Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Master of Magic – fantasy klon Civilizace

  12:00aktualizováno  11. února 10:31
Jedním z milníků počítačové zábavy je rozhodně legendární hra Civilization. Mezi hry, které z této pecky více méně těžily, patří i tahová strategie Master of Magic, na kterou se dnes podíváme v rámci pravidelné Klasiky. Ledacos sice přebírá ze své předlohy, ale zároveň přimíchává fantasy ingredience a výsledný dojem je více než dobrý.

Master of Magic Když se řekne Microprose, spoustě lidí se vybaví legendární strategické hry jako je Civilization nebo Colonization. Speciálně Civilizaci je možno považovat v podstatě za přelomovou záležitost, která inspirovala a stále inspiruje mnohé tvůrce počítačových strategií. Jelikož tyto hry od Microprose slavily ve své době obrovský úspěch (a nejen ve své době, ale slaví v podstatě stále, důkazem čehož je například zbrusu nová Civilizace III), rozhodli se jejich autoři, že z osvědčené šablony vytěží ještě něco víc a pustili se do tvorby dalších strategických her. Jedním z těch povedenějších kousků je i hra Master of Magic z roku 1994, na kterou si dnes v rámci pravidelné Klasiky trochu zavzpomínáme.

Jak už název hry našeptává, jde o strategii zasazenou do fantasy prostředí plného magie. Kromě mnoha podobných rysů s již zmíněnou hrou Civilization se můžeme setkat i s prvky z dalších strategií – leccos vám možná připomene hry Warlords nebo Fantasy Empires. Stejně jako si v Civilizaci na začátku hry volíte svůj národ, i v Master of Magic (dále jen MoM) máte na začátku na výběr. A to nejen na výběr z několika fantasy ras (kromě lidí jsou k dispozici elfové, trpaslíci, orkové, hobiti a podobně), ale volíte také své magické zaměření a povolání. Na volbě povolání a směru magie závisí schopnosti a kouzla, která budete mít k dispozici, na výběru rasy pak jednotky, které je možno rekrutovat. Po dobytí města jiného národa se vám však samozřejmě otevře možnost produkovat i "cizí" jednotky.

Master of Magic Těžiště hry spočívá ve zvelebování vlastních měst a rozšiřování svého území. Hlavní mapa je pojata velmi podobně jako v Civilizaci, to znamená, že na zjednodušené mapě krajiny jsou přehledně zobrazena města, hory, řeky a také zdroje surovin – minerály, úrodná půda či území bohaté na zvěř. Fantasy říše je navíc ideálním místem pro různé věže či doupata příšer, čili záležitosti známé například z Warlords. Veledůležité jsou také zdroje many, díky které můžete vynalézat nová kouzla a dělat podobné magické skopičiny – a vzhledem k tomu, že kouzlení je v MoM opravdu důležitou záležitostí, je získání dostatečného množství magických zdrojů leckdy klíčové. Ve hře nejste odkázáni jen na dobývání nepřátelských měst, ale můžete zakládat i své vlastní osady, budovat mezi nimi cesty a tak podobně. Svá města (respektive zpočátku hry spíše vesnice) si zvelebujete známým "civilizáckým" způsobem. Při dostatku jídla se vám rozroste populace a umožní obhospodařovat kousek půdy v okolí vesnice, ve městech je možno stavět různé budovy, z nichž některé mají obranný charakter, jiné zlepšují hospodářskou situaci a další umožňují výrobu lepších zbraní. Města jsou také místem, kde verbujete svá vojska – od více méně klasických humanoidních vojáků přes létající pegasy až po temné jezdce, dračí želvy a podobné radosti.

Jednotlivé typy vojenských jednotek se liší svou silou a pohyblivostí, specialitou jsou pak hrdinové. Ty můžete zaměstnávat jak pro klasický boj, tak pro průzkumné účely či prolézání různých jeskyní. Pokud vaše ozbrojené voje narazí na nepřátele, dojde samozřejmě k bitvě. Boj samotný je buď automaticky přepočítán a vy pouze vidíte výsledek střetu, nebo se můžete chopit řízení svých jednotek ve speciálním bojovém módu. Nejmarkantnějším zpestřením oproti Civilizaci je vynalézání a Master of Magic sesílání kouzel. Jednotlivých zaklínadel je ve hře poměrně velké množství, ale je pravda, že mnohé z nich jsou si svým efektem navzájem velmi podobná. I tak ale je z čeho vybírat – od různých léčivých kouzel přes útočné formule až po zaklínadla vyvolávající ku pomoci všelijaké magické bytosti.

Jak už jsem naznačil výše, magie v této hře hraje důležitou roli. Nejen že je prostředkem v boji, ale v MoM je vlastně i celá magická říše, která je z materiálního světa přístupná jen pomocí magických věží (je to dost podobné, jako když třeba v Heroes of Might and Magic sestoupíte jeskynním průchodem z povrchu do podzemí – zkrátka taková druhá rovina světa). Boje samozřejmě probíhají jak v normální krajině, tak v magické říši, a jen dobytí celého světa vede k vítězství.

Technické zpracování je z dnešního pohledu samozřejmě dost zastaralé, ale ve své době bylo na poměrně slušné úrovni. Mapa světa je přehledná a je na ní vše důležité, v detailním pohledu na město najdeme solidně zobrazené důležité budovy, mapku okolí města a důležité údaje, bojový mód je graficky sice poměrně chudý, ale pro taktické účely dostačující. I když se hra MoM nevyznačuje nijak převratnou originalitou co se systému hry týče, spojuje osvědčenou myšlenku s přitažlivým fantasy prostředím a je nabitá kouzly a magií. Ve své době rozhodně patřila mezi kvalitní strategie a i dnes může být dobrou volbou pro majitele starších počítačů, kteří nemají šanci rozběhnout nové tituly.

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Kvíz -  Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Tentokrát to bude opravdu těžké. V následujícím kvízu naleznete výřezy z originálních krabic těch největších herních...

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...



Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Nintendo prodalo k letošku přes sedm set milionů konzolí

Vlevo Gameboy (1989), vpravo Switch s odepnutými Joy-Cony

Nejúspěšnější konzolí Nintenda je handheld DS s prodeji přes 150 milionů kusů. Celkově se prodalo za dobu existence...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Najdete na iDNES.cz