Maximum Pool - hospodská zábava na PC

12:00aktualizováno  10. července 2001 9:48
Jedním z oddechových sportů, které jsou už od dob osmibitových počítačů se střídavým úspěchem ztvárňovány do podoby počítačové hry, je kulečník. Podívejme se, jak se povedl další pokus, tentokrát v podání sportovní divize firmy Sierra.
Maximum Pool

V současné společnosti patří k bontónu věnovat se aktivně nějakému sportu. Kdo nehraje tenis (případně ve snobštějších vrstvách golf) nebo si alespoň nehuntuje tělo cyklistikou či joggingem, bývá často terčem posměchu a opovržení takzvaných zdravě žijících lidí. Naštěstí pro nás, vyznavače hesla "Sport je pro slabé, my silní si nepotřebujeme nic dokazovat", existují sportovní odvětví, jejichž provozování si snad ani nelze představit jinde než v útulném prostředí oblíbené hospůdky či baru. Vedle čistě intelektuálních sportů, jako je mariáš nebo taroky, na jedné straně a spíše na šikovnost orientovaných šipek na straně druhé je to hlavně zábava v našich zemích snad nejrozšířenější, ideálně spojující aktivní pohyb s přemýšlením a šikovností - kulečník. Nejen ve specializovaných hernách, ale i v té nejzapadlejší vesnické hospůdce najdeme v rohu velký zelený kulečníkový stůl, stojan s tágy a počitadlo. A přiznejme si, že věta "Jdu si zahrát kulečník" zní nepovolanému uchu přece jen prestižněji než "Jdu na jedno (dvě, tři...náct)".

Z nepřeberného množství různých simulátorů rybaření, lovu, skateboardingu a jiných činností, kvůli kterým stojí za to opustit byt a vydat se na čerstvý vzduch, Maximum Pool se zdá, že se herní distributoři v zemi zázraků zřejmě rozhodli zpracovat do podoby počítačové hry každou činnost, která by mohla průměrného mladého Američana potenciálně rušit od požírání hamburgerů s kokakolou a zírání na obrazovku televizoru nebo monitor počítače (z neutuchající obliby těchto simulátorů za oceánem se pak zdá, že se jejich činnost nemíjí účinkem). Proto není divu, že se svého počítačových zpracování dočkal i kulečník. První počítačové kulečníky se objevily již v dobách osmibitů a od té doby se dočkaly mnoha více či méně zdařilých následovníků. Další z nich, s hrdým názvem Maximum Pool, nám tentokrát přináší Sierra Sports, sportovní divize známého herního giganta Sierra on Line.

Jak už sám název napovídá, předmětem simulace je za oceánem populárnější varianta kulečníku zvaná pool (pro naprosté laiky - to je ten kulečník "s dírama", na rozdíl od v našich krajích přece jen rozšířenějšího karambolu). Instalace hry zabere na harddisku pouhých 120 MB místa. Po spuštění se bez zbytečného zdržování přesuneme zvučným úderem kulečníkových koulí přímo do hlavní nabídky, kde si můžeme vybrat z nabídky sedmi herních variant. Pod první volbou "Classic Games" nás čeká sedm klasických biliárových her. První z nich je Basic Pocket Billiard, Maximum Pool což je úplně základní varianta hry pro dva hráče, při níž vítězí ten kdo první potopí osm koulí. Pod druhou hrou Carom Billiard se neskrývá nic jiného než starý známý karambol se třemi koulemi pro dva nebo tři hráče. Třetí variantou v nabídce je Cutthroat pro tři hráče. Při této hře má každý hráč určenu barvu koulí a jeho úkolem je potopit koule soupeřů dříve, než se jim povede totéž s vašimi. Čtvrtou hrou, kterou si můžete zahrát, je Eight Ball pro dva hráče aneb i v našich zemích rozšířená varianta s dvakrát osmi barevnými koulemi a černou osmičkou, kterou je třeba potopit jako poslední. Pátý v pořadí je Nine Ball - hra pro dva až čtyři hráče s devíti koulemi, ve které vítězí ten, který potopí kouli s číslem devět. Předposlední klasickou hrou je Rotation (opět pro dva až čtyři hráče), při které je vaším úkolem nasbírat co největší počet bodů potopením koulí s odstupňovanou bodovou hodnotou. No a jako sedmou a poslední hru si můžete zahrát Snooker.

Druhou volbou jsou Cool Games on Standard Tables, což je pět zajímavých hříček na biliárovém základě. Ve hře 24 Cents mají všechny koule svoji hodnotu (od jednoho do 2 centů) a cílem hry je potápěním koulí nabrat buď 24 centů nebo co nejvyšší částku. Maximum Pool Chameleon Ball je hra pro dva hráče, ve které začínáte s koulemi neutrální barvy, které při dotyku s vaší koulí mění barvu na vaši - cílem hry pak je potopit všechny svoje koule. V dalších dvou hrách, Mad Bomber a Rocket Ball, hrajete s výbušnými, případně raketově urychlenými koulemi. Poslední možností je Poker, při kterém představuje každá koule kartu určené hodnoty, a cílem hry je nabrat postupným potápěním vybraných koulí karetní kombinace jako v klasickém pokeru.

Třetí a závěrečnou volbou jsou Cool Games on Cool Tables, což jsou již výše zmíněné hry, ale hrané na stolech netypických tvarů - kruhovém, trojúhelníkovém, případně ve tvaru T nebo kříže).

Každou hru si můžete zahrát buď proti svým kamarádům, nebo proti někomu z pěti počítačových protivníků - psovi Buddymu, drzému frackovi Bradovi, uvážlivému šampiónovi Jimovi nebo dvěma sebejistým dámám Amy a Lindě. Tito počítačoví protivníci k vám během hry promlouvají a komentují vaše šťouchy obdivnými (nebo častěji ironickými) poznámkami. Kromě hry na jednom počítači si můžete, jak je ve dnešní době již samozřejmostí, zahrát i přes internet.

Maximum Pool

Ovládání kulečníku je velmi šikovně vyřešeno - nejdříve myší nebo kurzorovými klávesami zvolíte směr úderu, a pak "potáhnutím" za virtuální tágo určíte sílu úderu. Můžete rovněž jako ve skutečném kulečníku zvolit, do kterého místa koule má vaše tágo udeřit. Podle zvoleného směru úderu je vám ukáže směr dráhy koule a cílová koule, přičemž podle zvolené obtížnosti hry (Easy, Medium, Hard) jsou čáry znázorňující dráhu delší nebo kratší. Samozřejmě pro otrlé matadory existuje možnost v Expert módu tyto dráhy vypnout a mířit "od oka" tak jako ve skutečnosti.

Pokud bych měl Maximum Poolu něco vytknout, pak je to absence jakékoliv motivační hry. Žádná soutěž, turnaj prostě nic... Pouze jednotlivé samostatné hry, což zvláště v případě hry proti počítači může časem nudit. Ale jako teoretický trénink na skutečný kulečník, třeba coby rozcvička před odchodem do již zmiňované hospůdky, je prostě vynikající. A pokud si s partou kamarádů pořídíte dostatečnou zásobu svého oblíbeného moku, můžete hospůdku i vynechat (ale nedělejte to často, jinak dopadnete jako ti požírači hamburgerů - nehledě na to, že hospodský vám vaše neomluvené absence nebude dlouho tolerovat).

Maximum Pool
Výrobce: Sierra Sports
Distributor: Sierra