Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Matrox Parhelia-512: ano i ne

  12:00aktualizováno  1:41
Matrox se nám po více než dvou létech vrátil mezi grafickou špičku s kartou, která toho svými technickými parametry slibuje opravdu mnoho. Jedna věc jsou ovšem teoretická čísla a druhá věc skutečný výkon: nyní se budeme konečně moci podívat na tento nový a bezesporu zajímavý čip z praktického (hráčského :-) úhlu pohledu.

Matrox už není jen staré železo
Musím se přiznat, že návrat Matroxu na špičku grafické scény vítám s potěšením staromilce, který nerad vidí, jak pozice starých osvědčených značek přebírají draví nováčci. Veterán Matrox dnes ukazuje, že toho má stále hodně co říci, a i když jeho nové dítko Parhelia-512 není (stejně jako žádná z předcházejících karet této firmy) řešení, které by se dnes dalo s čistým svědomím doporučit běžnému hráči, můžete si být jisti, že má mnoho co nabídnout. Technické parametry Parhelie byly již známy nějakou dobu – první pohled na tuto kartu jsme vám na stránkách BonusWebu nabídli více než před měsícem, takže nyní si na úvod stručně zopakujme nejdůležitější fakta.

Parhelia-512

Parhelia-512 je prvním skutečným grafickým procesorem (GPU) z dílny Matroxu; její vývoj trval přes dva roky. Není odvozena od předcházejícího matroxího čipu G550 ani jeho předchůdců – jedná se o zcela nové 0,15mikronové jádro, které obsahuje 80 miliónů tranzistorů. Po funkční stránce je Parhelia-512 plně kompatibilní se softwarovými rozhraními OpenGL 1.3DirectX 8.1 a umí přenášet data podle požadavků specifikace AGP 8x. Grafické karty s Parhelií-512 na palubě budou k dispozici ve dvou podobách: u levnější a pomalejší OEM verze (cca 350 dolarů) bude jádro taktováno na 200 a paměť na 250 MHz, zatímco rychlejší maloobchodní verze (400 dolarů) bude mít frekvence 220/275 MHz. Nízká frekvence GPU oproti GeForce4 Ti 4600 (300 MHz) a Radeonu 8500 (250 MHz) je poněkud překvapivá: Matrox tvrdí, že je to daň za velký počet tranzistorů v čipu (GeForce4 Ti má jen 63 miliónů a Radeon 8500 60 miliónů). Parhelia je prvním grafickým čipem pro běžná PC, který používá 256bitové paměťové rozhraní (Radeon 8500 a GeForce4 Ti mají 128bitové), což ve svém důsledku znamená špičkový datový tok 20 GB/s. Jeho pole čtyř vertex shaderů poskytuje násobně větší potenciál pro grafické efekty než jakým disponují jeho konkurenti – na jeho plné využití v hrách si ovšem budeme muset ještě dlouho počkat.

Ovladače & výkon: zatím zklamání
Ovladače Parhelie-512 používají microsoftí rozhraní .NET, o kterém jsem se podrobněji rozepsal v článku o testovacím programu Dacris Benchmarks .NET – znamená to mj. nutnost „obohatit“ svůj disk C: o runtime .NETu zvíci 20 MB. Podle testů, které provedly významné hardwarové webziny, vypadají ovladače poměrně stabilně, byť ne dokonale – na drobné nedostatky si stěžují Tom i Anand.

Po stránce výkonu si Parhelia-512 nemůže v žádném případě činit nároky na absolutní špičku. Pokud není zapnut antialiasing a/nebo anizotropické filtrování, nedosahuje Parhelia-512 ani úrovně GeForce4 Ti 4200, přestože cenově je (zatím) posazena na dvojnásobek. Výsledky v populárních hrách současnosti (Return to Castle Wolfenstein, Jedi Knight II) přisuzují novému čipu Matroxu potupné poslední místo – až za všemi GeForce4 Ti a Radeony 8500 (včetně modelu LE). O něco lepší obrázek skýtají Serious Sam 2Unreal Tournament 2003, kde Parhelia přeskočila alespoň Radeony:

John Carmack

Při zapnutém celoobrazovkovém antialiasingu se Parhelia v mnoha případech dotahuje na současného lídra, tj. GeForce4 Ti 4600, a kvalita obrazu je podle dosavadních pozorovatelů nedostižná. Je ovšem otázkou, zda je lepší hrát v nižším rozlišení s AA než ve vyšším rozlišení bez AA a ještě si za to něco připlatit.

Pro koho tedy?
Běžný hráč, který při svých nákupech zvažuje poměr cena/výkon a kromě her občas používá jen Word a Excel či podobné kancelářské aplikace, si pravděpodobně Parhelii-512 nekoupí – za lepší cenu dostane výkonnější řešení od NVIDIE nebo ATI. Hraní se třemi monitory může ovšem být (při adekvátně naprogramované hře) zajímavé, ovšem cena tří zobrazovacích jednotek + Parhelie není zrovna něco, co by si mohl dovolit každý. Uzavřel bych tedy toto pojednání konstatováním, že Parhelia-512 je řešením pro fajnšmekry vyžadující kvalitu obrazu par excellence, kteří se tolik nezaměřují na špičková čísla FPS. Pracovníci grafických studií, kteří potřebují používat velmi vysoká rozlišení a navíc rádi hrají počítačové hry, si zde však přijdou na své.

Zdroje: Tom’s Hardware Guide, AnandTech, FiringSquad

Autor:


Témata: Wolfenstein


Nejčtenější

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.