Master of Magic – fantasy klon Civilizace

  • 8
Jedním z milníků počítačové zábavy je rozhodně legendární hra Civilization. Mezi hry, které z této pecky více méně těžily, patří i tahová strategie Master of Magic, na kterou se dnes podíváme v rámci pravidelné Klasiky. Ledacos sice přebírá ze své předlohy, ale zároveň přimíchává fantasy ingredience a výsledný dojem je více než dobrý.

Master of Magic Když se řekne Microprose, spoustě lidí se vybaví legendární strategické hry jako je Civilization nebo Colonization. Speciálně Civilizaci je možno považovat v podstatě za přelomovou záležitost, která inspirovala a stále inspiruje mnohé tvůrce počítačových strategií. Jelikož tyto hry od Microprose slavily ve své době obrovský úspěch (a nejen ve své době, ale slaví v podstatě stále, důkazem čehož je například zbrusu nová Civilizace III), rozhodli se jejich autoři, že z osvědčené šablony vytěží ještě něco víc a pustili se do tvorby dalších strategických her. Jedním z těch povedenějších kousků je i hra Master of Magic z roku 1994, na kterou si dnes v rámci pravidelné Klasiky trochu zavzpomínáme.

Jak už název hry našeptává, jde o strategii zasazenou do fantasy prostředí plného magie. Kromě mnoha podobných rysů s již zmíněnou hrou Civilization se můžeme setkat i s prvky z dalších strategií – leccos vám možná připomene hry Warlords nebo Fantasy Empires. Stejně jako si v Civilizaci na začátku hry volíte svůj národ, i v Master of Magic (dále jen MoM) máte na začátku na výběr. A to nejen na výběr z několika fantasy ras (kromě lidí jsou k dispozici elfové, trpaslíci, orkové, hobiti a podobně), ale volíte také své magické zaměření a povolání. Na volbě povolání a směru magie závisí schopnosti a kouzla, která budete mít k dispozici, na výběru rasy pak jednotky, které je možno rekrutovat. Po dobytí města jiného národa se vám však samozřejmě otevře možnost produkovat i "cizí" jednotky.

Master of Magic Těžiště hry spočívá ve zvelebování vlastních měst a rozšiřování svého území. Hlavní mapa je pojata velmi podobně jako v Civilizaci, to znamená, že na zjednodušené mapě krajiny jsou přehledně zobrazena města, hory, řeky a také zdroje surovin – minerály, úrodná půda či území bohaté na zvěř. Fantasy říše je navíc ideálním místem pro různé věže či doupata příšer, čili záležitosti známé například z Warlords. Veledůležité jsou také zdroje many, díky které můžete vynalézat nová kouzla a dělat podobné magické skopičiny – a vzhledem k tomu, že kouzlení je v MoM opravdu důležitou záležitostí, je získání dostatečného množství magických zdrojů leckdy klíčové. Ve hře nejste odkázáni jen na dobývání nepřátelských měst, ale můžete zakládat i své vlastní osady, budovat mezi nimi cesty a tak podobně. Svá města (respektive zpočátku hry spíše vesnice) si zvelebujete známým "civilizáckým" způsobem. Při dostatku jídla se vám rozroste populace a umožní obhospodařovat kousek půdy v okolí vesnice, ve městech je možno stavět různé budovy, z nichž některé mají obranný charakter, jiné zlepšují hospodářskou situaci a další umožňují výrobu lepších zbraní. Města jsou také místem, kde verbujete svá vojska – od více méně klasických humanoidních vojáků přes létající pegasy až po temné jezdce, dračí želvy a podobné radosti.

Jednotlivé typy vojenských jednotek se liší svou silou a pohyblivostí, specialitou jsou pak hrdinové. Ty můžete zaměstnávat jak pro klasický boj, tak pro průzkumné účely či prolézání různých jeskyní. Pokud vaše ozbrojené voje narazí na nepřátele, dojde samozřejmě k bitvě. Boj samotný je buď automaticky přepočítán a vy pouze vidíte výsledek střetu, nebo se můžete chopit řízení svých jednotek ve speciálním bojovém módu. Nejmarkantnějším zpestřením oproti Civilizaci je vynalézání a Master of Magic sesílání kouzel. Jednotlivých zaklínadel je ve hře poměrně velké množství, ale je pravda, že mnohé z nich jsou si svým efektem navzájem velmi podobná. I tak ale je z čeho vybírat – od různých léčivých kouzel přes útočné formule až po zaklínadla vyvolávající ku pomoci všelijaké magické bytosti.

Jak už jsem naznačil výše, magie v této hře hraje důležitou roli. Nejen že je prostředkem v boji, ale v MoM je vlastně i celá magická říše, která je z materiálního světa přístupná jen pomocí magických věží (je to dost podobné, jako když třeba v Heroes of Might and Magic sestoupíte jeskynním průchodem z povrchu do podzemí – zkrátka taková druhá rovina světa). Boje samozřejmě probíhají jak v normální krajině, tak v magické říši, a jen dobytí celého světa vede k vítězství.

Technické zpracování je z dnešního pohledu samozřejmě dost zastaralé, ale ve své době bylo na poměrně slušné úrovni. Mapa světa je přehledná a je na ní vše důležité, v detailním pohledu na město najdeme solidně zobrazené důležité budovy, mapku okolí města a důležité údaje, bojový mód je graficky sice poměrně chudý, ale pro taktické účely dostačující. I když se hra MoM nevyznačuje nijak převratnou originalitou co se systému hry týče, spojuje osvědčenou myšlenku s přitažlivým fantasy prostředím a je nabitá kouzly a magií. Ve své době rozhodně patřila mezi kvalitní strategie a i dnes může být dobrou volbou pro majitele starších počítačů, kteří nemají šanci rozběhnout nové tituly.