Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Master Rallye - automobilový maraton

  12:00aktualizováno  3:09
Závod Paříž - Moskva - dálková rallye, která tvrdě prověří všechny zúčastněné - lidi i stroje. Jak se podařilo převést tuto extrémně náročnou soutěž na monitory našich počítačů? Pojedeme opravdu na ohromné vzdálenosti s možností vlastní navigace. Je Master Rallye simulátor nebo arkádové povožení? Zajímá vás to? Stačí kliknout.

Master Rallye

Dálkové rallye patří mezi nejnáročnější motoristické disciplíny. Posádky vozů i řidiči motocyklů jedou tisíce kilometrů s jedinou vizí - dostat se co nejrychleji z bodu A do bodu B. Kudy se vydají, záleží jen na nich. Nejznámějším závodem tohoto typu je bezesporu Paříž - Dakar, na čemž nemění nic ani fakt, že cíl byl v posledních letech i v jiných městech. V Paříži však startuje i jiná maratónská rallye. Na rozdíl od své slavnější sestry nevede její trasa ze severu na jih, ale ze západu na východ. Mluvíme samozřejmě o Master Rallye - vytrvalostní soutěži z Paříže do Moskvy. Právě tento závod se vývojáři z firmy Steel Monkeys rozhodli přenést na monitory počítačů a televizní obrazovky majitelů Playstation 2. My se samozřejmě zaměříme na písíčkovou verzi.

Příbuznost s playstationem je zřejmá hned po vstupu do hry. Vše, včetně výběru jména, se ovládá jen s pomocí šipek. Myší se však auta neřídí, a tak se bez ní celkem dobře můžeme obejít. V menu hry na nás čeká slušný výběr závodních režimů. Bohužel jsou všechny uzamčené, a to včetně položky nejdůležitější - tedy Master Rallye. Jestli si chceme zajezdit, musíme se spokojit se seriálem pěti pohárů nebo se samostatným závodem. Vrhněme se k pohárům, to je jediná cesta vedoucí Master Rallye k otevření Master Rallye. Bez auta se nehneme. Stačit nám ale bude muset osobní. I když skutečnou soutěž jedou také motocykly a kamiony, autoři hry mají licenci jen na kategorii osobních vozů, a tak zde motorky ani náklaďáky nenajdeme. Co se dá dělat, závodní Tatrou se prostě jen tak v nějaké hře nepovozíme. Jak jsme ale zjistili, pokud budete hodně dobří, máte šanci jako bonus vyhrát alespoň jejího největšího soupeře - ruský Kamaz. Vraťme se však k osobákům. Stejně jako tratě, jsou i automobily na začátku hry z valné většiny zamčené. Jako úplní nováčci máme na výběr jen ty nejobyčejnější vozy. Ty jsou však velice exotických značek, z nichž nejznámější je asi indická Tata. S přibývajícími úspěchy se vám ale otevřou dvířka ke známějším strojům.

Podle čtyř hodnot (maximální rychlosti, zrychlení, ovladatelnosti a odolnosti) udávajících kvality jednotlivých vozidel, si lze vybrat to, která vám nejvíce vyhovuje. Navíc si jej můžete velice precizně vyladit pomocí mnoha nastavení. Že by bylo Master Rallye propracovaným simulátorem? A už stojíme na startu, kupodivu se tu spolu s naším vozem tísní ještě tři další. Takhle přeci dálkové rallye nestartují? No co, je to koneckonců jen nějaký menší závod. Mačkám plyn až na podlahu, auto však stojí, žádný ulitý start tedy nehrozí. Master Rallye Tahle hra asi nebude tak úplně realistická. Start. Auta se do sebe vrážejí. Po několika zmáčknutích tlačítka měnící kameru zjišťuji, že palubní desku tu nenajdeme. To ale zas tak moc nevadí. Jedeme. V pravém horním rohu monitoru jsou kontrolky signalizující poškození, rozbít se může řízení, motor, převodovka, odpružení a pneumatiky. Skok z několikametrového srázu bez jakýchkoli následků však ukazuje neuvěřitelnou odolnost vašeho stroje. Asi to není simulátor.

Ženeme se vpřed. Etapa z velké části vede po vyznačených cestách, klasický navigátor, který by vás upozornil na každou záludnost trati, tu však není. Jen před některými částmi trati se na obrazovce objevují symboly jako kopec, ostrá zatáčka, křižovatka a podobně. Někdy se to hodí, ale dost často to spíše zmate. Pravdou je, že při dálkových závodech se nenaviguje jako v klasické rallye, ovšem tratě v Master Rallye příliš etapy maratónské soutěže nepřipomínají. Kdybyste si alespoň mohli vybrat kudy pojedete, jakmile se ale vzdálíte od vyznačené trasy, hra se vás pokusí "zachránit" a vrátí vás zpět. Menší zkratky, které dokáží někdy pomoci, jsou však tolerovány. Svou stopu si můžete vybrat jedině na místech tomu určených. Někdy na monitoru blikne značka se třemi šipkami a vy vjedete na zelenou louku. Kudy se vydáte, záleží jen na vás. V tu chvíli se vám hodí navigační zařízení, trochu legračně označené GPS, které vám signalizuje, kterým směrem je vyznačená trať. Od Master RallyeGPS bych spíše čekal, že vám bude ukazovat směr k nejbližšímu checkpointu, či něco podobného, takhle jen nahrazuje šipku ukazující kudy se vrátit na dráhu. V podstatě bez jediného přišlápnutí brzdy přejíždím po čtyřech minutách jako první cílovou čáru. Tahle hra opravdu není simulátor a zatím to vypadá, že se ani příliš nezabývá dálkovými soutěžemi. Ani poškozování nefunguje tak jak má, sice jsem rozbil pružení a pořádně omlátil karoserii, ale do dalšího závodu nastupuji se zcela opraveným autem. Tady se prostě na servis nehraje, vážné závady se ale naštěstí projevují na jízdních vlastnostech. To samé platí také o nastavení vozu. Jak jsem později zjistil, každý závod jste schopni vyhrát bez jakýchkoli změn na vašem stroji. Na druhou stranu je třeba uznat, že samotné závodění je docela zábavné.

Následuje další trať, po ní další a první pohár mám v kapse. Se stejným autem nastupuji do další trojice závodů. Vše probíhá shodně, jen tratě jsou jiné. To jsem si tedy myslel až do chvíle, kdy jsem míjel železniční trať, její okolí bylo totiž stejné jako v minulém poháru - podjezd, koleje, tunel, koleje. Časem jsem zjistil, že se celá hra skládá z jakýchsi dílů pospojovaných dohromady. Díky tomu je v ní 42 tratí, které se Master Rallye však velice podobají jedna druhé. Vzhledem k tomu, že jsou poskládané z jednotlivých komponentů to ani jinak nejde. A tak na zcela stejnou zatáčku s továrnou narazíte v Master Rallye v Rusku i v několika dalších tratích v pohárech. Takových případů je spousta. Sice se vám to během jízdy hodí, protože víte jak bude trať vypadat, ale ve hře, která má simulovat jízdu neznámou krajinou, je to opravdu divné. Samotný design tratí není špatný, pokud se samozřejmě smíříte s tím, že jsou určeny spíše pro arkádové ježdění.

Když úspěšně vyhrajete všechny poháry, což znamená získat v každém nejvíce bodů (a to není žádný problém), odemkne se konečně toužebně očekávané Master Rallye a spolu s ní i kategorie silnějších vozů - bohužel jen pro seriál pohárů, Master Rallye můžete zatím jet jen s nejslabšími auty. Teď je teprve vidět, že hra má opravdu licenci. Je zde dost aut známých značek, již zmíněný Nissan, Kia či mohutný stroj zvaný Ruská Obluda. Ovšem už na startu prvního závodu zjišťuji, že Master Rallye se vůbec neliší od ostatních závodů. Opět se na start postaví čtyři auta, která startují společně. Jen se místo tří, jede závodů deset, seřazených podle států, kterými rallye vede. Postupně zavítáme do Francie, Německa, Itálie, Rakouska, Master Rallye Španělska, Turecka a Ruska. Narozdíl od pohárů, u nichž na sebe krajina jednotlivých etap příliš nenavazuje (zelená pláň přechází v poušť apod.), odpovídá vzhled krajiny státu, jímž se projíždí. Délka tratí je však podobná a celou Master Rallye projedete za půl hodinky čistého času, a to je na dálkovou soutěž trochu málo. Pokud ji ale vyhrajete, odemkne se vám konečně třída speciálů, v níž najdete i modrou buginu Schlesser z obalu hry. Závodění s těmito stroji je o něčem jiném, žádné ježdění bez brzdy. Právě u těchto vozů nejvíce chybí nějaká lepší navigace. Pokud ve sto padesáti najednou vletíte do nečekané zatáčky, dokáže vás to pořádně rozhodit.

Kupodivu účast v Master Rallye není nejvyšší metou vašeho snažení, pokud jste dost dobří a vyhrajete tento závod v nejvyšší kategorii, zpřístupní se vám režim Invitation, tedy závody na pozvání. Ale i zde narážíte na pořád se opakující úseky trati. Ke všemu vás hra pořád nutí dokola jezdit stejné závody. Abyste si třeba zpřístupnili Master Rallye ve třídě speciálů, musíte několikrát projet všechny poháry i samotné rallye. Uznejte, že je to, se stále se objevujícími komponenty tratí, trochu unavující. Příjemné překvapení skrývá multiplayer, který kromě obvyklé hry po síti nabízí i možnost hrát na rozdělené obrazovce jednoho počítače.

Master Rallye

Technické zpracování hry je poměrně zdařilé, i když grafice okolí trati by určitě prospělo přidat pár detailů. Nejvíce chybí alespoň nějací diváci, on průjezd zcela opuštěným městečkem (které je ve hře několikrát), vypadá trošku divně. O modelech vozů platí to samé, vypadají opravdu pěkně, avšak pár detailů navíc by jim neuškodilo. Pro lepší představu se ale podívejte do této galerie screenshotů. Za vylepšení by stál také model poškození. Karoserie vozů se jen doformují (se vším, včetně světel) a nic se z nich nikdy neulomí. I rok starý Insane, v němž jezdíte s podobnými vozy, byl v tomto směru udělán lépe. Věc, která opravdu chybí je jakékoli počasí. Pořád je slunečno, nezaprší a nezaprší, natož aby sněžilo. Zvuky nemá cenu u takovéto hry příliš pitvat, motory vrčí a to je vše. Hudba nestojí za moc a nejspíše si ji, stejně jako já, vypnete. Co říci závěrem? Pokud nečekáte simulátor dálkových závodů, není Master Rallye špatná hra, je to prostě zábavné a celkem jednoduché poježdění s auty z maratónských rallye.

Master Rallye
Výrobce: Steel Monkeys
Vydavatel: Microids
Distribuce v ČR: Zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: www.master-rallye-game.com
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM, 350 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 350 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Pěkné a zábavné závodění. S dálkovými rallye však hra nemá kromě automobilů nic společného. K tomu je také přihlédnuto v hodnocení. Když se titul jmenuje Master Rallye, měl by simulovat tuto soutěž, pokud od toho odhlédnete, můžete si k verdiktu přidat pár procent.
Hodnocení 65%

Autor:




Nejčtenější

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.