Neštve mě to ani tak po té vizuální stránce, (je to špatné, ale je to detail, který nanejvýš může rušit, ne však zkazit někomu hru), štve mě to v tom, že hra byla v takovémto stavu a někdo rozhodl, že může jít do prodeje. To je prostě neúcta k zákazníkovi.

Obličejové animace

Svět. Je velký, je nový a štve mě, že moc nedává smysl. Když narazíte na novou mimozemskou rasu, je to označeno za první setkání. Avšak vzhledem k tomu, že na některých planetách už lidé s touto civilizací žijí, tak celá ta zápletka nedává moc smysl. Proč doletěla citadela o 14 měsíců dříve, když osidlování je úlohou pathfinderů? Kdyby byli úspěšní bez nich, nebyli by pathfindeři zbyteční? Do toho se nebudu příliš pouštět, ale příliš mnohokrát jsem si klepal na čelo.

Repetitivnost. Hratelnost je poměrně originálně zábavná, máme tu nějaké prvky plošinovek, sci-fi sudoku a k různým nepřátelům se vyplatí přistupovat různými způsoby. Škoda jen, že stejnou věc, kterou děláme na první planetě, pak děláme pětkrát na ostatních planetách. Detaily se mění, ale mechanismus je vždy stejný. Když jsem zabíjel čtvrtého architekta, už jsem z toho byl unavený. Noví nepřátelé se od konce první třetiny také neobjevují a když finální souboj byl pouze mix starých známých, byl jsem rád, že hra skončila.

No a tady to máte. Hra mě zabavila, času stráveného s ní nelituji, ale znovu to už hrát nebudu. Podle mě hře takových 6/10 sluší, 7/10 pouze v případě, že jste žádnou jinou z ME her nehráli. Za sebe doporučuji si zahrát demo, je to úžasně reprezentativní kus hry. Jestli budete mít po dohrání pocit, že vás to celkem bavilo, bude vás celkem bavit i plná hra. Můj dojem po dohrání celé hry a po dohrání dema byl velmi podobný.

Málem jsem zapomněl: multiplayer je stejný jako v ME3.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...