Medal of Honor: Airborne
Pro milovníky 3D akcí s tématem 2. Světové války si Electronic Arts na konec letních prázdnin nachystali opravdovou lahůdku. Těsně před vydáním plné verze nám servírují 1,3GB ochutnávku z jejich nového pokračování slavné série Medal of Honor, tentokrát s podtitulem Airborne. Jak se nám demoverze líbila?
Po klasickém nastavení úrovně detailů a dalších věcí a po započetí demoverze, jsme se v roli výsadkáře Travise ocitli na briefingu před misí, kde nám serža zadal nezbytné údaje. Píše se 11.7.1943 a náš úkol je, pod kódovým označením Operation Husky, seskočit nad Sicílií a zničit čtyři protiletadlové AA baterie. Následuje výběr vybavení. Travis s sebou může vláčet dva samopaly či pušky a jednu pistoli. Mezi nabízenými kousky nic nepřekvapí, takže je na výběr např. klasický Garand nebo samopaly Thompson a MP40. Po načtení mise a přečtení nějakého toho sloganu např. od Benjamina Franklina, se ocitáme v letadle s ostatními výsadkáři a nesměle se rozhlížíme. Hned na začátku musíme pochválit modely postav, které jsou perfektně vymodelovány a také rozanimovány. Vyskakujeme z letadla a máme pod sebou prakticky plochu celé mise a hardware dostává zabrat. Směrovými šipkami trochu usměrňujeme místo dopadu a úspěšně se snažíme dopadnout na jeden ze dvou bezpečných bodů označených zelenou dýmovnicí. Akce začíná.
Celá mise, jejíž čistý herní čas se pohybuje cca okolo půl hodiny v závislosti na zvolené obtížnosti, se nese přesně v duchu předchozích dílů a až na pár výjimek zde není nic, co by vyloženě překvapilo. Medal of Honor: Airborne je klasickou střílečkou, která se vyznačuje lehkou arkádovostí a chytlavou hratelností, vyplývající z dech beroucí atmosféry a dynamického děje. Neustále se okolo hráče něco děje, není čas si vydechnout a polevit v pozornosti, náckové číhají všude. Jako jeden z velkých zlepšováků ale vidíme postupné upgradovaní zbraní. Pokud totiž s nějakou pistolí, puškou či samopalem střílíte často a dobře, rostou vám s ní zkušenosti (na okolních screenshotech je to ta silueta zbraně vpravo dole nad ukazatelem nábojů). Pokud dosáhnete určité úrovně, zbraň se vylepší a získáte s ní bonus v podobě rychlejšího nabíjení, zvětšení zásobníku nebo celkové nosnosti maxima nábojů, později získáte třeba ještě nůž pro útok na blízko apod.
>> Stahujte demoverzi (1,3 GB) <<
Co naopak nemusí sednout každému, je arkádově pojaté zdraví, vyjádřeno čtyřmi modrými obdélníčky vlevo dole. Pokud je hráč zasažen a stihne se schovat, než se stačí vyprázdnit celý obdélníček, zdraví se doplní. Pokud to nestihne, bude si už muset vystačit pouze se třemi. Všudypřítomných lékárniček, které doplňují vždy po jednom obdélníčku, je ale dostatek, takže pokud hrajete na nižší obtížnost, proběhnete demoverzí jako stádo gepardů skrz mateřskou školku. Doporučujeme proto zvolit obtížnost vyšší, při které se alespoň trochu zapotíte. Kromě skvělé hratelnosti a atmosféry ukazuje demoverze parádní audiovizuální stránku. Vývojáři sáhli po osvědčené značce, a tak nového Medala pohání třetí verze Unreal enginu a je to znát. Modely postav, zbraní i dalších objektů jsou perfektní a na sestavách s lepší grafickou kartou vypadá hra naprosto úchvatně. To samozřejmě odpovídá i hardwarovým nárokům, které vyžadují grafickou kartu s Shader Modelem 3.0 (tzn. nVidia GeForce 6600GT nebo ATI X1300 Pro a vyšší). Na vyšší detaily to chce ale ještě něco silnějšího.
Demoverze na Medal of Honor: Airborne ukázala, že mnohokrát ohrané téma 2. Světové války má stále co nabídnout a že vývojáři z Electronic Arts svou práci bravurně zvládají. Pokud bude zbytek hry tak skvěle hratelný, jako toto demo, máme se skutečně na co těšit.
Settlers 6: Rise of an Empire
V pořadí již šestý díl legendární strategie Settlers (pokud nepočítáme nedávný remake prvního dílu na počest jeho desátého výročí) se neúprosně blíží a pro představu, jak bude finální verze vypadat, uvolnil UbiSoft masivní demoverzi. Jaká je?
Demoverze uvítá hráče pěkně zpracovanou renderovanou animací, po jejíž skončení se zobrazí příjemné menu. V nastavování detailů se můžete celkem vyřádit, ale pokud budete chtít všechny efekty a další fajnesy naboostovat úplně na maximum, připravte si grafickou kartu s 512MB paměti, které hra na maximální detaily vyžaduje. Už toto zjištění celkem signalizuje, že po grafické stránce bude nový díl Settlers bomba, ale popořadě.
Demoverze nabízí jednu tutoriálovou misi a jednu další úroveň jménem Arroyo (že by inspirace ve Falloutu 2? :-)), což na udělání si představu o finálním produktu bohatě stačí. Tutoriál je celkem pěkně zvládnutý, moc neotravuje naprostými zbytečnostmi a svou funkci celkem plní, ale je bohužel moc krátký. Nevím, zda se jedná o první tutoriálovou misi z několika nebo jestli ve finální verzi vážně bude jen tahle jedna mapa, ale u komplexní strategie, jakou Settlers 6 bezesporu jsou, bych čekal tutoriál trochu obsáhlejší, protože o pokročilejších metodách získávání surovin nebo třeba o bitvách či diplomacii se zde nedozvíte zhola nic. Naučíte se pouze stavění základních budov, práci se svým hrdinou a několik dalších věcí.
>> Stahujte demoverzi (1,3 GB) <<
Po úspěšném zvládnutí tutoriálu se jistě bude chtít vrhnout hned do Arroya, ale musím vás varovat. Než tak učiníte, rezervujte si pěkných pár hodin času, protože v demoverzi nelze ukládat pozice a pokud znáte Settlers, víte, že žádná mise není záležitost na půl hodiny. Arroyo je menší mapka, řekou rozdělená na dvě části, kterou kromě vás obývá několik přátelských kmenů, se kterými můžete obchodovat a také spousta banditů. Dobrá věc je, že bandité chtějí jednou za čas poplatek, díky kterému z nich do další platby nejsou nepřátelé, ale žoldáci, takže můžete zabrat jejich teritorium, stavět na něm stavby a najímat si žoldáky z řad banditů do svých vojsk.Celkově je princip podobný starým dílům. Zatímco pětka šla víceméně ve šlépějích klasické realtime strategie, šestka se vrací k základním kořenům série. Sice není nutné stavět cesty a vše propojovat vlaječkami, ale základní princip získávání surovin zůstal stejný. Vše je ale trochu zjednodušené, takže ovládání nepůsobí nepřehledně a celkem rychle přejde do krve. Narazíte ale i na několik změn. Vaší klíčovou postavou bude hrdina, kterému budete postupně zvyšovat jeho hodnost. Na každý stupeň jsou samozřejmě jisté požadavky, po jejichž splnění stačí pouze s hrdinou zajet na tržiště, kde bude obřad dokonán. S každým novým titulem (prakticky to funguje jako levely) lze postavit nové stavby apod. Abyste mohli expandovat, musíte také s hrdinou stát v neutrálním území, které chcete obsadit. Celá mapa je totiž rozdělena na teritoria, jež ovládnete, pokud v daném teritoriu jako první postavíte vojenskou pevnost. Další vychytávkou je postupné upgradování budov, díky čemuž budou osadníci nosit surovin z a do této budovy rychleji, produktivita vzroste atd.
Co jsem nakousl už na začátku, je grafické zpracování. To je jedním slovem úchvatné a přestože jsem nemohl nastavit maximální detaily (moje grafika nVidia 7600GT má pouze 256MB paměti), vizuální stránka mě doslova ohromila. Všechny budovy jsou neskutečně detailní a až je budete postupně upgradovat, budou získávat stále hezčí vzhled. Kamerou lze libovolně rotovat a v případě dlouhé chvíle, není problém zoomnout klidně až na úroveň jednotlivých člobrdů a kochat se jejich prací. Během hraní den plynule přechází v noc, kdy se rozsvítí okna v budovách, což vypadá vážně skvěle. Povedené jsou i efekty počasí, ať už déšť, sníh či slunce. Hardwarová náročnost nepatří mezi nijak vysoké, na průměrných sestavách hra jde plynule i na vyšších detailech, pouze při scrollingu to občas zaškube, ale to se dá přežít. K demoverzi nových Settlers nemám mnoho výhrad, pokud takto skvěle hratelná bude i plná verze, budou milovníci série nadšeni.