Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Matrix Online

  12:02aktualizováno  7. června 2:47
Dozvíte se jak bojovat, jak střílet, něco o kontaktech a telefonních budkách a pak se to stane: z tréningového programu v dojo stojíte na tvrdé lži betonových dlaždic Matrixu. Jak dopadlo pokračování filmové trilogie čtěte v naší recenzi!
75

The Matrix Online

Platforma: PC
Výrobce: Monolith Productions

Herní karta

The Matrix Online Konec byl globální a poměrně horký. Čím více se blížila jeho hodina, tím více Redpillů bylo nervozních a čekalo na povel. Když se to stalo, odsunula slunce Matrixu do pozadí záře plamenů, které začaly pomalu, ale s nepříjemnou jistotou ničit vše. Vše ve své definitivní podstatě. Iluze Matrixu se začala rozpouštět v plamenech vlastního konce a v něm se strhla bitka mezi všemi Organizacemi. Za co se bojovalo už nevím, hořící vozidla přeskakovaná rozdováděnými obyvateli lemovala ulice, které pomalinku od konce pohlcovala obrovská hořící masa žhavého plynu. Velkolepým koncem byl vymazán virtuální svět ve své Beta verzi, aby se mohl The Matrix Online dostat do mých rukou. Neuběhl ani měsíc od vydání hry The Matrix Online od tvůrců původní filmové trilogie, a můžeme se pochlubit první recenzí, jejímž účelem bude Vás, potenciální akumulátory s dírou v hlavě, seznámit s pocity někoho, kdo se na svět dívá z vrcholků střech. Pokusím se Vám zprostředkovat většinu prvních dojmů a některé druhé, které jsem stačil v průběhu působení v Matrixu vstřebat z pohledu hráče 12 úrovně. Ale popořádku.

"Za co se bojovalo už nevím, hořící vozidla přeskakovaná rozdováděnými obyvateli lemovala ulice, které pomalinku od konce pohlcovala obrovská hořící masa žhavého plynu. Velkolepým koncem byl vymazán virtuální svět ve své Beta verzi."

Instalace k obědu, k večeři manuál
Je to opravdu jeden z delších procesů, podmiňujících budoucí požitky druhého světa, v němž začnete od této chvíle žít. Až bude instalace dokončena, následuje jednoduchá registrace účtu, k čemuž Vás hra vyzve.

The Matrix Online Účet sám je vlastně podstatou celého hraní online her. Každý by si řekl, že když vyřešil tuto záležitost, nic mu nebrání v hraní. Proto Vám nyní vysvětlím celou koncepci spouštění této hry. Skládá se ze dvou částí - gamelauncher a game. První, dle názvu opravdu jen organizační záležitost, Vás uvítá vždy před spuštěním hry. Jejím úkolem je ověřit Vaše identifikační údaje, které při zadávání pěkně pípají, spustit hru... a zajistit její záplatování (oprava chyb). A teď pozor! Každý hráč, který spouští prvně hru The Matrix Online musí být buď flegmatik nebo velmi zaměstnaný člověk, protože první, co Vám bude umožněno s hrou provést je download obrovského patche (na což jsou ale hráči MMORPG poměrně zvyklí)! Hra stojí 14.99$ měsíčně, přičemž pokud si ji předplatíte na delší dobu, malinko ušetříte.

Input, Output a přímo do tutoriálu
Ještě dříve, než začnete hrát, ale zaplaťpánbůh po té, co je hra opravena, si musíte vybrat server, na němž si vytvoříte charakter (na každý server pouze jeden). Pro Evropu jsou zatím dedikovány jen dva. Input s trošku nepřátelským prostředím, podporující PvP souboje. Output, kterýž to je standardní, dobrý pro každého i pro nováčky, jakými se většina z nás po koupi hry stává. Když Vás zde někdo vyzve na souboj, musíte mu to nejdříve dovolit, nehrozí Vám tedy frustrace z hráčů, kteří si na Vás zasedli.

Kým být v Matrixu?

Awakened. Je to základ základů a když se probudíte z Matrixovského snění, začínáte zde. Má několik vlastních větví, které je výhodné levelovat a úroveň Awakend určuje Váš celkový level. Většina vlastností Vám zvyšuje určité schopnosti, některé ovšem můžete použít přímo, jak je HypeJump nebo HyperSprint.

Hacker. Jistě, jsou tu podobnosti s ostatními profesemi z jiných MMORPG, jenže vy se můžete stát čím chcete a kdy chcete. Hacker je takový agresivnější člen týmu, který využívá systému k napadání a léčebným praktikám. Má celou řadu vlastních větví, z nich nejblíže navazující jsou Patcher a Virolog. Velmi dobrý pro regeneraci teamu a boj na dálku.

Coder. Tvůrčí to disciplína, díky níž vytvoříte z fragmentů kódů, rozesetých všude, co chcete. Jenom musíte znát celou strukturu. Opět se větví na mnoho a mnoho větví, z nicht ne všechny jsou odvoditelné z podstaty Codera. InterLock mu moc nesedí, ale je dobrý pro začínající samotáře, neb si můžete vytvořit mazlíčka, který Vám pomáhá.

Operative. Čistá práce. Obrovský strom navazujících schopností Vám ukáže, co všechno se v boji dá udělat. Ale také jak krást info přímo ze srdce matrixu. Běhaní po zdech? Pche, to dělají amatéři.

Vybral jsem si tedy ten. Právě definice charakteru - zde zvaného též RSI (Rezidual Self Image - nebo také zbytkový obraz, samozřejmě se jedná o Vaše zbytky) je dalším krokem. Vše má svojí nezapomenutelnou atmosféru. Tankovi, operátorovi z Nabukadnazaru pomáháte profilovat Vašeho avatara - a to od postavy (jsou zde opravdu nabušení hoši a dráždivě lascivní děvy), přes vlasy a piercingy, až po tetování. Celá postava, která takto vzniká je neskutečně realistická, tak jako celá nepravda uvnitř Matrixu. Tank tak díky popisu, který jste právě jako provedli, Vás lokalizuje v Matrixu. Kdo sledoval weby a poslouchal šumění bublinek, vzpomene si, že The Matrix Online má být v čemsi originální a novátorský. Už při tvorbě charakteru poznáte jednu z těchto novinek. Mluvíme o určení charakterových atributů. U MMORPG je při výběru běžné, že si určíte, čím Váš avatar bude - kouzelník, bojovník, zaříkávač atd. To Vaši postavu provází až do konce, nebo vlastně napořád. V The Matrix Online volíte něco podobného, tzv. osobnostní profily, jejichž výběr ovlivňuje jednotlivou úroveň charakterových atributů. Jsou jimi Believ/víra, Focus/soustředění, Vitality/zdraví, Perception/vnímání a Reason/účel. Získáte tím ve hře lepší předpoklady pro určitou disciplínu (například hacker, nebo soldier). To, co je na tom nového, je skutečnost, že tento osobnostní profil Vás ovlivňuje jen dočasně. Vy si ve hře můžete postupně bodově dorovnat každý jednotlivý atribut a Vaše škatulka mizí. Není to jediná a příjemná novota ve hře. Tank Vás po té provede jednoduchým tutoriálem, v němž se dozvíte, jak bojovat, jak střílet, něco o levelech, něco o kontaktech a něco telefonních budkách, okouknete nějaký ten pořad v TV (vážně, dokonce si můžete vybrat:) ) a pak najednou: z tréningového programu v The Matrix Online dojo stojíte na tvrdé lži betonových dlaždic Matrixu. Je to jako když Vás někdo hodí do hluboké studny a namísto dna Vás vítá podezřelý zelený zákal. Povědomý pískot a filmová hudba doprovází monstrózní efekt zeleného kódu, který postupně vykresluje Vás, vpíjí se do okolí, až pomalinku mizí za střechami vynořivších se domů. Typicky Matrixovské.

Je tu ještě jeden prvek, který navštívíte nespočetněkrát - Loanding area. Obrazovka, v níž pracujete, když nejste v Matrixu. Funguje v ní chat, nějaké craftovací prvky, přistupujete na tržiště kódů a pracujete se svými schopnostmi, které si nahráváte pro další práci v Matrixu. Byl jsem trošku zklamán, protože všechno lze dělat u telefonních budek a doufal jsem, že originalita pronikne sem a budete tu například řešit i nějaké mise typu "hackni" nebo "naprogramuj". Ale bohužel, hra celá se vůbec nenese v podobném duchu, což je zklamání z očekávání. Pryč z loading obrazovky, jsou příjemnější místa... i když, jak si to člověk vezme.

Grafika budoucnosti a pravidla Matrixu
Město. Rozlehlé a vždy něčím zajímavé. Pokud jste na desáté úrovni, kocháte se už pohledem ze střech těch nejvyšších domů. Pokud jste na desáté úrovni a blázen, prostě seskočíte ze střechy dolů. I když je to z mrakodrapu, neskončíte mrtví, případně zchudlý o jeden rozměr. Ať už jste na jakékoliv úrovni, žasnete nad tím, jak se Váš avatar pohybuje. Ženy kroutí při chůzi smyslně boky a nebo rozšafně běží. Muži se pohybují... prostě mužně. Svět je zpracován opravdu s cílem poskytnout realistický zážitek. Když prší, jsou na silnicích louže a vy se v nich odrážíte, stejně jako okolí ve vašem latexovém kabátu, po ulicích chodí lidé, nastupují do autobusů nebo řídí auta. Zbytky čehosi se prokousávají hejna holubů a létají nad hlavou, v noci se po nebi válí cáry mlhy, při pohledu do slunce na Vás mrkne flair efekt... a v peněžence Vám schází dost peněz za HW vybavení PC.

"A pak najednou: z tréningového programu v dojo stojíte na tvrdé lži betonových dlaždic Matrixu. Je to jako když Vás někdo hodí do hluboké studny a namísto dna Vás vítá podezřelý zelený zákal."

Tvůrci se chlubí tím, že hra má zůstat graficky přitažlivá i v budoucnosti. V přítomnosti to představuje nutnost pořídit se grafickou kartu s pixel a vertex shadery, případně výkonnější PC. Původně jsem hru objednával na základě zveřejněných minimálních požadavků, ty ovšem později vyloučily jmenovitě kartu GeForce MX a tak jsem uchráněn svůdné iluze, neboť jedu na ty nejminimálnější detaily a beze stínů či antialiasingu. Když je noc, tak ve čtverci s úhlopříčkou 20 metrů okolo mého RSI je temnota The Matrix Onlineze studny. Přesto se hra dá hrát s dobrým pocitem. Svět Matrixu Vám dává opravdu netušené možnosti. Některé, jako nemožnost spadnout z okraje římsy, nebo minimální poranění v porovnání s výškou, z níž jste skočili, jsou zřejmé na první pohled. Nadstavbou je možnost stát se členem určitých politických frakcí a gangů, případně vytvořit svůj vlastní a hráče do něj rekrutovat. V tomto případě sdílíte jisté zdroje, znalosti všech a můžete pořádat (například) hony na členy jiných frakcí. Svět má mnoho svých pravidel. Najde se tu přehršle "zakázaných" oblastí, kde Vám hrozí povinná rekonstrukce Vašeho RSI, útěk před agentem či napadení Merovingianovy mazlíčky.

Můžete umět a dělat všechno, co se vejde do Vaší operační paměti. Nedokážete to, co tam není. Ač se to nezdá, jedná se o další inovaci v oblasti MMORPG. Nejenom, že Vaše předurčení není trvalé, nechcete-li, ale disciplíny, které jsem zmínil, jsou přístupné všem a podle mání. Systém nahrávání schopností/abilities do paměti smazává hranice, a vy se můžete stát vojákem, programátorem, nebo virologem či hackrem, kdy budete chtít. Jenom na to musíte mít paměťovou kapacitu. Ta někdy je a někdy není dostačující, ale roste Vám s určitými úrovněmi. S tím je spojen onen dovednostní strom. Na něm je nejvíce zřetelná další novinka - jakási dvojí úroveň levelingu. Když spolknete červenou pilulku, stáváte se probuzeným/Awakened. To je výchozí balík schopností, kterých můžete dosáhnout. Jsou to takové základní funkce jako "obří skok", některé vychytávky pro souboje atd. Jsou nedílnou součástí a pro některé disciplíny je úroveň té či oné vlastnosti z oblasti Awakened podmínkou. Celkový level se odráží právě v této "nedisciplíně," takže když je někdo level 12, jako já, pak to neznamená, že musí být velmi schopný voják. Každá z disciplín se totiž leveluje zvlášť a Vaše základní úroveň (Awakened) jen určuje výchozí hranici pro damage této discipliny.

Nicméně v praxi to vypadá jednodušeji, než se vysvětluje, zaměřme se tedy na ni. Na ulicích přešlapují členové místních gangů, dobří pro rychlý leveling. Jen nesmíme zapomenout, že tu nejste pro škádlení neposlušných spratků, ale s jistým účelem. Plňte tedy mise. Jsou efektivním zdrojem zkušeností a místní měny. Úkoly získáváte po spojení přes mobilní telefon s jedním z kontaktů. Ze základu jsou kontakty tři, každý z nich zastupuje jednu velkou organizaci: Stroje, Zion (lidé) a Exilové (neposlušné programy). The Matrix Online Plněním misí pro jednotlivé z nich se Vám zvyšuje/snižuje u nich reputace. Tím se stáváte automaticky přívržencem jedné z těchto tří organizací. Mise samotné jsou v mých očích takové nedefinovatelné zklamání. Všichni v nich s Vámi komunikují pomocí textového okna, což se mi u hry "budoucnosti" zdá nudné. Když už mi to zabírá 7 GB na disku, tak proč nemluví?

Po pěti šesti úkolech zjišťujete, že je na nich něco podobného s těmi předchozími. Jsou různé, je vidět, že mají svůj vlastní příběh, dokonce se liší i v provedení. Ale zaměření je stejné: najdi, eliminuj, vyveď z lokality. Předměty misí jsou trojí: složka, kus kódu či klíč. Je pravdou, že je v nich patrný prvek příběhové souvislosti (například půjdete zasponzorovat kohosi červenou pilulkou v první misi a v desáté se s ním poperete, protože je to zrádce z jiné organizace). Též si můžete volit náročnost jednotlivých misí, což se odráží v získaných zkušenostech a místní měny. Každá mise je snadno lokalizovatelná pomocí terčíků, které Vás vedou až ke dveřím. Zatím se všechny odehrávaly vždy v nějakém domě. Ale už mě naháněli i někteří z Exilů spolu s mým týmem právě v rámci mise po celém městě. Veškeré takovéto nahánění vždy skončilo nejvyhledávanějším předmětem těchto her: soubojem.

Slovníček pojmů

BulleTime. Jak autoři hry říkají, je to vyloženě záležitost osobního charakteru. Když se to stane, víte o tom jenom vy, nikdo jiný. Čas se zpomalí a v ten krátký okamžik získáte nějaké to kombo nebo extrémní damage. Ovšem děje se to u vyspělejších a zkušenějších RSI (postav).

Útěk z boje. Cítíte-li, že máte při souboji namále, je velmi pravděpodobné, že se vám bude hodit pátý z forem útoku - útěk. Nepodaří se to vždy, ale když ano, vyvlíknete se z Interlock systému a můžete například hyper jumpem zmizet ze scény. Velmi užitečná pomoc, věřte mi.

Tahové souboje. Souboje jsou vesměs tahové. I střílení je na tahy. Každý tah má určitou časovou sekvenci, kdy může být poslán k vyhodnocení do slotu. Pokud tuto možnost propásnete, máte problém. Kupodivu, ač jsem čekal, že mi bude chybět něco jako hektické zaměřování a budu postrádat zážitek z akce, mýlil jsem. Je to souboj zaměstnávající oči i mozek. Opravdu velmi působivé.

InterLock systém. Taková umělá inteligence na pozadí. Postará se o správné načasování záběru kamery i o "bullettime". Vypočítává tahy a provází animace. Postará se, že budete bojovat až na Vás přijde řada a nedovolí, aby na Vás útočilo několik hráčů současně. Což neznamená, že nemůžete bojovat s několika protivníky najednou. Jenom si každý počká, až bude na tahu. Později jste schopni útočit na víc, než jednoho protivníka, a tak se můžete díky tomuto systému ubránit i více útočícím protivníkům.

Plynulost hry. Vše kolem Vás je přístupné. Opravdu. A NIC SE NENAČÍTÁ! Pokud zrovna necestujete metrem nebo hardlinou mezi dvěma konci města, tak se Vám nestane, že byste museli počkat, až hra nahraje novou lokalitu. Prostě jenom běžíte a běžíte, kam je Vám libo...

Domy. Jsou opravdové. Jsou přístupné. Opět bez nahrávání. Z oken se dívate na ulici (záleží na nastavení grafiky) a sledujete spoluhráče, jak za Vámi běží. Vozíte se výtahy, běháte po schodech. Prostě nádhera. Jen se trošku opakují vnitřky. Nu což. Repetativní sklon má hra v ledasčem, lze si na to zvyknout.

Pohyby avatara. Vaše RSI (postava) se může pochlubit tím, že mu prý tvůrci dali do vínku přes tři stovky animací - patrné při soubojích. Ne všechny jsem ještě měl možnost vidět z dvanáctého levelu pravděpodobně proto, že stovky jich na mě čekají až po dosažení nových úrovni v soubojích, jako je aikido nebo kung-fu.

Archivy. Jsou místa v Matrixu, kam Vás může dostat jenom Archivář. Jsou to staré verze v Matrixu, které můžete za nemírný poplatek navštívit. V recenzi se o tom nemluví, protože jsem se tam ještě nedostal. Jsou přístupné až od 15 levelu.

Propojení s realitou. Celý svět Matrixu je představován jako velká iluze. Autoři hry zakomponovali několik prvků, které jej propojují s reálným světem (tím světem, v němž vaše zadnice sedí na židli a nehýbá se tak moc sexy, jako v Matrixu). Ve hře najdete radio, které Vám umožní přehrávat Vaši oblíbenou hudbu. To samé radio pak přehrává i oblíbené rozhlasové stanice. Například Free Zion Radio, které je vyloženě herní a komentuje dění v Matrixu, hlavně při velkých událostech.

The Sentinel. Novinový plátek. Ano, ve hře máte noviny, které nepravidelně mění svůj obsah a jejich předmětem zájmu je většinou nějaká opravdu zajímavá skutečnost ve světě Matrixu. Můžete je dostávát i poštou do emailové schránky.

AOL Messenger. Slouží jako chat, ale díky možnosti komunikovat i s přáteli mimo hru je opět jedním z prostředků pro propojení s reálným světem. Bohužel, účty mimo hru jsou placeny, jestli se nepletu, a to se nám, smrtelníkům jaksi nevyplácí.

Souboje
Jsou jednou z esenciálních složek hry. Jsou akční a vtáhnou Vás. Přesto jsou přehledné a působivé. Soubojů jsou ze základu tři typy a všechny řídí tzv. Intelock System. Díky němu se vypočítávají tahy, aplikuje se BulletTime a vůbec všechno, co s tím souvisí.

První kategorie soubojů, označovaná jako Range Combat, je Free Fire. Prostě označíte cíl a rozstřílíte ho na kousky. A když ne, tak nejbližší okolí. Úspěch zásahu závisí na tom, jakou máte úroveň, jak silnou zbraň a jak jste šikovný. Můžete ale střílet velmi The Matrix Online rychlé dávky za sebou s větší šancí na zásah, nebo se snažit postihnout protistranu jedním, ale zato nepříjemným výstřelem, či střílet a uhýbat, čímž matete nepřítele, nebo prostě jen uhýbat - ve vyšších úrovních i těm kulkám. V průběhu "free fire" se můžete pohybovat a utíkat. To Close Combat je boj opravdu hodně zblízka a v této pozici Vás uzamkne - proto InterLock.

Stejně jako Free Fire jej ovládáte pomocí čtyř příkazů a jejich charakter je podobný: rychle ho zmlátit, jedna pořádná rána, nebo uhýbat. Matoucí střílení zde vystřídá Grab, kdy můžete využít útoku protistrany tak, že mu uhnete, ale položíte ho zároveň třeba na zem. Máte mnoho vlastností a abilit, takže forma útoku se mění. Kung-Fu je zde jen kapkou v moři, stejně jako virový útok.

PvP souboje jsou podobnou obdobou, ale v takzvaném Duelingu. Prostě vy a jeden oponent současně. Můžou se na Vás střídat, ale nikdy všichni najednou. Oboje můžete dělat týmově, přičemž čekáte, až spoluhráč provede svůj tah. Musíme ale na tomto místě přiznat, že některé akce Vašeho RSI se Vám okoukají. Dokud nebudete na pořádné úrovni, moc variant BulleTime si neužijete a kopance do rozkroku se stanou také stereotypem, i když poměrně bolestivým. Pokud nemáte počítač ze StarTreku, The Matrix Online budete trošku znechuceni "Velkou časovou rezervou," která bude následovat po eliminaci Vašeho RSI, než se načte Loading Area a pak opět herní prostředí. Čímž se dostáváme ke smrti.

Lži na sklonku života
Další novinka, vycházející z nepravdivé podstaty Matrixu. Nezemřete doopravdy, jak Vám budou všichni tvrdit. Jenom se přenesete z Matrixu do vznášedla/Loading Area. Nepřijdete ani o položky v inventáři a nesníží se Vám ani žádná úroveň Vašich zkušeností. Pouze budete na pár minut uvedeni do šoku, který se Vám v podobě Death Penalty postupně vytrácí a jen dočasně způsobuje menší schopnost útoku a větší zranitelnost. Tak jak smrt v Matrixu vyvrací jeho pravdivost v realitě, mizí paradoxně i potřeba peněžního platidla. A je to pravděpodobně další z novinek. Zmiňovaná měna zde není nic jiného než jakési číslo, které označuje množství informací, nashromážděné za uplynulou dobu. Je to logické. Proč byste měli mít peníze, když budete moct položky a schopnosti vytvářet sami - až na pár výjimek všechny! Peníze zde ztrácí hodnotu, protože byste si je mohli také vytvořit. Všechno je jen zelený kód. Proto informace. Nemají žádnou konkrétní podobu, ale jejich charakter zde supluje platidlo a jak jsem si myslel do nedávna, nezdá se to být ničím jiným, než přejmenováním dolaru, kreditu nebo zlata na "info." Než jsem zjistil, že infa mám opravdu dost a díky tomu, že to jsou informace, mohu jimi levelovat jednotlivé ability až do úrovně celkového levelu. Tak se tu totiž jednotlivě zvyšují úrovně jednotlivých disciplín! Najednou Vám všechno přijde tak jednoduché...

Ježíšmarjá UI!
Máme malou a rozkošnou zahrádku u domečku. Pečujeme o ni a je vyvedena do nejmenších detailů, aby nám připomínala ráj. Dnes nám na ní spadl meteorit... Tak nějak na mě působí grafické zpracování interface hry. Je opravdu pohodlný a relativně bystrý. Ale čekal jsem (opět to nesmyslné očekávání), že bude originálnější. Je to prostě jakoby kovový plát, na němž máte potřebné údaje. Kde je ale bílá místnost se zbraněmi, kterou mohl v prvním dílu používat Neo s Trinity? Například... Nu což. Panel rychlých příkazů asociovaný s jednotlivými číselnými klávesami na klávesnici je trvale umístěn v horní části obrazovky. Nelze s ním hýbat. Vpravo je Vaše statistika zdraví, síly a zkušeností. V dolní části je chat interface, kompas se dvěma tlačítky vedoucím k misím nebo ke statistikám a vpravo malinké tlačítko nastavení hry, případně interface radia. Invetář je vcelku velký s 6 záložkami, The Matrix Online do nichž se vejde 16 položek. Nejsem bohužel schopen zjistit, co mám jako bonus za přeobjednání, protože v manuálu se píše o poloviční kapacitě. Hráči se nijak netvářili, že by měli málo místa. Teaming a politické frakce se ovládají také snadno. Buď pomocí UI pozvete označeného hráče do teamu/frakce, nebo pomocí chatovací okna.

Chat je zde ve formě integrovaného AOL messengera, ale moc se mi nelíbí. Je to vždy a stále jedno okno, rozdělené do tří částí (systémové informace, chat, příkazová řádka) a vy si můžete jen definovat jaký typ toho okna to má být (zda jen info o teamu, nebo z celého světa atd.), co se v daném typu může zobrazovat za informace. Shází mi tu vyskakovací okna zpráv od hráčů, neb takhle se mi některé zprávy ztrácí a zvukový signál, oznamující novou zprávu je velmi nevýrazný. Zato lze v chatu dělat všechno. Postavy mají velkou škálu výrazových prvků, které ovládáte právě prostřednictvím chat inferface. Můžete se s ostatními líbat, skákat na ně, způsobně uklánět, tancovat nebo vlepit protějšku pěknou facku. Mlaskne hezky. Rádio a přehrávání skladeb ovládáte také přes příkazovou řádku. Mapa okolí je také vcelku přehledná, s možností vkládat poznámky a popisovat si místa, případně vložit i waipoint - známý terčík z mise, vedoucí až k o značenému místu.

Aglomerace příběhů v sedmi Gigabytech
Mapa popisuje většinu okolí. Ale jen to známé Vám dokáže popsat i s NPC postavami, obchodníky, archivy, pomníky atd. Nyní se připravuje další vlastnost mapy, kterou je atlas. Vlastně stejná mapa, která ale podává vyčerpávající informace o určité lokalitě. Lokalit je dost. Je jich opravdu moc. Přes ně Vás přepravují hardliny/telefonní budky, také komplexní metro systém, který má stejný efekt jako budky - prostě Vás přehrají do jiné mapy. Další možností pro přesun, a velmi využívanou, je běh a "obří skok", ale jak jsem už řekl, mise nejsou od Vás nikdy tak vzdálené, abyste se museli bát, že poběžíte dlouho.

"Hra The Matrix Online dále rozvíjí a prožívá příběh Matrixovské trilogie a to naprosto živě a skutečně. Tento záměr tvůrců se odráží v tvorbě nových příběhů a speciálních událostí, které možná znáte pod názve Live Events. "

Město je komplexní, jen mi tu schází víc živosti v celkovém prostředí. Ti, co ve městě potkáváte jsou spáči, ale jsou takoví i ve svém projevu. V domech stojí u přepážek, místo aby se fronta hýbala, dáma, jíž potkáte u výtahu, tam bude stát ještě když se The Matrix Online budete vracet atd. To organismus města trošku degraduje na papírovou skládačku. Ovšem je to rozsáhlá aglomerace, rozdělená na několik obrovských částí. Návštěva v každém z nich se na Vás nesmazatelně zapíše. Jsou to většinou nepřátelská území, ale o to lákavější. Jen ty střechy jsou furt placky...

S městem - MegaCity - souvisí ještě jeden důležitý prvek, stejně pevně spjatý s celou hrou. Jestli jste dosud neuvažovali o koupi hry a připojení se, vězte, že je tu něco, co všechny chyby odsouvá do pozadí. Hra The Matrix Online totiž dále rozvíjí a prožívá příběh Matrixovské trilogie a to naprosto živě a skutečně. Tento záměr tvůrců se odráží v tvorbě nových příběhů a speciálních událostí, které možná znáte pod názve Live Events.

Bratři Wachovští - původní iniciátoři celé hry - připravují a píší celou sérii pokračujících příběhů, které vy budete prožívat. Každý měsíc se koná jedna událost, píšící nové kapitoly Matrixu. Jsou dvou až pětidenní. Vždy je uvádí nové video, v němž známé postavy namluvili skuteční herci, kteří je ve filmové trilogii zahráli.

Vy se do příběhu zapojíte tak, že po dosažení určitě důvěryhodnosti vůči jedné z organizací, v den začátku nové události, dostanete celý balík misí, které musíte splnit. Svět Matrixu tak získává další nadstavbu, kterou nemá ledajaká hra a nelze ji srovnat s datadiskem. Aby vše mělo hladký průběh, je ve hře několik lidí z týmu tvůrců, kteří kontrolují spád. Mně už se stalo, že se mi na monitoru objevila zpráva do Niobe, která všechny zvala do Tabor Parku na velký proslov. Bohužel, spadlo mi připojení a tak jsem nic nestihl. Nicméně to končila jedna z hlavní událostí, kdy se Merovingienovi utrhli ze řetězu mazlíčci a začali napadat spáče v MegaCity. Ten, kdo měl možnosti zapojit se hned na začátku, mohl hledat v Matrixu fragmenty Neova kódu. Následující příběh navazuje, bude sveden souboj o Neovo tělo, neb jak už jsem v jednou z článků psal, Morpheus je prostě prudič. Příběhy jsou originální a jejich vyvrcholení je vždy zveřejněno na webu spolu se skóre jednotlivých organizací. Prostě lahůdka.

The Matrix Online

Pár posledních vychytávek Bylo by hříchem uzavřít recenzi a nevyslovit se k obecnému dojmu, který na mě hra udělala. Ale přesto mi dovolte ještě vypíchnout jednu ze zajímavostí: Oblečení. Už rok před psaním této hry byla najata návrhářka a její kostýmy se staly pevnou součástí světa Matrixu. Žádná ošoupaná brnění se tu nekonají. Dámy si vyberou lodičky z krokodýlí kůže, pánové kabáty, které Vám i Neo bude závidět. Díky grafickému zpracování je každý kousek jiný a každý má svůj materiál. Je to záležitost pro stylaře. Náročnost grafiky se odráží i zde a vytváří tak neskutečnou světelnou orgii na každé částečce Vašeho oblečku.

The Matrix Online Některé kousky jsou i programově vybaveny o jisté funkční přídavky zvyšující jisté úrovně zdraví nebo útoku. Kousků je opravdu dost a zakrývají Vás od rukavic až po brýle a klobouky. Je to vážně perfektní svět, když se můžete oblíknout do věcí, na něž byste vydělávali roky. Skončeme to. Lze spatřovat v oblékání a světě Matrixu jistou paralelu? Někdy z Vás ten obleček opravdu udělá člověka, ale často se také okouká a neschová Váš vnitřek, který se může od vizuálního dojmu lišit. Některé věci ve hře takto na mně působí.

Ačkoliv je velmi srozumitelná - a to i po jazykové stránce, budí ve mně v určitých chvílích dojem nedotaženosti (například nevyužitá LoadingArea). Některé věci jsou zde originální, ale jejich projev je takový kostrbatý. Sedm GB dat na mém disku mi nezprostředkovalo ten spektakulární zážitek z deformace okolí, ani nový rozměr zábavy v podobě práci s kódem Matrixu ve své

Klady a zápory

Plus Námět, pokračování trilogie
Plus Povedený soubojový systém
Plus Nové herní události řízené autory

Mínus Po čase trochu stereotypní
Mínus Něco tomu k dokonalosti pořád chybí

surové podstatě, které ve mně vzbudilo očekávaní, vmasírované marketingovými oddělením Warner Brothers. Efekty jsou zajímavé, ale ne bombastické...

Vlastně si nedokážu vybrat, jestli mám být zklamán nebo potěšen. Hra Vás v ledasčem překvapí nějakou novinkou nebo zapůsobí nečekaným efektem. Když ale otevřete jakékoliv okno interface, zděsíte se jeho hrubosti. Ach má ubohá zahrádka! Ano, je to dobrá hra, ale je třeba víc tlačit na tvůrce, aby vytvářeli nové a nové prvky, které dělají Matrix Matrixem a ne jenom hrou. Uvidíme za pár týdnů až měsíců, kdy se k této recenzi vrátíme se zkušenostmi z vyšších úrovní.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

68 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 128 čtenářů


Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Další z rubriky

Druhý přídavek k Wolfensteinovi dokazuje, že střílení nácků se neomrzí

Wolfenstein 2: The Diaries of Agent Silent Death

V novém DLC k Wolfensteinovi sice tentokrát hrajeme za tajnou agentku, náplň je však pořád stejná: mordovat nácky po...

Hearthstone: Kobolds and Catacombs překvapil režimem pro jednoho hráče

Hearthstone Kobolds & Catacombs

Nejnovější expanze Kobolds and Catacombs karetní hry Hearthstone zaujala novým režimem pro jednoho hráče, jinak ovšem...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

Audi A3 1,6 Sportback FSi, TOP STAV!
Audi A3 1,6 Sportback FSi, TOP STAV!

r.v. 2007, naj. 126 500 km, benzín
169 877 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz