Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

aktualizováno 
Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.
80

Matterfall

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: Housemarque

  • Parádní retro hratelnost
  • Akční, zběsilé, vtahující
  • Ohromující grafika
  • Chytlavý soundtrack
  • Málo levelů
  • Bitvy s bossy nejsou nic moc

Finské studio Housemarque s Matterfall opět boduje. Je to zběsilá retro pařba s hodně parádní grafikou, u které propotíte jedno nebo dvě trika.

Herní karta

Zemi pokryla hnusná červená hmota, s jejíž pomocí nás chtějí zotročit a ovládnout mimozemšťané. Vlády padly, vojska byla poražena a nikomu se do boje už nechce. Tedy ne zadarmo.

Naštěstí je tu námezdní žoldačka Avalon Darrow se svým superoblekem s tryskami. S jeho pomocí zvládá super skoky, ofenzivní výpady, skluzy a ještě k tomu pálí kromě plazmy i modrou hmotu. S její pomocí lze vytvořit plošiny pro skákání i provizorní štíty, které ochrání před nepřátelskými projektily. Zároveň s její pomocí odpalují vzdálené bomby, které nějakým způsobem vypadávají ze zlikvidovaných protivníků.

PlayStation 4 vs. PlayStation 4 Pro

Na rozdíl od některých minulých her od Housemarque je Matterfall exkluzivní záležitostí pro PlayStation 4. Je vidět, že si v obchodních záležitostech finské vývojářské studio se Sony opravdu rozumí. Nová střílečka/hopsačka běží jak na PlayStation 4, tak na výkonnějším modelu PlayStation 4 Pro v 60 fps. Tuto frekvenci si hra drží po většinu času, ale i na výkonnějším „próčku“ tento framerate zakolísá. Rozlišení je přitom na PS4 Pro full HD, na PS4 900p.

Matterfall je klasickou 2,5D hopsačkou zkombinovanou s nonstop akcí. Pálí se to ostošest, je potřeba uhýbat střelám i nepřátelům a mnohdy se neobejdete bez nutného zapamatování vzorce pro pohyb v emzáky zamořeném prostředí.

Pokud máte rádi rozvážný, pomalý posun kupředu a z častého blikání obrazovky u vás hrozí náběh na epileptický záchvat, jsme si jisti, že to nebude ta pravá hra pro vás. Tady musíte kmitat jako hodinky a pot z vás přitom poteče proudem. I na prostřední obtížnost je hra docela těžká. Musíte se smířit s tím, že budete umírat. K záchytným bodům tedy budete vzhlížet jako k posvátným místům.

Matterfall

Matterfall

Zpočátku se zdá, že vám každý z devíti řadových levelů rozdělených do tří oblastí zabere zhruba 20 minut. Není tomu tak. Již v druhém kraji zjistíte, že váš odhad se minul právě kvůli zvolené obtížnosti. Ve skutečnosti se tak ve finále může herní doba vyšplhat na šest až sedm hodin.

V tomto směru lítá Matterfall ve stejném průšvihu jako předchozí dílo Housemarque – Nex Machina: Death Machine. Má zatraceně málo úrovní. Jasně, u hry takového stylu nechcete strávit tolik času jako u Final Fantasy, protože byste se unudili stereotypem, ale devět úrovní je prostě málo, ať se na to díváte z jakéhokoliv úhlu.

Nulová gravitace

V Matterfallu běháte zleva doprava, zprava doleva, shora dolů a naopak. Premisa akční 2,5D hopsačky je nad nebe jasná. Abyste se nenudili, narazíte na fialovou barvou označené lokace s nulovou gravitací. V nich Avalon Darrow využije trysky ze svého obleku. Často na vás v těchto lokacích budou pálit ze všech světových stran, takže si rychle zvykejte na volný pohyb.

Po každých třech úrovních na vás čeká souboj s bossem a to je zrovna ta část, u které jsme čekali nápaditost a celkově pořádný odpal. A ono nic. Bitvy s bossy jsou tak tuctové, že si hráč říká, zda je vážně vytvořili lidé z Housemarque. Na to, že jim jsou věnovány vlastní arény k rádoby pompéznímu akčnímu dostaveníčku, jsou bossové vážně zklamání.

Matterfall

Matterfall

Matterfall je rychlá, zběsilá, vtahující a návyková akce. To však platí o klasických úrovních. Na nudné bossy i silnější protivníky budete potřebovat silnější arzenál než základní plazmovou pušku. Abyste se pořádně vybavili, bude nejdříve potřeba ukázat charakter.

Během svých ratatata dobrodružství totiž narazíte na nebožáky uvězněné ve fialovém blivajzu. Pokud jich zachráníte dostatek, odemknou se vám speciální zbraně nebo pasivní schopnosti. Vyzbrojit se pak můžete granáty, paprskometem nebo naváděcími lasery.

Matterfall

Matterfall

Schopnosti navíc se rovnají například automatické explozi po výpadu apod. Celkově můžete mít aktivní tři speciální zbraně nebo vylepšení a šmytec. Matterfall vás možná zpočátku vyděsí ovládáním, které používá boční tlačítka L a R i k základním věcem, jako je skok. Nebojte se, je to proto, že se střílí pravou analogovou páčkou. Na ovládání si rychle zvyknete.

I když je ve své podstatě Matterfall retro jako řemen, nevypadá tak. Tedy vypadá, ale ne ve smyslu grafiky. Jak je už u Housemarque tradicí, hra vypadá naprosto božsky. Vizuální stránka je neskutečná. I přes framerate 60 snímků za sekundu, který hra neudržela asi jenom ve třech situacích, a neskutečně rychlou hratelnost je grafika detailní, ostrá, pestrobarevná a je celkově na ni radost pohledět. Využití voxelů při rozpadu desetitisíců částic samozřejmě nemůže u videohry od těchto vývojářů chybět.

Matterfall

Matterfall

Soundtrack je parádní. Čistě elektronické pojetí plné chytlavých minimalistických motivů i prvků, jako jsou synťáky z 80. let, hře prostě sedne. Matterfall si svoji hráčskou obec bez obav najde. Jestli máte chuť na hru z takového soudku, je už jenom na vás.

Když se ve Finsku potká stará škola s novou

Finské vývojářské studio Housemarque se v posledních letech proslavilo retro pařbami, v nichž vynikají moderní technologie. Na co sáhnou, to pecka. Ať už šlo o hororovou zombie akci Dead Nation, střílečku s raketou Resogun, nedávnou sci-fi řežbu Nex Machina: Death Machine nebo aktuální Matterfall, pokaždé jde o hru s hratelností ze staré školy, která však vypadá díky vypilované grafice hodně k světu.

Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

67 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 14 čtenářů

Nejčtenější

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Zákazník neuspěl s vrácením Falloutu 76, tak alespoň zdemoloval obchod

Fallout 76 – Official Live Action Trailer

Některým lidem se Fallout 76 nelíbí tak moc, že kvůli tomu sáhnou k výtržnostem. Zákazník v pobočce obchodu se hrami...

Další z rubriky

RECENZE: Legendární Larry se vrátil a je oplzlejší než kdy dříve

Leisure Suit Larry - Wet Dreams Don't Dry

Od nového Larryho jsme moc nečekali a také jsme toho mnoho nedostali. Jde jen o zastaralou adventuru plnou nelogických...

Nový přídavek k českému Kingdom Come je po všech stránkách trapný

Kingdom Come: Milostné dobrodružství bodrého rytíře Pana Jana Ptáčka

Nejlepší česká hra posledních let ani napodruhé nedostala takový přídavek, jaký by si zasloužila. Milostné...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Najdete na iDNES.cz