BioWare jsou vývojářskou elitou pro každého hráče na PC i pro každého konzolistu. Nakonec stačí se podívat, čím herní svět obohatili. Je to pořádný seznámek trháků. Baldur´s Gate, Neverwinter Nights, Star Wars: KOTOR a Jade Empire, abych zmínil ty nejzajímavější. Dá se říct, že na co sáhli, to se podařilo. Ohlášený projekt Mass Effect pro Xbox360 však vyráží dech. První dojmy jsou jako kdybychom se ocitli uprostřed vědeckofantastického filmu. A když se spojí geniální vzhled s mistrovstvím tvůrců, pak bychom se mohli dočkat skutečného megahitu, který může snadno konkurovat BioShocku nebo Final Fantasy XIII. Teď jen doufat, aby BioWare odvedli tradiční práci mistrů až do konce.
Z hlubin vesmíru se řítí nebezpečí, které předpovědělo temné proroctví.
Herní prostředí Mass Effectu? Píše se 23. století a lidstvo zvládá cestovat vesmírem. Trochu mi tyto představy o světlé budoucnosti nesedí, obávám se, že skutečnost ve světle islámských fanatiků a nedostatku energie bude poněkud více ponurá, ale celkem chápu, že pro tvorbu hry, která má hráče uchvátit, je atraktivní svět mezihvězdných letů tím pravým ořechovým. Na druhou stranu, jako člověk odkojený Asimovovým galaktickým impériem a Lucasovými Hvězdnými válkami, se v takovém prostředí cítím jako ryba ve vodě. Nehledě na to, že RPG her, kde běhají skřeti, elfové a trpaslíci či jiné tradiční fantasy potvory, začínám mít plné zuby.Oproti tomu možnost vydat se do vesmíru s kosmickou lodí a vybírat si ze stovek planet v Mléčné dráze, na kterých je možné přistát, to je prostě naplnění snu každého hráče, který si libuje ve vědeckofantastických filmech a literatuře. Ne že by to byla originální myšlenka, vesmírem jsme létali už v Elite na ZX Spectru, ovšem teprve u Mass Effectu si člověk připadá jako ve skutečnosti. Sledoval jsem s obavami, zda se BioWare nerozhodne pro riskantní krok simulace letu nebo vesmírných soubojů, ale hoši dobře znají pořekadlo o ševci, držícím se svého kopyta, a tak se ve hře sice ocitnete na vlajkové, 30 mil dlouhé kosmické lodi Citadel i na vlastní vesmírné lodi Normandy, ovšem křižovat galaxií pomocí ovladače nebudete, "pouze" vyberete systém, do kterého chcete letět a ocitnete se v něm.
BioWare jsou nepochybně mistři v RPG světě, ale zvládnout simulaci letu a soubojů je prostě trochu jiný šálek kávy, takže by pak mohla hra dopadnout jako nepovedený hybrid skvělé explorace planet, ovšem přiblblého a nedotaženého poletování kosmem, které by se stalo víceméně nutným zlem. Takhle si na lodi vyvoláte naprosto fantasticky vytvořenou mapu kosmu a pak zoomujete dle chuti vesmírem, až si vyberete cíl, kam budete směřovat své kroky. Modely planet jsou fenomenálně detailní a umožní vám připravit se na terén, který vás na místě čeká. Na druhou stranu jsem zvědav, jak bude zvládnutá jízda v šestikolové průzkumné bugině, kterou můžete všelijak vylepšovat a upravovat.
Zajímavě jsou řešeny rozhovory s NPC postavami.
Autoři připravili celkem poutavý příběh. Z hlubin vesmíru se řítí nebezpečí, které předpovědělo temné proroctví. Máte tříčlenný tým, se kterým se budete snažit smrtelné nebezpečí zastavit, pochopitelně ne vlastní silou. Přesto se můžete těšit na klasické boje, při kterých kamera zabírá vybranou postavu zpoza ramene. Slíbeny jsou i "pěstní" souboje, ale většina se pochopitelně bude odehrávat pomocí palných zbraní budoucnosti, které si umí docela příjemně pohrát i se stavbami. V rané verzi se zdá trochu skřípat fyzika, kamenné bloky se řítí, jako kdyby byly z papíru, ale doufejme, že tvůrci vše dopilují, nakonec mají k dispozici v současnosti nejvýkonnější Unreal Engine, na kterém běží i další trhák Xboxu 360 Gears of War.Právě díky neuvěřitelným možnostem enginu a špičkovým designérům se ocitáte v tak dokonale vypadajícím světě. Lidské tváře tu nejsou trapnými napodobeninami, které znáte třeba z Oblivionu, ale skutečně fascinujícími živými obličeji. Mimozemšťany, které potkáte, byste klidně mohli zařadit do Lucasových Hvězdných válek a nikdo by si toho nepovšiml, protože úroveň detailů je naprosto ohromující. Materiály vypadají jako ve skutečnosti, ideálně je to vidět na kovech, které působí zcela přirozeně. Ostatně celá úroveň grafiky je jednoduše dech beroucí a dává hře ten pocit autentična, který je tolik důležitý, když si kvalitní děj chcete vychutnat.
Zajímavě jsou řešeny rozhovory s NPC postavami. Sice podobná technika fungovala už u titulu Under A Killing Moon z roku 1994, kdy při rozhovoru vybíráte z možností, ovšem tentokráte je systém založen ne na textu, ale je vylepšen o emocionální podbarvení odpovědi. V praxi to vypadá tak, že vám ufoun u baru odmítne dát informaci, která je pro vás životně důležitá. Váš hrdina Sheperd jednoduše sáhne k pasu pro svoji proklatě nízko zavěšenou laserovou pistoli a nabídne neochotovi dávku koncentrovaného světla přímo do očí. Bude zajímavé sledovat, jak na hrozby budou reagovat NPC naprogramovaná na vzteklost a neohroženost, stejně tak se těším na výraz Sheperdova tvrďáckého ksichtu, až bude zkoušet něco ukecat.
Otázka KDY platí i pro samotné vydání Mass Effectu.
BioWare ohlásili, že Mass Effect chystají jako trilogii. Zní to lákavě a pokud bude finální verze vypadat tak, jak zatím firma prezentovala, zrodí se jednoznačně nová legenda. Není ovšem jasné, zda se příběh, rozběhnutý v prvním díle, bude rozvíjet i ve dvou dalších, nebo zda půjde o samostatné příběhy spojené jen osobou hlavního hrdiny. Nakonec vesmír se používá jako učebnicový příklad pro vysvětlení pojmu nekonečno, takže se v něm může odehrávat cokoliv z jiného nekonečna, tedy lidské fantazie, která zatím u projektů BioWare nabírala docela slušné obrátky. Vzhledem k tomu, že Microsoft má o projekt eminentní zájem, dá se předpokládat, že nezklame. Zatím bude titul pouze pro Xbox 360, jak je to s možnou konverzí na PC, je zatím nejasné, ovšem i když patrně bude, tak je otázka kdy. Stejná otázka (KDY?) platí i pro samotné vydání Mass Effectu, kde čekám mnoho odložení a o tom, že bychom hru dostali na trh ještě letos, si nedělám nejmenší iluze. I když, bylo by to fajn!Index očekávání 95 %